دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

معرفی کتاب بررسی احادیث توسل و زیارت + دانلود


معرفی کتاب بررسی احادیث توسل و زیارت + دانلود

محمود سعید ممدوح کتابی با عنوان رفع المناره لتخریج احادیث التوسل و الزیاره نگاشته است. این کتاب توسط استاد عباس جلالی تحت عنوان بررسی احادیث توسل و زیارت ترجمه شده است

محمود سعید ممدوح از دانشوران اهل سنت مصر است. وی انگیزه خود را از تالیف این کتاب چنین می نویسد: (از جمله مسائلی که ذهن مردم را به خود مشغول ساخته، دو مساله توسل و زیارت است ….. هدف از این نوشته، پس از بیان مواردی که از دیدگاه خودم در احادیث، صحیح به نظر می رسد، این است که نشان دهم اختلاف در مساله توسل، اختلاف در فروع دین است. از این رو شایسته نیست چنین مساله ای موجب شود که برادر مسلمانی به دیگر برادر مسلمان خویش عیب بگیرد و او را نکوهش کند….. در مساله زیارت، هدف اثبات اتفاق نظر دانشوران اسلامی بر استحباب یا وجوب زیارت مرقد مطهر رسول اکرم صلی الله علیه و آله است.)

 

مولف در این کتاب به دنبال تصحیح تفکر رایج بین مردم است که خیال می کنند تمام احادیث توسل و زیارت ضعیف می باشد. وی ریشه این تفکر را اعتماد بر کتاب (الصارم المنکی فی الرد علی السبکی) می داند که تمام تلاش خود را در تضعیف راویان این احادیث به کار برده است. لذا رویکرد مولف در این کتاب بیشتر سندی می باشد و این کتاب را می توان از کتبی دانست که نسبتا منصفانه درباره احادیث زیارت و توسل نظر داده است.

 

این کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است:

 

فصل اول به تعریف توسل و انواع آن و دیدگاه علماء درباره آن پرداخته است.

 

فصل دوم به بررسی ادله قرآنی و روایی و اجماع بر استحباب زیارت پرداخته است. در ضمن این فصل حدیث شد رحال نیز بررسی شده است.

 

در فصل سوم، ده روایت دال بر توسل مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در فصل چهارم دو مورد از توسلات صحابه به رسول خدا مطرح شده است.

 

فصل پنجم به بررسی احادیث زیارت پرداخته و ده حدیث درباره زیارت در این فصل بررسی شده است.

 

**برای دانلود کتاب بر روی تصویر کلیک کنید**

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد