دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

«عبدالله» در روایات قبل از ظهور کیست؟


استاد درس خارج مهدویت با بیان اینکه تاکنون هیچ‌یک از نشانه‌های قطعی ظهور اتفاق نیفتاده است، درباره برخی مصادیق احادیث آخرالزمانی و تطبیق آن با پادشاه سعودی نکاتی را مطرح کرد.
به گزارش مشرق، با اعلام خبر مرگ عبدالله پادشاه عربستان،‌ برخی افراد با استناد به روایتی از امام صادق(ع) این موضوع را یکی از نشانه‌های ظهور می‌دانند.

در این روایت آمده است: «عنه عن عثمان بن عیسى عن درست بن أبی منصور عن عمار بن مروان عن أبی بصیر قال: سمعت أباعبدالله (ع) یقول من یضمن لی موت عبد الله أضمن له القائم ثم قال: إذا مات عبدالله لم یجتمع الناس بعده على أحد و لم یتناه هذا الأمر دون صاحبکم إن شاء الله ویذهب ملک السنین ویصیر ملک الشهور والأیام فقلت یطول ذلک قال کلا»؛ از امام صادق (ع) آمده است که: هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، قیام قائم را تضمین می‌کنم، سپس فرمود: هنگامی‌که عبدالله بمیرد، مردم بعد از او بر احدی جمع نمی‌شوند و این امر ختم نمی‌شود مگر به صاحبتان إن‌شاءالله و فرمانروایی ماه‌ها و ایام جایگزین سال‌ها می‌شود، پس گفتم: تحقق این امر طولانی است، فرمود: هرگز». (الغیبة للطوسی صفحه 448/بحارالانوار جلد 52 صفحه 210)

به همین منظور  گفت‌وگو با آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از اساتید درس خارج مهدویت و کارشناس ارشد حدیث درباره میزان وثاقت سند و متن این روایت را دوباره بازنشر می‌دهیم که وی سند این روایت را بدون مشکل دانست، اما در تعیین مصداق آن تشکیک کرد.

طبسی با تأکید بر اینکه روایت‌های مربوط به امام زمان(عج) و نشانه‌های ظهور دو پهلوست تا مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد، بیان داشت: اگر منظور از عبدالله در روایت، اسم باشد، در این برهه از زمان این اسم بین دو نفر از حاکمان مشترک است: یک عبدالله اردنی و دیگری عبدالله سعودی. بنابراین محل اعتنا نیست. اگر منظور اسم جنس باشد، معلوم نیست که منظور چه شخصی است، چرا که همه بندگان خدا «عبدالله» هستند، حال مؤمن یا غیر مؤمن باشند.

وی با اشاره به اینکه این روایت امام صادق(ع) در منطقه حجاز بیان شده است، افزود: می‌توان این احتمال را داد که منظور از عبدالله همان عبدالله منطقه حجاز باشد، چرا که در آن زمان حجاز پایتخت اسلامی نبوده است و شهرهایی مانند بغداد، دمشق و مرو پایتخت اسلام بودند.

این کارشناس خارج مهدویت با تأکیدی دوباره بر این موضوع که تطبیق به طور کلی کاری اشتباه است، خاطرنشان کرد: چون هیچ یک از علامت‌های قطعی ظهور اتفاق نیفتاده است،‌ نمی‌توان با فرض اینکه پادشاه عربستان فوت کرده باشد، به طور قطع گفت که ظهور نزدیک است.

بر اساس این گزارش، امام صادق(ع) در روایت دیگری به تشریح نشانه‌های قطعی ظهور می‌پردازند و می‌فرمایند: «خمس قبل قیام القائم(عج): الیمانی و السفیانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و قتل النفس ‍ الزکیة»؛ پیش از قیام مهدی (عج) پنج رخداد بزرگ در پیش خواهد بود:1- جنبش ترقی‌خواهانه مرد یمنی،2ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، 3ـ ندای روح بخش آسمانی، 4ـ فرو رفتن زمین، 5ـ قتل نفس زکیه»، («اکمال الدین» شیخ صدوق جلد 2، صفحه 649، «الغیبة» شیخ طوسی صفحه 267 و «بحارالانوار» جلد 52، صفحه 203).

منبع: فارس


دوست آمریکا رفت؛
تلویزیون عربستان خبر مرگ شاه سعودی را اعلام کرد و دربار پادشاهی هم شاهزاده سلمان را پادشاه جدید و شاهزاده مقرن را ولیعهد اعلام کرده است. ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری و از آن زمان هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.
به گزارش مشرق، ساعاتی پیش ملک عبدالله، سرسلسله وهابیت عربستان مرد.

تلویزیون عربستان در ساعت های اولیه امروز جمعه، پس از پخش آیاتی از قران خبر مرگ ملک عبدالله را اعلام کرد.
دقایقی پیش نیز شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی مبسوط از وضعیت کنونی عربستان سعودی مرگ این پیرمرد وهابی را تایید کرد.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، ششمین شاه سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود. وی به تاریخ اول اوت ۱۹۲۴ میلادی (۱۰ مرداد ۱۳۰۳ خورشیدی) در شهر ریاض متولد شد و بیست و سوم ژانویه ۲۰۱۵، برابر با سوم بهمن ۱۳۹۳ در ریاض مرد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ به‌مدت (۹ سال) پادشاه عربستان بود.

ملک عبدالله از سال ۱۹۷۵ معاون دوم نخست وزیر بوده‌است پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۸۲ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ۱۹۹۵ و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده دار بود.

ملک عبدالله ۹۰ سال داشت که درگذشت دارد و برادر ناتنی و ولیعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ۸۰ سال داشت که زودتر از او در گذشت. کسی که بعد از شاهزاده سلطان توانست به ولیعهدی برسد، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز بود که ۲ سال از شاهزاده سلطان جوان‌تر بود. اما شاهزاده نایف، دومین ولیعهد عبدالله نیز در شانزدهم ژوئن ۲۰۱۲ میلادی درگذشت. پس از مرگ نایف برادرش، سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی انتخاب شد.

ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری و از آن زمان هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود. «خبرگزاری رویترز» نیز خبر داد ، خبر مرگ  «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» قبلا بارها به صورت شایعه مطرح می‌شد اما این‌بار با اعلام اخبار مرگ وی از تلویزیون دولتی عربستان به شایعات پایان داد.

براساس این گزارش، دربار پادشاهی سعودی شاهزاده سلمان را پادشاه جدید و شاهزاده مقرن را ولیعهد اعلام کرده است.

به گزارش سی.ان.ان جسد وی روز جمعه خاک خواهد شد.

در این راستا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مرگ ملک عبدالله پادشاه سعودی واکنش نشان داد و گفت: امروز روز غم‌انگیزی است. ایالات متحده دوستی را از دست داد. پادشاهی عربستان سعودی، خاورمیانه و جهان، یک رهبر قابل احترام را از دست داد.

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد


ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد / سلمان، شاه سعودی شد + عکس

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد / سلمان، شاه سعودی شد + عکس
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود؛ شاه جدید سعودی



مطالب مرتبط
4 شرط انصارالله برای اتمام بحران در یمن چه بود؟

کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه با اشاره به درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و جایگزینی «امیرسلمان بن عبدالعزیز» گفت: عربستان با استفاده از فرصت تغییر پادشاهی، نسبت به بازخوانی سیاست های خود که نوعا توام با موفقیت نبوده، اقدام کند و راه جدیدی را برای حل و فصل مسایل منطقه ای در پیش بگیرد.
به گزارش مشرق، «سعدالله زارعی» در گفت و گو با ایرنا درباره آینده عربستان پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه این کشور افزود: مرگ پادشاه 91 ساله عربستان سعودی و جایگزین شدن سلمان بن عبدالعزیز در سن 79 سالگی به جای پادشاه این کشور بیانگر این است که مصلحت عربستان سعودی به عنوان یک کشور و مصلحت خاندان آل سعود در هم تنیده شده است.

وی ادامه داد: در یک کلمه می توان گفت که این مصلحت آل سعود است که مصلحت عربستان سعودی را رقم می زند چرا که اگر پای مصلحت عربستان سعودی به عنوان یک کشور مطرح باشد طبیعتا در شرایط متحول جهانی و منطقه ای، این کشور به نیروی جوان تر و کارآمدتری احتیاج دارد تا بتواند شرایط متحول منطقه ای را به نوعی با مصالح عربستان رقم بزند.

این کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه گفت: وقتی سلمان بن عبدالعزیز در سن بازنشستگی به پادشاهی می رسد بیانگر این است که این خاندان آل سعود است که مصالح عربستان سعودی را بر مبنای مصالح خانوادگی تنظیم می کند.

زارعی اظهارداشت: انتخاب دو برابر یعنی سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه و مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد دور از انتظار نبود.

وی با بیان اینکه سیاست های عربستان سعودی دارای دو پایه اساسی است، یکی از این پایه ها را در حوزه داخلی عنوان کرد که بر مبنای توافقات درون خانوادگی و در تعامل بین خاندان آل سعود و وهابیت رقم می خورد.

این کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه گفت: پایه دیگر آن در بعد خارجی است که آمریکایی ها به عنوان کشوری که در طول 50 تا 60 سال گذشته بیشترین تاثیر را در وضعیت عربستان سعودی و در انتخاب مسیرهای این کشور داشته اند در اینجا نقش آفرین هستند.

زارعی افزود: با توجه به این دو نکته به نظر نمی آید که تحول بنیادین در روابط عربستان سعودی و ایران پیش بیاید چرا که در درون آل سعود مسئله ایجاد تنش بین شیعه و سنی به عنوان یک ایدئولوژی و روش برای توسعه نفوذ عربستان سعودی طراحی شده و مدنظر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر ایجاد محدودیت های منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بخشی از سیاست های آمریکا به حساب می آید، بر همین اساس نیز بسیار بعید به نظر می رسد که مرگ پادشاه عربستان سعودی فرصتی برای بازسازی روابط بین تهران و ریاض باشد.

این استاد دانشگاه گفت: در عین حال در خصوص سلمان بن عبدالعزیز هفتمین پادشاه عربستان سعودی این نکته گفته شده که وی نسبت به ایران دیدی متعادل تر از بقیه دارد اما درباره اینکه آیا در عمل این مسئله در عربستان سعودی بتواند راهی برای بهبود روابط بین تهران و ریاض باز کند، تردید وجود دارد.

زارعی اظهارداشت: در دوره پادشاهی ملک فهد که در سال 2005 با مرگ او به پایان رسید گفته می شد که ملک عبدالله نسبت به بقیه شاهزادگان سعودی دیدگاه آزادمنشانه تر و منطقی تری دارد اما ما متاسفانه در دوره 10 ساله پادشاهی ملک عبدالله نه تنها شاهد کاهش تنش بین ایران و عربستان نبودیم بلکه شکاف ها بین دو کشور بسیار عمیق تر شد تا جایی که در شرایط فعلی در مرز قطع ارتباط قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ملک عبدالله نه تنها تمایلی برای بهبود روابط با ایران نشان نداد بلکه طی ماه های گذشته بارها تمایل ایران را به بهبود روابط بی پاسخ گذاشت و به نوعی در مسیر منازعه با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشت.

این کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه گفت: ممکن است بین روانشناسی فرد و تصمیمات آل سعود تفاوت وجود داشته باشد؛ ممکن است فردی به لحاظ خصوصیات شخصی باورهایی داشته باشد اما وقتی در درون سیستم آل سعود قرار می گیرد، این تصمیم جمعی آل سعود است که به مرحله اجرا گذاشته می شود.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی بامداد جمعه در بیمارستانی در ریاض درگذشت.

به گفته رسانه های سعودی، «امیرسلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه و «امیر مقرن بن عبدالعزیز» (برادر ناتنی ملک عبدالله) به عنوان ولیعهد انتخاب شده اند.

پادشاه عربستان 31 دسامبر(10 دیماه) در بیمارستان بستری شد و بعد نتایج آزمایشات پزشکی مشخص کرد که به عفونت ریه مبتلا شده است. وی در سال های اخیر از بیماری های مختلفی رنج می برد.

از زمان بستری شدن ملک عبدالله در بیمارستان، ولیعهد ملک سلمان وظایف او را برعهده گرفته بود. سلمان همزمان با ولیعهدی، از سال 2012 وزیر دفاع این کشور هم بود.

ملک عبدالله متولد سال 1924، در سال 2005 پس از مرگ برادرش ملک فهد، پادشاه عربستان شد.
رئیس رژیم صهیونیستی گفت: مرگ ملک عبدالله خسارت سنگینی برای روند صلح در خاورمیانه به شمار می‌رود.
به گزارش مشرق، «روون ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی گفت: مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان خسارت سنگینی برای روند صلح در خاورمینه به شمار می‌رود.

تلویزیون رسمی عربستان سعودی اعلام کرد ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت محلی) درگذشته است.
منبع: تسنیم


ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی درگذشت و برادر کوچکترش "سلمان" به عنوان پادشاه جدید معرفی شد.
به گزارش مشرق،تلویزیون رسمی عربستان سعودی اعلام کرد دفتر پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ساعت یک بامداد (به وقت محلی) امروز جمعه درگذشت. براساس این بیانیه، شاهزاده سلمان ولیعهد نیز به عنوان پادشاه جدید معرفی و با وی بیعت شد.
 پادشاه عربستان ۳۱ دسامبر(10 دیماه) در بیمارستان بستری شد و بعد نتایج آزمایشات پزشکی مشخص کرد که به عفونت ریه مبتلا شده است. وی در سال های اخیر از بیماری های مختلفی رنج می برد.
ملک عبدالله متولد سال ۱۹۲۴، در سال ۲۰۰۵ پس از مرگ برادرش ملک فهد، پادشاه عربستان شد. عکس های زیر از آلبوم زندگی ملک عبدالله از جوانی تا مرگ برگزیده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد