دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

آیا مرگ عبدالله با ظهور امام زمان(عج) رابطه دارد

درحالیکه برخی کشورها تا 40 روز به دلیل مرگ "ملک عبدالله" عزای عمومی اعلام کردند؛ عربستان سعودی تنها کشوری است که برای پادشاهش مراسم سوگواری برگزار نکرد.
به گزارش مشرق، درحالیکه کشورهای هم پیمان و نزدیک به عربستان به شدت از مرگ ملک عبدالله ابراز ناراحتی کرده و عزای عمومی اعلام کرده اند؛ عربستان در این بین تنها کشوری بود که از این ماجرا مستنثنی بود.

منابع رسانه ای تأکید کردند؛ در عربستان با تکیه بر آموزه های "وهابیت" که رژیم سعودی بر پایۀ آن تاسیس شد، بر قبر بزرگان و پادشاهان نشانه ایجاد نمی شود.

همچنین حتی هنگام مرگِ فردی مهم در عربستان مانند پادشاه عزای عمومی اعلام نمی شود.

مراسم سوگواری نیز در این کشور برگزار نمی شود، زیرا از نظر وهابی ها، این گونه مراسم بدعت است.

خاکسپاری پادشاه بدون عزای عمومی

بر همین اساس، تشییع جنازه و مراسم تدفین "ملک عبدالله" پادشاه عربستان، بدون حضور مردم و فقط با حضور افرادی که از پیش تعیین شده بودند، برگزار شد و جنازۀ او در قبرستانی در ریاض، بدون مراسم و آیین های معمولِ دیپلماتیک در سراسر جهان، دفن شد.

در این میان، قبر ملک عبدالله، بدون هرگونه علامت و نشانه یا آرامگاه ماند.

محمد بن عبدالوهاب، در زمان حاکمیت خود، دستور داد بارگاه های اهل بیت پیامبر (ع) را با خاک یکسان کنند و این دستور در سراسر عربستان اجرا شد تا این که از ترس خشم عمومی مسلمانان جهان، اجرای این دستور، در قبال بارگاهِ مقدس پیامبر اکرم (ص) در مدینه، متوقف شد.

یک تحلیل گر سیاسی عربستانی در گفت و گو با پایگاه خبری "عربی 21" گفت: عربستان، در سوگِ مرگ ملک عبدالله، نه سه روز و نه چهل روز، عزای عمومی اعلام نخواهد کرد؛ و پرچم ها را طبق رسوم کشورهای جهان، پایین نخواهد کشید.

وی تاکید کرد: اختلاف شیوۀ عملکردِ عربستان با پروتکل های جهانی و دیپلماتیک، فقط به تشییع جنازه محدود نمی شود؛ بلکه به بیعت با پادشاه جدید هم سرایت می کند. شیوۀ انتصاب پادشاه جدید نیز در عربستان به مراسم تعیین پادشاه یا رئیس جمهور در هیچ یک از کشورهای جهان شباهت ندارد.

منبع: العالم
در پی مرگ عبدالله پادشاه عربستان سعودی؛ سلمان پادشاه جدید پسر جوان خود را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد.
کوچکترین وزیر دفاع دنیا کیست؟
به گزارش مشرق، "محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود" بر اساس حکم پدرش اکنون ریاست بزرگ ترین موسسه نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را برعهده دارد.

بلافاصله پس از مرگ عبدالله پادشاه عربستان، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید محمد بن سلمان پسرش را به سمت وزیر دفاع و ریاست دربار پادشاهی و مشاور ویژه خود منصوب کرد.

محمد بن سلمان متولد 1980 میلادی است و دارای مدرک حقوق از دانشگاه ملک سود در ریاض و کارشناس ارشد در رشته روابط بین الملل از دانشگاه "جورج تاون" آمریکا است.

فعالیت حکومتی محمد بن سلمان در سال 2007 و به عنوان مشاور سازمان کارشناسان دولت عربستان آغاز و پس از آن به عنوان مشاور ویژه سلمان بن عبدالعزیز امیر وقت منطقه ریاض منصوب شد.

منبع: العالم
مقامات سیاسی انگلیس از دولت این کشور برای نیمه برافراشتن پرچم بریتانیا در مراکز اساسی این کشور در سوگ پادشاه سعودی، انتقاد کردند.

به گزارش مشرق، بعد از نیمه بر افراشتن پرچم بریتانیا در مراکز مهم دولتی در لندن، مقامات سیاسی انگلیس با اشاره به سابقه نقض حقوق بشر در سعودی، ابراز کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار این خبر نوشت، در سوگ درگذشت پادشاه عربستان، پرچم‌های بریتانیا در ساختمان‌های اصلی این کشور در «دانینگ استریت» مقر دولت انگلیس، خیابان «وایت هال» در وست مینیستر و کاخ باکینگهام متعلق به خانواده سلطنتی به حالت نیمه افراشته درآمدند.  

«روت داویدسون» رهبر محافظه کاران اسکاتلند این حرکت را موجی از عکس‌العمل‌های بی معنا خواند و «داگلاس کارسول» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان انگلیس نیمه افراشته کردن پرچم بریتانا در سوگ ملک عبدالله را حرکتی غیر اخلاقی و دور از شان عموم مردم انگلیس دانست.

عفو بین‌الملل در انگلیس نیز با اظهار مخالفت به این حرکت دولت انگلیس، اقدام دولت انگلیس را نشانه بی‌توجهی آن به نقض حقوق بشر در عربستان دانست.

در پاسخ به انواع انتقادها، مقامات دولت انگلیس اعلام کردند، نیمه برافراشتن پرچم بریتانیا بخشی از پروتکلی است که بعد از درخواست رسمی کاخ باکینگهام صورت گرفت.

این انتقادها در حالی مطرح شدند که پرنس چارلز و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در راه عربستان برای شرکت در مراسم ختم پادشاه متوفی سعودی هستند.

نخست وزیر انگلیس درباره مرگ عبدالله گفت وی از شنیدن این خبر عمیقا متاثر شده و در ادامه مدعی شد «عبدالله به دلیل خدمات چند ساله خود به پادشاهی سعودی و تعهدش به صلح برای افزایش درک متقابل میان مذاهب، همواره در یادها باقی خواهد ماند». «تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس نیز ملک عبدالله را متحدی با ثبات و استوار برای انگلیس نامید.  

ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان در سن 90 سالگی بعد از مرگ دو ولیعهد خود ساعات اولیه جمعه صبح درگذشت.

منبع: فارس
در تصویر زیر شجره فرزندان ملک عبدالعزیز و عمر و مدت زمان حکومت هریک را مشاهده می‌کنید.
شجره‌نامه خاندان آل سعود/عکسدر تصویر زیر شجره فرزندان ملک عبدالعزیز و عمر و مدت زمان حکومت هریک را مشاهده می‌کنید.
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: ملک عبدالله، مردی منطقی و دوراندیش بود. امریکا یک دوست را از دست داد و عربستان، خاورمیانه و جهان یک رهبر محترم را.
نظر جان کری درباره ملک عبدالله + عکس

نظر جان کری درباره ملک عبدالله + عکس
بررسی یک شبهه موبایلی
با مرگ پادشاه عربستان، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و طی آن از قول پیامبر(ص) یا امام صادق(ع) چنین عنوان می‌شود که مرگ «عبدالله» یکی از نشانه‌های نزدیکی ظهور است. اما این روایات تا چه حد صحیح هستند؟
به گزارش مشرق، بامداد جمعه سوم بهمن‌ماه «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی پس از سال‌ها بیماری سرانجام در ۹۱ سالگی درگذشت.

با مرگ وی، روایاتی در فضای موبایلی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و نوید نزدیکی ظهور را می‌دهد،‌ از جمله اینکه؛ ۱ـ ابوبصیر روایت می‌کند که گفت: شنیدم حضرت صادق(ع) می‌فرمود: هر کس مردن عبدالله را براى من ضمانت کند، من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم، بعد از آنکه عبدالله مرد، دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمی‌کنند و این امر به خواست خدا به صاحب شما منتهى می‌شود و بعد از آن سلطنت سال‌ها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏‌ها و روزها تبدیل مى‏‌شود، عرض کردم: آیا آن زمان طول می‌کشد؟ فرمود: نه! (الغیبة، شیخ طوسی، ص 447) ۲ـ رسول خدا(ص) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش، اسم حیوان است، حکومت می‌کند (فهد=یوزپلنگ)، اگر از دور به او نگاه کنی در چشمش انحراف (چپی) می‌بینی، ولی اگر به او نزدیک شدی، در چشمش مشکلی نمی‌بینی، جانشین یا خلیفه‌اش برادرش که اسمش عبدالله است خواهد بود، وای بر شیعه ما از دست او! پس این جمله را سه بار تکرار کرد، بشارت مرگش را به من بدهید شما را به ظهور حجت بشارت می‌دهم.

اولین منبع نقل این روایت، کتاب «250 علامة حتی ظهور الامام المهدی(ع)»، اثر محمدعلی طباطبایی حسنی است. این فرد خود را به صورت خود خوانده علامه معرفی می‌کند و مبلغینی از احمد، جهت انحراف ذهن مخاطبان از او با عنوان علامه طباطبایی نام می‌برند تا گمان شود نویسنده کتاب، علامه طباطبایی(ره) صاحب تفسیر المیزان است!

با مراجعه به کتاب مسند احمد بن حنبل و سایر متون روایی شیعه و سنی روشن می‌شود که این روایت وجود خارجی نداشته و تاکنون کسی آن را ذکر نکرده است، جالب اینکه نویسنده کتاب «250 علامت»، خود نیز این روایت را در هیچ منبع حدیثی ندیده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا(ص) چنین می‌گوید: «هذ الخبر نقله إلیّ أحد الفضلاء المطلعین»، این خبر را یکی از فضلای مطلع برای من نقل کرده است!  

درباره روایت نخست نیز باید دقت داشت نخستین و تنها مصدر نقل این روایت کتاب غیبت شیخ طوسی است و تمامی منابع بعدی از ایشان نقل کرده‌اند، پس، از مفردات شیخ طوسی است و مفردات شیخ طوسی محل تأمل است. همچنین باید توجه کرد روایت مذکور هیچ دلالتی بر کشور حجاز و عربستان ندارد و علامه کورانی به صورت استنباط شخصی این نکته را به روایت نسبت داده است که نمی‌توان سخن وی را پذیرفت.

این روایت مشخص نمی‌کند که مراد از عبدالله کیست، چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد.

مهم‌تر اینکه على بن یوسف بن المطهر حلی (برادر علامه حلی و متوفای 703 هجری) در کتاب خود مراد از این عبدالله را آخرین پادشاه بنی العباس (عبدالله المستعصم، 656 ق) می‌داند و واقعه‌ای است که رخ داده است. (ر.ک. العدد القویّة، ص78)
منبع: فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد