دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

سوال امتحانی پایانی



سوال امتحانی پایانی نیم سال اول ـ نمونه (2)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره)
1. بزرگ‌ترین انتخاب حضرت ابراهیم چه بود؟ و بر چه معیاری انتخاب خود را انجام داد؟ 1
2. اختیار انسان چه تأثیری در سعادت و خوشبختی آدمی دارد؟ 75/.
3. منشأ تفاوت در هدف‌ها و دلبستگی‌ها در چیست؟ 1
4. در میان هدف‌ها ی اصلی، برترین و کامل‌ترین هدف‌ها، کدام است؟ 75/.
5. چرا خداوند را آن‌گونه که شایسته اوست نمی‌توان شناخت؟«با دو مقدمه و یک نتیجه» بیان کنید؟ 1
6. صفات ثبوتیه و صفات سلبیه را بیان کرده و برای هر کدام مثالی بزنید. 1
7. مؤمن کیست و عمل صالح در چه صورتی ارزشمند است؟ 1
8. راه‌های رسیدن به ایمان را بنویسید. 1
ب) درک معانی و مفاهیم آیات (5/4 نمره)
1. ضمن ترجمه آیه شریفه
«و ما انا من المشرکین» بگوئید این سخن از کیست و خطاب به چه کسی است؟ 75/.
2. آیه شریفه
«و ما عند الله خیر و ابقی » درمقام مقایسه‌ی چه چیزی است؟ و اشاره به چه نکته مهمی دارد؟ 75/.
3. آیات شریفه:
الف)
« وجعلنا فیها جنّات من نخیل و اعناب »
ب) « وآیة لهم الارض المیتة احییناها »
ج)
« آیة لهم اللّیل نسلخ منه النّهار » به کدام صفت الهی اشاره دارند؟ 75/.
4. از آیه شریفه
« انّما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العدواة و البغضاء فی الخمر و المسیر و یصدّکم عن ذکر الله و عن الصّلاة » چه پیامی دریافت می‌شود؟ 75/.
5. ترجمه کنید: 1
6. باتوجه به آیه شریفه
«الّذین یعلمون الصّالحات ان لهم اجرا کبیرا» جمله زیر را کامل کنید 5/.
ج) اندیشه (4 نمره)
1. چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است؟ 1
2. بزرگی انسان‌ها و عظمت زندگی آن‌ها به چه چیزی بستگی دارد؟ 1
3. چگونه ایمان بین شناخت و عمل پیوند ایجاد می‌کند؟ 1
سوال ویژه :
4.این شعر به چه نکته‌ای اشاره دارد؟ 1
« تو مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد / دگران روند و آیند و تو هم‌چنان که هستی »

 

سوال امتحانی پایانی نیم سال اول ـ نمونه (3)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره )
1. حضرت ابراهیم پس از تماشای طلوع و افول ماه و خورشید چه فرمود؟ و چه نکته‌ی مهمی را به مردم آموخت؟ 1
2. « حقیقت زندگی » برای انسان در چیست؟ 1
3. با توجه به هدف‌ها و دلبستگی‌ها پایان پذیر و پایان‌ناپذیر، هر انسان در مرحله انتخاب، با چند گزینه روبه رو ست؟ 1
4. چرا خداوند تنها مالک و مدبر حقیقی جهان است؟ « با دو مقدمه و یک نتیجه » بیان کنید. 1
5. آیا می‌توانیم خداوند را دارای جسم و محدود به زمان و مکان بدانیم؟ 1
6. چه تفاوتی میان « شناخت » یک موضوع و « ایمان » به آن وجود دارد؟ 1
7. از راه‌های رسیدن به ایمان « توجه دائم به خداوند و یاد او » را توضیح دهید. 75/.
8. امام خمینی (ره) درباره اصلاح نفس چه توصیه‌ای به جوانان دارند؟ 75/.
ب) درک معانی و مفاهیم آیات (5/4 نمره)
1. در آیه شریفه «
انّی وجّهت وجهی للّذی فطر السّموات والارض حنیفا» حضرت ابراهیم به چه نکته‌ی مهمی اشاره می‌کند؟ 75/.
2. در آیه شریفه
« هو الملک القدّوس السّلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار المتکبّر» به کدام صفات خداوند اشاره می‌کند؟ 75/.
3. آیه شریفه «
وعدالله المؤمنین و المؤمنات جنّات تجری من تحتها الانهارخالدین فیها»را ترجمه کنید. 75/.
4. از آیه شریفه
« الا بذکر الله تطمئنّ القلوب » چه پیامی دریافت می‌شود؟ 75/.
5. ترجمه کنید: 1
6. باتوجه به آیه شریفه
«فاذکرونی اذکرکم و اشکروا لی و لا تکفرون» جمله‌ زیر را کامل کنید 5/.
« مرا به یاد آورید تا ................ و .................. و ناسپاسی نکنید. »
ج) اندیشه (4 نمره)
1. قدرت تفکر و قدرت انتخاب هر یک چه نقشی در حرکت کمالی انسان دارد؟ 1
2. علم و ایمان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 1
3. چرا حرکت به سوی خدا و کسب سعادت الهی در جوانی و نوجوانی آسان‌تر از بزرگسالی است؟ 1
4. معیار و ملاک توصیف خداوند به برخی از صفات چیست؟ 5/.
5. جمله زیر را کامل کنید: 5/.
«برترین محبوب .................... زیرا ......................... »

 

سوال امتحانی پایانی نیم سال اول ـ نمونه (4)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره)
1. آیا هر انسان دیگری نیز می‌تواند انتخاب حضرت ابراهیم را داشته باشد؟ریشه‌های انتخاب او چه بود؟ 1
2. قدرت انتخاب و اختیار انسان، چه تأثیری در سعادت او دارد؟ 75/.
3. داشتن معیار در انتخاب هدف‌ها چه ثمراتی دارد؟ 1
4. چرا انسان نیازها و خواسته‌های خود را فقط از خدا می‌خواهد، « با ذکر دو مقدمه و یک نتیجه » بیان کنید. 1
5. صفات ثبوتیه و صفات سلبیه را تعریف کرده و برای هر کدام مثالی بزنید. 1
6. قلب انسان در چه صورتی آماده، پذیرش حقیقت می‌شود؟ قرآن کریم چه رهنمودی در این زمینه ارائه می‌کند. 1
7. حضرت علی (ع) در مورد « ایمان و عمل » چه فرمایشی دارند؟ حدیث و ترجمه آن را بنویسید. 1
8. از راه‌های رسیدن به ایمان « تفکر در نشانه‌های خدا » را توضیح دهید. 75/.
ب) درک معانی و مفاهیم آیات (5/4 نمره)
1. در آیه شریفه
« و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم » خداوند چه چیزی را مهم‌ترین نکته از اهداف زندگی انسان یاد می‌کند؟ 75/.
2. آیه شریفه
« هو الله الّذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشّهاده هو الرّحمن الرّحیم » به کدام صفات خداوند اشاره می‌کند؟ 75/.
3. آیه شریفه
« انّی اراک و قومک فی ظلال مبین » را ترجمه کنید و بگوئید این سخن از کیست و خطاب به کیست؟ 75/.
4. از آیه شریفه
« ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا » چه پیامی دریافت می‌شود؟ 75/.
5. ترجمه کنید: 1
6. با توجه به آیه شریفه
« انّما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العدواه و البعضاء فی الخمر والمسیر »
جمله زیر را کامل کنید. 5/.
«همانا شیطان می‌خواهد بین شما ................. بیفکند به وسیله ................ و قمار»
ج) اندیشه (4 نمره)
1. تنوع و گستردگی استعدادهای انسان مفید است یا مضر؟ چرا؟ 1
2. آیا می‌توان هدف‌ها و دلبستگی‌های انسان را کشف کرد؟ 1
3. بعد از این که زیان و ضرر یک کار را فهمیدیم، قلب ما چه نقشی در ترک آن دارد؟ 5/.
4. چگونه می‌توان دل را حرم همیشگی خدا قرار داد؟ 5/.
5. سوال ویژه: اگر بخواهیم خصوصیات یک انسان مؤمن را در چند بند بنویسید. چه ویژگی‌هایی برای او خواهید نوشت؟ 1

 

سوال امتحانی پایانی نیم سال دوم ـ نمونه (1)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره)
1. از کجا بدانیم آن‌چه خداوند در مسیر بندگی و تکلیف، از ما می‌خواهد فقط برای سعادت ما است؟ 75/.
2. اعمال و رفتار ما چند جنبه دارد؟ هر کدام را توضیح دهید. 75/.
3. برنامه خواب و استراحت رسول خدا (ص) چگونه بود؟ 1
4. ثمرات و نتایج هدایت قرآن کریم چیست؟ 1
5. به چه دوستا نی می‌توان اعتماد کرد؟ 75/.
6. از وظایف دو دوست نسبت به هم « احترام به دوست » را توضیح دهید. 75/.
7. حضرت رسول اکرم (ص) در مورد تأثیر دوستی بر انسان چه می‌فرماید؟ 5/.
8. منظور از قصد قربت در وضو چیست؟ 5/.
9. حضرت علی(ع) در مورد «ایمان و عمل» چه فرمایشی دارند؟ حدیث و ترجمه آن را بنویسید. 1
10. چرا انسان‌ها هدف‌ها و دلبستگی‌های مختلف دارند؟ 5/.
ب) درک معانی و مفاهیم آیات (4 نمره)
1.از آیه شریفه
« انّ الّذین قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون » چه پیامی دریافت می‌شود؟ 1
2. آیه شریفه
« و اوحی الیّ هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ » بیانگر چه مفهومی است؟ 1
3. آیه شریفه زیر به چه نکته‌ای اشاره دارد؟ 1
« ان من شیء الا یسبّح بحمده و لکن لا یفقهون تسبیحهم »
4. ترجمه کنید: 1
ج) اندیشه (5/4 نمره)
1. چه رابطه‌ای میان « مراقبت » و « محاسبه » برقراراست؟ آیا این دو به یکدیگر وابسته‌‌اند؟ 1
2. وضوی جبیره در چه مواردی و چگونه انجام می‌گیرد؟ 1
3. علت زیانبار بودن برخی از دوستی‌ها را بیان کنید. 1
4. اهداف دنیوی و اهداف اخروی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 1
5. چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است؟ 5/.

 

سوال امتحانی پایانی نیم سال دوم ـ نمونه (2)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره)

1. خداوند راه سعادت را در چه چیزی قرار داده است؟ 75/.

2. امام صادق (ع) در مورد « مراقبت » چه فرمایشی دارند؟ 1

3. بنا به نقل حضرت علی (ع)، رسول خدا (ص) در منزل، اوقات خود را چگونه می‌گذراند؟ 1

4. با داشتند چه ویژگی‌هایی می‌توان از هدایت قرآن کریم بهره برد؟ 1

5. نتیجه یاد خدا و غفلت از آن چگونه است؟ 5/.

6. از وظایف دوست نسبت به هم « خیر خواهی و نصیحت » را توضیح دهید؟ 75/.

7. حضرت علی (ع) در مورد خوشبخت‌ترین آدم‌ها چه می‌فرماید؟ 5/.

8. حکمت وضو چیست؟ 1

9. امام خمینی (ره) در مورد « اصلاح نفس » چه توصیه‌ای به جوانان دارد؟ 1

ب) درک معانی و مفاهیم آیات (4 نمره)

1. آیه شریفه « لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هو اللّطیف الخبیر » را ترجمه کنید. 1

2. آیه شریفه « اذا سالک عبادی فانّی قریب، اجیب دعوه الدّاع اذا دعان » به چه نکته‌ای اشاره می‌کند؟ 1

3. ترجمه کنید: 1

ج) اندیشه (5/4 نمره)

1. انسان‌های صاحب عزم و انسان‌های فاقد عزم را با هم مقایسه کرده وتفاوت آن‌ها را بنویسید 1

2. اسوه یعنی چه؟ و مقصود از این‌که رسول خدا (ص) برای مسلمانان اسوه است چیست؟ 1

3. آیا شناخت خانواده‌ی دوست، تأثیری در انتخاب او دارد؟ چرا؟ 1

4. چگونه ایمان بین شناخت و عمل پیوند ایجاد می‌کند؟ 1

5. به نظر شما انسان سعادتمند کیست؟ 5/.

 

سوال امتحانی پایانی نیم سال دوم ـ نمونه (3)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره)

1. حقیقت عزم چیست؟ 75/.

2. وقتی از امام علی (ع) می‌پرسند: « زیرک‌ترین آدم‌ها کیست؟ » امام چه پاسخی دادند؟ 1

3. وظایف و برنامه‌های زندگی که برای انجام آنها، با خداوند عهد می‌بندیم، به چند دسته تقسیم می‌شود؟ 1

4. بنا به فرمایش امام صادق (ع) جوان مؤمنی که قرآن بخواند، چه آثاری به دنبال دارد؟ 75/.

5. وظایف اصلی ما در برابر خدای بزرگ چیست؟ و کدام عمل همه وظایف را در برمی‌گیرد؟ 1

6. از وظایف دوست نسبت به هم « احترام متقابل » را توضیح دهید؟ 75/.

7. امام صادق (ع) بهترین دوستان را چه کسانی معرفی می‌کند؟ 5/.

8. چرا هر روز، پنج بار، در مقابل خدا به نماز می‌ایستیم؟ 75/.

9. راه‌های رسیدن به ایمان را بنویسید؟ 1

ب) درک معانی و مفاهیم آیات (4 نمره)

1. در آیه شریفه «و تالله لاکیدنّ اصنامکم بعد ان تولّوا مدبرین» منظور و تدبیر حضرت ابراهیم چه بود؟ 1

2. آیه شریفه « و انّ علیکم لحافظین کراما کاتبین یعلمون ما تفعلون » به چه نکته‌ای اشاره دارد؟ 1

3. در آیه شریفه « و لا تصعّر خدّک للنّاس و لاتمش فی الارض مرحا » لقمان فرزندش را از چه چیزی نهی می‌کند؟ 1

4. ترجمه کنید: 1

ج) اندیشه (5/4 نمره)

1. عزم چه رابطه‌ای با اختیار دارد؟ 1

2. ویژگی‌های دوستان خدا و محرومین از دوستی خدا را بنویسید. 1

3. ویژگی‌های دوستان خدا و محرومین از دوستی خدا را بنویسید. 1

4. بزرگی انسان‌ها و عظمت زندگی آن‌ها به چه چیزی بستگی دارد؟ 1

5. معیار و ملاک توصیف خداوند به برخی از صفات چیست؟ 5/.

 

سوال امتحانی پایانی نیم سال دوم ـ نمونه (4)

الف) پرسش و پاسخ تشریحی (5/7 نمره)

1. عهد و پیمان میان انسان و خدا در چند مرحله انجام می‌پذیرد؟ هر کدام را توضیح دهید. 1

2. عوامل تقویت کننده عزم را نام ببرید؟ 1

3. برنامه و آداب خوردن و آشامیدن رسول خدا (ص) چگونه بود؟ 1

4. هدف از نزول قرآن چیست؟ و محدوده جغرافیایی و تاریخی آن چقدر است؟ 75/.

5. ویژگی‌های یک دوست واقعی چیست؟ (4 مورد ) 75/.

6. از وظایف دوستان نسبت به هم « توقع بجا و منصفانه » را توضیح دهید. 75/.

7. امام علی (ع) عاجزترین افراد را چه کسی معرفی می‌کند؟ 5/.

8. چه صفاتی را می‌توان به خدا نسبت داد و چه صفاتی را نمی‌توان نسبت داد؟ 5/.

9. پوشش زن در هنگام نماز چگونه باید باشد؟5/.

ب) درک معانی و مفاهیم آیات (4 نمره)

1. در آیه شریفه‌ «قال بل فعله کبیرهم هذا فاسئلوهم ان کانوا ینطقون» استدلال ابراهیم چه بود؟ 1

2. از آیه شریفه « یا بنیّ انّها ان تک مثقال حبّه من خردل فتکن فی صخره او فی السّماوات او فی الارض یات بها الله » چه پیامی دریافت می‌شود؟ 1

3. در آیه شریفه « الّذین تابوا اصلحوا و اعتصموا بالله و اخلصوا دینهم لله فاولئک مع المؤمنین » قرآن کریم چه کسانی را همراه مؤمنین می‌شمارد؟ 1

4. ترجمه کنید: 1

ج) اندیشه (5/4 نمره)

1. چه حیواناتی حرام گوشت هستند؟

2. وظیفه تعلیم و تبیین قرآن کریم پس از پیامبر اکرم (ص) بر عهده چه کسانی است؟ با توجه به حدیث ثقلین یا حدیث دیگر بنویسید. 1

3. توضیح المسائل یا رساله عملیه چیست؟ و ما چه نیازی به آن داریم؟ 1

4. علم و ایمان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 1

5. تنوع و گستردگی استعدادهای انسان مفید است یا مضر؟ چرا؟ 5/.

 

سؤالات کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان

درس اول:

1. هدف از نزول قران کریم چیست؟

2. آیه شریفه ی کتاب انزلناه الیک مبارک لید برو ایائه را ترجمه کنید و پیام آن را بنویسد

3. آیه ی شریفه ی قدجاء کم من الله نور و کتاب مبین را ترجمه کنید و بنویسید چه مطلبی از آیه فهمیده
می شود.

4. آیه ی شریفه ی هذا بیان للناس و هدی و موعظه للمتقین را ترجمه کنید

5. آیه ی شریفه ی «و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم» را

 الف. ترجمه کنید ب. پیام آیه را بنویسید

6. ثمرات و نتایج هدایت قرآن کریم در انسان چیست

7. امام صادق (ع) درباره تلاوت قرآن کریم و اثر آن برای جوان مومن چه فرموده است

8. آیات زیر را ترجمه کنید و پیام آن را بنویسد

و نزلنا علیک الکتاب تبیا نا لکل شی و هدی و رحمه بشری للمسلیمن

9. محدوده ی تاریخی و جغرافیایی هدایت قرآن کریم چقدر است

10. دلیل طراوت و تازگی قرآن کریم برای همیشه زمانها چیست

11. آیه شریفه ی و اوحی الی هذا القران لانذرکم به و من بلغ را الف. ترجمه کنید ب. پیام آیه را بنویسید.

12. تدبر در آیات قرآن کریم چه آثار و نتایجی دارد

13. مراحل تدبر آیات قرآن را بنویسد

14. خداوند وظیفه تعلیم و تبیین قرآن کریم را بر عهده چه کسی نهاده است

15. چگونه می توانیم پیامهای قرآن را در یابیم تا زندگی را براساس آن ها بنا کنیم

16. چهار مورد از آداب و شرایط قرائت و تدبر قرآن کریم را بنویسید

17. ابزار تدبر در قرآن چیست

18. دانایی نتیجه ی چیست؟

 

1. در شکفتن گل سرخ چندین عامل دخالت دارند مهمترین آنها کدام است؟

الف. قابلیت و استعدادهای نهفته شده در گل

ب. نظارت و مراقبت         ج. آب و خاک               د. موفقیتها

2. مهمترین دوره برای پاسخ گویی به دعوت الهی و پیروی از پیامهایش ...................... است

الف. کودکی         ب. نوجوانی و جوانی       ج. پیری      د. سن چهل سالگی

3. این حدیث امام جعفر صادق  (ع) با کدام گزینه تکمیل می گردد هر جوان مومنی که قرآن بخواند قران با گوشت و خونش در می آمیزد .......

الف. و در قیامت حافظ و نگهبان او می شود      

ب. و او را به بهشت هدایت می کند

ج. و در دنیا هدایت واقعی می یابد

د. و هدایت دنیا و آخرت خواهد یافت

4. براساس آیه شریفه کتاب انزلناه الیک مبارک لید برو آیاته و لیتذکر اولوالالباب شرط بهره گرفتن از آیات الهی چه چیزی معرفی شده است

الف. دارای دانش بودن       ب. دارای ایمان بودن        ج. اوالعزم بودن           د. خردمندی

5. آیه ی شریفه ی وانزلنا الیل الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون خطاب به چه کسی یا چه کسانی است؟

الف. پیامبر(ص)       ب. همه ی مومنان      ج. پیامبران اوالعزم  د. همه ی مردم

6. با توجه به آیه ی شریفه ی و اوحی الی هذا القران لاتذرکم و من بلغ مخاطب قرآن چه کسی است؟

الف. مردم مکه مخاطب قرآن بودند                     ب. مسلمانان حجاز  

ج. مردم مدینه                                                 د. هر کس که قرآن به او برسد

7. از آیه شریفه ی لاتذرکم به و من بلغ کدام امر مهم استفاده می شود؟

الف. رسالت پیامبر(ص) جهانی است و قرآن تنها برای مسلمانان است

ب. انذار پیامبر(ص) به وسیله قران تنها مخاطبش اعراب بودند.

ج. رسالت پیامبر(ص) جهانی و جاودانی و برای همه ی مردم است.

د. با قرآن می توان هدایت کرد و تبلیغ کرد.

8. هدف از نزول قرآن کریم چیست؟

الف. هدایت متقین   ب. هدایت انسان ها   ج. هدایت مومنان  د. هدایت صالحان

9. .................. ابزار تدبر است که خداوند به انسان عنایت کرده است.

الف. استعداد    ب. اختیار     ج. عقل    د. تنوع طلبی

10. کدامیک از ثمرات تدبر قرآن کریم نیست

الف. رژف اندیشی برای کشف پیام آیات                 ب. تنوع طلبی در خواسته ها

ج. دل سپردن و گشودن قلب به انوار هدایت الهی      د. تقویت ارتباط میان عقل و قلب

11. ........................ نتیجه بهره مندی از قوه عقل و خردمندی است.

الف. تفقه          ب. تعلم          ج. دانایی      د. اندیشه

12. میزان بهره مندی افراد از قرآن به کدام عامل بستگی ندارد؟

الف. توانایی علمی افراد   ب. انس فرد با قرآن   ج. تقوای افراد   د. همت و پشتکار افراد

درس دوم: انتخاب بزرگ

1. آیه شریفه ی فلما رای القمر بازغا قال هذا ربی را ترجمه کنید

2. داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم چه درسی در زندگی برای مردم بیان می کند

3. حضرت ابراهیم کدام جهت را برای زندگی خود برگزیده دلیلش برای انتخاب این جهت چه بود

4. منظور از غایت چیست؟

5. آیات زیر را ترجمه کنید

الف. رای کوکبا قال هذا ربی فلما افل قال لا احب الافلین

ب. انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض

6. چرا چیزهایی مانند ماه، ستاره، خورشید لایق پرستش نیستند

7. از ویژگی های انسان میل به کمالات و خوبی ها را توضیح دهید

8. دو تفاوت انسان با گیاه و حیوان را بنویسد

9. به سوالات زیر پاسخ کوتاه بدهید

الف. حضرت ابراهیم پس از مشاهده ی ملکوت آسمان ها و زمین به چه مقامی رسید

ب. نوجوانی حضرت ابراهیم با چه چیزی آغاز شد

ج. خداوند ملکوت آسمان ها و زمین را به چه کسی نشان داد

د. موفقیت انسان در رسیدن به خوشبختی در زندگی با چه چیز گره خورده است

10. ترجمه ی آیه ی زیر را کامل کنید

و اذ قال ابراهیم لابیه ازر ...............................

اتتخذ اصناماء الهه              آیابتان را به خدایی می گیری؟

انی اراک و قومک ..........................................

فی ضلال مبین .............................................

 

1. انتخاب بزرگ حضرت ابراهیم (ع) در چه دوره ای از زندگی انجام گرفت؟

الف. نوجوانی           ب. کودکی           ج. میانسالی          د. کهن سالی

2. آیه شریفه ی اناهدیناه السبیل اما شاکراً اما کفورا بیانگر کدام ویژگی انسان است.

الف. کمال جویی         ب. اختیار         ج. رستگاری          د. تفکر

3. سرپرست حضرت ابراهیم که بود؟

الف. فرعون               ب. آزر            ج. نمرود                 د. تارخ

4. حضرت ابراهیم (ع) با کدام امر یکتا پرستی را برگزیده و از شرک دوری چست؟

الف. توکل و اعتماد به خود             ب. اندیشه و تفکر و استعانت از هدایت الهی

ج. اندیشه و تفکر و دوری از نمرود        د. اعتماد به نفس و توکل به خدا

5. احساس خرسندی و نشاط در انسان با کدام موضوع تامین می شود؟

الف. رسیدن به کمالات و خوبی ها             ب. احساس کرامت و دوری از بدی ها

ج. رسیدن به امور مادی و زوال پذیر         د. امتناع میل به خود خواهی

6. یک دانشمند و یک انسان کریم به ترتیب از کدام امر احساس رضایت می کنند؟

الف. رسیدن به یک حقیقت علمی، رسیدن به قرب الهی

ب. احساس کرامت رسیدن به خشنودی خدا

ج. حل مسئله ی پیچیده رضایت مردم

د. رسیدن به یک حقیقت علمی و حل مسئله ی پیچیده کرامت خود

7. دلیل جدایی ابراهیم (ع) از سرپرست خود چه بود؟

الف. گرایش به بعد فردی             ب. هجرت به مکه       ج. استقلال خواهی    د. یکتا پرستی

8. کدام یک از آیات شریفه ی زیر خود انسان را مسئول سعادت یا شقاوت خودش می داند؟

الف. عندالله ثواب دنیا و الاخره                      ب. انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اماکفورا

ج. ما عندکم ینفد و ما عند الله باق                  د. و ما عند الله خیر وابقی

9. نتیجه مشاهده ی ملکوت آسمان ها و زمین بر ابراهیم (ع) چه بود؟

الف. مقابله با بت پرستان                         ب. مقابله در برابر نمرود

ج. این که از اهل یقین شود                      د. این که از مشرکان نباشد.

10. حضرت ابراهیم عمویش را و قوم او را در چه حالتی مشاهده نموده است؟

الف. بت پرستان                                ب. در حال بیزاری از هدایت

ج. در گمراهی آشکار                         د. روئیت خورشید و ماه

11. با توجه به آیه ی انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض حینفا چرا حضرت ابراهیم (ع) رو به سوی آفریننده ی آسمان ها و زمین بر می گرداند؟

الف. هدایت الهی           ب. عدالت خواهی           ج. حقیقت جویی          د. کمال خواهی

12. در قرآن کریم کدام واژه به معنی حق گرا آمده است؟

الف. مسلم         ب. محیی   ج. متقی    د. حنیف

13. کدام پیامبر الهی در اثبات وجود خداوند از غروب وافول خورشید و ستارگان مدد چیست؟

الف. حضرت ابراهیم (ع)          ب. حضرت عیسی (ع)

ج. حضرت موسی (ع)            د. حضرت نوح (ع)

14. در آیه ی فلما رای القمر بازغا منظور از بازغ چیست؟

الف. هلال         ب. درخشان         ج. قرص کامل ماه    د. ستارگان

15. کدام ویژگی فقط مخصوص انسان است؟

الف. تنوع و گستردگی استعدادها               ب. آرزومندی

ج. رسیدن به احساس رضایت                   د. محدودیت درخواست ها و آرزوها

درس سوم: کدامین هدف

1. چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است؟

2. تنوع و گستردگی استعدادهای ما مفید است یا مضر چرا؟

3. انسان چگونه می تواند راه سعادت را بپیماید؟

4. به نظر شما انسان سعادتمند کیست؟

5. پیام آیات زیر را بنویسد: الف. و ما عند الله خیر وابقی افلا تعقلون  ب. کل نفس بما کسبت دهید

6.آیا می توان هدف ها و دل بستگی های اصلی انسان را کشف کرد؟ توضیح دهید

7. چگونه اهدافی را باید هدف اصلی قرار داد چرا؟

8. آیه ی زیر را ترجمه نموده و پیام آنرا بنویسید؟

من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید ثم جعلنا له جهنم

9. اهداف و دل بستگی های دینوی و اخروی را مقایسه کیند

10. چرا انسان ها هدف ها و دل بستگی های مختلف دارند

11. هدفهای پایان پذیر و پایان ناپذیر را با ذکر مثال توضیح دهید

12. آیه شریفه ی فمن الناس من یقول ربناء اتنا فی الدنیا و ما له فی الاخره من خلاق را  الف. ترجمه کنید    ب. پیام آیه را بنویسید

13. منشا تفاوت هدف و دلبستگی ها در چیست

14. چرا باید برای انتخاب هدف ها معیار داشته باشیم؟

15. نقش انسان را در رسیدن به کمالات و شکوفایی استعدادها با گیاهان و حیوانات مقایسه کنید

16. با توجه به اختلاف در هدف ها و دل بستگی های انسان آیا معیاری برای داوری درباره ی این اختلاف ها وجود دارد؟ معیار چیست و چه کسی تعیین کننده است. 

 

1. قابلیت های گیاهان و حیوانات به ترتیب چگونه به فعالیت می رسند؟

الف. طبیعی- طبیعی                  ب. غریزی غریزی

ج. غریزی طبیعی                   د. طبیعی غریزی

2. مهم ترین نعمت های خدادادی انسان کدام است؟

الف. غریزه و بعد جسمانی              ب. قدرت تفکر و قدرت انتخاب

ج. قدرت تفکر و امور مادی           د. امور طبیعی و غریزی

3. مسئول سرنوشت انسان در عرصه ی زندگی کیست؟

الف. جامعه         ب. خداوند      ج. خود او      د. پیامبران

4. انسان با کدام عامل می تواند خوبی ها را برگزیده و راه رسیدن به سعادت را بپیماید؟

الف. قدرت تفکر  ب. قدرت انتخاب   ج. نیروی فطرت   د. نیروی غریزه

5. دو ویژگی خاص انسان که وی را از سایر موجودات متمایز می سازد کدام است؟

الف. قدرت تفکر قدرت اختیار و انتخاب       ب. قدرت تفکر- مسئول بودن در سرنوشت خویش

ج. روحیه بی نهایت طلبی قدرت انتخاب     د. روحیه بی نهایت طلبی مسئول بودن در سرنوشت خویش

6. انسان به وسیله ی چه ابزاری به تدریج خوبی ها و راه رسیدن به آنها را می شناسد؟

الف. قدرت تفکر        ب. قدرت انتخاب    ج. استعدادهای درونی  د. کمالات روحی

7. بیش از همه منشا تفاوت در هدف ها و دل بستگی های انسان در تفاوت بین کدام است

الف. بینش ها        ب. محیط زندگی     ج. عوامل اجتماعی و مقتضیات زمان    د. تغییرات فطرت

8. برای انتخاب صحیح هدف ها و دل بستن به آن ها چه چیزی نیاز است؟

الف. معیار و ملاک         ب. میزان در آمد     ج. توصیه و سفارش دیگران    د. علایق و سلیقه ها

9. ملاک پاداش در آخرت چیست؟

الف. سعی و تلاش انسانها    ب. سعی و تلاش در همکاری افراد

ج. اراده ی انسان در دنیا     د. اراده انسان در آخرت

10. دلبستگی ها و هدف های انسان ها چند دسته و چگونه اند؟

الف. اهداف زود گذر و پایان پذیر       ب. اهداف دایمی و پایان ناپذیر

ج. اهداف نهایی، اهداف وسیله ای      د. اهداف دنیایی و اخروی

11. بوسیله معیار به کدام گزینه نزدیک می شویم.

الف. ارزش هدف ها را مشخص می کنیم       ب. متناسب با ارزش هدف ها به آن ها رتبه می دهیم

ج. هدف درست زندگی را برخواهیم گزید    د. همه ی موارد

12. منظور از کلمه ی العاجله در آیه ی من کان یرید العاجله کدام است؟

الف. پاداش اعمال    ب. دنیا     ج. سرافکندگی    د. اراده

13. در چه صورت هدف های پایان پذیر مانع رسیدن به هدف های جاوید می شوند؟

الف. اگر هدف های جاوید هدف اصلی و هدف های پایان پذیر تابع آن ها شوند.

ب. اگر هدف های پایان ناپذیر هدف اصلی و هدف های پایان پذیر در سایه ی آن ها قرار گیرند

ج. اگر هدف های پایان پذیر تابع هدف های جاوید واقع شوند

د. اگر هدف های پایان پذیر هدف اصلی و هدف های جاوید تابع آن ها شوند.

درس چهارم: برترین هدف

1. آیه شریفه ی الله لا اله هو له الاسماء الحسنی را ترجمه کنید و پیام آنرا بنویسد

2. منظور از تقرب به خدا چیست

3. آیه شریفه ی ورضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم الف. ترجمه کنید    ب. پیام آنرا بنویسد

4. هدف های جامع و برتر چگونه هدف هایی هستند؟

5. امام سجاد (ع) در مناجاه المحبین از خدا چه چیزهایی می خواهد؟

6. به سوالات زیر پاسخ کوتاه بدهید:

الف. برترین خوبی و نعمت بهشت چیست

ب. کدام هدف و مقصد همه ی خوبی ها و کمال های دیگر را در بر می گیرد

ج. مقصود و محبوب نهایی انسان کیست

د. تقرب به برترین محبوب و مقصود سهم چه کسانی است

7. چرا نزدیکی به خدا بهترین و برترین هدف است

8. ترجمه ی آیه زیر را کامل کنید و بنویسید چه مطلبی از آیه فهمیده می شود؟

ما عند کم ینفذ و ما عند الله باق ..................................

ولنجزین الذین صبروا اجرهم و قطعاً به کسانی که صبر پیشه کردند

با حسن ماکانوا یعملون ................................................

 

1. مفهوم آیه ی ما عند کم ینفدو ما عند الله باق کدام است.

الف. برتر بودن اهداف پایان ناپذیر بر اهداف پایان پذیر         ب. مختلف بودن اهداف پایان ناپذیر

ج. یکسان نبودن اهداف پایان پذیر                     د. تابع بودن اهداف پایان ناپذیر بر اهداف پایان پذیر

2. مقصدهای بزرگ به همان میزان که بسیار بزرگ و ضامن خوشبختی ماست .................... می طلبد

الف. تفکر                   ب. همت بزرگ                ج. انتخاب                د. عمل

3. آیه ی شریفه ی انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض از زبان کیست و در ادامه ی آیه شریفه چه موضوعی را نفی می کند.

الف. حضرت محمد (ص)، ظلم           ب. حضرت ابراهیم (ع)، شرک

ج. حضرت نوح (ع)، ظلم                  د. حضرت موسی (ع)، شرک

4. آیه ی شریفه ی و مساکن طیبه فی جنات عدن بیانگر چیست؟

الف. زندگی در آخرت فقط معنوی است و بعد مادی و جسمانی فقط در دنیاست

ب. زندگی در عالم برزخ هم مادی و هم معنوی است

ج. زندگی در آخرت تنها معنوی نیست بلکه مادی و جسمانی نیز هست

د. زندگی در عالم برزخ مادی و جسمانی است و امور معنوی در آن راه ندارد

5. از دیدگاه الهی رستگاری و کامیابی بزرگ در گرو رسیدن به چیست؟

الف. رضوان الهی    ب. بهشت جاویدان    ج. خشنودی خدا و خلق خدا د. وعده های الهی

6. مناجاه المجین از که و خطاب به کیست؟

الف. امام علی (ع)، خداوند                  ب. امام کاظم (ع)، امام مهدی (عج)

ج. امام سجاد (ع)، رسول خدا (ص)     د. امام سجاد (ع)، خداوند

7. منشا جست و جوی سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی در آدمی چیست؟

الف. فطرت (ذات)     ب. غریزه     ج. طبیعت     د. بعد مادی

8. تقرب به برترین محبوب و مقصود کار چه کسانی است؟

الف. بلند همتان             ب. عالمان               ج. مسلمانان             د. امینان

9. آیه شریفه ی لااله الا هو له الاسماء الحسنی بیانگر چیست؟

الف. تنها اوست که به موجودات صفا نیکو داده است

ب. خداوند موجودات را زیبا و نیکو آفریده است

ج. تنها اوست که دارنده ی همه ی نام های نیکوست

د. خداوند کمال مطلق و تواناست

10. در مناجات «یا منی قلوب المشتاقین ...» چه چیز از خداوند طلب شده است؟

الف. دوستی با قرآن، اهل بیت و نیات خدا پسندانه

ب. دوستی با خدا، دوستداران خدا وعملی که موجب قرب الهی می گردد.

ج. دوستی با خدا، پیامبران و امامان و عملی که موجب خشنودی خدا می شود.

د. دوستی با پیامبران الهی، دوستداران خدا و نیات خدا پسندانه

درس پنجم: تو را چگونه بخوانم

1. عبارت قرآنی لیس کمثله شی را ترجمه کنید و بنویسید چه مطلبی از آن فهمیده می شود؟

2. چرا خداوند را آنگونه که شایسته ی اوست نمی توان شناخت

3. چرا خداوند مانند مخلوقات نیست

4. پیام آیه سبحان ربک رب العزه عما یصفون را بنویسید

5. هر یک از عبارت های زیر بیانگر کدامیک از اسماء و صفات خداوند است

الف. خداوند زمین مرده را زنده می کند

ب. خداوند از زمین میوه ها رویانده تا بخورند

ج. خداوند برای ماه منزلگاهی قرار داده است

6. توضیح دهید که چه راه هایی برای معرفت به خدا و توصیف او پیشنهاد شده است چرا؟

7. منظور رسول خدا (ص) از عبارت ما عرفناک حق معرفتک چیست؟

8. معنی اسماء الهی را که در زیر آمده است بنویسید؟

الف. قادر              ب. مدبر                     ج. حکیم              د. علیم

9. آیه ی شریفه ی وجعلنا فیها جنات من نخیل و اعناب و فجرنا فیها من العیون را ترجمه کنید و بنویسید که به کدامیک از اسماء الهی اشاره دارد؟

 

1. مقصود از عرجون قدیم چیست؟ ودر مورد کدام کره آسمانی مطرح شده است؟

الف. گلوله ی نورانی و سوزان، خورشید                   ب. کهکشان راه شیری کهنسال، خورشید

ج. طلوع و غروب اجرام آسمانی، ستاره               د. شاخه ی خشکیده ی هلالی شکل خرما، ماه

2. عبارت «ما عرفناک حق معرفتک آن چنان که شایسته ی معرفت توست تو را نشناختیم» از کدام معصوم و در کدام کتاب آمده است؟

الف. امام علی (ع)، نهج البلاغه                  ب. امام سجاد (ع)، صحیفه ی سجادیه

ج. پیامبر اسلام (ص)، بحار الانوار           د. امام صادق (ع)، اصول کافی

3. زیبایی های عالم جلوه ی .......... تو و خوبی های آن روایت گر ......... توست.

الف. کمال، جمال         ب. جمال، جمال           ج. کمال، کمال            د. جمال، جمال

4. چرا خدا را چنان که شایسته است نمی توان شناخت؟

الف. زیرا سر رشته تدبیر امور عالم به دست خداست    

ب. زیرا اول باید ایمان به خدا را در خود افزایش دهیم

ج. زیرا نمی توان بر او احاطه پیدا کرد

د. زیرا او منشاء همه خوبی هاست.

5. مفهوم کدام آیه ی شریفه مطابق عبارت زیر است؟ چگونه از تو غافل باشم که تو همواره با من هستی؟

الف. ایاک نستعین      ب. کل من علیها فان   ج. و نحن اقرب الیه من حبل الورید   د. قل اعوذ برب الفلق

6. آیه ی قل اعوذ برب الفلق به چه موضوعی اشاره دارد؟

الف. از چه کسی حز خدا می توان مدد گرفت      ب. بی خدا همه ی موجودات فقیرند و با نیستی قریبند

ج. به یا دخداوند و برای او باید زندگی کرد      د. به درگاه چه کسی جز خدا می توان پناه برد

7. مضمون آیه ی شریفه ی و نحن اقرب الیه من حبل الورید کدام است؟

الف. به درگاه چه کسی جز تو پناه برم           ب. چگونه از تو غافل باشم وقتی که تو با من هستی

ج. از چه کسی جز تو مدد جویم         د. حیات طیبه ای به ما کرامت فرما که با یاد تو به سوی تو زندگی کنیم

8. آیه ی شریفه ی و ایه لهم الارض المیته احییناها و اخرجنا منهاحبا فمنه یا کلون ناظر به کدام صفت پروردگار نیست؟

الف. قادر                    ب. محیی                 ج. قدوس                   د. رازق

9. آیه ی شریفه ی سبحان الذی خلق الازواج کلها مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لا یعلمون چه موضوعی را بیان می کند؟

الف. رویش گیاهان در آب                               ب. حرکت زمین و کرات آسمانی

ج. اعجاز قرآن از دیدگاه علوم طبیعی                د. زوجیت در کرات آسمانی

10. کدام یک از موارد ذیل تماماً از اسماء الهی نیست

الف. خالق، رازق، مقدر                  ب. مدبر، مرکب، مقیر

ج. علیم، رحیم، حکیم                    د. محیی، ممیت، قادر

درس ششم: در حمد و تسبیح محبوب

1. از چه راهی می توانیم به صفات خدای متعال پی ببریم با ذکر مثال توضیح دهید

2. چرا خداوند همه ی صفات نیکو را دارد

3. چرا خداوند صفاتی را که نشان دهنده ی نقص و کاستی باشد ندارد

4. آیا می توانیم هر صفتی را که در مخلوقات می بینیم به خدای متعال نسبت دهیم چرا

5. منظور از صفات ثبوتی چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید

6. آیه ی شریفه ی هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم را ترجمه کنید

7. منظور از صفات سلبی چیست با ذکر مثال

8. منظور از حمد و تسبیح چیست

9. چرا نمی توانیم خدا را جسم بدانیم

10. چه کسی یا چیزی قابل ستایش است و چرا ستایش واقعی از آن خداست

11. دو مفهوم الحمد الله و سبحان الله را توضیح دهید

 

1. آیه ی شریفه ی هو الله الذی لا اله الا هو بیانگر چیست؟

الف. صفات سلبیه خداوند          ب. یکتایی و یگانگی خداوند

ج. علم و حکمت خدا                    د. قدرت الهی

2. از آیه ی شریفه ی عالم الغیب و الشهادت هو الرحمن الرحیم چه مطلبی دریافت می شود؟

الف. خداوند با رحمت و مهربانی، جهان غیب و شهود را می داند

ب. با این که خدا همه چیز را می داند ولی با رحمت با بندگان برخورد می کند.

ج. خداوند با رحمت و مهربانی خود جهان غیب را می داند

د. رحمت و مهربانی خداوند در تمام هستی گسترده است.

3. از این مقدمات: «خداوند کامل است هر موجود کامل دارای همه ی صفات خوب و نیکو است» کدام نتیجه ی منطقی به دست می آید؟

الف. خداوند هستی بخش و کامل کننده است     

ب. برخی صفات خداوند تبوتیه وبرخی سلبیه است

ج. لزوماً خداوند نباید تمام صفات کمالیه را دارا باشد   

د. خداوند همه ی صفات خوب و نیکو را داراست

4. صفات سلبیه ریشه در کدام ویژگی دارد؟

الف. نقص              ب. جهل                 ج. بی نیازی       د. غرور

5. در قلمرو علم کلام صفاتی که جنبه ی کمال و جمال دارند اصطلاحاً چه نامیده می شود.

الف. سلبیه     ب. ثبوتیه       ج. جلالیه      د. فعلیه 

6. مصرع «نتوان شبه تو جستن که تو در وهم نیایی» با کدام یک از آیات قرآنی هم مفهوم است؟

الف. وله الاسماء الحسنی              ب. هو العزیز الحکیم

ج. لیس کمثله شیء                      د. هو الرحمن الرحیم

7. در مصرع «نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی» با کدام یک از عبارات قرآنی هم معنی است؟

الف. ما عرفناک حق معرفتک     ب. اشکرولی و لا تکفرون

ج. اذکرونی ذکر کم                د. له الاسماء الحسنی

8. کدام صفت الهی به معنی «هستی بخش» است

الف. المهیمن            ب. الباریءُ          ج. القدوُس        د. الجبار

9. کدام صفت از صفات سلبی خداوند است

الف. غنی          ب. جبار         ج. مهیمن         د. شریک

10. حمد به معنی ...................... و تسبیح به معنی .................... است

الف. ستایش، پاک دانستن        ب. پاک دانستن، ستایش

ج. ذکر، ستودن                      د. ستایش، ذکر

درس هفتم: در پناه ایمان

1. ایمان چیست؟و از دیدگاه قرآن کریم جایگاه آن کجاست

2. چه تفاوتی میان شناخت یک موضوع و ایمان به آن وجود دارد

3. قرآن کریم زیبایی های قلب را چگونه به ما نشان می دهد

4. چرا عده ای با آن که زیان کار خود را می دانند اما باز هم به انجام آن اقدام می کنند

5. قلب چگونه برای پذیرش حقیقت و راه زندگی آماده می شود؟

6. به سوالات زیر پاسخ کوتاه بدهید

الف. عمل صالح و کار شایسته چه زمانی ارزشمند است

ب. حضرت علی (ع) رابطه ی ایمان و عمل را چگونه بیان کردند

7. عبارت زیر را کامل کنید

الف. .................................... برانگیزاننده و محرک انسان به سمت عمل است

ب. جایگاه شناخت ...................................... و جایگاه ایمان ............................... است

ج. با ور و اعتقادی که همراه ......................... است و شوق به سوی عمل را در انسان ایجاد می کند ...................... نام دارد

8. قرآن کریم و زشتی های قلب را چگونه به ما نشان می دهد

9. عقل و قلب در وجود انسان چه نقشی دارد توضیح دهید.

1. از آیه ی شریفه ی «من عمل صالحاً من ذکر انثی و مومن فلنحیینه حیاه طیبه چه موضوعی دریافت می شود؟

الف. داشتن ایمان در زندگی شرط قبولی عبادت نیست

ب. زن و مرد در کسب کمالات معنوی یکسان اند

ج. داشتن زندگی پاک تنها در گرو داشتن عمل نیک است

د. زن و مرد در درجات ایمان و عمل صالح متفاوت اند

2. کدام امر به چراغی تشبیه شده است که راه را نشان می دهد؟

الف. گرایش          ب. ایمان        ج. اسلام         د. شناخت

3. مقصود از اخوان تو امان چیست و این موضوع را کدام یک از معصومین (ع) بیان کرده است؟

الف. ایمان و عمل، حضرت رسول (ص)                    ب. علم وعمل، امام علی (ع)

ج. عقل و فطرت، حضرت رسول (ص)                       د. ایمان و عمل، امام علی (ع)

4. منبع حدیث شریف «الایمان و العمل اخوان توامان ...» کدام یک از کتاب های حدیث است و مقصود از توامان چیست؟

الف. غرر الحکم و در الکلم، همراهی این دو       ب. امالی، جدایی این دو

ج. بحار الانوار، همراهی این دو                     د. وسائل الشعیه، جدایی این دو

5. محرک و برانگیزاننده انسان برای حرکت کدام عامل است؟

الف. شناخت ذهنی            ب. ایمان قلبی              ج. ایمان قولی            د. ایمان عملی

6. ................. همان باور و اعتقاد قلبی همراه با .......... است که ................. به سوی عمل را در انسان ایجاد می کند.

الف. شناخت، ایمان، شوق         ب. شناخت، حب، حرکت    

ج. ایمان، اطمینان، حرکت          د. ایمان، دوستی، شوق

7. جایگاه شناخت و ایمان به ترتیب کدام بعد وجود آدمی است و منجر به چه خواهد شد؟

الف. ذهن، قلب عمل صالح              ب. ذهن، نفس عمل صالح

ج. ذهن، قلب عمل نیک یابد             د. مغز، روح عمل نیک یابد

8. در صورتی که قلب به زیبایی ها آراسته و از زشتی ها دور گردد برای چه چیز آماده می شود؟

الف. درک موضوعات علمی              ب. پذیرش دین و آخرت

ج. پذیرش حقیقت و راه زندگی          د. عمل خیر یا شر

9. کدام یک از زشتی های دل محسوب می شود:

الف. توجه قلب به هدف های زبیا و با خدا       ب. سلامتی قلب از بیماری ها و گناهان

ج. بینای قلب برای مشاهده حقایق    د. سخت شدن قلب و نداشتن احساس در مقابل خوبی ها و زیبایی ها

10. به ترتیب کدام مراحل برای رسیدن به کمال انسانی شایسته و درست است؟

الف. ایمان شناخت عمل صالح        ب. شناخت ایمان عمل صالح

ج. عمل صالح ایمان شناخت            د. شناخت عمل صالح ایمان

درس هشتم: دروادی امن

1. راه های رسیدن به ایمان و تقویت آن را نام ببرید؟

2. امام خمینی (ره) در توصیه خود به جوانان درباره ی جهاد اکبر چه فرموده اند

3. آیات زیر را ترجمه کنید

الف. قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون والذین هم عن اللغو معرضون

ب. یا ایها الذین امنو اذکروا نعمه الله علیکم

4. انجام چه کارهایی ما را به یاد خدا می اندازد

5. از راه های رسیدن به ایمان تفکر پیرامون آیات خدا در گستره ی هستی را توضیح دهید

6. انجام نیکی ها و دوری از گناهان چگونه موجب تقویت ایمان می شود

7. انجام چه کارهایی ما را از یاد خدا غافل می سازد

8. انسان مومن دارای چه ویژگی هایی است

9. جامعه ی مومن دارای چه ویژگی هایی است

10. آثار فردی و اجتماعی ایمان را بنویسید

 

1. از دیدگاه قرآن کریم چه کسانی رستگارند؟

الف. مسلمانان        ب. متفکران         ج. نمازگزاران       د. مومنان

2. کدام یک از آیات ما را به ذکر دائم خداوند فرامی خواند؟

الف. الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنی      ب. یا ایها الناس انتم الفقرء الی الله و الله هو الغنی الحمید

ج. و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس            د. یا ایها الذین امنو اذکروالله ذکراً کثیرا

3. از کدام دوران زندگی به عنوان «فرصتی طلایی برای رسیدن به ایمان» یاد می شود؟

الف. دوران بیماری و کسالت                        ب. دوران تحصیل

ج. دوران نوجوانی و جوانی                          د. دوران آرامش و فراغت

4. کدام مورد از جمله راه های رسیدن به ایمان و حفظ و نگهداری آن نیست؟

الف. تفکر پیرامون آیات خدا                      ب. انجام نیکی ها و واجبات

ج. توجه دائم به ذکر خدا                          د. تفکر در ذات خدا

5. امام خمینی «ره» کدام گروه از افراد را در جهاد اکبر موفق تر معرفی می فرماید؟

الف. جوانان          ب. کهنسالان           ج. دانشمندان      د. شب زنده داران

6. چگونه می توان یاد خدا را در دل زنده نگه داشت و قلب را به او نزدیک تر ساخت

الف. توجه به نعمت ها و لطف های خدا به انسان  

ب. توجه دائم به خداوند و ذکر ویاد او

ج. انجام نیکی ها و واجبات ودوری از بدی ها و محرمات

د. تفکر پیرامون آیات در گستره ی هستی

7. توصیه ی امام خمینی «ره» در مورد خود سازی به جوانان چیست؟

الف. مراقب ادب و رفتار خود باشید                ب. جهاد اکبر را از جوانی باید آغاز کنید.

ج. مراقب پاکی و طهارت قلب خود باشید         د. یاد خدا را در دل زنده کنید

8. کدامیک از ویژگیهای انسان مومن است؟

الف. از شادابی و لذت معنوی بهره مند است     ب. در قضاوت ها و تصمیم ها خدا را در نظر می گیرد

ج. آرامش روحی خاصی دارد                        د. همه ی موارد

9. مهم ترین عامل در تقویت ایمان کدام عامل است؟

الف. تفکر پیرامون آیات خدا در گستره ی هستی                     ب. توجه به نعمت ها

ج. توجه دائم بخدا و ذکر و یاد او                                       د. انجام نیکی ها و دوری از گناهان

10. توجه به نشانه های خداوند در جهان در نهایت چه مزیتی را به دنبال دارد؟

الف. افزایش دوستی و محبت وی در دل          ب. شناخت نعمت ها و استفاده از آن ها

ج. پی بردن به قدرت و علم الهی               د. پی بردن به زیبایی و رحمت خداوندی

درس 9 

الف) سؤالات تشریحی

1- توضیح دهیدچرا عزم، ظهور گوهر انسانیت، یعنی اختیار است؟ آثار عزم قوی کدامند؟

2- میزان دینداری ما به چه چیزی بستگی دارد؟ و چه زمانی دینداری ما کامل­ترخواهد بود؟

3- از کجا باید بدانیم آنچه خداوند در مسیر بندگی و تکلیف از ما می خواهد فقط برای سعادت ماست؟

4- لقمان حکیم در مورد عزم به فرزندش چه فرموده است؟

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- کسی که راه سعادت را شناخته است و می خواهد در مسیر سعادت قدم بگذارد باید با خدای خود.....................که در این راه ........................... بماند.

2- عهدومیثاق میان انسان و خدا معمولاً در.................. و ...................... و ............................. انجام می پذیرد.

3- تجدید میثاق روزانه ..................... و ............................. را می زداید و مارا در عمل ثابت قدمتر می سازد.

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- محتوای عزم را چه چیز تشکیل می دهد؟

الف) عهد باخود خدا          ب) عهدبا خود مردم              ج)تصمیم در رسیدن به هدف         د)قصد نیل به کمال

2- جهت زندگی در مسیر کلی آینده­ی انسان با کدام گزینه معین می شود؟

الف)عهد باخود               ب) تجدید روزانه ی عهد         ج) تکمیل عهد                   د)قدم گذاشتن در راه عهد

 

 

درس 10

الف) سؤالات تشریحی

1- چه عاملی سبب تداوم عمل می شود؟ (همراه با مثال توضیح دهید)

2- احساس حضور در پیشگاه باعظمت خداوند سبب چه چیزی می شود؟

3- داشتن دوست همفکر و همراه چه تأثیری در تصمیم ما دارد؟

4- دوام و پایداری در عزم به چه عواملی بستگی دارد؟ (3مورد)

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- غفلت یعنی ........................................................................................................... .

2- پیشوایان دین .......................... حیقی ما در زندگی هستند.

3- رسول خدا(ص) فرمود: محبوب ترین کارها نزد خدای متعال با ................................................................... .

4- امیر مؤمنان(ع) می فرماید: تأمل و درنگ از شتاب کردن بهتر است مگر در ........................................ .

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- آیه­ی شریفه­ی " اولئک یساعون فی الخیرات و هم لماسابقون " ناظر به کدام یک از عوامل تقویت کننده و پایداری در عزم است؟

الف) اندیشه در راه              ب) صبر در کارها                ج) شتاب در انجام تصمیم          د) رعایت اعتدال در تصمیم

2- فراموشیی سزاوار مذمت و نکوهش است که ناشی از:

الف) نیرنگ و حیله باشد        ب) جهل و نادانی باشد     ج) غفلت و بی توجهی باشد    د) ضعف و زبونی باشد

 

درس 11

الف) سؤالات تشریحی

1-    مراقبت یعنی چه؟

2- شرایط محاسبه نفس چه زمانی واقعی می باشد و این محاسبه چه زمانی ناشی از ضعف در برابر گناه است؟

3- مراقبت دارای چند بُعد است نام برده و یکی را به اختصار توضیح دهید؟

4- از این کلام امام کاظم(ع) چه نتیجه ای می گیریم:

" کسی که در هر روز کارهای خود را محاسبه و ارزیابی نکند ازما نیست"

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- مهمترین جنبه عمل .......................... یا .......................... است که از انجام آن داریم.

2- مقدار مؤثر بودن یک عمل به ........................ بستگی دارد.

3- امکان ندارد در محاسبه قیامت به کسی ........................ شود زیرا کسی که کارهای مارا ارزیابی می کند ................... .

4- هرکس باید مواظب باشد که برای ................................................................................. .

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- براساس سخن امام صادق(ع) نفس آدمی با کدام امر از شهوت حفظ می شود؟

الف) نظارت               ب)آگاهی              ج) ایمان               د)مجاهدت

2- بهترین وقت برای محاسبه نفس چه زمانی است؟

الف) پیش از خواب              ب)آغاز روز                 ج) وسط روز                 د)غروب آفتاب

 

درس 12

الف) سؤالات تشریحی

1- برنامه ریزی به انسان چه کمکی می کند و امام علی(ع) در این مورد چه می فرماید؟

2- اسوه کیست؟ (همراه با مثال)

3- چرا تصمیماتی که انسان در زندگی می گیرد نیازمند دقت بیشتر است؟

4- چرا در میان موجودات فقط انسان ممکن است زمان هرز رفته و تلف شده داشته باشد؟

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- صالح به معنای ................... و ........................... است.

2- برنامه، جایگاه هر .............................................................................................................. .

3- درواقع زمان ................. ماست.

4- شرط رسیدن به زندگی پاک و ...................... و ................... و عمل صالح است.

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- کسی که می توان به راه او رفت و از او مطابعت نمود:

الف) اسوه می گویند        ب) مقتدی می گویند           ج) تابع می گویند               د) قائد می گویند

2- عبارت نورانی "واغضض من صوتک" بیانگر چیست؟

الف) فریاد رسا در بیان حق      ب) بیان نرم و آرام           ج) داشتن آواز زیبا           د) وجود استدلال در گفتار

 

 

درس 13

الف) سؤالات تشریحی

1- چرا در هر روز 5 بار نماز می خوانیم؟

2- بوسیله چه چیزهایی می توانیم تیمم کنیم؟نام ببرید.

3- کسی که وضو ندارد از انجام چه کارهایی محروم است؟

4- از ارکان نماز 3 مورد را نام ببرید؟

ب) سؤالات کامل کردنی

1- سزاوار است که ما ........................................................................................ .

2- همه موجودات خدا را ................................................................................... .

3- مؤمنان باید ................................................................................................... .

4- سپاسگزاری از ..................... یکی از مصداقهای ......................... اوست.

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- خون .................................. نجس است.

الف) گوسفند و مرغ               ب) ماهی                 ج) مرغ                       د) گوسفند  

2- ............................... جزو نجاسات محسوب می گردد.

الف) مردار ماهی                  ب) ادرار انسان                    ج) موی حیوانات                  د) شاخ حیوانات

 

 

درس 14

الف) سؤالات تشریحی

1-    عاجزترین و فقیرترین انسانها از نظر امام علی(ع) چه کسانی هستند؟

2-    ویژگیهای یک دوست خوب را توضیح دهید.

3-    قرآن کریم و پیشوایان دین چه کسی را دوست واقعی معرفی کردند؟(2 مورد)

4-    به چه دوستی می توان اعتماد کرد؟

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- مردان و زنان مؤمن در صورتی در مسیر زندگی یکدیگر را یاری و پشتیبانی خواهند کرد که .............. و............ یکدیگر باشند.

2-    مردان و زنان مؤمن خیرخواه واقعی یکدیگرند و همواره دوستان خودرا به .............. و .................. سفارش می کنند.

3-    امام صادق(ع) می فرماید: محبوب ترین برادران نزد من کسی است که ................................................ .

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- این سخن از کیست و در چه مورد بیان شده است: "آدمی بر آیین دوست و رفیق خود است"

الف) حضرت محمد(ص)-تأثیر دوستی             ب) امام علی(ع) احترام به دوست

ج) امام کاظم(ع)-توقع بجا                           د) امام صادق(ع) رعایت حقوق متقابل

2- تأثیر اوج پیوند دوستی تا کجاست؟

الف) تأثیرگذاری            ب) همانندسازی            ج)تأثیرپذیری                   د) صداقت و راست گویی

 

درس 15

الف) سؤالات تشریحی

1-    چرا نگهداری برخی چیزها از بدست آوردن آن مشکلتر است؟

2-    آیا شناخت خانواده دوست تاثیری در انتخاب او دارد؟ چرا؟

3-    از وظایف یادشده نسبت به دوست سه مورد را نام ببرید.

4-    از وظایف ما نسبت به دوست توقع بجا و منصفانه را توضیح دهید.

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- کوچک شمردن دوست و نام ناپسند نهادن بر او سبب خدشه دار شدن ......................... در او می شود.

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- همه گزینه ها از وظایف دوستی به شمار می اید بجز:

الف) وفاداری            ب) حسود نبودن                 ج) صادق بودن                  د) اعتماد بیش ازحد

2- با ارزش بودن و ظرافت و شکنندگی موجودات کدام امر را مشکلتر می سازد؟

الف) بدست آوردن آن                ب) علم به آن                 ج) حفظ آن                د) ایجاد آن

 

 

 

 

 

درس 16

الف) سؤالات تشریحی

1-    راه سربلندی چیست؟

2-    ارزش کار در چیست؟

3-    آثار تربیتی کار را نام برده و یک مورد را توضیح دهید.

4-    اتقان در کار را توضیح دهید.

 

ب) سؤالات کامل کردنی

1- کار ..................... انسان و بیکارگی و ................... اوست.

2- بیکاری و تنبلی و سستی .......................... اما کار ................. و مس وجود انسان را ........................ می کند.

 

ج) سؤالات چهارگزینه ای

1- سخن زیر از کیست و در چه مورد است:

" کسی که روزی خود را با کاروتلاش تهیه کند در قیامت در شمار انبیا قرار می گیرد و ثواب آن را دریافت می کند"

الف) حضرت علی(ع)- ارزش کار         ب)امام کاظم(ع)- ارزش انسان      

ج) حضرت محمد(ص)- ارزش کار       د) امام صادق(ع)- ارزش انسان

2- کدامیک از موارد زیر از آثار تربیتی کار محسوب نمی شود:

الف) شکوفایی استعدادها            ب) لطافت احساس            ج) اتقان در کار             د) احساس عزت نفس



عنوان بازدید
سه نمونه سوال خرداد92/طراح :حمیدرحیمی 6565
خرداد91 دبیرستان مهدیه ( سوالات خانم آذین) 5209
خرداد91دبیرستان مهدیه ( سوالات خانم همت) 3142
مطالعات اجتماعی خرداد91 روستای مهیار 3445
مطالعات اجتماعی خرداد91دبیرستان شاهدشهرضا 3528
مطالعات اجتماعی خرداد91(آقای دهقان) نمونه دیگر 2615
مطالعات اجتماعی خرداد91( آقای رحمت اله دهقان) 2377
مطالعات اجتماعی خرداد91دبیرستان معرفت شهرضا 2580
مطالعات اجتماعی خرداد91دبیرستان شهیدباهنرشهرضا 2255
مطالعات اجتماعی خرداد91دبیرستان امام شهرضا 2082
مطالعات اجتماعی خرداد91دبیرستان شهیدهمت شهرضا 2241
مطالعات اجتماعی دبیرستان قدس اسلام آباد(آقای اباذری) 1959
مطالعات اجتماعی خرداد91 شهدای منظریه (خانم طالبیان) 2195
سوالات خرداد91دبیرستان دخترانه صدرای شهرضا 1844
خردادماه91 مطالعات اجتماعی دبیرستان طالقانی شهرضا 2167
نمونه سوالات دی ماه 89دبیرستان سماشهرضا 4427
نمونه سوالات دی ماه 89دبیرستان شاهدشهرضا 3477
سوالات مطالعات اجتماعی دبیرستان سماشهرضاخردا91 2497
سوالات عینی وکوتاه پاسخ مطالعات اجتماعی/ خانم میری 2592
نمونه سوالات دی ماه /طراح خانم اشرف السادات میری 3871
سوالات تشریحی مطالعات اجتماعی/ طراح خانم میری 1887
نموه سوالات دبیرستان بنی فاطمه اصفهان 2120
سوالات خانم اشرف السادات میری ناحیه 4 اصفهان 1500
سوالات عینی از دبیرستان دخترانه بنی فاطمه اصفهان 3989
سوالات نیم سال اول دبیرستان دخترانه شهدای منظریه 3116
مطالعات اجتماعی دبیرستان دخترانه طالقانی دی ماه90 3342
سوالات خرداددبیرستان سروش طراح آقای مرتضی یوسفی 2251
سوالات خرداددبیرستان شهیدهمت شهرضا(آقای یوسفی) 1937
سوالات فصل یک طراح آقای مرتضی یوسفی 1855
سوالات خردادشهیدامینی هونجان(آقای یوسفی) 1835
نمونه سوال از فصل 4مطالعات اجتماعی -دبیرستان شاهد 3755
نمونه ای دیگر از سوالات از کل کتاب مطالعات اجتماعی 4361
سوالات مطالعات اجتماعی (بارم بندی خرداد) نمونه دیگر 3528
نمونه سوالات از کل کتاب مطالعات اجتماعی درس به درس 15694
سوالات مفهومی وتحلیلی مطالعات اجتماعی فصل دوم 3554
سوالات درس به درس فصل یک مطالعات اجتماعی 12433
آزمون (ج) فصل پنجم کتاب مطالعات اجتماعی 2556
آزمون (ب) از فصل پنجم مطالعات اجتماعی 2294
آزمون الف از فصل پنجم مطالعات اجتماعی 2305
نمونه سوالات مطالعات اجتماعی از کل کتاب با سوالات متنو 4218
مطالعات اجتماعی(پایانی) طراح: سرکار خانم نیک اقبال 2577
مطالعات اجتماعی پایانی طراح آقای حجت اله عمادی 2244
سوالات عینی - انشایی سه درس نخست فصل 4 مطالعات 3431
سوالات عینی - انشایی از فصل نظام خانواده 3117
برخی سوالات فصل پنجم مطابق با متن کتاب مطالعات 3319
سوالات فصل 4 با پاسخ های برخی از آنها 6257
سوالات فصل سوم مطالعات مطابق با متن کتاب 4330
سوالات فصل های یک ودو مطابق با متن کتاب 4323
سوالات متنوع عینی -انشایی ازفصل4مطالعات اجتماعی 2754
کلیه سوالات فصلهای1و2و3 مطالعات اجتماعی-طراح:رحیمی 9718
 
عنوان بازدید
سوالات خردادماه مطالعات اجتماعی-طراح :خانم هدا 2520
مطالعات اجتماعی دی ماه86-طراح :خانم هدا 1703
خرداد83 دبیرستان هفتم تیر - طراح : خانم زهراهمت 1441
کلیه سوالات فصل 4 مطالعات اجتماعی-طراح :حمیدرحیمی 4777
کلیه سوالات فصل 5 مطالعات اجتماعی طراح :حمیدرحیمی 3964
مطالعات اجتماعی خرداد ماه - طراح : آقای مرتضی یوسفی 2268
مطالعات اجتماعی خردادماه88-طراح سرکار خانم برهان 2131
مطالعات خردادماه 82 دبیرستان امام خمینی- طرا: آقای جهانش 1505
مطالعات خرداد82دبیرستان شهیدرجایی-طراح:آقای جهانشاهی 1499
مطالعات اجتماعی فصل چهارم (سوالات تشریحی) 2676
فصل چهارم مطالعات اجتماعی دبیرستان حاج حبیب اله عشقی 2319
مطالعات اجتماعی فصل 4-طراح رحیمی 1682
مطالعات اجتماعی خردادماه85-طراح سرکارخانم نوابی 1730
مطالعات اجتماعی خرداد ماه- طراح : سرکار خانم همت 2013
مطالعات اجتماعی دبیرستان هفتم تیر خرداد83 1393
مطالعات اجتماعی خردادماه-طراح سرکارخانم معصومه هدی 2141
مطالعات اجتماعی دیماه - طراح سرکارخانم معصومه هدی 2156
مطالعات اجتماعی دیماه- دبیرستان شهید زمانی86 2085
مطالعات اجتماعی دیماه -طراح استاد حجت اله حمیدیا 2183
مطالعات اجتماعی دیماه دبیرستان معرفت 2810
 
<< شروع < قبل 1 2 بعد > آخر >>
نتایج 51 - 70 از 70
عنوان بازدید
کتاب مختارنامه(رباعیات)شیخ فریدالدین عطارنیشابوری 437
کتاب عرفانی مظهرالعجایب شیخ فریدالدین عطارنیشابوری 335
کتاب اسراالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر 396
کتاب "رساله صوفیه شیخ بهاءالدین محمدعاملی 337
شرح اصطلاحات عرفانی توسط عارف شرف الّدین حسین بن الفتی 417
توضیح اصطلاحات عرفانی نوشته فخرالدین ابراهیم عراقی 452
اشعارعارفانه بهاءالدین محمدعاملی شیخ بهایی 410
تطبیق دین اسلام و دین زرتشت 1319
کتاب فلسفه خلقت شیطان تالیف علامه طهرانی 386
شرح حال خواجه عبداله انصاری با روایت عارفانه 328
تفسیرعرفانی سه داستان قرانی 359
سرودهای زرتشت، یسنا 345
کتاب تهیلیم (مزامیر) حضرت داوود علیه الشلام 488
برخی جملات قصارازبزرگان ادب واندیشه 833
جملات عرفانی از عارف بالله مرحوم حاج محمددولابی 828
توصیفی از تذکره الاولیاء عطار نیشابوری 2767
راز نابگشوده علی(ع) با یاد مولوی/دکترتنهایی 1285
فلسفه هنر در عرفان ابن‌عربی 742
مناجات عارف بزرگ بایزید بسطامی 1447
توضیحاتی درخصوص فیه مافیه اثرحضرت مولانا 3191
درک عارفانه شیخ ادب سعدی رحمه اله علیه 1117
زنان عابد، زنان عارف ،زنان اسوه عفاف وتقوی 2147
ناصر خسرو که بود و چگونه می اندیشید ؟ 1482
انسان گرایی وعاشقی مولانا 889
مبانى عرفانى هنر اسلامى (پرتوحسن خدا):دکترپازوکی 851
قرب الی‌الله و مسیر الی‌الحق درمثنوی مولانا 1098
تشبیه وتنزیه در اسلام نویسنده: انشاءاله رحمتی 773
عین القضات کیست؟چراوچکونه شهیدشد؟ 1757
خلاصه صفات مومنین دردیدگاه عرفا (به نظم) 1183
اشعار عارفانه وعاشقانه مرحوم سیدابراهیم سری پوده ای 2607
قصه ی دعانویس ومرد روستایی 782
شعر راز خلقت و شکر نعمت از دکتر حمیدتبریزچی 2073
کلبه کوچک ما 678
آفرینش هنری در قرآن کریم،تنظیم:مسعودانصاری 1789
عطاروحدت بخش سنت های عرفانی ماست 704
شناخت ظاهر وباطن ادیان (مقدمه کتاب وحدت متعالی ادیان) 1222
عرفان در آیین زرتشت ومقایسه آن باعرفان اسلامی 2735
صوفی نیشابور(ابواسعد خرگوشی)- ن.شته:سیدمهدی حمیدی 922
حدیث جبریئل- ماهیت عرفان اسلامی 962
ملا محسن فیض کاشانی کیست؟ 2534
ملا نصرالدین کی وکجا می زیست؟ 2857
محی الدین عربی کیست؟آیا همه انسانها می توانند به مقام ا 3063
افتادن شغال در خم رنگ ودعوی طاوسی کردن 978
قیام عاشورا از دیدگاه مولانا 2095
حسن بصری گنجینه دار علم وعرفان ( معرفی کتاب) 1432
ابعاد عرفانی اسلام از دیدگاه خانم ماری شیمل آلمانی 1025
موسی وخضر وپیام های معنوی آن 1544
تاویل وتنزیل آیان وجاودانگی قرآن 1801
جملات تابناک عرفانی 2801
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد