دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

نکات مهم وسوالات مفهومی دین وزندگی2

800x600
((سؤالات درس اوّل ))
 
1-    آیا در جهان خیالی می توان از قانون و قانونمندی سخن گفت ؟ چرا ؟
 
2-    در جهان خیالی ، رسیدن به علم و دانش ،  تا چه اندازه امکان پذیر است ؟ چرا ؟
 
3-    اگر بخواهیم نامی برای جهان خیالی انتخاب کنیم آن نام چیست ؟
 
4-    شما در جهان خیالی چه احساسی خواهید داشت ؟
 
5-    آیا شما با دیدن جهان خیالی ، می پذیرید که سازنده ی حکیم و خبیر داشته باشد ؟
 
6-     از مطالعه ی عناصر موجود در طبیعت چه نتیجه ای می گیریم ؟
 
7-    ویژگی های موجودات در جهان واقعی را بیان کنید .
 
8-  کدام ویژگی از ویژگی های موجودات ، شاخصه ی اصلی مجموعه های بزرگ و کوچک جهان محسوب می شود ؟ توضیح دهید.
 
9-    اگر شاخصه ی هدفمندی در مجموعه های جهان نباشد ، چه نتیجه ای دارد ؟
 
10-           نتیجه ی هدفمند بودن مجموعه های جهان چیست ؟
 
11-     آیا در این که مجموعه ها در جهان متناسب با هدف گرد هم می آیند و همکاری می کنند ، پای انتخاب و گزینش و طرح قبلی در کار است ؟ ( فرض ها را بیان کرده و نتیجه گیری نمایید . )
12-           ویژگی های خلقت خداوند را از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه بیان کنید. 
 
(( سؤالات درس دوم ))
 
1-    مجموعه ی نظام مند چگونه مجموعه ای است ؟
 
2-    شاخصه ی اصلی مجموعه ی نظام مند چیست ؟ 
 
3-    از مطالعه ی عمیق در نظام های به هم پیوسته ی پیرا مون خود در جهان  ،  چه نتیجه ای می گیریم ؟
 
 
4-    از مطالعه ی عمیق در دستگاه بدن انسان ، چه نتایجی گرفته می شود ؟ ( 3 مورد را بیان کنید . )
 
5-    پیوستگی و ارتباط میان پدیده ها و نظام ها را در نظام واحد جهانی توضیح دهید .
 
 
6-     مجموعه ی بزرگ جهانی  ، چه هدف و مقصدی را دنبال می کند ؟
 
7-    پیام عبارت قرآنی ذیل را بیان کنید :
 
 
        (( ما خَلَقنَا السَّماواتِ وَالاَرضَ وَ ما بَینَهُما اِلّا بِالحَقِّ وَ اَجَلٍ مُسَمًّی ))
 
8-    پیام آیه ی ذیل را بیان کنید :
 
(( خَلَقَ السَّماواتِ وَالاَرضَ بِالحَقِّ وَ صَوَّرَکُم فَاَحسَنَ صُوَرَکُم وَ اِلَیهِ المَصیرِ ))
 
9-    پیام آیه ی ذیل را بیان کنید :
 
        (( اَفَغَیرَ دینِ اللّهِ یَبغونَ وَ لَه اَسلَمَ مَن فِی السَّماواتِ وَالاَرضِ طَوعًا وَ کَرهًا وَاِلَیهِ یُرجَعونَ ))
 
10-       کاروان هستی همان طور که از ............. رو به سوی ............ دارد .
 
11-        همه ی مخلوقات عالم تحت قانون مندی واحد الهی عمل می کنند و به سوی .............. که مقصد
 
نهایی جهان خلقت است روان می باشند .
 
12-       هر یک از مخلوقات در بهترین............... خلق شده اند و آن چه را که نیازمند رساندن آن ها به هدف
 
بوده .................
 
13-       تمام مخلوقات این جهان به ................. آفریده شده اند و دارای .................. مشخّص می باشند . 
14-        کسی که می داند جهان از خداست و رو به سوی او دارد ، این عقیده چه تأثیری در زندگی او خواهد
 
گذاشت ؟
                                            (( سؤالات درس سوم ))
 
1-    ارزش هر کس به ............................. و ........................ بستگی دارد .
 
2-    امام علی (ع) می فرماید : (( خدا رحمت کند کسی را که ............... ، ................ و به کجا می رود . ))
 
3-    خداوند انسان را با چه ویژگی ها و توانایی هایی  آفریده است ؟  آن ها را نام ببرید . 
 
4-    ویژگی خداگرایی انسان را توضیح دهید .
 
5-     ویژگی های تفکّر و اختیار انسان را توضیح دهید .
 
6-     گرایش انسان به خوبی ها را توضیح دهید .
 
7-    قرآن کریم سرزنش گر درونی را چه نامیده است ؟
 
8-    خداوند به غیر از توانایی های خود انسان برای یافتن راه سعادت ، چه نعمت های دیگری به انسان داده
 
است ؟
 
9-    با وجود داشتن سرمایه های رشد و رستگاری؛ چه عواملی موجب دور ماندن انسان از سعادت می شوند
 
؟ آن ها را نام ببرید .
 
10-   از عوامل سقوط انسان ؛ نفس امّاره را توضیح دهید .
 
11-    از عوامل سقوط انسان دام شیطان را توضیح دهید .
 
12-    شیطان از چه راه هایی انسان را گمراه می کند ؟
 
13-    شیطان در روز قیامت به انسان چه می گوید ؟
 
14-             ارزش های وجودی انسان که اورا بر سایر موجودات برتری می دهد کدامند ؟
 
15-             آیا وجود شیطان مانع اختیار و اراده ی ما در تصمیم گیری ها می شود ؟
 
16- حضرت علی (ع) دباره ی نفس امّاره چه می فرماید ؟
 
(( سؤالات درس چهارم ))
 
1-    انسان دارای دو بعد........... و .............. است .
 
2-    سجده ی فرشتگان برای انسان به خاطر ................. است .
 
3-    بُعد ............ انسان ، خلقتی متفاوت با .................. دارد .
 
4-    خصوصیّات بُعد جسمانی انسان را بیان کنید .
 
5-    خصوصیّات بُعد روحانی انسان را بیان کنید .
 
6-     دو مورد از دلایل دانشمندان بر اثبات وجود  روح در انسان را نام ببرید .
 
7-     منظور از ثابت بودن خود چیست ؟
 
8-    آیا حقیقت ثابت و تغییر ناپذیر ( من ) در انسان می تواند به جسم و کالبد او بستگی داشته باشد ؟
 
9-    با مثالی بیان کنید که قوانین و مقرّرات جامعه و روابط بین افراد ،  برپایه ی پذیرش ( من ثابت ) بنا
 
شده است ؟
 
10-     با مثالی توضیح دهید که منِ انسان ثابت است .
 
11-      به چه نوع خواب هایی ،  رؤیا های صادقه گفته می شود ؟
 
12-      چرا نمی توانیم رؤیا های صادقه را به بُعد مادی و جسمانی خود نسبت دهیم ؟
 
13-      بُعد جسمانی انسان ، چه ویژگی هایی دارد که نمی تواند منشأ رؤیاهای صادقه  باشد ؟
 
14-      توانایی های روح انسان را بیان کنید .
  800x600
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}
(( سؤالات درس پنجم ))
 
1-  به طور خلاصه توضیح دهید که یک کودک چه مراحلی را طی می کند تا این که دفتر حیات او بسته
 
 می شود ؟
 
2-  انسان ها ، معمولاً در برخورد با مرگ دو دیدگاه دارند ؛ آن دو دیدگاه را نام ببرید .
 
3-  دیدگاه مادیون را در ارتباط با مرگ بنویسید .
 
4-  دیدگاه الهیون را در ارتباط با مرگ بنویسید .
 
5-  زیان کارترین مردم چه کسانی هستند ؟
 
6-   زیان کارترین مردم درباره ی خود چه فکر می کنند ؟
 
7-  پیامد های دیدگاه مادیون را نسبت به مرگ بیان کنید .
 
8-  پیامد های دیدگاه الهیون را نسبت به مرگ بیان کنید .
 
9-  آیا گروهی که راه بی توجّهی و غفلت از مرگ را پیش می گیرند ، شیوه ی درستی را انتخاب کرده اند
 
؟ چرا ؟
10-    عبارت : (( برای بقا خلق شده اید ، نه برای فنا و نابودی و با مرگ، تنها از جهانی به جهان دیگر منتقل
 
می شوید . )) که از فرمایشات رسول خداست ، بیانگر کدام دیدگاه انسان نسبت به مرگ می باشد ؟
 
11-     از دیدگاه رسول خدا ( ص ) ، با هوش ترین مؤمنان چه کسانی هستند ؟
 
12-    امیر مؤمنان علی (ع) فرمود : ای مردم آدمی در همان حال که از مرگ می گریزد .........................0
 
13-    چرا خداوند فرموده آفرینش این جهان جز بر پایه ی حق نیست ؟
14-    آیا خداوند فقط این دنیا را آفریده است ؟
 
15-    یکی از نتایج بر حق بودن خلقت جهان که به انسان مربوط می شود چیست ؟
 
16-چه تفاوت های مهمی میان دنیا و آخرت وجود دارد ؟
 
17-چه کسانی در این جهان دچار حزن و ترس از عاقبت زندگی خود نمی شوند ؟
 
17-    چگونه می توان یک زندگی نتیجه بخش و پرثمر داشت ؟
 
18-    پیامدهای دیدگاه الهیون را نسبت به مرگ بنویسید .
 
19-    آنگاه که امام حسین (ع) در دو راهی ذلّت و شهادت قرار گرفت ، چه فرمود ؟
 
20-    دیدگاه حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع) را در شب عاشورا نسبت به مرگ بیان کنید .
21-    چرا خداپرستان از خداوند عمر طولانی می خواهند ؟
22-    عدم ترس خداپرستان از مرگ ، به چه معنایی است ؟
 
23-    کدام عامل سبب می شود که خداپرستان بتوانند از حق و مظلوم دفاع کرده و به استقبال شهادت
 
بروند ؟
 
24-    چرا برخی از افراد با این که بیان می کنند آخرت را قبول دارند و از لحاظ فکری آن را پذیرفته اند
 
، تلاش چندانی برای آن جهان نمی نمایند و در زندگی خود به گونه ای عمل می نمایند که  گویی آخرتی
در پیش نیست ؟
 
25-    آیا توجّه به آخرت ، لزوما بی توجّهی به دنیا و عقب ماندگی را در پی دارد ؟
 
(( سؤالات درس ششم ))
 
1-    این که انسان به سیم برق دست نمی زند ، به کدام قانون عقلی اشاره دارد ؟
 
2-    مهم ترین خبری که انبیا برای بشر آورده اند چیست ؟
 
3-    بر اساس قانون عقلی که دفع خطر احتمالی لازم است ؛ به چه نتیجه ای در ارتباط با آخرت می رسیم ؟
 
4-چرا می گوییم خدا حکیم است ؟
 
5-در ارتباط با تمایلات و گرایش های انسان در اثبات ضرورت معاد بر اساس حکمت الهی ، به سؤالات
 
زیر پاسخ دهید : 
 
الف : تمایلات و گرایش های مربوطه را نام ببرید .
 
ب : تمایلات و گرایش های مربوطه را توضیح داده و نتیجه گیری کنید .
6- بر اساس حکمت الهی ، استدلال کنید که چه آینده ای در انتظار انسان است ؟
7- ضرورت معاد را بر اساس عدل الهی توضیح دهید . 
8- با ذکر دو مثال توضیح دهید که چرا عدالت در این جهان به طور کامل محقّق نمی شود ؟
9-    چگونه ممکن است انسان پس از مرگ و پوسیده  و متلاشی شدن ، دوباره زنده شود ؟ قرآن کریم چه
 پاسخ هایی به این سؤال می دهد ؟
10-     دو مورد ازکارهای نیک و دو مورد از گناهان را که در این دنیا قابل پاداش و مجازات نباشند را ذکر
 کنید .
(( سؤالات درس هفتم ))
 
1-    برزخ در لغت به معنای چیست ؟
2-    منظور از عالم برزخ چیست ؟
 
3-    ویژگی های عالم برزخ را بنویسید .
 
4-    منظور از ((توفّی )) چیست ؟
 
5-    پس از مرگ ، گر چه فعّالیت های بدن............................... امّا روح همچنان به فعّالیت............ ادامه می دهد .
 
6-     آیا بهشت و جهنم برزخی ، همان بهشت و جهنم آخرت است؟
 
       7 – منظور از آثار ما تقدّم و آثار ما تاٌخر چیست؟ توضیح داده برای هر یک مثالی بیا ورید.
       8- روایتی از پیشوایان دین بیان کنید که دلیل بر هوشیاری مردگان بعد از مرگ باشد .
       9 – آیا مؤمنان بعد از مرگ به دیدار خا نواد ه ی خویش می آیند ؟
      10- بر اسا س فر مایش ا مام صادق (ع) شخصی که می میرد بعد از مرگ چه کسی بر او ظا هر می شود و به
         او چه می گوید ؟
     11-بر اساس فر مایش رسول خدا (ص) ، کسا نی که سنت های نیک و زشت را در جامعه بنیانگذاری میکنند، چه نتیجه ای برای هر یک از آنان خواهد داشت؟
     12-طبق فرموده ی امام صادق (ع) شش چیز ا ست که مؤمن بعد از مرگ نیز از آنها بهره مند می شود ، آنها را بنویسید.
    13- دوره ی برزخ دوره ی بی خبری است یا دوره ی هو شیاری و آگاهی؟
    14- چه تفا وت هایی میان دنیا و برزخ وجود دارد؟
    15- چه چیزی است که از دنیا با انسان به برزخ میرود و از او جدا نمی گردد؟
      16-با توجه به اینکه پرونده ی عمل انسان ، پس از مرگ او همچنان باز است ، بهتر است که ما در برنا مه ریزی های خود چه اصلی را رعایت کنیم؟
1-    بنا بر سخن اما م صادق (ع) ، کدام چیز است که پس از مرگ نیز با انسان همراه است ؟
 
(( سؤالات درس هشتم))
    
 1-  درمرحله ی اوّل دوران قیامت ، چه وقایعی رخ می دهد ؟ نام ببرید.
 2-در مرحله ی دوم دوران قیا مت چه وقا یعی رخ می دهد ؟ نام ببرید.
 3-از وقایع قیا مت ، مورد شاهدان و گواهان را توضیح دهید.
4- از وقا یع  قیا مت ، مورد بر پا شدن داد گاه عدل الهی را توضیح دهید.
5- از وقایع قیا مت ، نو رانی شدن زمین  را تو ضیح دهید.
6- از وقا یع قیا مت ، قضا وت بر معیار حق  را تو ضیح دهید .
7-از وقایع قیا مت ، دادن نامه ی اعمال را تو ضیح دهید .
8- بر طبق فر مو ده ی امام صادق (ع) ، آیا انسان وقتی نا مه ی اعمال خود را می بیند به یاد می آورد؟
9- چه شرا یطی بر قضاوت در قیا مت حا کم است که سبب می شود هیچ ظلمی اتفا ق نیفتد ؟
10- با این که در قیامت ،  خد اوند  حا کم دادگاه است ، چه نیا زی به شها دت شاهدان وجو د دارد ؟
11- تفا وت نا مه های این دنیا را با نا مه ی عمل انسان بیا ن کنید .
12-  در قیامت ، معیار و وسیله ی سنجش اعمال چیست ؟
800x600
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}
((سؤالات درس نهم))
1-    نیکو کاران در قیا مت چه مرا حلی را طی می کنند؟
2-    گنا هکاران در قیا مت چه مرا حلی را طی می کنند ؟
3 – از خصو صیات جا یگاه گناه کاران ، چهار مورد بیا ن کنید .
4- از خصو صیات آ تش جهنم ، چهار مورد بیا ن کنید.
5- دو زخیا ن از خداوند چه می خوا هند ؟ و خداوند چه پا سخی به آنان می دهد ؟
6-  دو زخیان چه کسانی را مقصر می شمارند ؟ تو ضیح دهید .
7- نگهبا نان جهنم در پا سخ دو زخیان که می خوا هند تخفیف بگیر ند چه می گو یند؟
8- از خصو صیا ت جا یگاه  نیکو کا ران در بهشت ، شش مورد را بیا ن کنید .
9- با لا ترین درجه ی بهشت کدام است ؟
10- بر تر ین مقا م بهشت کدام است ؟
11-  زنان و مردان بهشت ، چگونه در آیات قرآن تو صیف شده ا ند ؟
12- با لا ترین مر تبه ی نعمت های بهشت چیست ؟
13- از رابطه ی میان عمل و جزای آن نوع اول را توضیح دهید .
14- از را بطه ی میان عمل و جزای آن نوع دوم را توضیح دهید.
15- از رابطه ی میان عمل وجزای آن  ، نوع سوم را توضیح دهید .
16-را بطه ی میان  عمل و جزای آن از  کدام نوع است ؟ توضیح دهید.
17- رو ایتی از رسول خدا (ص) را در این مورد که در عرصه ی قیا مت خود عمل انسان نما یان می شود ، بیان کنید .
18 – آیا ثبت اعمال انسان توسط فر شتگا ن ، ما نند نو شتن یک گزارش است ؟ تو ضیح دهید.
19- فضا یل و زشتی ها یی که انسان در این جهان کسب می کند در جهان دیگر به چه صو رتی بر او ظا هر خواهد شد؟
20- آیا در مجا زات  آخرت که مجا زات از نوع سوم است ، ظلم امکان پذیر و قا بل تصور است ؟ چرا ؟
21 – چه تفا وت هایی میان ویژ گی های آخرت با دنیا و برزخ وجود دارد ؟
22- تفا وت های دنیا و برزخ را بیان کنید.
23- تفا و ت های دنیا و آخرت را بیان کنید .
((سؤالات درس دهم))
 
1-    چرا باید بر خدا تو کل کرد ؟ مگر خداوند دارای چه ویژ گی هایی است؟
 
2-    چرا بر غیر خدا نمی توان توکل کرد ؟
 
 
3-    برای رسیدن به تصمیم صحیح بهتر است چکار کنیم ؟
 
4-     توکل بر خدا به چه معنایی است ؟
 
 
        5- انسان متو کل در عمل به وظا یف ، به چه نحوی تو کل می کند ؟
 
6-چه سنینی از عمر انسان دوران تصمیم های بزرگ است؟ تو ضیح دهید.
 
1-    از نکات مهم در زمینه ی توکل ، یک مورد را تو ضیح دهید.
 
2-    شرا یط توکل حقیقی را توضیح دهید .
 
3-    چه رابطه ای میان عزم و توکل وجود دارد ؟
 
4-    آیا توکل ، سبب تنبلی می شود یا تحرک ؟ چرا ؟
 
((سؤالات درس یازدهم))
 
1-    جمله های زیر را کامل کنید.
 
الف : لازمه ی دو ستی با خداوند .............................0
 
ب  :  نمی شود کسی ........................ولی با دشمنان او ..........................0
 
2- نقش محبت در وجود انسان چیست؟ یک مثال بیا ورید .
 
3-به میزانی که ایمان انسان اوج می گیرد و محبتش عمیق تر می شود ، احساس ....................... می کند.
 
4- تأثیر محبت به حق ، بر انسان چیست؟ تو ضیح دهید .
 
5-آثار محبت به خدا را نام ببرید.
 
6 – از آثار محبت به خدا، دوستی با دو ستان خدا را توضیح دهید.
 
7-  از آثار محبت به خدا،پیروی از خداوند را تو ضیح دهید.
 
8-   از آثار محبت به خدا، بیزاری از دشمنان را تو ضیح دهید.
 
9 – از آثار محبت به خدا، مبارزه با دشمنان خدا را تو ضیح دهید.
 
10- دینداری بر چند پایه استوار است؟ نام ببرید.
 
11- جمله ی « لا اله الا الله » که پایه و اساس بنای اسلام ا ست ؛ مرکب از یک ......... و یک .........است.
 
12- برای تقو یت دو ستی خود با خداوند ، از چه راههایی می توان کمک گرفت؟
 
13- برای تقو یت بیزاری از باطل و بی تفا وت نبودن در مقابل با طل صفتان ، چه می توان کرد؟
 
14 - چگو نه می توان در یا فت که در دوستی با خدا و دشمنی با بدی ها هستیم ؟
 
 
((سؤالات درس دوازدهم))
 
 
1-     با توجّه به آیات : (( قُل مَن حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخرَجَ لِعِبادِه وَ الطَّیباتِ مِن الرِّزقِ )) ؛ جملات زیر را تکمیل کنید :
 
 الف ) خداوند ، زینت های جهان را بر بندگانش حرام ................0
 
ب) مؤمنان باید از روزی هایی که از راه درست و پاک بدست آورده اند ،....................0
 
2-     با توجّه به آیه ی :  قُل اِنَّما حَرَّمَ رَبَّیَ الفََواحِشَ ما ظََهَرَ مِنها و ما بَطَنَ وَالاِثمَ و البَغیَ بِغَیرِالحقِّ)) ؛ عبارت زیررا
 
کامل کنید :
 
آن چیزهای که خداوند بر مومنان حرام کرده است : عبارتند از : ...............و ............و ............0
 
3-     با توجّه به آیه ی :« یا بنی آدمَ قَد اَنزَلنا عَلَیکم لباساً یُواری سَوءاتِکم وَ ریشاً وَ لباسُ التَّقوی ذلکَ خَیرٌ.» ؛به
 
 سؤالات زیر پاسخ دهید :
 
الف) خداوند پوشش رابرای دو هدف : 1- .............................................................................
 
2- ........................................................................قرار داده است .
ب) اگر انسان لباس ..............را برخود بپوشاند ، خواهد توانست پوشش و لبا س ظاهری را مراعات کرده و حفظ نماید .
 
4-     جملات زیر را کامل کنید:
 
   الف ) رسول خدا(ص) فرمود : لباس ...........و.......... بپوشید که پاک و پاکیزه تر است .
 
    ب) امام علی (ع) فرمود: آراستگی از ................. مؤمنان است.
 
    ج) امام صادق (ع) فرمود: خداوند زیبایی و آراستگی را دوست دارد و از.................................بدش می آید.
 
     د) سول خدا(ص) فرمود : خدای تعالی دوست دارد وقتی که بنده اش به سوی دوستانش می رود ،.................کند.
 
5-     روایتی از رسول خدا(ص) را در زمینه ی آراستگی بیان کنید.
 
6-     آیا آراستگی اختصاص به زمان حضور در اجتماعات دارد ؟ توضیح دهید ؟
 
7-     آیا ظاهر اشخاص می تواند بر باطن آن ها تأثیر داشته باشد ؟ توضیح دهید .
 
8-     برخی برای توجیه ظاهر نامناسب خود ، به این جمله متوسّل می شوند که ( ( دل باید پاک باشد ، ظاهر چندان
 
اهمیتی ندارد . )) ؛ آن را توضیح دهید.
 
9-     عفاف را تعریف کنید.
 
10-  انسان عفیف ، چه خصوصیّتی دارد ؟
 
11-  استحکام و ضعف رشته های عفاف در انسان ، چه تأثیری بر آراستگی او دارد ؟
 
12-  روایت امام صادق (ع) را که در زیر آمده است  ، تکمیل کنید :
 
لباس نازک و بدن نما نپوشید زیرا..................................0
 
13- روایت زیر که از امام علی (ع) در زمینه ی آراستگی است را تکمیل کنید .
 
بپرهیز از این که خود را برای ...................................................0
 
14- چرا عفاف در زنان ارزش بیشتری دارد ؟
 
15-  عزّت به چه معنایی است ؟
 
16-  انسان عزّتمند چگونه عمل می کند ؟
 
17-  نیاز به مقبولیت و رابطه ی آن با آراستگی را توضیح دهید .
 
18-  چه تفاوتی میان آراستگی و خودنمایی ظاهری است ؟
 
19-  چگونه با خودنمایی ، عزّت نفس آدمی لکّه دار می شود ؟ 800x600
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}
((سؤالات درس سیزدهم))
 
1-   خدای متعال در قرآن کریم ، برای مردان در مورد عفاف و حجاب ، چه دستوری دارد ؟
 
2-   خدای متعال برای زنان درباره ی عفاف و حجاب ، چه دستور خاصی دارد ؟
 
3-   روایت زیر را که از رسول خداست ، پیرامون عفاف و حجاب ، کامل کنید .
 
نگاه به نامحرم ، تیری زهر آلود........................................................0
 
4-   امام کاظم (ع) چه پاسخی به سؤال برادرشان می دهند که پرسید: دیدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جایز است ؟
 
5-   طبق فرمایش امام صادق (ع) به فضیل بن یسار ، آیا ساعد زن از قسمت هایی است که باید از نامحرم پوشیده
 
شود ؟
 
6-   زنان مسلمان تا قبل از رسیدن دستورحدود حجاب ، به چه نحوی عمل می کردند ؟
 
7-   خداوند در آیات قرآن ، علّت قرار دادن حجاب برای زنان را چه فرموده است ؟
 
8-   اسلام چه شرایطی برای لباس مردان قرار داده است ؟
 
9-   اسلام چه شرایطی برای پوشش زنان بیان می کند ؟
 
10-     تأثیر داشتن حجاب با حفظ شرایط برای زنان چیست ؟
 
11-     برترین حجاب کدام است ؟
 
12-     محارم نسبی مردان که به سبب خویشاوندی نسبی محرم هستند را نام ببرید .
 
13-     محارم سببی مردان که به سبب ازدواج  محرم می شوند را نام ببرید .
 
14-     محارم نسبی زنان که به سبب خویشاوندی نسبی محرم هستند را نام ببرید .
 
15-     محارم سببی زنان که به واسطه ی ازدواج محرم می شوند را نام ببرید .
 
16- انسان در مقابل هر نعمتی که از جانب خدا  به او نازل می شود ، چه مسئولیّت هایی دارد ؟
 
17-     زنان در مقابل نعمت زیبایی  که دارند، چه وظیفه ای دارند ؟
 
18-     نتیجه ی جلوه گری نابجا در عرصه ی جامعه در مقابل نامحرمان چیست ؟
 
19-     منشأ تفاوت در پوشش زنان و مردان چیست ؟
 
20-     فایده و ثمره ی انجام مسئولیّت های مربوط به پوشش ؛ به چه کسانی برمی گردد ؟
 
21-     آیا حجاب زنان ، موجب سلب آزادی و کاهش حضور آنان در جامعه می گردد ؟
 
22-     با این که پوشش بدن و حتّی موی سر در دین حضرت مسیح (ع) یک امر پسندیده است ، برخی جوامع مسیحی ،
 
نسبت به این موضوع بی توجّه اند ؟ علّت آن چیست ؟ 
 
((سؤالات درس چهاردهم ))
 
1- در ارتباط با سخن رسول خدا(ص) که جامعه ی اسلامی را به کشتی تشبیه می کنند،به سؤالات زیر پاسخ
 
دهید؟
 
الف ) آیا هر فردی می تواند به میل خود ، مفصدی برای کشتی اجتماع تعیین کند ؟
 
ب) آیا هر فردی به بهانه ی استقلال در مسائل شخصی ، می تواند بگوید من هر طور که میل دارم زندگی می کنم
 
و انتخاب های من، ارتباطی به دیگران ندارد ؟
 
ج) آیا هر کس به بهانه ی نفع شخصی می تواند بگوید من فقط برای رفاه و سعادت خود تلاش می کنم و کاری به
 
دیگران ندارم .
 
د) ارتباط و تأثیر گذاری اعضای جامعه بر هم عمیق تر است یا سرنشینان یک کشتی ؟
 
2-  دعوت به خیر و نیکی ، به چه دلیل صورت می گیرد ؟
 
3-  نتیجه ی دعوت به خیر و نیکی چیست ؟
 
4- روایتی از امام صادق (ع) در زمینه ی دعوت به خیر و نیکی ، بیان کنید .
 
5-  چرا با وجود  دعوت به خیر و نیکی ، به امر به معروف و نهی از منکر نیز فرمان داده می شود ؟
 
6-  حضرت علی (ع) در وصیّت خود به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ، نتیجه ی ترک امر به معروف و نهی
 
از منکر را چه بیان می کنند ؟
 
7- از دیدگاه امام باقر (ع) ، نتیجه ی امر به معروف و نهی از منکر چیست ؟
 
8- قوم بنی اسرائیل ، هم در زمان..............وهم در عصر................، راه نافرمانی از خدا را در پیش گرفتند و
 
چنان در ................شدند که مورد..........این پیامبران بزرگ واقع شدند .
 
9- امام صادق (ع) در مورد قوم بنی اسرائیل که مورد لعن پیامبران بزرگ واقع شدند ، چه می فرماید ؟
 
10-          رسول خدا (ص) در مورد کسانی که در کارهای خوب یا بد در جامعه شرکت می کنند ، چه می فرماید ؟
 
11-          امام علی (ع) می فرماید : تمام کارهای نیک حتّی جهاد در راه خدا ، در برابر.......................... ،چون
 
 قطره ی آبی است در برابر دریای پهناور .
 
12-         شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنید .
 
13-          در چه مواردی چنان چه آبرو و یا جان انسان نیز در خطر باشد ، باز امر به معروف و نهی از منکر لازم
 
 است ؟
 
14-         از مراحل امر به معروف و نهی از منکر ، مرحله ی اوّل را توضیح دهید .
 
15-          از مراحل امر به معروف و نهی از منکر ، مرحله ی دوم را توضیح دهید .
 
16- از مراحل امر به معروف و نهی از منکر ، مرحله ی سوم را توضیح دهید .
 
17-          چرا انتخاب روش های درست ، برای انجام امر به معروف و نهی از منکر ، بسیار مهم است ؟
 
18-          کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند ، موظّف است چه مواردی را رعایت کند ؟
 
19-          در امر به معروف و نهی از منکر از طریق رسانه ها ، چه مسائلی باید رعایت شود ؟
 
20-          امام حسین (ع) در وصیّت خود به برادرش محمّد حنفیّه ، انگیزه ی نهضت خود را چه امری بیان می کند ؟
 
21-          آیا می توان مبارزات ملّت فلسطین را ، مصداقی از امر به معروف  به حساب آورد ؟  توضیح دهید .
 
22-          یکی از مصادیق معروف را که در جامعه مشاهده می کنید  ، بنویسید .
 
23-          یکی از مصادیق منکر را که در جامعه مشاهده می کنید ، بیان کرده و راه حل عملی برای ترک آن را بیان
 
فرمایید .
 
((سؤالات درس پانزدهم))
 
1-    در بینش و تفکّر اسلامی ، منشأ اصلی کسب مال و درآمد...............است . منطق فطرت هم برای پدید
 
 آورنده ی یک شیئ ...............را می پذیرد و او را ................می شناسد. به همین جهت مالک اصلی و حقیقی
 
 همه ی موجودات،............است.
 
2-    رسول خدا(ص) در مورد کسی که به آباد کردن زمینی که بی استفاده است، بپردازد، چه می فرماید؟
 
3-    یکی از بدترین بلاها برای هر جامعه ، روی آوردن به کارهای............و دوری از...........و...........است.
 
4-    ربا چیست؟توضیح دهید.
 
5-    تأثیر ربا را در جامعه توضیح دهید.
 
6-     در هر فعّالیّت اقتصادی، چه عواملی دخالت دارد؟نام ببرید.
 
7-    در یک مشارکت اقتصادی، طرفین در مورد سود، چگونه عمل می کنند؟
 
8-    برنامه ی اسلام در مورد ثروت و سرمایه چیست؟
 
9-    سرمایه در اقتصاد جامعه، چه نقشی دارد؟
 
10-   در چه صورت چرخ تولید در یک جامعه به راه می افتد؟
 
11-   یکی از راههای برقراری عدالت،..........................میان دارندگان.................است. سودی که از این راه
 
به صاحب سرمایه می رسد، نه تنها.............است بلکه اگر با نیّت الهی باشد،..............هم خواهد داشت.
 
12-   در نظام اسلامی، بانک قانون.................است.
 
13-    در نظام اسلامی، صاحبان پول و سرمایه، با چه انگیزه ای ثروت خود را به بانک ها می سپارند؟
 
 
14-    در نظام اسلامی، بانک ها برای پرداخت وام به عنوان صاحب سرمایه، چگونه عمل می کنند؟
 
15-    بانکداری در نظام اسلامی، راهی برای................است. آن چه اهمیت دارد این است که بانک
 
ها.....................................تعیین کنند تا افراد جامعه توانایی همکاری سازنده با بانک را داشته باشند.
 
16-مبنای عمل بانک ها چیست؟
 
17-   مبنای عمل بانک ها بر چه اساسی است؟
 
18-    نیاز های جامعه ی اسلامی از چه راههایی تأمین می شود؟ نام ببرید.
 
19-    انفاق چیست؟ توضیح دهید.
 
20-    مشارکت در امور خیریّه و تأمین هزینه های آن، چه آثاری بر انسان کمک کننده دارد؟
 
21-    مشارکت در امور خیریّه ، چه تأثیری بر فرهنگ عمومی جامعه می گذارد؟
 
22-    انفاق بر چند نوع است؟ نام ببرید.
 
23-    انفاق واجب به چند صورت انجام می گیرد؟
 
24-    زکات به چه اموالی تعلّق می گیرد؟
 
25-    منظور از حد نصاب در زکات چیست؟
 
26- زکات یک ..............است و لازم است به نیّت زکات و با قصد..........انجام شود.
 
27-    زکات طلا و نقره در چه صورتی واجب است؟
 
28-    بر چه کسی زکات فطره واجب است؟
 
29-    آیا زکات فطره بر کسی که دیگری باید فطره ی او را بدهد، واجب است؟
 
30-    آیا زکات فطره بر کسی که نمی تواند مخارج سال خود و خانواده اش را تأمین کند، واجب است؟
 
31-    انسان باید زکات فطره را به چه قصدی بپردازد؟
 
32-    رایج ترین موردی که خمس به آن تعلّق می گیرد، چه نام دارد؟
 
33-    منظور از حساب سال چیست؟ توضیح دهید.
 
34-   نحوه ی پرداخت خمس یک خانم پرستار که ماهانه حقوق می گیرد، یک مغازه دار ویک دانش آموز ، چگونه
 
 است؟
 
35-   آیا اگر خمس مال پرداخت نشود، استفاده از آن جایز است؟
 
36- آیا نماز خواندن در خانه ای که خمس آن داده نشده، جایز است؟
 
37-    آیا به آذوقه ای که در خانه است، خمس تعلّق می گیرد؟ توضیح دهید.
 
38-    در چه صورتی به زیورآلات خانمها خمس تعلّق می گیرد؟
 
39-    اگر چیزی را که خمس آن داده نشده است، به کسی ببخشند، حکم آن چیست؟
 
40-    بچه ای که سرمایه ای دارد، در مورد خمس آن؛ حکم چیست؟
 
41-    پرداخت مالیات، برای تأمین چگونه هزینه هایی است؟
 
42-    زکات و خمس با مالیات، چه تفاوتی دارند؟
 
43-    آیا می توان گفت که چون خمس و زکات می دهیم، نیازی به پرداخت مالیات نیست؟
 
44-    امام علی (ع) در نامه ی خود به مالک اشتر، در مورد برنامه ی مالیات، چه می فرماید؟ توضیح دهید.
 
45-    با این که با پرداخت انفاق، بخشی از مال انسان کم می شود، چرا خداوند همین کار را، موجب افزایش
 
 ثروت می شمارد؟
 
46-چه نتایجی برای قرض الحسنه بیان شده است؟
 
47-    چه انگیزه ای سبب می شود تا برخی بتوانند به راحتی زکات،خمس و مالیات خود را بپردازند؟
 
48-   چه انگیزه ای سبب می شود تا پرداخت خمس، زکات و مالیات بر عدّه ای سخت باشد؟
 
49-    دو نمونه از کارهای کاذب را نام ببرید.
 
50-    تأثیر کارهای کاذب را بر اقتصاد جامعه ، توضیح دهید.
 
((سؤالات درس شانزدهم))
1-    دو فایده ی نماز را نام ببرید.
 
2-    مهم ترین فایده ی روزه چیست؟
 
3-    امیر مؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه، انسان های بی تقوا را به چه چیزی تشبیه می کنند؟
 
4-    تقوا به چه معنایی است؟
 
5-    انسان متّقی به چه کسی می گویند؟
 
6-     چگونه تقوا را در خود به وجود آوریم تا در مواقع خطر، بتوانیم بر خود مسلّط باشیم واز گناهان، دوری
 
 کنیم؟
 
7-    چگونه نماز بازدارنده ی انسان از زشتی ها و منکرات است؟
 
8-    تفاوت افرادی که به نمازشان توجّه بیشتری دارند با کسانی که نماز نمی خوانند، چیست؟
 
 
9-    چنان چه نماز را کوچک نشماریم ودرک صحیحی از آن داشته باشیم، نتیجه چه می شود؟
 
10-    اگر در انجام به موقع نماز بکوشیم،..........................
 
 
11-    اگر در پنج نوبت با لباس و بدن پاکیزه به نماز بایستیم،.....................خواهیم شد.
 
12-    اگر شرط غصبی نبودن لباس و مکان نماز گزار را رعایت کنیم،...................متمایل نخواهیم شد.
 
13-    اگر در هنگام تکبیر، به بزرگی خداوند توجّه داشته باشیم، ...........................نخواهند گرفت.
 
14-    اگر در رکوع و سجود، عظمت خدا را در نظر داشته باشیم، در مقابل........................نخواهیم کرد.
 
 
15-    اگر عبارت : (( اهدنا الصراط المستقیم )) را صادقانه از خداوند بخواهیم، به....................دل نخواهیم
 
 بست.
 
16- اگر عبارت : (( غیرالمغضوب علیهم ولا الضّالّین )) را با توجّه بگوییم، خود
 
 را..........................................................قرار نخواهیم داد.
 
17-    با تکرار درست آن چه در نماز می گوییم و انجام می دهیم، به تدریج، چنان تسلّطی بر خود پیدا می کنیم که
 
 می توانیم...................بایستیم و از انجامشان..................
 
18-   امام صادق (ع) فرمود: فرزندی که از روی خشم به پدر و مادر خود نگاه کند،
 
....................................................................................
 
19-   پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس غیبت مسلمانی را کند،
 
 ..................................................................................
 
20-    امام صادق(ع) می فرماید: هر کس می خواهد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه
 
 ..............................................................................
 
21-    اگر نماز، ما را ازگناه و زشتی، باز ندارد، معلوم می شود که ..................در نماز خواندن ما هست، باید
 
 جستجو کنیم تا آن....................
 
22-   چه عواملی سبب می شود که گرد و غبار غفلت بر دل نشیند و زمینه ساز شکستن عهد و لغزش ما شود ؟
 
23-    رسول خدا(ص) نماز های یومیّه را به چه چیزی تشبیه می کنند؟
 
24-    میزان موفّقیّت انسان در رسیدن به هدف های بزرگ به میزان.................است.
 
25-    خداوند انسان را به کدام عمل راهنمایی می کند که می تواند به موانع درونی تسلّط پیدا کند؟
 
26- در ماه رمضان انسان سعی دارد از چه گناهانی دوری کند؟
 
27-    نتیجه ی روزه داری چیست ؟
 
28-    در پایان ماه رمضان، انسان می تواند به چه خصوصیّاتی دست یابد؟
 
29-    مقصود پیامبر گرامی ما از سخن: (( چه بسا روزه داری که جز گرسنگی و تشنگی چیزی نصیب او نمی
 
 شود.)) چیست؟
 
30-   روزه را تعریف کنید .
 
31-    زمان نیّت روزه ، چه موقع است؟
 
32-    باطل کننده های روزه را نام ببرید.
 
33-    اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش..........................
 
34-    اگر روزه دار، چیزی را که لای دندان ها مانده،.............روزه اش باطل می شود.
 
35-    انسان نمی تواند به خاطر ضعف، روزه ی خود را بخورد ولی اگر ضعف او بقدری است که معمولاً نمی
 
 شود تحمل کرد.
 
36-روزه دار.............بخار غلیظ و دود سیگار و تنباکو و مانند آن ها را به حلق برساند.
 
37-    اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فروبرد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، باید قضای آن روز
 
 را بگیرد ولی اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقداری از سر بیرون باشد........................
 
38-    آیا کسی که غسل جنابت بر او واجب است؛ اگر عمداً تا اذان صبح غسل نکند یا تیمّم ننماید می تواند روزه
 
بگیرد؟
 
39-   اگر کسی به علّت عذری مانند بیماری نتواند روزه بگیرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود و تا
 
 رمضان آینده عمداً قضای روزه را نگیرد چه تکلیفی دارد؟
 
40-   اگر کسی روزه ی ماه رمضان را عمداً نگیرد چه تکلیفی دارد؟
 
41-    اگر کسی به چیز حرامی روزه ی خود را باطل کند چه تکلیفی دارد؟
 
 
42-    با طی چه مسافتی لازم می شود مسافر نمازش را شکسته بخواند؟
 
43-    مسافری که کم تر از ده روز در جایی که سفر کرده بماند نمازش..........و روزه اش را.......................
 
 
44-   مسافری که می خواهد ده روز و بیشتر در محلی که سفر کرده بماند باید نمازش را.........و روزه اش
 
 را....................
 
45-    اگر فرزند با نهی پدر و مادر به سفری برود که آن سفر بر او واجب نبوده باید نماز را............ و روزه
 
اش را...................
46-اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که می خواهد ده روز در آن بماند، برسد:
 
الف: در چه صورتی باید روزه بگیرد؟
 
ب: در چه صورتی نباید روزه بگیرد؟
 
47-   اگر مسافر بعد از ظهر به وطن یا جایی که می خواهد ده روز بماند، برسد، وظیفه اش چیست؟
 
48-    اگر کسی که روزه است، بعد از ظهر مسافرت کند، وظیفه اش نسبت به روزه ی آن روز چیست؟
 
 
49-   اگر کسی که روزه گرفته، پیش از ظهر مسافرت کند و بخواهد به بیش از چهار فرسخ برود، وظیفه اش
 
 چیست؟   
 
 
  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد