دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

رابطه بین شورش سفیانی و حوادث سوریه

سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و سفیانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و ...

به گزارش مشرق، نشانه‌های ظهور از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای ورود خرافات، طمع شیادان را برای جعل و تحریف روایات را، دو چندان می‌کند. از این‌رو، نظر به فقدان پژوهش‌های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی احادیث صحیح از ضعیف و مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه‌های سوءاستفاده از این موضوع نیز، از میان برداشته شود.

در سلسله مقالات مباحث مهدویت، تلاش خواهد شد که با اعتماد به روایات و احادیث اسلامی، تصویری کامل، منسجم و معقول از نشانه های حتمی ظهور و رخدادهای مرتبط، ارائه شود. کم‌ترین نتیجه این تلاش، این است که محققان خواهند توانست در خصوص مباحث مهدویت، مطالب مستند را از مطالب غیرمستند تمیز بدهند و در مقام قضاوت و تحلیل، از استناد به مطالب غیرمستند بپرهیزند.

سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور
در مقاله شانزدهم، از سلسله مباحث مهدویت، به وجوب شناخت نشانه های حتمی ظهور، اشاره شد. در مقاله هفدهم، به این پرسش پاسخ داده شد که آیا در نشانه های ظهور و بخصوص در نشانه های حتمی ظهور از جمله یمانی، سفیانی و ...، امکان بداء، تغییر و بلکه عدم وقوع، مطرح است یا نه؟ و در مقاله هیجدم به اهمیت فراوان جایگاه شورش سفیانی به عنوان بزرگترین دشمن امام عصر و اولین نشانه حتمی ظهور، که به نوعی تمام علائم حتمی ظهور با این نشانه در ارتباط هستند، پرداخته شد و به این نکته مهم، اشاره گردید که یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌نشین و کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است. 

تأثیر این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید. بنابراین، اکنون به معرفی اولین نشانه حتمی ظهور، سفیانی و ابعاد گسترده این رخداد، خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است در مقالات گذشته، به معرفی نشانه حتمی دیگر ظهور، یعنی یمانی پرداخته شد.

اقوال مختلف درباره شورش سفیانی در منطقه شام و کشور سوریه
سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و سفیانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم واقعه شریف قیام (خروج) امام مهدی علیه السلام رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود.

بنا بر نظر مشهور و صحیح، در روایات و احادیث شیعه، سفیانی، به عنوان اولین علامت حتمی ظهور امام مهدی، از نسل بنی امیه و از فرزندان معاویه، ابوسفیان و هندجگرخوار در ماه رجب سال ظهور امام مهدی، از منطقه وای یابس در منطقه شام، خروج خواهد کرد. منطقه شام که آبستن حوادث است و اختلافات شدیدی بین گروه ها و پرچم های مختلف، در حال وقوع است، بعد از زمین لرزه بزرگ و خسف منطقه حرستا یا جابیه، آماده خروج سفیانی می شود.

سفیانی بعد از خروج، شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس در منطقه شام، حکومت خواهد کرد. سفیانی ابتدا در منطقه شام و دمشق، بر همه دشمنان داخلی اش، ابقع و اصهب، پیروز شده و تمام مردمان منطقه شام به غیر از شیعیان، به اطاعت و پیروی از او درخواهند آمد. او بعد از پیروزی بر اصهب و ابقع، و تثبیت موقعیت خویش در مرکز حکومت خویش، دمشق، آماده حمله به شیعیان و مراکز مهمی شیعی در عراق و حجاز، خواهد شد.

لشکر سفیانی به عنوان بزرگترین دشمنان امام مهدی با حمله به عراق و حجاز، به قتل و کشتار خواهند پرداخت، و بعد از درگیری در بزرگترین جنگ آخرالزمان، نبرد قرقیسیا، به عنوان طرف پیروز این جنگ، وارد عراق خواهند شد. سفیانی به فتوحات برق آسا ادامه خواهد داد تا اینکه در منطقه بیداء، سپاه او، بنابر خبر غیبی پیامبر ص معجزه ایی رخ می دهد و سپاه سفیانی بین مکه و مدینه، خسف خواهد شد. سفیانی به عنوان منجی دروغین امت اسلام، که از حمایت رومی ها برخوردار است، بعد از عقب نشینی از منطقه شام و دمشق، در نبرد قدس با امام مهدی، به قتل می رسد. امام مهدی با شکست سفیانی، در نبرد قدس، وارد بیت المقدس شده و فلسطین آزاد خواهد شد.

تواتر روایات سفیانی
روایات مربوط به سفیانی در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، بسیار فراوان است و به گفته محدثان شیعی، به حد تواتر1

و أما السفیانی فهو رجل من آل أبی سفیان، ... یخرج- کما فی بعض الروایات- بالشام، و یملک ثمانیة أشهر أو أزید من ذلک، و یقبل- کما فی غیبة الشیخ- من بلاد الروم متنصّرا، فی عنقه صلیب، و قد جاء فیه و ما یصدر منه من الأفاعیل السیئة، و الأعمال الفظیعة، و سیرته الخبیثة، روایات کثیرة تجاوزت عن حدّ التواتر، و لعلّ ما ذکر منها نعیم بن حمّاد تزید عن المائة، فراجع فی ذلک. فتنه، و کتاب الملاحم لابن المنادی، و کتب الفتن من الصحاح و الجوامع لأهل السنّة، و ما ورد فیه فی کتب مشایخ الشیعة و محدّثیهم، ... و لا تنکر الأمر الثابت الذی‏ أخبر به الرسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بضعف أسناد بعض الأحادیث أو ضعف متونها، و خذ بما أخذ العلماء فی باب حجّیة الأحادیث من القواعد العقلائیّة و العرفیّة. [2]

علاوه بر این، حتی احادیث خسف بیداء سپاه سفیانی در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه)، نیز نزدیک به حد تواتر می باشد. [3]

پس چگونه ممکن است خروج سفیانی در آخر الزمان، و در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام، محل تردید باشد اما بنا بر گفته محدثان شیعه و اهل سنت، سفیانی و خسف بیداء لشکر سفیانی در آخرالزمان و قبل از ظهور امام عصر، جزو احادیث متواتر اسلامی باشد؟. حتی اگر در خروج سفیانی قبل از ظهور، شک کنیم و اعلام کنیم سفیانی در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده، در این فرضیه، تناقض خواهد شد که چگونه سفیانی در گذشته رخ داده اما خسف بیداء و فرو رفتن لشکر سفیانی در منطقه بیداء بنابر تصریح روایات و متواترات اسلامی در منابع شیعه و اهل سنت، در آینده و در هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام، رخ خواهد داد؟

از این رو جای هیچ مناقشه ای در باره اصل وجود سفیانی در آینده و فرو رفتن لشکر اعزامی سفیانی به حجاز (خسف بیداء) به عنوان دو نشانه مهم و علامت حتمی ظهور، وجود ندارد.

اقوال درباره سفیانی
اما در مقابل نظر مشهور شیعه که معتقدند اصل وجود سفیانی و تفاصیل و جزئیات آن در روایات معتبری نقل شده است، گروه اندکی، بر اصل وجود روایات سفیانی صحه گذاشته و اما ذکر کرده اند که جزئیات و تفاصیل مربوط به سفیانی قابل اثبات نیست. بنابراین به دلیل اشکالات سندی احادیث سفیانی، آشفتگی و تعارض روایات با یکدیگر، شباهت با سفیانی های که در طول تاریخ به وقوع پیوسته و ربطی به آینده ندارد، و جعل بنی عباس و بنی امیه در موضوع سفیانی و جنگ قدرت حاکمان بنی عباس و بنی امیه بر سر خلافت اسلامی، قابل اثبات نیست و تنها اصل وجود سفیانی را میتوان پذیرفت.

همچنین، در مقابل نظریه سفیانی شخصی، برخی معتقد به سفیانی نوعی و سمبلیک (نمادین) هستند. همچنین گروه اندکی، معتقدند، احادیث سفیانی جعلی است و بنی امیه برای بازگشت آل‌ابی‌سفیان به قدرت و خلافت اسلامی، احادیث سفیانی را جعل کردند. و از طرف دیگر بنی عباس، برای حق جلوه دادن و معرفی حکومت خویش به عنوان حکومت موعود، در اخبار و احادیث سفیانی و پرچم های سیاه و نسب امام مهدی، تصرف کرده و برخی روایات سفیانی را جعل کردند و خواستند ظهور سفیانی، را به عنوان نشانه حق بودن حکومت خویش، معرفی کنند.

در مجموع، 4 نظریه در موضوع سفیانی، مطرح می باشد:

1. قول مشهور شیعه که سفیانی به عنوان علامت حتمی ظهور امام مهدی علیه السلام، در حد تواتر، می باشد. و جزئیات و تفاصیل سفیانی نیز در احادیث معتبر گزارش شده است.
2. اصل وجود سفیانی متواتر معنوی است اما جزئیات و تفاصیل مربوط به آن قابل اثبات نیست.
3. احادیث سفیانی جعلی است و اعتباری ندارد.
4. سفیانی، به عنوان نماد جبهه باطل می باشد و نمادین و سمبلیک است. بنابراین سفیانی شخصی، معنایی ندارد و باید به سفیانی نوعی معتقد بود.

در ادامه، این 4 نظریه را نقد و بررسی و قول صحیح که همان نظر مشهور شیعه است را به تفصیل مطرح خواهیم کرد.

حتمی بودن خروج سفیانی
در روایات اسلامی به حتمی بودن خروج سفیانی اشاره شده است؛ این مطلب در روایات متعدد و معتبری با تعابیر مختلفی چون: «محتوم»، «لابدّ‌‌منه»، «حتم من الله»، «لابدّ ان یکون»، «لایکون قائم إلا بسفیانی»، «من قبل قیام القائم»، «خمس قبل قیام القائم» و «خمس علامات محتومات» و ... بیان شده است.

امام سجاد علیه ‌السلام در حدیث معتبر فرموده¬اند:
... إِنَ‏ أَمْرَ الْقَائِمِ‏ حَتْمٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏، وَ أَمْرُ السُّفْیَانِیِ‏ حَتْمٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏، وَ لَا یَکُونُ قَائِمٌ إِلَّا بِسُفْیَانِی. [4]

... قیام قائم از ناحیه خداوند قطعی است و خروج سفیانی نیز قطعی است. هرگز قیام قائم بدون سفیانی نخواهد بود.

از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است:
السُّفْیَانِیُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِی رَجَب‏. [5]

سفیانی از علایم حتمی است و قیام او در ماه رجب خواهد بود.
و در کتاب الغیبه نعمانی، از امام باقر علیه ‌السلام در تفسیر آیه ﴿ثم قضی اجلا و اجل مسمی عنده﴾ [6] نقل شده است:
إِنَّهُمَا أَجَلَانِ: أَجَلٌ مَحْتُومٌ وَ أَجَلٌ مَوْقُوفٌ. قَالَ‏ لَهُ‏ حُمْرَانُ:‏ مَا الْمَحْتُومُ؟ قَالَ الَّذِی لَا یَکُونُ غَیْرُهُ. قَالَ: وَ مَا الْمَوْقُوفُ؟ قَالَ: هُوَ الَّذِی لِلَّهِ فِیهِ الْمَشِیَّةُ. قَالَ حُمْرَانُ: إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ یَکُونَ أَجَلُ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الْمَوْقُوفِ. فَقَالَ: أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ مِنَ الْمَحْتُومِ. [7]

آنها دو اجل‌اند: اجل محتوم و تغییرناپذیر و اجل موقوف و مشروط. حمران پرسید: اجل محتوم چیست؟ فرمود: اجلی که جز آن نخواهد شد. حمران عرض کرد: اجل موقوف و مشروط چیست؟ فرمود: آنچه اراده خداوند در آن راه دارد و قابل تقدیم و تاخیر و برطرف شدن است. حمران عرض کرد: امیدوارم قیام سفیانی از علایم موقوف و مشروطی باشد که بدا در آن راه دارد! امام فرمودند: به خدا سوگند که چنین نیست، او از علایم حتمی است.[8]

در این روایت، امام باقر علیه‌السلام اجل مسمّی را به اجل محتوم تفسیر کرده¬اند، و سپس سفیانی را جزو محتوم¬ها دانسته‌اند.
از تقابل میان علایم موقوف و حتمی که در این روایات آمده، برمی‌آید که سفیانی از دایره علایم موقوف، خارج است. بنابراین، حمل این نشانه محتوم بر آنچه که احتمال بدا در آن راه دارد، به نوعی وارد کردن علائم محتوم به دایره علائم موقوف است که بر خلاف ظاهر روایات سفیانی می باشد. بلکه نتیجه این سخن، به نوعی موجب لغو بودن تقسیم علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی است.  در حالیکه نص روایات اسلامی، نشانه های ظهور را به دو دسته حتمی و موقوف (غیرحتمی) تقسیم کرده اند. و میتوان گفت در علائم حتمی ظهور، بداء راه ندارد اما علائم غیر حتمی، ممکن است مشمول حکم بداء شوند.

امام صادق علیه ‌السلام نیز در این خصوص در روایت معتبر فرموده¬اند:
مِنَ الْأَمْرِ مَحْتُومٌ وَ مِنْهُ مَا لَیْسَ بِمَحْتُومٍ وَ مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ خُرُوجُ‏ السُّفْیَانِیِ‏ فِی‏ رَجَبٍ‏. [9]

برخی از امور محتوم و تغییر ناپذیرند و برخی‌شان غیر محتوم است. قیام سفیانی در ماه رجب، از علایم حتمی است.

و نیز امام باقر علیه السلام در حدیث دیگری فرموده¬اند:
إِنَ‏ مِنَ‏ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَّ السُّفْیَانِیَّ مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْهُ. [10]

برخی از امور موقوف و مشروط¬اند و برخی محتوم و تغییر ناپذیر، و سفیانی از علایم حتمی است که بی¬تردید رخ خواهد داد.

و در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ قَبْلِ قِیَامِ الْقَائِمِ خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ وَ خَسْفٌ بِالْبَیْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْمُنَادِی مِنَ السَّمَاء. [11]

از حتمیاتی که پیش از قیام قائم خواهند بود: سفیانی، فرورفتن (لشکر سفیانی) در بیداء، قتل نفس زکیه، و ندای آسمانی است.

در روایت معتبر، ابوحمزه ثمالی از امام صادق درباره جمله ای از امام باقر علیه السلام درباره سفیانی، پرسش می کند و با تاکید و تایید امام صادق علیه السلام، در حتمی بودن خروج سفیانی، مواجه می شود.

قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام کَانَ‏ یَقُولُ‏ إِنَ‏ خُرُوجَ‏ السُّفْیَانِیِ‏ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ قَالَ لِی نَعَم ‏... .[12]

ابو حمزه ثمالی ، نقل  می کند که به امام صادق علیه السلام عرض کردم که پدر شما، امام باقر پیوسته می‌فرمود: قیام سفیانی از امور حتمی است. امام صادق فرمودند: آری، همین‌طور است ... .

نکته ای که در این روایت قابل توجه است عبارت "کان یقول" می باشد. یعنی "پیوسته می فرمود" و این نشانگر تاکید بر حتمی بودن خروج سفیانی در لسان ائمه می باشد.
از طرفی در روایات، سفیانی در کنار نشانه های حتمی ظهور امام عصر، قرار گرفته و منحصر شده است. از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

خَمْسٌ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ: الْیَمَانِیُّ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الْمُنَادِی یُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ وَ خَسْفٌ بِالْبَیْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّة. [13]

پیش از قیام قائم پنج نشانه است: یمانی، سفیانی، نداء آسمانی، خسف بیداء، قتل نفس زکیه.

نکته پایانی
در عصر ظهور، منطقه شام در خاورمیانه، آبستن حوادث است و اختلافات شدیدی بین گروه ها و پرچم های مختلف، در حال وقوع است، بعد از زمین لرزه بزرگ و خسف منطقه حرستا یا جابیه در کشور سوریه، منطقه شام، آماده خروج سفیانی میشود. سفیانی بعد از خروج، شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس در منطقه شام، حکومت خواهد کرد. سفیانی ابتدا در منطقه شام و دمشق، بر همه دشمنان داخلی اش، ابقع و اصهب، پیروز شده و تمام مردمان منطقه شام به غیر از شیعیان، به اطاعت و پیروی از او درخواهند آمد. او بعد از پیروزی بر اصهب و ابقع، و تثبیت موقعیت خویش در مرکز حکومت خویش، دمشق، آماده حمله به شیعیان و مراکز مهمی شیعی در عراق و حجاز، خواهد شد.

یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌نشین و کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است. تأثیر این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید.

پی نوشت:

[1] . نعمانی، الغیبۀ، ص 282. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88.

[2] . صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88.

[3] . متقی هندی، البرهان فی علامات المهدی، ص 112.

[4] . حمیری، قرب الاسناد، ص374.

[5] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650.

[6] . سوره انعام، آیه2.  

[7] . نعمانی، الغیبه، ص 301. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 249،

[8] . عاملی، دراسة علامات الظهور، ص 45.

[9] . نعمانی، الغیبۀ، ص 300.

[10] . نعمانی، الغیبۀ، ص 301.

[11] . نعمانی، الغیبه، ص264.

[12]. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص652.

[13] . شیخ طوسی، الغیبه، ص436.

منبع:فرهنگ نیوز

مطالب مرتبط

رابطه بین شورش سفیانی و حوادث سوریه

سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و سفیانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و ...

به گزارش مشرق، نشانه‌های ظهور از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای ورود خرافات، طمع شیادان را برای جعل و تحریف روایات را، دو چندان می‌کند. از این‌رو، نظر به فقدان پژوهش‌های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی احادیث صحیح از ضعیف و مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه‌های سوءاستفاده از این موضوع نیز، از میان برداشته شود.

در سلسله مقالات مباحث مهدویت، تلاش خواهد شد که با اعتماد به روایات و احادیث اسلامی، تصویری کامل، منسجم و معقول از نشانه های حتمی ظهور و رخدادهای مرتبط، ارائه شود. کم‌ترین نتیجه این تلاش، این است که محققان خواهند توانست در خصوص مباحث مهدویت، مطالب مستند را از مطالب غیرمستند تمیز بدهند و در مقام قضاوت و تحلیل، از استناد به مطالب غیرمستند بپرهیزند.

سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور
در مقاله شانزدهم، از سلسله مباحث مهدویت، به وجوب شناخت نشانه های حتمی ظهور، اشاره شد. در مقاله هفدهم، به این پرسش پاسخ داده شد که آیا در نشانه های ظهور و بخصوص در نشانه های حتمی ظهور از جمله یمانی، سفیانی و ...، امکان بداء، تغییر و بلکه عدم وقوع، مطرح است یا نه؟ و در مقاله هیجدم به اهمیت فراوان جایگاه شورش سفیانی به عنوان بزرگترین دشمن امام عصر و اولین نشانه حتمی ظهور، که به نوعی تمام علائم حتمی ظهور با این نشانه در ارتباط هستند، پرداخته شد و به این نکته مهم، اشاره گردید که یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌نشین و کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است. 

تأثیر این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید. بنابراین، اکنون به معرفی اولین نشانه حتمی ظهور، سفیانی و ابعاد گسترده این رخداد، خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است در مقالات گذشته، به معرفی نشانه حتمی دیگر ظهور، یعنی یمانی پرداخته شد.

اقوال مختلف درباره شورش سفیانی در منطقه شام و کشور سوریه
سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و سفیانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم واقعه شریف قیام (خروج) امام مهدی علیه السلام رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود.

بنا بر نظر مشهور و صحیح، در روایات و احادیث شیعه، سفیانی، به عنوان اولین علامت حتمی ظهور امام مهدی، از نسل بنی امیه و از فرزندان معاویه، ابوسفیان و هندجگرخوار در ماه رجب سال ظهور امام مهدی، از منطقه وای یابس در منطقه شام، خروج خواهد کرد. منطقه شام که آبستن حوادث است و اختلافات شدیدی بین گروه ها و پرچم های مختلف، در حال وقوع است، بعد از زمین لرزه بزرگ و خسف منطقه حرستا یا جابیه، آماده خروج سفیانی می شود.

سفیانی بعد از خروج، شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس در منطقه شام، حکومت خواهد کرد. سفیانی ابتدا در منطقه شام و دمشق، بر همه دشمنان داخلی اش، ابقع و اصهب، پیروز شده و تمام مردمان منطقه شام به غیر از شیعیان، به اطاعت و پیروی از او درخواهند آمد. او بعد از پیروزی بر اصهب و ابقع، و تثبیت موقعیت خویش در مرکز حکومت خویش، دمشق، آماده حمله به شیعیان و مراکز مهمی شیعی در عراق و حجاز، خواهد شد.

لشکر سفیانی به عنوان بزرگترین دشمنان امام مهدی با حمله به عراق و حجاز، به قتل و کشتار خواهند پرداخت، و بعد از درگیری در بزرگترین جنگ آخرالزمان، نبرد قرقیسیا، به عنوان طرف پیروز این جنگ، وارد عراق خواهند شد. سفیانی به فتوحات برق آسا ادامه خواهد داد تا اینکه در منطقه بیداء، سپاه او، بنابر خبر غیبی پیامبر ص معجزه ایی رخ می دهد و سپاه سفیانی بین مکه و مدینه، خسف خواهد شد. سفیانی به عنوان منجی دروغین امت اسلام، که از حمایت رومی ها برخوردار است، بعد از عقب نشینی از منطقه شام و دمشق، در نبرد قدس با امام مهدی، به قتل می رسد. امام مهدی با شکست سفیانی، در نبرد قدس، وارد بیت المقدس شده و فلسطین آزاد خواهد شد.

تواتر روایات سفیانی
روایات مربوط به سفیانی در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، بسیار فراوان است و به گفته محدثان شیعی، به حد تواتر1

و أما السفیانی فهو رجل من آل أبی سفیان، ... یخرج- کما فی بعض الروایات- بالشام، و یملک ثمانیة أشهر أو أزید من ذلک، و یقبل- کما فی غیبة الشیخ- من بلاد الروم متنصّرا، فی عنقه صلیب، و قد جاء فیه و ما یصدر منه من الأفاعیل السیئة، و الأعمال الفظیعة، و سیرته الخبیثة، روایات کثیرة تجاوزت عن حدّ التواتر، و لعلّ ما ذکر منها نعیم بن حمّاد تزید عن المائة، فراجع فی ذلک. فتنه، و کتاب الملاحم لابن المنادی، و کتب الفتن من الصحاح و الجوامع لأهل السنّة، و ما ورد فیه فی کتب مشایخ الشیعة و محدّثیهم، ... و لا تنکر الأمر الثابت الذی‏ أخبر به الرسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بضعف أسناد بعض الأحادیث أو ضعف متونها، و خذ بما أخذ العلماء فی باب حجّیة الأحادیث من القواعد العقلائیّة و العرفیّة. [2]

علاوه بر این، حتی احادیث خسف بیداء سپاه سفیانی در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه)، نیز نزدیک به حد تواتر می باشد. [3]

پس چگونه ممکن است خروج سفیانی در آخر الزمان، و در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام، محل تردید باشد اما بنا بر گفته محدثان شیعه و اهل سنت، سفیانی و خسف بیداء لشکر سفیانی در آخرالزمان و قبل از ظهور امام عصر، جزو احادیث متواتر اسلامی باشد؟. حتی اگر در خروج سفیانی قبل از ظهور، شک کنیم و اعلام کنیم سفیانی در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده، در این فرضیه، تناقض خواهد شد که چگونه سفیانی در گذشته رخ داده اما خسف بیداء و فرو رفتن لشکر سفیانی در منطقه بیداء بنابر تصریح روایات و متواترات اسلامی در منابع شیعه و اهل سنت، در آینده و در هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام، رخ خواهد داد؟

از این رو جای هیچ مناقشه ای در باره اصل وجود سفیانی در آینده و فرو رفتن لشکر اعزامی سفیانی به حجاز (خسف بیداء) به عنوان دو نشانه مهم و علامت حتمی ظهور، وجود ندارد.

اقوال درباره سفیانی
اما در مقابل نظر مشهور شیعه که معتقدند اصل وجود سفیانی و تفاصیل و جزئیات آن در روایات معتبری نقل شده است، گروه اندکی، بر اصل وجود روایات سفیانی صحه گذاشته و اما ذکر کرده اند که جزئیات و تفاصیل مربوط به سفیانی قابل اثبات نیست. بنابراین به دلیل اشکالات سندی احادیث سفیانی، آشفتگی و تعارض روایات با یکدیگر، شباهت با سفیانی های که در طول تاریخ به وقوع پیوسته و ربطی به آینده ندارد، و جعل بنی عباس و بنی امیه در موضوع سفیانی و جنگ قدرت حاکمان بنی عباس و بنی امیه بر سر خلافت اسلامی، قابل اثبات نیست و تنها اصل وجود سفیانی را میتوان پذیرفت.

همچنین، در مقابل نظریه سفیانی شخصی، برخی معتقد به سفیانی نوعی و سمبلیک (نمادین) هستند. همچنین گروه اندکی، معتقدند، احادیث سفیانی جعلی است و بنی امیه برای بازگشت آل‌ابی‌سفیان به قدرت و خلافت اسلامی، احادیث سفیانی را جعل کردند. و از طرف دیگر بنی عباس، برای حق جلوه دادن و معرفی حکومت خویش به عنوان حکومت موعود، در اخبار و احادیث سفیانی و پرچم های سیاه و نسب امام مهدی، تصرف کرده و برخی روایات سفیانی را جعل کردند و خواستند ظهور سفیانی، را به عنوان نشانه حق بودن حکومت خویش، معرفی کنند.

در مجموع، 4 نظریه در موضوع سفیانی، مطرح می باشد:

1. قول مشهور شیعه که سفیانی به عنوان علامت حتمی ظهور امام مهدی علیه السلام، در حد تواتر، می باشد. و جزئیات و تفاصیل سفیانی نیز در احادیث معتبر گزارش شده است.
2. اصل وجود سفیانی متواتر معنوی است اما جزئیات و تفاصیل مربوط به آن قابل اثبات نیست.
3. احادیث سفیانی جعلی است و اعتباری ندارد.
4. سفیانی، به عنوان نماد جبهه باطل می باشد و نمادین و سمبلیک است. بنابراین سفیانی شخصی، معنایی ندارد و باید به سفیانی نوعی معتقد بود.

در ادامه، این 4 نظریه را نقد و بررسی و قول صحیح که همان نظر مشهور شیعه است را به تفصیل مطرح خواهیم کرد.

حتمی بودن خروج سفیانی
در روایات اسلامی به حتمی بودن خروج سفیانی اشاره شده است؛ این مطلب در روایات متعدد و معتبری با تعابیر مختلفی چون: «محتوم»، «لابدّ‌‌منه»، «حتم من الله»، «لابدّ ان یکون»، «لایکون قائم إلا بسفیانی»، «من قبل قیام القائم»، «خمس قبل قیام القائم» و «خمس علامات محتومات» و ... بیان شده است.

امام سجاد علیه ‌السلام در حدیث معتبر فرموده¬اند:
... إِنَ‏ أَمْرَ الْقَائِمِ‏ حَتْمٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏، وَ أَمْرُ السُّفْیَانِیِ‏ حَتْمٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏، وَ لَا یَکُونُ قَائِمٌ إِلَّا بِسُفْیَانِی. [4]

... قیام قائم از ناحیه خداوند قطعی است و خروج سفیانی نیز قطعی است. هرگز قیام قائم بدون سفیانی نخواهد بود.

از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است:
السُّفْیَانِیُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِی رَجَب‏. [5]

سفیانی از علایم حتمی است و قیام او در ماه رجب خواهد بود.
و در کتاب الغیبه نعمانی، از امام باقر علیه ‌السلام در تفسیر آیه ﴿ثم قضی اجلا و اجل مسمی عنده﴾ [6] نقل شده است:
إِنَّهُمَا أَجَلَانِ: أَجَلٌ مَحْتُومٌ وَ أَجَلٌ مَوْقُوفٌ. قَالَ‏ لَهُ‏ حُمْرَانُ:‏ مَا الْمَحْتُومُ؟ قَالَ الَّذِی لَا یَکُونُ غَیْرُهُ. قَالَ: وَ مَا الْمَوْقُوفُ؟ قَالَ: هُوَ الَّذِی لِلَّهِ فِیهِ الْمَشِیَّةُ. قَالَ حُمْرَانُ: إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ یَکُونَ أَجَلُ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الْمَوْقُوفِ. فَقَالَ: أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ مِنَ الْمَحْتُومِ. [7]

آنها دو اجل‌اند: اجل محتوم و تغییرناپذیر و اجل موقوف و مشروط. حمران پرسید: اجل محتوم چیست؟ فرمود: اجلی که جز آن نخواهد شد. حمران عرض کرد: اجل موقوف و مشروط چیست؟ فرمود: آنچه اراده خداوند در آن راه دارد و قابل تقدیم و تاخیر و برطرف شدن است. حمران عرض کرد: امیدوارم قیام سفیانی از علایم موقوف و مشروطی باشد که بدا در آن راه دارد! امام فرمودند: به خدا سوگند که چنین نیست، او از علایم حتمی است.[8]

در این روایت، امام باقر علیه‌السلام اجل مسمّی را به اجل محتوم تفسیر کرده¬اند، و سپس سفیانی را جزو محتوم¬ها دانسته‌اند.
از تقابل میان علایم موقوف و حتمی که در این روایات آمده، برمی‌آید که سفیانی از دایره علایم موقوف، خارج است. بنابراین، حمل این نشانه محتوم بر آنچه که احتمال بدا در آن راه دارد، به نوعی وارد کردن علائم محتوم به دایره علائم موقوف است که بر خلاف ظاهر روایات سفیانی می باشد. بلکه نتیجه این سخن، به نوعی موجب لغو بودن تقسیم علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی است.  در حالیکه نص روایات اسلامی، نشانه های ظهور را به دو دسته حتمی و موقوف (غیرحتمی) تقسیم کرده اند. و میتوان گفت در علائم حتمی ظهور، بداء راه ندارد اما علائم غیر حتمی، ممکن است مشمول حکم بداء شوند.

امام صادق علیه ‌السلام نیز در این خصوص در روایت معتبر فرموده¬اند:
مِنَ الْأَمْرِ مَحْتُومٌ وَ مِنْهُ مَا لَیْسَ بِمَحْتُومٍ وَ مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ خُرُوجُ‏ السُّفْیَانِیِ‏ فِی‏ رَجَبٍ‏. [9]

برخی از امور محتوم و تغییر ناپذیرند و برخی‌شان غیر محتوم است. قیام سفیانی در ماه رجب، از علایم حتمی است.

و نیز امام باقر علیه السلام در حدیث دیگری فرموده¬اند:
إِنَ‏ مِنَ‏ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَّ السُّفْیَانِیَّ مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْهُ. [10]

برخی از امور موقوف و مشروط¬اند و برخی محتوم و تغییر ناپذیر، و سفیانی از علایم حتمی است که بی¬تردید رخ خواهد داد.

و در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ قَبْلِ قِیَامِ الْقَائِمِ خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ وَ خَسْفٌ بِالْبَیْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْمُنَادِی مِنَ السَّمَاء. [11]

از حتمیاتی که پیش از قیام قائم خواهند بود: سفیانی، فرورفتن (لشکر سفیانی) در بیداء، قتل نفس زکیه، و ندای آسمانی است.

در روایت معتبر، ابوحمزه ثمالی از امام صادق درباره جمله ای از امام باقر علیه السلام درباره سفیانی، پرسش می کند و با تاکید و تایید امام صادق علیه السلام، در حتمی بودن خروج سفیانی، مواجه می شود.

قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام کَانَ‏ یَقُولُ‏ إِنَ‏ خُرُوجَ‏ السُّفْیَانِیِ‏ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ قَالَ لِی نَعَم ‏... .[12]

ابو حمزه ثمالی ، نقل  می کند که به امام صادق علیه السلام عرض کردم که پدر شما، امام باقر پیوسته می‌فرمود: قیام سفیانی از امور حتمی است. امام صادق فرمودند: آری، همین‌طور است ... .

نکته ای که در این روایت قابل توجه است عبارت "کان یقول" می باشد. یعنی "پیوسته می فرمود" و این نشانگر تاکید بر حتمی بودن خروج سفیانی در لسان ائمه می باشد.
از طرفی در روایات، سفیانی در کنار نشانه های حتمی ظهور امام عصر، قرار گرفته و منحصر شده است. از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

خَمْسٌ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ: الْیَمَانِیُّ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الْمُنَادِی یُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ وَ خَسْفٌ بِالْبَیْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّة. [13]

پیش از قیام قائم پنج نشانه است: یمانی، سفیانی، نداء آسمانی، خسف بیداء، قتل نفس زکیه.

نکته پایانی
در عصر ظهور، منطقه شام در خاورمیانه، آبستن حوادث است و اختلافات شدیدی بین گروه ها و پرچم های مختلف، در حال وقوع است، بعد از زمین لرزه بزرگ و خسف منطقه حرستا یا جابیه در کشور سوریه، منطقه شام، آماده خروج سفیانی میشود. سفیانی بعد از خروج، شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس در منطقه شام، حکومت خواهد کرد. سفیانی ابتدا در منطقه شام و دمشق، بر همه دشمنان داخلی اش، ابقع و اصهب، پیروز شده و تمام مردمان منطقه شام به غیر از شیعیان، به اطاعت و پیروی از او درخواهند آمد. او بعد از پیروزی بر اصهب و ابقع، و تثبیت موقعیت خویش در مرکز حکومت خویش، دمشق، آماده حمله به شیعیان و مراکز مهمی شیعی در عراق و حجاز، خواهد شد.

یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌نشین و کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است. تأثیر این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید.

پی نوشت:

[1] . نعمانی، الغیبۀ، ص 282. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88.

[2] . صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88.

[3] . متقی هندی، البرهان فی علامات المهدی، ص 112.

[4] . حمیری، قرب الاسناد، ص374.

[5] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650.

[6] . سوره انعام، آیه2.  

[7] . نعمانی، الغیبه، ص 301. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 249،

[8] . عاملی، دراسة علامات الظهور، ص 45.

[9] . نعمانی، الغیبۀ، ص 300.

[10] . نعمانی، الغیبۀ، ص 301.

[11] . نعمانی، الغیبه، ص264.

[12]. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص652.

[13] . شیخ طوسی، الغیبه، ص436.

منبع:فرهنگ نیوز

مطالب مرتبط

خلاصه 6درس دینی سال چهارم

 

کلیک کنید

 

سوالات

 

خلاصه دین وزندگی 3

 

 

جمع بندی دین وزندگی4

جمع بندی دین وزندگی3

سوالات درس هفت تا ده دین وزندگی

 

آیه 53سوره انفال (ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ

1-گناهان انسان علت تغییر نعمت هاست تغییر نعمت ها معلول گناهان انسان است 

2-تغییر و تحول در امور مربوط به جامعه قوانین و سنت های خاص خود را دارد

3-زمین از حجت الهی خالی نمی ماند اما خدا بعلت ستمگری انسانها و زیاده رویشان در گناهان انها را از وجود حجت در میانشان بی بهره می سازد (کنکور 89)

4- برقراری عدالت اجتماعی اگر با همراهی اکثریت نباشد به نتیجه نمی رسد

5-هر انسانی مسئول سرنوشت خویش است (اهمیت اختیار)

6-این ایه با ایه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ا ما بانفسهم ارتباط معنایی دارد 

7-اگر اکثریت یک ملت خواستار عدالت نباشند وبا ظلم مبارزه نکنند گرفتار حاکمان ظالم و ستمگر خواهند شد واز زندگی در جامعه با قوانین عادلانه بی نصیب خواهند ماند (کنکور87)

8-تا گروهها واقوام و ملت ها تغییر نکنند خدا نیز اوضاع وشرایط زندگی انان را تغییر نخواهد داد 

9-قضای حتمی خداوندست که اگر به بنده خود نعمتی را بدهد ان نعمت را از او نمی گیرد مگر بواسطه گناه (کنکور 87)

10-سنت خداوند بر تغییر وضع موجود جوامع تابع تغییر درونی ان جوامع است (کنکور 86)

11-علت اصلی غیبت امام عدم تغییر و تحول درونی همه یا بیشتر افراد جامعه است وعدم امادگی پذیرش روح جمعی جامعه است (کنکور88-90)

12-نعمت دهی خداوند مقدم بر رفتار انسان است و انگاه که کفران نعمت تحقق پیدا کند نعمت تغییر می کند و تا زمانی که شکر نعمت گزارده شود نعمت تغییر نمی کند (کنکور 88)

13-روح جمعی جامعه و پذیرش درونی عامل تغییر وتحول است.( کنکور 90)    

14-کسانی می توانند در هنگام بیعت با امام زمان اهل جهاد و پیکار باشند که در نبرد دایمی حق وباطل در جبهه حق حضوری فعال داشته باشند.(کنکور 86)

این پیامها برای ایه 11 سوره رعد هم صادق است.

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ‏ْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لهَُمْ دِینهَُمُ الَّذِى ارْتَضىَ‏ لهَُمْ وَ لَیُبَدِّلَنهَُّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنىِ لَا یُشْرِکُونَ بىِ شَیًْا وَ مَن کَفَرَ بَعْدَ ذَالِکَ فَأُوْلَئکَ هُمُ الْفَاسِقُون‏» (نور/55)

پیام :

1-      وعده خداوند به مومنان و صالحان – وعده

 

2-     وعده خداوند به جانشین قرار دادن مومنان و صالحان

 

3-      اشاره به ظهور حضرت مهدی(عج)

 

4-      وعده خداوند به مستقر ساختن دینشان با ظهور مهدی موعود

 

5-      وعده خداوند به تبدیل کردن دوران ترس و خوف ناامیدی به امن و امان با ظهور آن

 

6-      مربوط به مفاهیم سال چهارم – لازمه عبادت نفی شرک : توحید عبادی

 

7-      استقرار اندیشه و تفکر دینی – کنکورسال 88

آیه5 سوره قصص

 
پیام :

1-      آینده از آن مستضعفان است

2-      دادن امامت و پیشوایی نعمتی است که خداوند بر مردم منّت نهاده است

3-      اشاره به ظهور حضرت مهدی موعود(عج)

4-      وعده جانشینی و  وراثت مستضعفان

5-      منت گذاری خداوند – کنکور 88

 

آیه 105 سوره انبیاء

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ

 

پیام

1-      آینده از آن صالحان است

2-      وارث بودن زمین دو شرط دارد : 1- بندگی عباد 2- صالح بودن

3-      ظهور حضرت مهدی(عج)

4-      پیش گویی آینده تاریخ در زبور

ایه 33 سوره توبه

هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

 

پیام :

1-      محور دین اسلام حق است

2-      حق بر باطل پیروز است

3-      قرآن کریم یکی از اهداف رسول خدا را پیروزی حق بر همه ادیان باطل بیان می کند.

 

 

پیام آیات درس 11 سال سوم

آیه اول : (فُصِّلَت 42)

1-      هیچ گاه در قرآن باطل راه پیدا نخواهد کرد به همین جهت برای همیشه کتاب هدایت خواهد بود- اعجاز قرآن

2-      هر انسانی برای رستگاری باید به دستورات قرآن و دین الهی عمل کند.

3-      حفظ قرآن کریم برای تحریف یکی از دلایل ختم نبوت است.- درس دوم سال سوم

4-      قرآن برای همیشه کتاب هدایت انسان خواهد بود.

 

آیه دوم : (توبه 33)

5-      محور دین اسلام حق است.

6-      حق بر باطل پیروز است.

7-      قرآن کریم یکی از اهداف رسول خدا را پیروزی دین حق بر همه ی ادیان باطل بیان می کند.

8-      پیروزی دین حق برای مشرکان کراهت دارد.

9-      پیشگویی آینده تاریخ

10-  غلبه منطق و اندیشه اسلامی بر دیگر اندیشه ها

11-  تحقق وعده خداوند در غلبه دین اسلام بر تمام اندیشه ها – کنکور 87

12-  غلبه بخشیدن اندیشه – کنکور 88

 

آیه سوم : (توبه 122)

13-  هجرت برای شناخت دین لازمه ایمان است.

14-  وجود کوچ کردن برای مومنان به منظور تفقه در دین و انذار و بر کنار داشتن نبایست ها – کنکور 88

15-  از هر فرقه ای عده ای باید بدنبال تفقه در دین باشند.

16-  امر به معروف و نهی از منکر

17-  گروهی باید وقت و همت خود را صرف شناخت دقیق دین کنند- کنکور 91

18-  گروهی باید وظیفه اصلی خود را تفقه در دین قرار دهند

19-  اشاره به تداوم ولایت ظاهری و مرجعیت علمی توسط فقها را دارد – کنکور 89

20-  وجوب در حد رفع نیاز تفقه در دین اسلام برای تداوم مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبت – کنکور87

21-  نکاتی در آیه بترتیب است : 1- کوچ کردن 2- دانش آموختن 3- انذار مردم 4- بازگشتن به سوی آنها(مردم) تا آنها بفهمند و توجه کنند.

22-   کوچ کردن به قصد تفقه در دین بر همگان واجب نیست و هدف از کوچ کردن انذار مبتنی بر تفکر عمیق دین است.

 

درس دین و زندگی از درس‌هایی است که می‌توانیم با مقداری دقت به درصد 100 برسیم. در این درس 25 سؤال در کنکور سراسری مطرح می‌شود که 9 سؤال از سال دوم و 9 سؤال از سال سوم و 7 سؤال از پیش‌دانشگاهی است. به طور کلی سؤالات دین و زندگی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

1) سؤالات آیات و احادیث که تقریباً 18 سؤال است.

2) سؤالات مربوط به متن درس‌هایی که تقریباً 7 سؤال است.

برای پاسخ به سؤالات آیات که سخت هم هستند باید بتوانید با دیدن یک آیه بگویید که:

الف) معنی آیه چیست؟

ب) آیه‌ مربوط به کدام‌یک از درس‌هاست؟

پ) درس مربوط در مورد چه مبحثی بود؟

ت) آیه از کجای درس انتخاب شده و متن درس با آیه چه ارتباطی دارد؟

ج) مخاطب آیه کیست؟

با این کار می‌توانید به تست مربوط به آیه جواب درست بدهید؛ ولی برای رسیدن به این تسلط باید بارها و بارها آیات را مرور کنید تا به تسلط برسید.

برای پاسخ دادن به سؤالات متن هم با دقت کامل متن درس‌ها را مطالعه کنید و بر روی کلمات کلیدی متن تمرکز کنید.

 

 

- سوره حمد: شفاى همه امراض است مگر مرگ ؛ باید گفته شود، که خواندن با ایمان و عمل کردن با علم و یقین به قرآن ، این آثار را دارد(۲۴).

۲ - سوره بقره : هر کس سوره بقره را تلاوت کند، روز قیامت عمامه اى از نور بر سر او مى گذارند(۲۵).

۳ - سوره مبارکه آل عمراءن : هر کس سوره آل عمران را بخواند، روز قیامت پوششى از نور او را زینت مى دهد.
۴ - سوره مبارکه نساء: هر کس سوره نساء را تلاوت کند، از عذاب قبر مصون و از آفات دنیا نیز در امان است ، تا به بهشت برسد.

۵ - سوره مبارکه مائده : هر کس روزهاى پنج شنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش ، به ظلم آلوده نمى شود.
۶ - سوره مبارکه انعام : در این سوره (۷۰) بار نام خدا برده شده و (۷۰) هزار فرشته با آن به زمین آمدند؛ هر کس آن را بخواند، از خوف و ترس در امان است .
۷ - سوره مبارکه اعراف : هر کس سوره اعراف را مخصوصا روزهاى جمعه بخواند از خوف و ترس مصون است و روز قیامت بى حساب وارد بهشت مى شود.
۸ - سوره مبارکه توبه : هر کس سوره توبه را بخواند، پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) شفیع او باشد و نفاق در او راه نیابد.
۹ - سوره مبارکه انفال : تلاوت سوره انفال در هر ماه ، انسان را از نفاق ، بیمه مى کند و از شیعیان راستین امیرالمؤ منین (علیه السلام ) قرار مى دهد.
۱۰ - سوره مبارکه یونس : هر کس سوره یونس را بخواند، در صف جهال قرار نمى گیرد و روز قیامت هم از مقربین است .
۱۱ - سوره مبارکه هود: خواندن سوره هود، خوف و حزن را از دل مى زداید.
۱۲ - سوره مبارکه یوسف : هر کس هر روز و هر شب سوره یوسف را بخواند، روز قیامت ، با جمال یوسف محشور و از برگزیدگان بندگان محسوب مى گردد.
۱۳ - سوره مبارکه رعد: هر کس سوره رعد را قرائت کند، به ساعقه و سوختن مبتلا نمى گردد و روز قیامت ، بدون حساب وارد بهشت مى شود.
۱۴ - سوره مبارکه ابراهیم : هر کس سوره ابراهیم را در رکعت نماز جمعه بخواند، به فقر و جنون و بلوى مبتلا نمى شود.
۱۵ - سوره مبارکه حجر: هر کس سوره حجر را بخواند، حق تعالى به عدد مهاجر و انصار و استهزا کنندگان پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم )، براى او ده حسنه بنویسد.
۱۶ - سوره مبارکه نحل : امام محمد باقر (علیه السلام ) فرمود: هر کس سوره نحل را بخواند، از هفتاد بلا، مانند جنون و جذام مصون مى ماند و محل او بهشت است .
۱۷ - سوره مبارکه اسراء: هر کس این سوره را بخواند، در هر شب جمعه ، در اصحاب حضرت قائم خواهد بود و روز قیامت با شهداء محشور مى شود.
۱۸ - سوره مبارکه کهف : هر کس هر شب جمعه سوره کهف را تلاوت کند، در آخرت با شهداء محشور مى گردد.
۱۹ - سوره مبارکه مریم : هر کس سوره مریم را ادامه دهد، در مال و اولاد بى نیاز مى گردد و در آخرت هم ، ملک سلیمان به او عطا مى شود.
۲۰ - سوره مبارکه طه : هر کس سوره طه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او نیز خداوند را دوست دارد.
۲۱ - سوره مبارکه انبیاء: هر کس سوره انبیاء را بخواند، به شرط دوستى آنها (انبیاء) در بهشت با آنها محشور مى گردد.
۲۲ - سوره مبارکه حج : هر کس سوره حج را در سه روز متوالى بخواند، خداوند در آن سال ، او را به حج مى فرستد و اگر در راه بمیرد، به بهشت مى رود.
۲۳ - سوره مبارکه مؤ منون : هر کس هر صبح جمعه سوره مؤ منون را بخواند، خداوند، عاقبت او را به خیر و سعادت مقرون مى کند و با پیغمبران محشور سازد.
۲۴ - سوره مبارکه نور: هر کس سوره نور را تلاوت کند، اموال ، فروج و زنان خود را در پناه خدا حفظ نموده ، از خاندان او هیچکس زنا نکند و شیعه آل محمد بمیرد. هفتاد هزار ملک نیز براى او استغفار کنند.
۲۵ - سوره مبارکه فرقان : هر کس قرائت این سوره را همیشه و هر روز ادامه دهد، خداوند او را عذاب نکند، تا او را در بهشت جا دهد.
۲۶ - سوره مبارکه شعراء: از امام صادق (علیه السلام ) منقول است که هر کس این سوره را براى برآمدن حاجت بخواند، حاجتش برآورده گردد؛ به شرط اینکه تا چهل روز، هر روز یک بار بخواند و چنانچه یک روز قرائت نشود ختم را دوباره از سر بگیرد.
۲۷ - سوره مبارکه نمل : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى براى او ده حسنه نویسد و بى نیاز گردد. در قیامت نیز با انبیاء و شهداء محشور شود.
۲۸ - سوره مبارکه قصص : هر کس این سوره بخواند، حق تعالى به عدد کسانى که تصدیق موسى و تکذیب او را کرده ، ده حسنه براى او بنویسد.
۲۹ - سوره مبارکه عنکبوت : پاداش و ثواب قرائت این سوره ، بهشت برین است .
۳۰ - سوره مبارکه روم : امام صادق (علیه السلام ) سوگند یاد فرمود که هر کس این سوره را در ماه رمضان بخواند، اهل بهشت است .
۳۱ - سوره مبارکه لقمان : هر کس این سوره را هر شب تلاوت کند، خداوند او را از شر شیطان حفظ مى کند.
۳۲ - سوره مبارکه سجده : قرائت سوره سجده ، سبب مى شود که روز قیامت نامه اعمال او را به دست راستش بدهند.
۳۳ - سوره مبارکه احزاب : هر کس سوره احزاب را بسیار بخواند، روز قیامت در جوار پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور مى گردد.
۳۴ - سوره مبارکه سباء: هر کس این سوره و سوره فاطر را هر شب بخواند، از مصائب مصون مى ماند و خیر دنیا و آخرت نصیب او مى گردد.
۳۵ - سوره مبارکه فاطر: هر کس این سوره و سوره سباء را هنگام شب بخواند، در آن شب ، در امان خداوند خواهد بود. اگر هنگام روز بخواند، در آن روز، مکروه و ناراحتى به او نمى رسد.
۳۶ - سوره مبارکه یس : هر کس سوره یس را تلاوت کند، مانند کسى است که ۱۲ بار قرآن را خوانده باشد، همچنین خیر دنیا و آخرت نصیب او مى شود و از سکرات مرگ مصون مى ماند.
۳۷ - سوره مبارکه صافات : خواندن این سوره در روز جمعه ، بنابر آنچه از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است ، موجب دفع انواع بلاها و مرض هاست (۲۶).
۳۸ - سوره مبارکه ص : هر کس این سوره را در شب جمعه بخواند، خیر دنیا و آخرت به او عطا مى شود، آنچه که به کسى از مردم عطا نشده جز نبى مرسل یا ملک مقرب ، و خداوند او را داخل بهشت مى کند.
۳۹ - سوره مبارکه زمر: هر کس این سوره را بخواند، در دنیا و آخرت عزیز و شریف مى گردد و بدنش بر آتش حرام مى شود.
۴۰ - سوره مبارکه مؤ من : هر کس در هر شب سوره مؤ من را بخواند، گناهان او آمرزیده و خیر دنیا و آخرت نصیب او مى گردد.
۴۱ - سوره مبارکه فصلت : هر که این سوره را قرائت کند، در دنیا به سرورى ، عیش و عزت زندگى کرده و در آخرت به نورانیت محشور گردد.
۴۲ - سوره مبارکه شورى : هر کس این سوره را بخواند، روز قیامت صورتش ‍ مانند ماه شب چهارده مى درخشد.
۴۳ - سوره مبارکه زخرف : هر کس این سوره را بخواند، از گزندگان قبر تا وقتى که وارد قیامت شود، مصون است .
۴۴ - سوره مبارکه دخان : هر کس در نمازهاى واجب و مستحب خود، مخصوصا بیست و سوم ماه رمضان این سوره را بخواند، روز قیامت ، در سایه عرش خواهد بود.
۴۵ - سوره مبارکه جاثیه : هر کس این سوره را بخواند، آتش ، بدن او را فرا نمى گیرد و همواره با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) خواهد بود.
۴۶ - سوره مبارکه احقاف : هر کس شب و روز جمعه ، سوره احقاف را بخواند، در دنیا و قیامت ، در امان است .
۴۷ - سوره مبارکه محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ): هر کس سوره محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) را تلاوت کند، شک به دلش راه نمى یابد.
۴۸ - سوره مبارکه فتح : هر کس این سوره را بخواند، مال ، جان ، زن و فرزندش مصونیت از اتلاف ، پیدا خواهند کرد.
۴۹ - سوره مبارکه حجرات : هر کس سوره حجرات را قرائت کند، از زوار پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محسوب مى گردد.
۵۰ - سوره مبارکه ق : هر کس این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخواند، خداوند رزق او را وسعت مى دهد.
۵۱ - سوره مبارکه الذاریات : هر کس این سوره را شب یا روز بخواند، در دنیا رزقش وسیع و هنگام مردن ، قبرش نورانى مى گردد.
۵۲ - سوره مبارکه طور: هر کس سوره طور را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عنایت فرماید.
۵۳ - سوره مبارکه نجم : هر کس این سوره را قرائت کند، میان مردم به محبوبیت زندگى کند.
۵۴ - سوره مبارکه قمر: هر کس این سوره را قرائت کند، روز قیامت سوار ناقه نور، وارد بهشت مى گردد.
۵۵ - سوره مبارکه الرحمن : هر کس این سوره را در هر جمعه و سوره واقعه را در هر شب بخواند، روز قیامت به صورت انسانى کامل و نورانى محشور مى گردد.
۵۶ - سوره مبارکه واقعه : هر کس این سوره را براى وسعت روزى خود بخواند، اثر عجیبى دارد. باید از شب شنبه شروع کرده تا شب جمعه ، سه بار و در شب جمعه هشت بار بخواند و تا مدت پنج هفته این کار را ادامه دهد.
۵۷ - سوره مبارکه حدید: هر کس این سوره را جهت برآمدن حاجت ، در شب جمعه ، هفت بار بدون فاصله و پشت سر هم بخواند، اثر عجیبى دارد.
۵۸ - سوره مبارکه مجادله : هر کس این سوره را تلاوت کند، در نامه عملش ‍ او را از حزب خدا ثبت کنند. کسى بر او فائق نشود و با او نتواند مجادله کند و در چشم مردم نیز معتبر و موقر باشد.
۵۹ - سوره مبارکه حشر: هر کس این سوره را بخواند، تا وقتى که از دنیا برود عرش ، کرسى ، آسمانها، زمین ، فرشتگان و حیوانات برى و بحرى و جوى بر او دعا کنند.
۶۰ - سوره مبارکه ممتحنه : هر کس سوره ممتحنه را در فرایض و نوافل بخواند، خداوند قلب او را به ایمان امتحان نموده نورانى مى فرماید و فقیر نمى گردد.
۶۱ - سوره مبارکه صف : هر کس این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب بخواند، در صف فرشتگان قرار مى گیرد.
۶۲ - سوره مبارکه جمعه : هر کس این سوره را در شب جمعه و در نماز جمعه بخواند، خداوند او را به تعداد روزهاى سال ، ده حسنه به او عنایت مى فرماید و به بهشت مى فرستد.
۶۳ - سوره مبارکه منافقون : در مصباح است که قرائت کردن این سوره ، انسان را از شر شرک و نفاق حفظ مى نماید.
۶۴ - سوره مبارکه تغابن : هر کس این سوره را در نماز خود بخواند، در قیامت قرآن ، شفیع او مى شود.
۶۵ - سوره مبارکه طلاق : هر کس این سوره را در فریضه (نماز واجب ) بخواند، حق تعالى او را از ترس قیامت در پناه خود گیرد و از آتش دوزخ نگهدارد و در بهشتش داخل نماید.
۶۶ - سوره مبارکه تحریم : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى او را توبه نصوح کرامت فرماید. اگر در نمازهاى واجب خود بخواند، روز قیامت از حزن و اندوه مصون باشد.
۶۷ - سوره مبارکه ملک : هر کس این سوره را قرائت کند، مانند کسى است که شب قدر را احیاء داشته و از عذاب قبر نیز محفوظ است .
۶۸ - سوره مبارکه قلم : هر کس این سوره را در نمازهاى خود بخواند، خداوند او را از فقر و عذاب ایمن مى فرماید.
۶۹ - سوره مبارکه الحاقه : هر کس این سوره را در فرایض و نوافل بخواند، ایمان او کامل مى گردد، تا خدا را ملاقات کند.
۷۰ - سوره مبارکه معارج : هر کس سوره معارج را تلاوت کند، در قیامت از گناه او پرسش نمى شود و با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) به بهشت مى رود ان شاء اللّه .
۷۱ - سوره مبارکه نوح : هر کس این سوره را با ایمان به خدا بخواند، خداوند او را با ابرار محشور فرماید.
۷۲ - سوره مبارکه جن : هر کس سوره جن را بخواند، خداوند او را از شر جن و سحر و کید آنها مصون دارد و با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور مى فرماید.
۷۳ - سوره مبارکه مزمل : هر کس این سوره را در نماز عشاء تلاوت کند، خداوند او را سعادت دنیا و آخرت عنایت کند.
۷۴ - سوره مبارکه مدثر: هر کس سوره مدثر را بخواند، در دنیا شقى نگردد و خداوند او را با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور فرماید.
۷۵ - سوره مبارکه قیامه : هر کس این سوره را قرائت کند، از صراط و میزان ، با موفقیت بگذرد و در قبر نیز بهترین صورت پیدا کند.
۷۶ - سوره مبارکه دهر: هر کس این سوره را هر صبح پنج شنبه بخواند، خداوند او را حورالعین بهشت عنایت مى کند.
۷۷ - سوره مبارکه مرسلات : هر کس سوره مرسلات را با معرفت بخواند، میان او و پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) خدا، معارفه رخ دهد.
۷۸ - سوره مبارکه نباء: هر کس این سوره را قرائت کند، خداوند او را از شراب بهشتى سیراب گرداند و هر کس یک سال ، هر روز، این سوره را بخواند؛ به مکه مشرف مى گردد.
۷۹ - سوره مبارکه نازعات : هر کس این سوره را بخواند، جوان و شاداب از دنیا مى گذرد، جوان مبعوث مى گردد و جوان به بهشت مى رود.
۸۰ - سوره مبارکه عبس : هر کس این سوره را تلاوت کند، روز قیامت ، شاد و خندان باشد و زیر سایه عرش خدا قرار گیرد.
۸۱ - سوره مبارکه تکویر: هر کس این سوره را تلاوت کند، حق تعالى او را از رسوایى قیامت ، در پناه خود گیرد.
۸۲ - سوره مبارکه انفطار: کسى که این سوره و سوره انشقاق را بخواند، خداوند عزوجل ، او را از حاجتى محجوب نمى فرماید و مانعى او را از خداوند عظم شاءنه منع نمى نماید.
۸۳ - سوره مبارکه مطففین : هر کس این سوره را در نماز فریضه خود بخواند، از آتش دوزخ ایمن گشته آتش او را نبیند، او آتش را نبیند، بر پل جهنم نگذرد و روز قیامت او را حسابرسى نکنند.
۸۴ - سوره مبارکه انشقاق : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى او را در پناه خود گیرد و نامه او را به دست راستش داده و از اصحاب یمین باشد.
۸۵ - سوره مبارکه بروج : هر کس این سوره را در نمازهاى واجب تلاوت کند، با پیغمبران محشور مى گردد.
۸۶ - سوره مبارکه طارق : هر کس این سوره را در فرایض خود بخواند، در بهشت ، در صف اصحاب پیغمبران باشد.
۸۷ - سوره مبارکه اعلى : هر کس سوره اعلى را تلاوت کند، به تعداد هر حرفى که بر ابراهیم و موسى و محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است ، خداوند به او اجر دهد.
۸۸ - سوره مبارکه غاشیه : هر کس این سوره را در نماز واجب و مستحب خود بخواند، به رحمت دنیا و آخرت پوشیده گردد.
۸۹ - سوره مبارکه فجر: هر کس این سوره را در نمازهاى فجر بخواند، چون متعلق به حضرت سیدالشهداء (علیه السلام ) مى باشد، در قیامت با آن حضرت (علیه السلام ) محشور گردد.
۹۰ - سوره مبارکه بلد: هر کس این سوره را در نمازها بخواند، در دنیا، در زمره صالحین و در آخرت با شهداء و نبیین محشور گردد.
۹۱ - سوره مبارکه الشمس : هر کس این سوره را تلاوت کند، گویا بر آنچه خورشید تابیده تصدیق کرده و بهشت جاى او باشد.
۹۲ - سوره مبارکه اللیل : هر کس این سوره را تا چهل شب ، هر شب ، چهل مرتبه بخواند، و وقتى به آیه و ما لاءحد عنده من نعمه تجزى رسید، سه بار تکرار کند و جهت برآمدن حاجت و وسعت روزى اثر عجیب دارد، به گونه اى که عقل حیران بماند.
۹۳ - سوره مبارکه الضحى : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى او را از جمله کسانى گرداند که به سعادت شفاعت پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) رسیده به آن خشنود گشته به بهشت درآید و به شمار هر یتیمى و هر سائلى او را ده حسنه باشد.
۹۴ - سوره مبارکه انشراح : ابى بن کعب از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت کرده است که هر کس آن را بخواند، چون مزد کسى باشد که مرا ملاقات کرده ، مرا از غم شاد کرده و شفاعت او بر من است .
۹۵ - سوره مبارکه تین : هر کس این سوره را به شرط ایمان در نمازها بخواند، خداوند از او راضى شود و او را به بهشت مى برد.
۹۶ - سوره مبارکه علق : هر کس این سوره را تا موقعى که از دنیا برود، قرائت کند، شهید از دنیا رفته و در صف مجاهدین فى سبیل اللّه محسوب مى گردد.
۹۷ - سوره مبارکه قدر: هر کس این سوره را بلند بخواند، از مجاهدین است و هر کس ده بار تلاوت کند، خداوند هزار گناه او را مى آمرزد.
۹۸ - سوره مبارکه البینه : هر کس این سوره را بخواند، از شرک ، برى است و در دین محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور مى گردد.
۹۹ - سوره مبارکه زلزله : هر کس سوره زلزله را تلاوت کند، به زلزله دنیا و آخرت گرفتار نمى شود.
۱۰۰ - سوره مبارکه عادیات : هر کس این سوره را قرائت کند، ثواب همه کسانى را دارد که در مزدلفه براى حج جمع شده اند و با امیرالمؤ منین محشور گردد.
۱۰۱ - سوره مبارکه قارعه : هر کس این سوره را بخواند، از عذاب و فتنه دجال و جهنم ایمن مى گردد.
۱۰۲ - سوره مبارکه تکاثر: هر کس این سوره را در نماز واجب قرائت کند، ثواب صد شهید دارد و در نماز مستحب ، ثواب پنجاه شهید دارد.
۱۰۳ - سوره مبارکه عصر: هر کس این سوره را در نوافل بخواند، روز قیامت ، خندان محشور گردد، تا وارد بهشت شود.
۱۰۴ - سوره مبارکه همزه : هر کس این سوره را در نمازها بخواند، خداوند او را از فقر دور و رزق او را وسیع گرداند.
۱۰۵ - سوره مبارکه فیل : هر کس این سوره را تلاوت کند، روز قیامت ، همه موجودات شهادت دهند که او صالح است .
۱۰۶ - سوره مبارکه قریش : هر کس این سوره را قرائت کند، خداوند روز قیامت ، او را سواره و نورانى وارد محشر کند.
۱۰۷ - سوره مبارکه ماعون : هر کس این سوره را چهل و یک بار بخواند، فقر از خانه او برود، فرزندان او محتاج نشوند و خواننده آن در حفظ حمایت خدا تا روز دیگر باشد.
۱۰۸ - سوره مبارکه کوثر: جهت حصول توانگرى و بى نیازى از خلق ، روز چهارشنبه دو رکعت نماز حاجت خوانده پس از سلام ، چهل بار سوره کوثر بخواند. در حدیثى آمده است که هر کس این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب خودش بخواند، خداوند در روز قیامت از آب کوثر به او مى دهد تا بیاشامد.
۱۰۹ - سوره مبارکه کافرون : هر کس این سوره را در نمازها بخواند، مانند کسى است که ربع قرآن را خوانده باشد و خداوند گناهان او و والدین او را بیامرزد.
۱۱۰ - سوره مبارکه نصر: هر کس این سوره را در نمازها قرائت کند، خداوند او را در همه جا یارى فرماید.
۱۱۱ - سوره مبارکه تبت : هر کس این سوره را بخواند، ثواب ایمان به کتب آسمانى و پیغمبران را دارد.
۱۱۲ - سوره مبارکه توحید: هر کس این سوره را در نمازها بخواند، مانند آن است که ثلث قرآن را خوانده باشد و به تعداد مؤ منین ثواب دارد و خدا جمیع خیر دنیا و آخرت را به او عنایت فرماید.
۱۱۳ - سوره مبارکه فلق : هر کس این سوره و سوره ناس را بخواند، خداوند به او بشارت بهشت عنایت کند و از بلیات دنیا و آخرت مصون بماند. در حدیثى آمده است که هر کس سوره فلق و ناس را بخواند، گویا تمام کتاب هایى را که خداوند آنها را بر انبیاء نازل کرده خوانده است .
۱۱۴ - سوره مبارکه ناس : هر کس این سوره را جهت مال دنیا، هلاکت دشمن و دفع بلیات دنیا بخواند، به مراد رسد(۲۷).

دعافراموشتون نشه


موضوعات مرتبط: دین وزندگی دوم، دین وزندگی سوم، دین وزندگی چهارم(پیش دانشگاهی)، پیام آیات دین وزندگی دوم، پیام آیات دین وزندگی سوم، پیام آیات دین وزندگی چهارم
[ سه شنبه یازدهم اسفند ۱۳۹۴ ] [ 22:35 ] [ گروه دین وزندگی ]
[ یکشنبه دوم اسفند ۱۳۹۴ ] [ 19:17 ] [ گروه دین وزندگی ]

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی(شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی(شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی(شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی(شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی(شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی شیعیان

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی شیعیان

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی(شیعیان)

قرآن و تعلیمات دینی ۳ دین و زندگی (شیعیان)

 

________________

منبع :

http://aee.medu.ir

 

جمع بندی کامل دین و زندگی 2

جمع بندی کامل دین و زندگی 3

جمع بندی کامل دین و زندگی 4

23 آیه پرتکرار دین و زندگی پیش در کنکور

آیات پرتکرار دین وزندگی 2 و 3 در کنکور سراسری

_____________________

منبع :

http://dinida59.blogfa.com

 

پاورپوینت دین و زندگی سال چهارم متوسطه

( پیش دانشگاهی )

درس دوم

درس هفتم

درس نهم

درس دهم

جزوه ی  سؤالات نهایی دین و زندگی سال چهارم

( پیش دانشگاهی ) متوسطه ی دوم

مهر ماه 92

برای دانلود سؤالات درسهای 1 تا 6 فایل ذیل را دانلود کنید :

دریافت نمایید


برای دانلود سؤالات درسهای 7 تا 10 فایل ذیل را دانلود کنید :

 دریافت نمایید

 

 

 

 

سوالات تشریحی دین و زندگی سال دوم

 

درس نهم:

1-
ویژگی های جایگاه گناه کاران را پس ازپایان محاکمه بنویسید .( ذکر 4 مورد کافی است )
2-
ویژگی مأموران عذاب الهی در جهان آخرت چگونه است؟ 75/0 نمره
3-
پس از اینکه دوزخیان دچار عذاب شدند ، ناله حسرتشان بر می خیزد به خداوند چه می گویند؟ 5/0 نمره
4-
جایگاه نیکوکاران و رستگاران در جهان آخرت چگونه است؟ توضیح دهید.1 نمره
5-
توضیح دهید که برترین مقا م بهشت چیست؟ 25/1 نمره
6-
انواع رابطه های میان عمل و پاداش و کیفر را در دنیا بنویسد. 5/1 نمره
7-
رابطه میان عمل و پاداش و کیفر در جهان آخرت چگونه است؟ 1 نمره
8-
هر عملی که در دنیا از ما سز می زند دارای چند جنبه است؟ توضیح دهید. 5/1 نمره
9-
هنگامی که جهنمیان از ملائکه می خواهند تا از خداوند برایشان تخفیفی بگیرند ملائکه چه می گویند؟ 5/0 نمره
10-
بهشت و جهنم و نعمت ها ی بهشتی و عذاب های جهنمی ، . . . . و . . . . . ما در دنیا است. 5/0 نمره
11-
چرا عمل انسان هر گز از او جدا نمی شود؟ 5/0 نمره
12-
پاداش های بهشتی و عذاب های دوزخ ، ساخته . . . . . ما است. 25/0 نمره
13-
از این ابیات ، در باره پاداش و کیفر اخروی چه پیامی دریافت می کنید؟ 1 نمره
گشته گرگان یک به یک خوهای تو می درانند از غضب، اعضای تو
زآنچه می بافی همه روزه بپوش ز آنچه می کاری همه روزه بنوش

14-
جهنمیان چه علتی را برای عملکرد خود بیان می کنند ؟ وپاسخ شیطان در این باره چیست؟ 5/1 نمره
15-
بهشتیان پیوسته با . . . . . . . . هم صحبت اند و به سبحانک اللهم مترنم اند. 25/0 نمره
16-
چرا بهشت برای بهشتیان ، سرای سلامتی (دار السلام ) است؟ (4 مورد) 1 نمره
17-
چرا در بهشت انسان همواره احساس طراوت و تازگی می کند؟ 5/0 نمره
18-
هر یک از بهشتیان متناسب با . . . . . . . . .در درجه ای از بهشت قرار می کیرند. 25/0 نمره
19-
بالاترین مرتبه نعمت های بهشت . . . . . . و . . . . . . . خداست که اولیای خدا در طلب آن هستند و به شوق آن زندکی می کنند؟ 75/0 نمره
20-
در بهشت، یک درمخصوص پیامبران و صدیقان و یک در مخصوص . . . . . .و . . . . .و درهای دیگر برای گروه های دیگر است. 5/0 نمره
21-
در کدام یک از پاداش و کیفرها، باید تناسب میان جرم و کیفر مراعات شود تا عدالت برقرار گردد؟ توضیح دهید. 1 نمره

درس دهم:
1-
توکل کردن به چه معناست؟ توضیح دهید . 5/0 نمره
2-
یکی از مهمترین عوامل تقویت کننده عزم چیست؟ 25/0 نمره
3-
انسان متوکل، چگونه انسانی است؟ 5/0 نمره
4-
میان توکل و معرفت خدا و ایمان به او چه رابطه ای است توضیح دهید . 1 نمره
5-
تکیه و اعتماد به خدا و توکل بر او چه آثاری دارد؟چرا ؟5/1 نمره
6-
توکل به خدا چه نتایج وآثار بدی دارد؟چرا؟ 1 نمره
7-
چرا نوجوانی و جوانی دوران تصمیم های بزرگ است؟ 1 نمره
8-
پیامبران الهی در برابر سرسختی و لجاجت قوم خود چه می کردند؟ واکنش دو تن از این انبیا را بنویسید.1 نمره
9-
در چه صورتی توکل موثر واقع می شود؟ 1نمره
10-
توکل اگر همراه با . . . . . . و . . . . . . .باشد خداوند کارهای مارا به بهترین وجه چاره خواهد کرد. 5/0 نمره
11-
توضیح دهید آیا توکل می تواند جانشین تنبلی و ندانم کاری افراد باشد؟ 1نمره
12-
توکل کمک کننده و امید دهنده به کسی است که . . . . . . و . . . . . پشتکار است. 5/0 نمره
13-
چرا انسان متوکل اهل معرفت، برای رسیدن به نیازها از ابزار و وسایل بهره می جوید؟ 5/0 نمره

درس یازدهم :

1-
محبت در زندگی انسان چه نقشی دارد؟ 5/0 نمره
2-
محبت به حق و ایمان به او چرا رابطه ای با هم دارد؟ 1 نمره
3-
عشق و محبت به خدا در زندگی انسان چه آثاری دارد؟( 4 مورد ) 1 نمره
4-
قرآن کریم اساس و پایه ی دینداری را . . . . . . قرار می دهد. 25/0 نمره
5-
آثار محبت به خدا را نام ببرید. 1 نمره
6-
منظور از" دوستی با دوستان خدا " را که یکی از آثار محبت به خداست توضیح دهید . 1 نمره
7-
در منظومه عاشقان و دوستان الهی چه کسانی مظهرتمام و کمال حق و جلوه زیبایی های اویند؟ 25/0 نمره
8-
خداوند از پیامبر اکرم (ص) می خواهد چه چیزی را مزد وپاداش رسالتش قرار دهد؟ 25/0 نمره
9-
در باره " پیروی از خدا " که یکی از آثار محبت به خدا است توضیح دهید. 1 نمره
10-
چرا خداوند به پیامبر دستور می دهد مزد و پاداش رسالتش را دوستی با خانواده اش اعلام کند؟ 5/0 نمره
11-
با توجه به آیه زیر توضیح دهید که آیا محبت قلبی و درونی به خداوند کافی است ؟ و اعمال ظاهری و ظاهر انسان اهمیت ندارد؟ 1 نمره
"
قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم"
12-
در باره ی"بیزاری و تنفر از باطل و دشمنان خدا " که یکی از آثار محبت به خدا ست توضیح دهید. 1 نمره
13-
در باره " محبت به راهی که مارا به خدا می رساند " که یکی از آثار محبت به خداست توضیح دهید . 1 نمره
14-
چه موقع انسان می تواند قلبش را خانه ی خدا کند؟ 5/0 نمره
15-
پایه و اساس بنای اسلام چیست؟ و مرکب از چه چیز هایی می باشد؟ 75/0 نمره
16-
دینداری بر دو پایه استوار است تولی به معنای . . . . . . .و تبری به معنای . . . . . . . . . . 5/0 نمره
17-
از دیدگاه امام خمینی تحقق دیانت چگونه ممکن است؟ 5/0 نمره
18- "
مبارزه با دشمنان خدا" که یکی از آثار محبت به خداست، تبیین کنید. 1 نمره
19-
دینداری بر چند پایه استوار است؟ نام ببرید. 5/0 نمره


درس دوازدهم :

1-
شیوه ی رسول (خدا) در ملاقات با دیگران چگونه بود و ایشان در این باره چه فرمودند ؟ 5/1 نمره
2-
تبیین کنید که آیا آراستگی اختصاص به زمان حضور و معاشرت ها دارد؟ 1 نمره
3-
ظاهر هر کسی تجلی . . . . .و اوست و اندیشه ها، اخلاق و روحیات ، اعمال و . . . . . را می سازند و شکل می دهند.
4-
رسول(خدا) برپوشیدن چه نوع لباسی تاکید می فرمایند؟ 25/0 نمره
5-
حضرت علی (ع) در باره ی آراستگی چه می فرمایند؟ 5/0 نمره
6-
معنای اینکه کسی دارای عزت نفس است چیست؟ توضیح دهید . 1 نمره
7-
ترجمه آیه مبارکه زیر را بنویسید. 1 نمره
"
مَن کان یُریدُ العزهَ . . . . . . . . . . . . . .
فللله العزهُ جمیعاً ." . . . . . . . . . . . . .

8-
توضیح دهید که چرا انسان عزتمند عفیف هم هست؟ 1 نمره
9-
چه رابطه ای میان نیاز به مقبولیت و آراستگی وجود دارد؟ توضیح دهید. 1 نمره

درس سیزدهم :

1-
توضیح دهید که آیا اسلام نحوه و شکل پوشش را معین کرده است ؟ 5/1 نمره
2-
زنان در حفظ حجاب اسلامی موظف به رعایت چه شرایطی هستند؟ 1 نمره
3-
تبیین کنید که چه چیزی زمینه ساز منشأ تفاوت پوشش زنان و مردان است ؟ 1 نمره
4-
زن به شکرانه نعمت زیبایی چه مسئولیت هایی در برابر این نعمت دارد ؟ 1 نمره
5-
آیا حجاب زنان موجب سلب آزادی و کاهش حضور آنان در جامعه می گردد؟ در این باره توضیح دهید؟ 1نمره
6-
آیا رعایت پوشش و حجاب تنها به اسلام اختصاص دارد؟ 5/1 نمره
7-
بی حجابی زنان در غرب ناشی از چیست؟ توضیح دهید . 1 نمره
8-
در آیین یهود و مسیح نحوه ی حجاب و پوشش چگونه است ؟ توضیح دهید. 5/1 نمره
9-
توضیح دهید که چرا میان پوشش زنان و مردان در اسلام تفاوت وجود دارد؟ 1 نمره

درس چهاردهم :


1-
هدف مشترک امت اسلامی چیست؟ 25/0 نمره
2-
خدای حکیم برای رستگاری وسربلندی جامعه اسلامی چه وظایف مهمی را برای مسلمانان معین کرده است؟ آنها را بنویسید. 5/1 نمره
3-
چرا دعوت به خیر و نیکی قبل از امربه معروف است؟ و چه تأثیری برجامعه دارد؟ 1 نمره
4-
امام صادق(ع) موثرترین راه فراخوانی به خیر و نیکی را چه می داند و در این باره چه می فرماید؟ 75/0 نمره
5-
توضیح دهید که چرا دعوت عملی ، دعوتی پر جاذبه است؟ 1 نمره
6-
برترین نوع دعوت کدام است ؟ و مراتب بعدی آن را بیان کنید . 5/0 نمره
7-
چرا لازم است در مقابل گناهکار اقدام مناسبی انجام شود ؟ و این اقدام مناسب چیست؟ 5/0 نمره
8-
حضرت علی (ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) و امام حسین (ع)درباره ی امربه معروف و نهی ازمنکرچه می فرمایند؟ 75/0 نمره
9-
اثرات اجرای امر به معروف و نهی از منکر را از دیدگاه امام باقر(ع) بیان کنید . (4 مورد) 1 نمره
10-
چرا قوم بنی اسرائیل مورد لعن پیامبرانشان قرار گرفتند و امام صادق(ع) در این زمینه چه می فرمایند؟ 5/1 نمره
11-
بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص) انسان چگونه در عمل دیگران سهیم و شریک می شود؟ 1 نمره
12-
امام علی (ع) می فرماید : تمام کارهای نیک ، حتی جهاد در راه خدا در برابر . . . . . . چون قطره ی آبی است در برابر دریای پهناور . 25/0 دنمره
13-
امر به معروف و نهی از منکر با حصول چه شرایطی واجب می شود؟(3 شرط) 5/1 نمره
14-
مراحل امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دهید . 5/1 نمره
15-
مرحله ی سوم امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دهید و بنویسید این مرحله در حوزه مسئولیت چه کسانی است؟ 25/1 نمره
16-
براساس توصیه های امام خمینی کسی که امر به معروف و نهی از منکرمی کند موظف به رعایت چه مواردی است؟ 4 مورد را بنویسید . 1 نمره

 


موضوعات مرتبط: دین وزندگی دوم، دین وزندگی سوم، دین وزندگی چهارم(پیش دانشگاهی)
[ دوشنبه بیست و ششم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 18:43 ] [ گروه دین وزندگی ]
 
برای دسترسی به پاسخنامه «کتاب فلسفه چهارم انسانی چاپ94»، فایل ضمیمه را بارگیری نمایید:
فایل ضمیمه
 

                                           با تشکر از همکار محترم سرکارخانم نرگس آموسا

دانش‌آموزان عزیز سال سوم متوسطه می‌توانید از درس اول تا پنجم

 

بعد از تدریس هر درس دین و زندگی(3) خود را بیازمایید.

 برای این کار اقدام به دریافت فایل ذیل نمایید:

 

دریافت فایل

 

 

 

_________________

 

منبع سؤالات:   گزینه دو

 


موضوعات مرتبط: دین وزندگی اول، دین وزندگی دوم، دین وزندگی سوم، دین وزندگی چهارم(پیش دانشگاهی)، فلسفه، منطق
[ یکشنبه هجدهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 22:12 ] [ گروه دین وزندگی ]

مجموعه همه کتاب های استاد شهید مطهری

دانلود فایل
331.7 مگابایت

 

محبوب ترین کتاب های استاد شهید مطهری موجود در مرکز دانلود اسلامی شیعه سِی
کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی 1 (انسان و ایمان) استاد شهید مطهری 22438 بازدید دانلود
کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام استاد شهید مطهری 5840 بازدید دانلود
کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران استاد شهید مطهری 3193 بازدید دانلود
کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد شهید مطهری 3106 بازدید دانلود
کتاب کلیات علوم اسلامی 1 (منطق و فلسفه) استاد شهید مطهری 3019 بازدید دانلود
کتاب انسان کامل استاد شهید مطهری 2940 بازدید دانلود
کتاب آشنایی با قرآن استاد شهید مطهری (6/14) 2321 بازدید دانلود
آخرین کتاب های استاد شهید مطهری اضافه شده به مرکز دانلود اسلامی شیعه سِی
کتاب علل گرایش به مادیگری استاد شهید مطهری 801 بازدید دانلود
مجموعه همه کتاب های استاد شهید مطهری 1236 بازدید دانلود
کتاب ولاءها و ولایت های استاد شهید مطهری 797 بازدید دانلود
کتاب هدف زندگی استاد شهید مطهری 1391 بازدید دانلود
کتاب نقدی بر مارکسیسم استاد شهید مطهری 1021 بازدید دانلود
کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام استاد شهید مطهری 1379 بازدید دانلود
کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد شهید مطهری 3106 بازدید دانلود
برخی دیگر از کتاب های استاد شهید مطهری مرکز دانلود اسلامی شیعه سِی
کتاب آشنایی با قرآن استاد شهید مطهری (9/14) 318 بازدید دانلود
کتاب کلیات علوم اسلامی 3 (اصول فقه و فقه) استاد شهید مطهری 963 بازدید دانلود
کتاب آشنایی با قرآن استاد شهید مطهری (13/14) 265 بازدید دانلود
کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی 5 (جامعه و تاریخ) استاد شهید مطهری 567 بازدید دانلود
کتاب نبوت استاد شهید مطهری 120 بازدید دانلود
کتاب بیست گفتار استاد شهید مطهری 595 بازدید دانلود
کتاب نقدی بر مارکسیسم استاد شهید مطهری 1021 بازدید دانلود

موضوعات مرتبط: دانلودکتاب
[ شنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 21:40 ] [ گروه دین وزندگی ]

دانلود کتب فارسی نوشته شده توسط استاد “خادم الامام (عج) “

____________________________________________________________________

مهدویون و امتحانی بزرگ !

____________________________________________________________________

نفس زکیه , یک یا دو نفر؟

____________________________________________________________________

یوگا : پرستش شیطان

____________________________________________________________________

پادشاه اردن از نگاهی دیگر

____________________________________________________________________

مردی از قم

____________________________________________________________________

شیطان خود را توجیه می کند

____________________________________________________________________

دجال کدام مهره خود را در آمریکا به قدرت می رساند ؟

____________________________________________________________________

حیله کثیف دستکاری طرح های محرم

____________________________________________________________________

حذف نام خدا از دلار و تخریب مسجد الاقصی

____________________________________________________________________

داییان سفیانی

____________________________________________________________________

آهن – الحدید

____________________________________________________________________

آخرین پادشاه های حجاز در آخر الزمان

____________________________________________________________________

عصر ظهور ( علامه کورانی)

 

دانلود کتب درباره  ی یهود و صهیونیسم

____________________________________________________________________

نبوئت هیلد (وحی کودک یهود)

____________________________________________________________________

دانلود کتاب مسیحیت از واقعیت تا تحریف

____________________________________________________________________

دانلود کتاب شریعت آلیستر کرولی

____________________________________________________________________

دانلود کتاب چرا پروتکل های یهود جعلی است ؟

____________________________________________________________________

دانلود کتاب دنیا بازیچه یهود ( کامل)

____________________________________________________________________

دانلود کتاب پیدایش کابالا

____________________________________________________________________

دانلود کتاب کابالا و پایانش

____________________________________________________________________

دانلود کتاب استر

____________________________________________________________________

دانلود کتاب یهود در قرآن

____________________________________________________________________

دانلود نرم افزار آخرالزمان و دجال


موضوعات مرتبط: دانلودکتاب
[ چهارشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 21:4 ] [ گروه دین وزندگی ]

پاورپوینت های سیاسی

 

 

پاورپوینت

جهت دانلود پاورپوینت‌ ها روی تصاویر کلیک راست کنید و گزینه save  link as را انتخاب بفرمائید.

 

loozan

 

sofi

لوزان-مذاکرات-هسته-ای

آخرین به روزرسانی ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

یمن

آخرین به روزرسانی ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

fetneh

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷

shiraziha

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷

2ghotbisazi

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷

کتاب-نهم-ربیع؛-جهالت-ها-و-خسارت-ها

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۳/۱۲/۱۷

فمنیسم

فتنه-علیه-شیعه

دفاع-مقدس

مذاکرات-هسته-ای

سوریه-قسمت-اول

سوریه-قسمت-دوم

سوریه-قسمت-سوم

جریان-شناسی-سیاسی

امپراطوری-یهود-قسمت-اول

امپراطوری-یهود-قسمت-دوم

انقلاب-اسلامی-قسمت-اول

انقلاب-اسلامی-قسمت-دوم

حلقه-کیان

وهـــابیت

بهائیت

عرفان‌های-نوظهور

انجمن-حجتیه-قسمت-اول

انجمن-حجتیه-قسمت-دوم

انجمن-حجتیه-قسمت-سوم

خانواده-هاشمی

خانواده-مقام-معظم-رهبری

امام-خمینی(ره)

عرفان-کیهانی-حلقه

هندوئیسم

سکولاریسم

سینمای-سیاسی

مجاهدین-خلق


موضوعات مرتبط: پاورپوینت، پاورپوینت تاریخی
[ چهارشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 20:51 ] [ گروه دین وزندگی ]
مجری و روزنامه نگار مصری فکر وهابی-سلفی را دلیل حملات تروریستی در عربستان سعودی و دنیا دانست.
 
به گزارش خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه العالم؛ "ابراهیم عیسی" در برنامه خود در شبکه ماهواره ای "القاهره و الناس" (قاهره و مردم) گفت: علمای سعودی با فتواهای تکفیری خود در حال مسموم کردن افکار انسانها هستند. 
 
وی با درخواست برای محاکمه "شیوخ عربستان" اظهار داشت: تروریست‌ها و افراطی‌ها محاکمه می‌شوند درحالیکه هیچکدام از این شیوخی که باعث ایجاد و نشر آن افکار شده‌اند، بازخواست نمی‌شوند. 
 
ابراهیم عیسی گفت: همه تروریستهای انتحاری، سلفی هستند. 
 
عیسی در ادامه تاکید کرد: شیوخ وهابیت تروریست فریب خورده انتحاری که خودش را در مساجد عربستان منفجر می‌کند محکوم می کنند، درحالیکه باید مشایخ وهابیت که آن انتحاری را با تفکرات تروریستی افراطی تغذیه می‌کنند، محاکمه شوند. 
 
عیسی شیوخ سعودی را عامل نابودی انسانیت دانست و افزود: باید با این تفکر جنگید.

موضوعات مرتبط: مقالات
[ چهارشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 20:33 ] [ گروه دین وزندگی ]

پیام آیات دین و زندگی 1

پیام آیات دین و زندگی 2

پیام آیات دین و زندگی3  

پیام آیات دین و زندگی 4

تفسیر آیات دین و زندگی 1

تفسیر آیات دین و زندگی 2

تفسیر آیات دین و زندگی 3

تفسیر آیات دین و زندگی 4

لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی 1

لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی 2

لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی 3

لوح فشرده آموزش قرائت آیات دین و زندگی 4

خلاصه درس دین و زندگی 1و2 به صورت پاورپوینت

خلاصه درس دین و زندگی 3 به صورت نموداری

پاسخ به اندیشه و تحقیق دین و زندگی ۳

سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 به تفکیک درس

پرسش های امتحان نهایی دین و زندگی ۳ همراه با پاسخ آنها

سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 با پاسخنامه

سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 4 با پاسخنامه

کتب راهنمای دین و زندگی 1-2-3-4

کتاب دین و زندگی۱

کتاب دین و زندگی۲

کتاب دین و زندگی۳

کتاب دین و زندگی۴

تطبیق آیات کتاب دین و زندگی 4 با اقسام توحید و شرک ( کنکوری)

نحوه تست زنی در جلسه کنکور

فهرست حذفیات منابع سوالات آزمون سراسری 93

آیات پر تکرار دین و زندگی 2 جهت کنکور

کتاب دین و زندگی 4

اصلاحیه نهایی راهنمای دین و زندگی 4

بارم بندی دین و زندگی 1-2-3-4


موضوعات مرتبط: دین وزندگی اول، دین وزندگی دوم، دین وزندگی سوم، دین وزندگی چهارم(پیش دانشگاهی)
[ سه شنبه سیزدهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 19:43 ] [ گروه دین وزندگی ]
 نایت اسکین   دانلود مجموعه پرسش وپاسخ های اندشه و تحقیق

                        دین وزندگی دوم دبیرستان نایت اسکین                     

   نایت اسکین  دانلود مجموعه پرسش وپاسخ های  اندشه و تحقیق

                         دین وزندگی سوم دبیریستان


موضوعات مرتبط: دین وزندگی دوم، دین وزندگی سوم
[ سه شنبه سیزدهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 19:39 ] [ گروه دین وزندگی ]

تماشای دین و زندگی کلاس کنکور(2) 94-1393

دانلود با لینک مستقیم

جهت دانلود با لینک مستقیم، بر روی یکی از دکمه های زیر کلیک بفرمایید، همچنین به شما توصیه می کنیم که فیلم ها را با نرم افزار اینترنت دانلود منیجر دانلود بفرمایید.

موضوعات مرتبط: دین وزندگی سوم
[ سه شنبه سیزدهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 19:35 ] [ گروه دین وزندگی ]
 

 

 

باسمه تعالی

از لینک های زیر می توانید سوالات دین و زندگی سال سوم آموزش متوسطه را دریافت نمایید.

سوال دین و زندگی سوم دبیرستان1392/6/2

سوال دین و زندگی سوم دبیرستان1392/2/25

سوال دین و زندگی سوم دبیرستان1391/10/2

سوال دین و رندگی سوم دبیرستان1391/5/23

سوال دین و رندگی سوم دبیرستان1391/3/1

سوال دین و رندگی سوم دبیرستان1390/10/6

سوال دین و رندگی سوم دبیرستان1390/6/2

سوال دین و رندگی سوم دبیرستان1390/3/1

 

پاسخ اندیشه و تحقیق و بررسی و ارزیابی دین و زندگی(سال تحصیلی 91-90) سال سوم آموزش متوسطه

 

 

 

پاسخ ارزیابی ص 13

 

خیر، دامنه ی تفکر انسان محدود و ناقص است و احتمال پاسخهای مشکوک نیز وجود دارد و انسان با عمر محدود خود قادر به پاسخگویی به نیازهای بنیادی نیست.

 

پاسخ بررسی ص 15

 

1- پیروی از تعالیم الهی، هدایت الهی و عاقلانه اندیشیدن

 

2- انتخاب نادرست راه زندگی و عدم بکارگیری صحیح عقل و سرپیچی کردن از دستورات الهی

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 17

 

1- خیر، زیرا پاسخ احساسی و سلیقه ای به نیازهای برتر سبب گمراهی و فاصله گرفتن از راه و هدف اصلی (قرب الهی) خواهد شد.

 

2- خیر، این ضرب المثل را می توان برای زیان های جبران ناپذی استفاده کرد، در حالی که نیازهای بنیادین اگر عاقلانه و منطقی پاسخ داده شوند زیانش جبران ناپذیر خواهد بود.

 

پاسخ بررسی ص30

 

1- جامعه دچار انحراف می شد. 2- دین الهی تمام و کمال بدست انسانها نمی رسید. 3- کارها برخلاف دستورات الهی انجام می شد.

 

پاسخ پیشنهاد ص35

 

2- ما از خداوند در آیه 6 سوره حمد می خواهیم ما را به صراط مستقیم هدایت کند و در آیه 101 سوره آل عمران رسیدن به صراط مستقیم ایمان و چنگ به ریسمان الهی تنها راه بهره مند از صراط مستقیم معرفی می کند.

 

پاسخ جستجو ص 39

 

معجزات این پیامبران هم سطح با فکر و اندیشه و کارهای متداول و تقاضای مردم از پیامبران بود. مانند عصای حضرت موسی در مقابل سحر وجادو ساحران.

 

پاسخ تطبیق ص 42 و ص 44

 

به ترتیب پیام شارۀ 3  و پیام شمارۀ 4

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 47

 

1- پیامی برای انسان های اروز نداشت. جوابی برای مخالفان امروزی نداشت (تحدی). با گذشت زمان دچار تغییر و تحول می شد.

 

2- چون فکر و اندیشه انسان به تدریج کهنه می شوند و با پیشرفت دانش بشری همه یا قسمتی از آنها جای خود را به اندیشه جدید می دهند ولی قرآن کریم نه تنها با پیشرفت زمانه کهنه نمی شود بلکه افق جدیدی از حکمت علم و معرفت را به روی مردم می گشاید.

 

3- نتیجه می گیریم در جامعه ای که فرهنگ آن بت پرستی و عقاید خرافی آمیخته با شرک است خداوند از علم، دوستی، برابری و خداپرستی صحبت به میان آورده است و این بیانگر تأثیر ناپذیری قرآن از فرهنگ آن روز است.

 

پاسخ کشف رابطه ص 55

 

اگر سخنان امام خمینی «ره» را شماره گذاری کنیم پاسخ این سوال در قسمت ارتباط بدین ترتیب است:

 

1- ج                      2- الف                      3- ب                        4- ب

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 57

 

1- دریافت و ابلاغ وحی

 

2- قضاوت، گسترش عدالت، امور اقتصادی، نظامی و فرهنگی

 

3-  1- پی ریزی حکومتی بر مبنای قوانین الهی، 2- ساخت مسجد در مدینه و قرار دادن آن به عنوان محل حکومت، 3- اجرای احکام الهی در همۀ ابعاد سیاسی و اقتصادی، قضایی، نظامی و فرهنگی و گسترش عدالت.

 

پاسخ تفکر در حدیث ص 61

 

زیرا راه سعادت شناخت تعالیم الهی است و تبیین و تعلیم دستورات الهی تنها از عهدۀ امام معصوم بر می آید و اگر کسی امام خویش را نشناسد وطبق دستورات ایشان عمل نکند جاهل خواهد بود.

 

پاسخ تفکر ص 63

 

اهمیت تداوم رسالت به دلیل اهمیت امامت و تداوم آن ضرورت داشت که پیامبر از همان ابتدای بعثت و در دعوت خویشاوندی این موضوع مهم را به اطلاع بزرگان قریش برساند.

 

پاسخ استخراج پیام ص 64

 

1- زیرا اینان بعد از پیامبر جانشین او هستند و لزوما باید عصمت داشته و هیچگونه خطا و اشتباهی نداشته باشند.

 

2- به خاطر جانشینی و ولایت است. (شامل اهل بیت خاص پیامبر می شود) که این نشان دهنده اهمیت جانشین پیامبر دارد.  3- صحیح و حجت است. (معیار عمل و پیروی از آن است) زیرا کلمه «رجس» دربرگیرنده هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی می شود.

 

پاسخ ارتباط میان آیه و حدیث ص 67

 

1- خدا-  رسول خدا و امامان (اولی الامر)

 

2- حرام، معصیت و گمراهی

 

3- اولی الامر -  آنان را معرفی کند

 

4-  1- حضرت علی(ع)  2- امام حسن(ع)  3- امام حسین(ع)  4- امام سجاد(ع)  5- امام محمد باقر(ع)  6- امام صادق(ع)  7- امام کاظم  8- امام رضا(ع)  9- امام محمد تقی(جواد الائمه (ع))  10- امام علی النقی(امام هادی(ع))  11- امام حسن عسکری(ع)  12- قائم آل محمد (ع) حضرت مهدی

 

پاسخ استخراج پیام ص 68

 

3- به قرآن و اهل بیت با هم تمسک جویید.

 

4- تنها به یکی از این دو بسنده کرد (قرآن و اهل بیت) ولازمه هدایت کامل چنگ زدن به هر دو آن است.  

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 72

 

الف- بخاطر اهمیت موضوع جانشین پیامبر و هم چنین همه شاهد و ناظر جانشینی حضرت علی(ع) باشد.

 

ب- چون پیامبر اکرم خاتم النبیین است و بعد از ایشان پیامبری نخواهد آمد به همین دلیل وجود امام معصوم بعنوان جانشینی، امری مهم برای هدایت مردم است.

 

ج- در درجۀ اول نشانۀ شایستگی حضرت علی (ع) و در درجۀ دوم پذیرفتن این امر و بیعت با او بعنوان جانشین.

 

پاسخ تحقیق ص 81

 

و حق را از آنِ هر که بُوَد بر عهده دار، نزدیک یا دور در این باره شکیبا باش و این را به حساب خدا بگذار، هرچند این رفتار با خویشاوندان و اطرافیان بود و عاقبت آن را با همۀ دشواری که دارد چشم دارد که پایان آن پسندیده و سر انجام آن فرخنده. نامه شماره53

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 83

 

1- عدالت- تقسیم بیت المال بصورت مساوی در میان مردم حتی برادرش عقیل.

 

2- تا شایستگی علی (ع) را برای ولایت بعد از خود به مردم نشان دهد و آنان را به اطاعت از علی(ع) ترغیب نمایید.

 

3- علی طرفدار حق و حقیقت است . بهترین و کامل ترین مصداق حق، علی(ع) است همچنان که او طرفدار حق و حقبقت بوده است.

 

4- سخن علی (ع) و سخن قرآن کریم هیچ تفاوتی با هم ندارد.

 

پاسخ تطبیق ص 88

 

1- پوشیده شدن حق و آشکار شدن باطل          

 

2- پیمان شکنی و عهد شکنی

 

3- یاری طلبیدن از ظالمان

 

4- اختلاف و عدم اتحاد

 

5- حرام دانستن حلال و برعکس.

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 93

 

1- قرآن می خواهد مردم عاقبت دو گروه کافران و مومنان قبل از خود را ببینند و از آن عبرت بگیرند.

 

2- ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر باعث شد گروهی آن را حفظ کنند(به حافظه بسپارند) ولی این امر باعث خطا در نقل حدیث می شود.

 

3- در زمان پیامبر الگوهای ارزش و الهی، برجسته بودن شخصیت های ارزشی و عمل به معیارهای اسلامی می باشند و الگوهای زمانی پیامبر(ص)، علی(ع)، عمار و ابوذر هستند ولی در زمان بنی امیه و بنی عباس الگوهای غیر ارزش و الهی، برجسته و به قدرت رسیدن شخصیت های غیر ارزشی و عمل به معیارهای غیر اسلامی بود و الگوهای زمانی معاویه، یزید و ... بودند.

 

پاسخ استخراج پیام ص 98

 

1- شناسایی پشت کنندگان به صراط مستقیم

 

2- شناسایی عهد شکنان و پیمان شکنان

 

3- شناسایی فراموش کنندگان قرآن

 

4- طلب کردن دستورات الهی از اهل آن(ائمه)

 

پاسخ بررسی ص 102

 

1- ممنوعیت نوشتن حدیث               2- تحریف معارف و جعل حدیث               3- ظهور شخصیت های غیرقابل اعتماد

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 106

 

خیر، اومه با ذکاوت و هوشیاری که داشتند با توجه به اقتضای زمان و مصلحت مسلمین در مقابل حاکمتن زمان ایشتادند. گروهی از نظر نظامی و گروهی از نظر فرهنگی و نشر دانش و گروه دیگر تقیه کردند.

 

پاسخ مقایسه ص 113

 

1- تابش مستقیم خورشید

 

2- خورشید پشت ابر

 

3- تاریکی، شب، ظلمت(عدم وجود خورشید) همانطور که نبود خورشید موجب ظلمت و گمراهی می شود عدم وجود امام نیز موجب گمراهی انسان می شود.

 

پاسخ خود ارزیابی ص 113

 

1- قدم برداشتن در راه عدالت  2- قرائت دعای فرج بعد از هر نماز  3- قرائت دعای ندبه روزهای جمعه  4- تلاش برای رهایی مستضعفین  5- دعا برای سلامتی امام زمان (عج)  6- برگزاری مراسم نیمه شعبان بصورت با شکوه

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 115

 

1- قدر ناشناسی و ناسپاسی مردم و عدم آمادگی آنان علت اصلی غیبت است و این امر تا زمانی که مردم شرایط را تغییر ندهند و شایستگی پیدا نکنند ادامه خواهد داشت.

 

2- همانگونه که از خورشد پشت ابر بهره مند می شویم از وجود امام در حال غیبت نیز بهره مند می شویم .(ظاهر نیست ولی حضور دارد)

 

3- غیر عادی : از نظر عقلی امکان پذیر است باشرایط: 1- طولانی شدن عمر  2- سرمای20- در تابستان  3- زنده ماندن انسان در زیر آوار بعد از 10 روز  4- زنده ماندن حضرت یونس در شکم ماهی                                                                         غیر عادی: محال است وامکان پذیر نیست: 1- یک عدد هم زوج باشد و هم فرد  2- یک جسم همزمان هم در مکان الف باشد و هم ب  3- در یک مکان هم شب باشد هم روز

 

4- اگر شرایط محیا باشد و ارادۀ خدا بر این باشد عمر انسان بسیار طولانی خواهد بود.

 

پاسخ مقایسه ص 120

 

1- جبهه حق: روحیۀ جهاد، ایثار، زیبا دوستی موج می زند – خداپرستان و عدالت خواهان

 

2- جبهه باطل: روحیۀ فساد، بی بند وباری و ظلم و... خودپرستان و مشرکین

 

پاسخ ذکر نمونه ص 123

 

1- مطالعۀ دقیق قرآن واحادیث  2- دعا برای تعجیل در فرج امام  3- مطالعه زندگینامه امامان و بالا بردن سطح دانش خویش

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 131

 

1- بندگان نیکوکار

 

2- ویژگی هایی چون شجاعت، عزت نفس، بلندی همت و پاکدامنی

 

3- منتظران واقعی امام عصر باید در درجۀ اول خود صالح و نیکوکار باشند و قدمی برای اصلاح جامعه بردارند تا از این طریق شایستگی و درک مصلح را بدست آورند.

 

پاسخ پیام احادیث ص 136

 

1- شماره 3                      2- شماره 5                         3- شماره 2                        4- شماره 4

 

پاسخ اندیشه ص 138

 

1- در صورت آگاهی باطل است.

 

2- بله، تحقیق و تفحص

 

پاسخ تطبیق ص 139

 

1- توسط خبرگان منتخب مردم ولی فقیه به مردم معرفی می شود.

 

2- سه یا پنج مرجع واجد شرایط رهبری بعنوان اعضای شورای رهبری تعیین و به مردم معرفی می شوند.

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 141

 

1- رسالت بعد از پیامبر برعهدۀ امامان و سپس فقهاست.  2- فقیه باید مقبولیت و مشروعیت داشته باشد.  3- هر مسلمانی نیاز به مرجع تقلید دارد.  4- اطاعت از ولی فقیه واجب است.

 

2- مراجعه به متخصص دین(مرجع تقلید) و عمل به احکام شرعی براساس حکم ایشان.

 

3- برای کسانی که خود در دین و احکام شرعی تخصص ندارند و شامل زمینه های احکام دینی، مسائل فردی و اجتماعی لازم و ضروری است.

 

4- عادل برای برقراری عدالت در جامعه و عدات بر قضاوت می باشد. زمان شناس: چون نیازها با گذشت زمان تغییر می کنند با توجه به این تغییرات احکام به روز و متناسب صادر کند.

 

پاسخ ذکر نمونه ص 148

 

1- پیروی از رهبر- وحدت ملی – تلاش برای آبادانی کشور – حفظ اموال عمومی.

 

2- حضور گستردۀ مردم در فراخوان های ملی و مناسبت های ویژه مانند راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و دیگر فعالیت ها نشانگر این است که مردم پیرو حکومت اسلامی و نسبت به وظیفۀ خود آگاهند.

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 151

 

1- انتخاب ولی فقیه توسط مجلس خبرگان انجام می شود و مردم با شرکت در انتخاب اعضای مجلس خبرگان در انتخاب ایشان نقش دارند.

 

2- حکومت اسلامی براساس قوانین اسلامی و الهی تشکیل می شود.

 

3- در این حکومت با عبودیت، معنویت خواهی، برابری و عدالت به همراه توسعه و سازندگی کشور و رفاه و آسایش عمومی مردم زمینه را برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم می آورند.

 

پاسخ نمونه یابی ص 162

 

بد حجابی: راه حفظ: کنترل چشم                                    دوست ناباب: راه حفظ: قطع ارتباط

 

پاسخ خود ارزیابی ص 163

 

بله در این شرایط قرار گرفته وبا کمک خداوند و اراده خود جانب عزت را برگزیده ام.

 

پاسخ نتیجه گیری ص 166

 

پاسخ این سوال به ترتیب بدین صورت خواهد بود:

 

عزت نفس - عزت نفس و بندگی - ذلت و خواری – خود – شکست - گدایی – ذلت را پذیرفته – تمایلات و خواهش های نفسانی – تمایلات – عزیز

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 167

 

1- یک رابطۀ معکوس – یعنی هر چه عزت نفس بالاترباشد گناه کمتر و هر چه عزت نفس پایین باشد گناه بیشتر خواهد شد.

 

2- خیر – عوامل بیرونی زمینه ساز هستند. اما انسان با قدرت اراده و اختیار خویش و با بهره مندی از کرامت خویش مرتکب گناه می شود.

 

3- تسلیم محض در برابر دستورات الهی

 

4- خیر، چون انسان عزتمند خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود می داند.

 

پاسخ بررسی ص 180

 

خیر، 1- رابطه بر پایۀ احساس قبل از ازدواج  2- عدم مشورت با والدین  3- نداشتن معیار مناسب برای ازدواج  4- عدم آمادگی برای ازدواج

 

پاسخ خود ارزیابی ص 182

 

1- ناز خواندن

 

2- نگاه نکردن به نامحرم

 

3- انجام ورزش

 

4- معاشرت با افراد با ایمان

 

5- استقامت در برابر تحریک دیگران

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 187

 

1-  1) ارتباط صمیمی و متقابل بین تک تک اعضای خانواده  2)احترام به حقوق افراد در خانواده  3) والدین منشا مهر و محبت در خانواده باشند.

 

2- چون خانواده اصل بوده و رفع نیازهای آن در اولویت قرار دارد پس تصمیم ها را با توجه به نیازهای همۀ افراد خانواده و با مشورت آنها اتخاذ کرد مثال تصمیم برای ازدواج فرزندان، تصمیم برای تغییر شغل

 

3- چون بدون این نهاد، حیات و تکامل انسان با خطر روبه رو می شود و تشکیل خانواده زمینه های طبیعی دارد و زن و مرد را به هم نزدیک می کند.

 

پاسخ طبقه بندی ص 193

 

در طبقۀ اول عاقل و فهیم – اخلاق خوب ، در طبقۀ دوم صداقت – اصالت خانواده ، و در طبقۀ سوم قناعت – دوستان درستکار قرار می گیرند.

 

پاسخ بررسی ص 194

 

1- اطلاعات مورد نیاز را در اختیار انسان قرار می دهد.  2- دوستان نشانۀ شخصیت انسانند.  3- اخلاق خوب از مهمترین ویژگی های همسر است.  4- معاشرت موجب شناخت طرفین می شود.  5- نکات موثر و با اهمیتی را به انسان گوشزد می کند.  6- باعث شناخت روحیات همدیگر می شود.

 

پاسخ راه حل ص 196

 

1- ایجاد اشتغال و مسکن  2- مهیا کردن شرایط ازدواج انسان  3- کاستن از توقعات  

 

پاسخ اندیشه و تحقیق ص 199

 

1- ایمان – اخلاق نیکو – صداقت – عاقل و فهیم بودن

 

2- فشارهای روحی و روانی – روابط نامشروع – آسیب های اجتماعی – بی میلی به ازدواج

 

پاسخ بررسی ص 206

 

1-   1) مادر در قید حیات نباشد.  2) مادر در قید حیات باشد ولی شایستگی تربیت فرزند را نداشته باشد.( حیات مادر و عدم شایستگی او) 

 

2- در مراکز تربیت فرزند مهر و محبت واقعی مادر را حس نمی کند و آغوش گرم او را تجربه نمی کند.

 

پاسخ شناسایی عوامل ص 207

 

1- دوری از اهداف ، نزدیکی به اهداف – عدم صمیمیت ، ارتباط صمیمانه – با سوادی والدین ، بی سوادی والدین – با ایمان بودن ، بی ایمان بودن – اخلاق پسندیده ، اخلاق ناپسند

 

2- دوری از اهداف ، نزدیکی به اهداف – درآمد مناسب ، درآمد نامناسب – طبقه شغلی خوب ، طبقه شغلی نامناسب – معاشرت با خویشاوندان ، عدم معاشرت با خویشاوندان – تفریح و تفرج ، عدم تفریح و تفرج

 

پاسخ تفکر در آیات ص 208

 

نیکی به پدر و مادر – نرنجاندن والدین – سخن به نیکی بگویند – تولضع و مهربانی – دعا برای آن ها

 

 


موضوعات مرتبط: دین وزندگی سوم
ادامه مطلب
[ سه شنبه سیزدهم بهمن ۱۳۹۴ ] [ 19:31 ] [ گروه دین وزندگی ]

 

نشانه های ظهورامام زمان

امام صادق (علیه السلام) فرمود: پیش از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) پنج نشانه واقع می شود:

1) صیحه آسمانی: آن حضرت در مکه داخل می شود و در جانب خانه کعبه ظهور می نماید و چون آفتاب بلند شود، قبل از آن منادی ندا کند که همه اهل زمین و آسمان بشنوند و بگوید: ای گروه خلایق آگاه باشید که این مهدی آل محمد است.

2)خروج سفیانی: او از بیابان بی آب و علف واقع میان مکه و شام خروج کند، سفیانی مردی است بد صورت، آبله رو، چهارشانه، ازرق چشم و نام او «عثمان بن عنبسه » و از فرزندان یزید بن معاویه است، او شهرهای دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین را به تصرف خویش آورد....

3) خسف بیداء: فرو رفتن لشگر سفیانی، در بیابانی بین مکه و مدینه، نیروهای او در این محور به سیصد هزار نفر می رسند، و سرانجام خود او به دست لشگریان حضرت مهدی (علیه السلام) در بیت المقدس کشته خواهد گشت.

4) قتل نفس زکیه، و آن پسری است از آل محمد (صلی الله علیه و آله) که بین رکن و مقام شهید می شود.

5) خروج سیدیمانی: خروج یمانی از یمن اتفاق می افتد. در پاره ای اخبار وارد شده که یمانی و خراسانی و سفیانی در زمان واحد خروج خواهند نمود یعنی در یک روز و یک ماه و یک سال و در میان این سه نفر از یمانی هدایت کننده تر نیست وی خلایق را به سوی حق دلالت می کند.