دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

شاخص‌های بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ فرهنگی

« نفوذ فرهنگی» از واژه هایی کلیدی است که رهبر معظم انقلاب، به ویژه به تازگی، به دفعات بر اهمیت آن تأکید و مسئولان و مردم را به اهداف صریح و پشت پرده دشمن در این باره رهنمون کرده‌اند.

پژوهش خبری: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان بارها به مقوله فرهنگ و اهمیت آن اشاره و در این باره از واژه‌هایی نظیر «تهاجم فرهنگی »، «شبیخون فرهنگی»، «استحاله فرهنگی»، تسلط فرهنگی»، « استقلال فرهنگی» و ... استفاده کرده اند.

« نفوذ فرهنگی» نیز از واژه هایی کلیدی است که رهبر معظم انقلاب، به ویژه به تازگی، به دفعات بر اهمیت آن تأکید و مسئولان و مردم را به اهداف صریح و پشت پرده دشمن در این باره رهنمون کرده‌اند. در این پژوهش، با مطالعه و بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره واژه کلیدی « نفوذ »، شاخص های محوری ، مولفه های کانونی، پرسش ها و شبهه ها درباره نفوذ و بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره از زاویه آینده نگری استخراج و به استناد عین عبارات آورده شده است. 

از نظر رهبر معظم انقلاب، «مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران یعنی نفوذ»، « نفوذ دشمن، پایه اقتصادِ محکم را متزلزل می‌کند» و « نفوذ فرهنگی جاده صاف کن دشمن برای نفوذ سیاسی و اقتصادی» است.

رهبر معظم انقلاب همچنین با آینده نگری، به طور غیرمستقیم به نفوذ فرهنگی پنهان اشاره می کنند و از مهدهای کودک مثال می زنند و با دشمن‌شناسی، از تلاش دشمن برای یافتن نقاط نفوذپذیر سخن می گویند و نظام اسلامی و ملت را از موانع نفوذ فرهنگی دشمن می دانند.

در بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ، واژه مهم «تور نامرئی» به نفوذ فرهنگی نسبت داده و بر بیرون کشاندن جوانان از این تور و دام تاکید شده است. برخی از شاخص های دیگری که رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ فرهنگی به آنها اشاره کرده اند عبارت اند از :

1- سابقه دیرینه نفوذ (سیاسی و فرهنگی) در ایران

2- بسیج، یکی از موانع نفوذ فرهنگی دشمن

3- قدرت علمی، پدیدآورنده نفوذ فرهنگی

4- نفوذ فرهنگی ابزار استعمارگران برای رسیدن به اهداف ظالمانه

5- زبان، ابزاری برای نفوذ فرهنگی

6- نفوذ فرهنگی یکی از راه های محاصره جمهوری اسلامی

7- نفوذ فرهنگی ایران در جهان، از آرمان ها

8- افتخار به ایستادگی ملت مقابل نفوذ فرهنگی بیگانه

9- لشکرکشی و زورگویی نظامی، نوعی طغیان نفوذ فرهنگی دشمن


متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

تخریب وحدت اقوام، فرق، مذاهب و نژادها هم از ابزار آنها برای نفوذ فرهنگی است مثلا ما در ایران قومیت ها، نژادها و زبان های مختلفی داشتیم که با هم زندگی می کردند این را به اختلاف قومیتی،قبیلگی،زبانی،نژادی و مذهبی تبدیل می کنند
زین العابدین امیری- مقام معظم رهبری در بیاناتشان، تاکید زیادی داشتند روی آنکه آمریکا و غرب به بهانه توافق میخواستند در کشور نفوذ کنند و منافع خود را پیش ببرند. یکی از آن ابعادی که همیشه مدنظر غرب برای نفوذ و تأثیرگذاری در کشور ما بوده، بعد فرهنگی است. اینکه در صورت نفوذ آنها چه بلایی بر سر فرهنگ ما خواهد آمد، موضوع گفتگوی ما با دکتر علیرضا اسلامی است.

***

اهداف نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن چیست؟

به نظر میرسد سه مورد باشد. اول، تغییر هویت که میتواند شامل تغییر باورها و اعتقادات باشد. دوم، میتواند تغییر رفتار و اعمال باشد. سوم، میتواند تغییر ارزشها و اخلاق باشد.

موضوع بعدی این است که به سابقه استعمار، استکبار و سلطه غرب در قرن قبلی که کشورها را تصرف و منافع آنها را غارت میکرد و برده میگرفت توجه کنیم. چون دیدند دیگر امکان اینگونه سلطه را ندارند و برای آنها صرف ندارد، کشورها را تبدیل به سلطنتی، جمهوری و بعد دموکراتیک کردند، ولی همان شیوهها یعنی غارت منابع را با شیوههای جدید ادامه دادند. امروز تحمل همین دموکراتیک بودن را هم ندارند و دیدیم که با انقلابهای مخملی و رنگی و امثال آن در دهههای اخیر حکومتهای حتی گرجستان را هم سرنگون کردند. در ایران هم، فتنه 18 تیر 78 و فتنه سال 88 از این قبیل بود.

ابزارهای این نفوذ کدامند؟

اول، تغییر مفاهیم است. انسانمحوری به جای خدامحوری، علم بهجای مذهب، مادیت به جای معنویت، دنیاگرایی در برابر آخرتگرایی، آزادی به جای آزادگی و التقاط و جدایی دین از سیاست یا سکولاریسم را میآورند. پس یکی از ابزار آنها تغییر مفاهیم است.

دومین ابزار، تغییر فرهنگ و به تعبیر امروز جهانی شدن است که اینها میخواهند فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را از طریق رسانههای خود مثل ماهوارهها، رادیوها، فیلمها، سیدیها، ویدئوها، کتاب، نشریات، مجلات، مطبوعات، شبکههای مجازی و مثل اینها تغییر دهند. حتی تغییر زبان و خط را در دستور دارند. در دوره قبل و در دوره ترکیه میبینیم که سبب شد خط آنها هم تغییر پیدا کند. شاید از چند هزار گویش زبان که در جهان و در مناطق مختلف داشتیم، امروز تمرکز روی زبان انگلیسی است تا توسعه و فرهنگ غربی را از این طریق القا کنند.

سومین ابزار تهاجم فرهنگی، تخریب نقش روحانیت و تأثیر آن است.

چهارمین موضوع، تأثیر منفی بر مسئولین نظام است. مثلاً اینها نخبگان را در کشورهای مختلف جذب میکنند، آموزش میدهند و سیاستهای خود را به دست همانها اجرا میکنند یا همان درسها را در کشورهای مختلف ارائه میدهند و آن را فرهنگ میکنند و در دانشگاههای داخلی کشورها و در رشتههای علوم انسانی، مثل خود ایران تفکرسازی میکنند. یک دانشجو ولو ایرانی است، ولی تفکر غربی را ترویج میدهد، مثلاً در رشته جامعهشناسی.

پنجمین مورد ابزار تهاجم یا نفوذ تخریبی فرهنگی، تغییر ذائقهها و غذا یا چیزهای جزئیتر با مثلاً فستفودها و نوشیدنیهای مختلف است. تغییر پوشاک هم همینطور است. مثلاً شلوارهای لی و جین و بدننما و چسبان با عکسها و نوشتههای مختلف و در آن هنرپیشهها و بازیکنان و برندها را مطرح میکنند تا هر کشوری به طرف محصولات آنها برود و آن محصولات را خریداری و محصولات بومی کشور خود را فراموش کند.

با توجه به هشدارهای مکرر درباره هجوم فرهنگ غربی به کشور، راههای نفوذ آن چیست؟

اول تغییر روحیه قناعت و زهد به تنوعطلبی و مصرفگرایی. و بعد تغییر الگوی عفاف و حجاب به برهنگی و اختلاط با نامحرم. موسیقیهای مبتذل و غربی و مخدر مورد دیگری است که اینها ترویج میکنند.

انحراف و نفوذ در تشکلها و سازمانهای حتی مردم نهاد و وابسته هم مورد دیگر است. یکموقع اگر نیاز باشد حزب توده درست میکنند که جوانهای مستعد را ببرند. یکموقع منافقین را ایجاد میکنند و جوانها را جذب میکنند. یکموقع طالبان و یکموقع داعش را ایجاد میکنند. ببینید الان که جوانهای مستعد باید با دشمنان خدا مبارزه کنند در حال مبارزه با مسلمانها و شیعیان هستند. معلوم است که فرهنگ غرب در میان است.

اختلافافکنی و شایعهپراکنی هم یکی دیگر از ابزارهای نفوذ است.

مورد دیگر فرقهسازی است. مثلاً در تشیع بابیت را مطرح و علیمحمد باب را علم میکنند. چون شیعیان معتقد به امام زمان هستند بابیت را ایجاد میکنند. مثلاً در شبه قاره هند قادیانی و در اهل سنت وهابیت را ایجاد میکنند. یعنی اینها با این فرق انحرافی افراد مختلف را جذب خود میکنند که ریشههای آن مشخص و کتابهایی که چاپ شده هم گویای این مطلب است.

حتی تبدیل فرهنگ و ضربالمثلها هم در دستور کار آنهاست. مثلاً اگر کسی پرکار باشد و اهل مطالعه و درسخوان باشد این را جا انداختهاند که این «خرخوانی» و یا «خرکاری» است. ضربالمثلهایی را که حتی ریشههای انگلیسی دارند جا انداختهاند تا جوان ما اهل مطالعه نشود و با این اصطلاحات او را سرد میکنند.

تخریب وحدت اقوام، فرق، مذاهب، نژادها و قومیتهای مختلف هم از ابزارهای دیگر آنها برای نفوذ فرهنگی است. مثلاً ما در ایران قومیتها، نژادها و زبانهای مختلفی داشتیم که با هم زندگی میکردند. این را به اختلافات قومیتی، قبیلگی، زبانی، نژادی و مذهبی تبدیل میکنند.

دیگر از چه راه هایی می توانند نفوذ کنند؟

گاهی هم از ابزار حقوقی استفاده میکنند. حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کودکان و چه جنایاتی که از این طریق مرتکب نمیشوند و رسانهها آنها را پخش میکنند و انسان میفهمد چه اقداماتی انجام دادهاند.

در این قسمت باید اشاره کنم وقتی در جهاد نظامی با دشمن هستیم، اگر کسی از ما تیر بخورد یا کشته شود، شهید، جانباز یا آزاده میشود. از اینها تجلیل میشود و هم خود او و هم خانوادهاش عزت دارند. جایگاه معنوی و حتی مادی هم دارند، ولی در تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی و ناتوی فرهنگی، کشته و اسیر آن، در خانه آدم، در ادارات، مدارس و دانشگاهها است. کسی هم متوجه نمیشود. فرزند و همسر اوست و مایه تعفن، فضاحت و وابستگی میشود. فرق جنگ نظامی با فرهنگی در این است. نفوذی که وقتی که آلوده شد دیگر کاری نمیشود کرد. اگر اخلاق، اعتقادات و رفتار آلوده شد، دیگر نمیشود کاری کرد.

چه راهی برای مقابله با این نفوذ، پیشنهاد می کنید؟

راهکار همان اجرای دستورات اسلامی است. هرچه اسلام گفته است آن را عمل کنیم. رعایت شعائر اسلامی یکی از راهکارهاست. «وَ مَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ الله فَإنَّها مِن تَقْوی القُلُوب»(1) عدم تبعیت از فرهنگ غرب هم دیگر راهکار است. «وَ لَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»(2) یهود و نصاری و به تعبیر امروز غربیها از تو راضی نمیشوند مگر اینکه از آیین و روش آنها پیروی کنید. در صدر اسلام هم همین بوده است. خداوند برای پیامبر اکرم(ص) و مؤمنین آشکار میکند. در مقابل مدل ابراهیمی وجود دارد که خداوند در قرآن هم میفرماید: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَه حَسَنَه فِی إِبْرَاهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَه وَ الْبَغْضَاء أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ مَا أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللهِ مِن شَیْءٍ رَّبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنَا وَ إِلَیْکَ أَنَبْنَا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ»(3) مدل شما ابراهیم است. ابراهیم، ولو تنها هم که بود، مقاومت کرد. یعنی به آیین آنها درنیامد و از دشمنانش تبری جست. هم در اعتقادات و هم در رفتار و گفتار خود شرک نورزید. حتی آنها میخواستند او را به آتش بیندازند که انداختند و البته آتش بر ابراهیم گلستان شد. وقتی به شامات رفت و بعد به مکه آمد یک فرهنگ جدید اسلامی و دینی، یعنی آیین حنیف را بنیانگذاری کرد که هنوز هم برقرار است.

این آیین خوب است که موجب آزادگی انسان و رهایی از ظلمها، ستمها و مانند اینهاست که بعد از چهار هزار سال ما هنوز حج و نماز ابراهیمی داریم. عدهای هم وابسته و دلزده بودند و رو به سوی غرب داشتند. پیامبر اکرم(ص) که خداوند میفرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَه حَسَنَه»(4) مدل و اسوه شما پیامبر اکرم(ص) است. ببینید پیامبر با دشمنان خود و با دوستان خود چه کرده است. باید همان مدل را رعایت کنیم تا فرهنگ غربی نفوذ نکند. از آداب جزیی مثل رنگ مو و انگشتر در دست یا حنا بستن تا نوع غذا خوردن و نشستن تا نوع ازدواج و زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی این بهترین مدل است که فرهنگ غربی و منحرف در آن رسوخ نکند. روش موسوی هم در قرآن آمده است که موسی کلیمالله چطور بنیاسرائیل را از زیر یوغ طاغوتیان و فرعون نجات داد. باید آن روش را به کار برد.

در عصر ما هم روش امام خمینی یعنی فرهنگ اسلام ناب محمدی را در مقابل اسلام آمریکایی باید رعایت کنیم. نفوذ فرهنگ غرب یعنی نفوذ اسلام آمریکایی، مثل اسلام ترکیه، عربستان، بحرین، طالبان، تکفیریها و سلفیها، نمونههایی هستند که اگر فرهنگ غرب نفوذ کند به چنین جاهایی کشیده میشود و نهایتاً میتوان گفت روش ما باید روشی باشد که از امام خامنهای اقتباس و دستورات و فرامین ایشان را رعایت کنیم تا عزت این ملت مستدام باشد.

پینوشتها:

(1) سوره حج، آیه 32.

(2) سوره بقره، آیه 120.

(3) سوره ممتحنه، آیه 4.

(4) سوره احزاب، آیه 21.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد