روش مطالعه درس دین و زندگی برای آمادگی در کنکور
دین و زندگی:
دینی در کنکور دارای ضریب 3 میباشد یعنی از عربی و زبان مهمتر است اما چیزی از ادبیات کم ندارد. در واقع اکثر دانش آموزان دینی را درصد بالایی میزنند و داشتن درصد کم باعث عقب ماندن از رقبا میشود.پس نباید از آن غافل شد چون درس مهم و در عین حال درصد آوریست.
از چه زمانی مطالعهی دین و زندگی را آغاز کنیم؟
دین
و زندگی یا به اصطلاح خودمان معارف، از دروسی است که نیازمند مطالعه
پیوسته و مستمر میباشد. پس برای شروع از همین الآن مناسب است و تأخیر در
آن موجب ضرر و عدم امکان جبران زمان از دست رفته خواهد بود.
از چه کتابی کار مطالعه را شروع کنیم؟
در
اینجا بهطور خاص نمیتوان به کتابی خاص با تأکید ویژه اشاره کرد، چرا
که ممکن است عدهای از داوطلبان تبعیت از دبیران خود مجبور به مطالعهی
کتابی خاص باشند. اما بهصورت کلی، توصیهای که میتوان کرد، بررسی دین
و زندگی 3 که تا حدودی به خاطر نزدیکی زمان حال به امتحانات نهایی،
در ذهن ما باقی است، برای شروع مناسب است و در ادامه، آغاز مطالعهی
دین و زندگی 2 که به علت فاصلهگرفتن از سال دوم دبیرستان نیاز به
مطالعه و بررسی دارد.
چند ساعت مطالعه و مرور در هفته نیاز است؟
این
سؤال نیز پاسخهای متفاوتی را در دل خود جای خواهد داد، زیرا نحوهی
مطالعه افراد و توان یادگیری داوطلبان عزیز متفاوت است. اما بهطور
حداقل 6-4 ساعت مطالعه در هفته در تابستان ضروری است، تأکید میکنیم
در تابستان.
نحوه مطالعه صحیح همراه با بازدهی بالا در درس دین و زندگی چگونه است؟
این مهمترین سؤال بررسیهای ما میباشد، لذا مباحث مطرحشده در معارف را به سه دسته تقسیم میکنیم.
• دستهی اول: احاطه بر مفهوم کلی و هدف درس بعلاوه تسلط بر متن درس
• دستهی دوم: فهم آیات با تسلط کامل بر ترجمهها و اهداف آنها
• دستهی سوم: فهم هدف روایات، متن آنها و همچنین ارتباط با درس
* نزدیک به 25 تا 30درصد سؤالات آزمون سراسری را سؤالات مربوط به این طیف مطالب تشکیل میدهند. هر درسی، هدف خاص برای خود دارد، ابتدا متن درس را با دقت باید بررسی کرد، پس از پایان درس سؤالات مربوط به اندیشه و تحقیقها یا تفکر در آیات و تطبیقهای حذف نشده از آزمون سراسری را نیز مطالعه میکنیم تا چیزی از قلم نیفتد.
توجه 1: نکتهای که حائز اهمیت و ذکر است، روش صحیح مطالعهی هر بخش میباشد. هنگام مطالعهی متن درس باید دقت کرد که ما با سعی در حفظکردن مطالب مانند امتحان نهایی نداریم. پس پیشنهاد من این است که هر بند یا پاراگراف، یا مطالب مرتبط با آن را بهصورت مجزا یا داخل کروشه [ ] دستهبندی کنید، آن جمله یا مطلب را مطالعه کنید سپس در یک زمان کوتاه آن نکته را تجسم کنید. توجه داشته باشید که از جزء به کل بهراحتی میتوان رسید و اگر زمانی نیاز به چینش این مطالب کنار یکدیگر باشد، شما تسلط لازم را دارید، در عین حالی که اگر نکته یا لغت مهمی در اثنای آن کروشه یا پرانتز وجود داشته باشد یا مارکرکردن (ماژیکهای رنگی) یا مشخصکردن توسط خودکار یا مداد کاملاً در ذهن میماند و اگر سؤال به صورت یک جاخالی از متن کتاب طرح شود، بهراحتی قابل پاسخگویی است.
توجه 2:
به ذهن داشته باشید، محور کار حتماً باید کتاب درس باشد. قبل از تسلط
به مفاهیم کتب از هرگونه بررسی تستی جداً خودداری کنید.
•
همیشه در جلسات اول کلاسهای درسی ، یاد آوری این نکته ضروری است که در
درس معارف خواندن، تکرار و تسلط بر مفاهیم مهمترین عامل موفقیت است و
این درس مانند دروس اختصاصی نیست که بخواهیم زمان زیادی را در آن صرف
تستزنی کنیم، مهم آن است در تنظیم زمان خود حدود 70درصد وقت خویش
را معطوف به مطالعه و دوره کنیم و 30درصد باقیمانده را اختصاص به تست
دهیم، آن هم فقط برای دوره.
* قلب معارف در آزمون سراسری همین قسمت یعنی آیات میباشد. در مطالعه آیات دقت به چه نکته ضروری است؟
1- ابتدا باید آیه را با ترجمهی آن خواند و بر آن تسلط پیدا کرد.
2- سپس در مرحلهی بعد باید مفهوم مرتبط با آن آیه را فراگرفت،
بهطوری که بتوان تشخیص داد کلیت آیه و یا هر کدام از اجزای آن به چه
نکتهای اشاره دارند.
3- برخی مواقع در یکسری از آیات، میان
خود آنها نیز ارتباط دارد، یا از جهت مفهوم یا از لحاظ رابطهی علی و
معلولی، بهطور مثال در آیات شریفهی103 تا 105 سوره کهف سال سوم، درس
پنجم، زمانی که آیه مربوطه میخواهد زیانکارترین مردم در کارها را
معرفی کند، میفرماید:
«قُلْ هَلْ تُنَبِّئُکُمْ بالاخسرین
اَعْمالاً الَّذین ضَلَّ سَعْیَهُم فِیالحیاه الدُّنیا و هُمْ یَحْسَبونَ
اَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعاً»
تا اینجای آیه، زیانکارترین افراد
در کارها معرفی میشوند، اما مهم ادامهی آیه است که اشاره به علت این
امر میکند و آن «اولئک الذین کفرو بایات ربهم و لقائه» میباشد که کفر
به خدا و قیامت علت اعمال این افراد است و ادامهی آیه و دیگر نکاتش.
4- توجه به ارتباطات آیات با متن کتاب یا تیتر با آن موضوع و ارتباط با
آیات و روایات هممفهوم و حتی ارتباط با اشعار نیز قسمت بسیار مهم این
دسته نکات و سؤالات است.
* دسته سوم:
1- در روایات باید متن آن را خوب فراگرفت، چرا که بعضاً سؤالاتی بهصورت جای خالی از متن روایات مطرح میشود.
2- قدم دوم فهم موضوع یا مفهوم مرتبط با آن روایات یا جملات متن یا آیات هممفهوم با آن است.
3- بعضاً اشعار حذفنشده توسط سازمان سنجش مرتبط با آیات و یا مفهومی خاص
مورد سؤال قرار میگیرند، که تسلط روی مفهوم آنها ضروری است.
* آیا توصیه به خلاصهنویسی میکنید؟
بله،
حتماً. اما به شرطی که خلاصهنویسی باشد. برخی دوستان با عنوان
خلاصهنویسی اقدام به نوشتن تمام مطالب بهصورت شاخهای میکنند.
خلاصهنویسی به شرط عدم اتلاف وقت مخصوصاً برای زمان دوره، امری بسیار
مفید است . حتماً کار را مبتنی بر شاخهبندی مطالب ترسیم کنید. این
طبقهبندی به ما کمک میکند که در هنگام دسترسی سریع، راحتتر بتوانیم
به این اطلاعات دست پیدا کنیم.
مراحل مطالعه :
» درس را یک بار به صورت روخوانی مطالعه کنید
» مطالب مهم را نشانه گذاری کنیم و مطالب را خوب بفهمیم ، خلاصه برداری کنیم، جمع بندی کنیم
» تمرین ها را حل کنیم، از تمرینهای مهم و کلیدی یادداشت برداری کنیم
» میزان درک مطلب را با مرور ذهنی و پرسش و پاسخ بیازمائیم
» 30% کار در این مرحله انجام شده است
» تست های موضوعی را به تعداد حداقل 20 تا 25 تا بزنیم ( در مورد دروس اختصاصی )
» تستهای جلسه قبل دروس عمومی را بزنیم و تستهای عمومی را بلافاصله نزنیم
» برسی تستهای غلط و دوباره انجام دادن آن در روزهای بعد. 30% دیگر کار در این مرحله انجام شده است
» مرور کردن و درس خوانده شده ئ تست مجدد و مروری زدن ( 2 هفته بعد ) 30% دیگر کار در این مرحله انجام میشود
» خواندن مفید اصل است. هر زمان که فکر کردید مفید نیست برای یک ساعت درس خواندن را رها کنید.
» در آغاز سال مطالعه و خواندن زیاد و تست کمتر و به مرور تا پایان سال برعکس میشود
» دقت بیشتر از سرعت اهمیت دارد
تست زنی:
در مورد دینی هما نطور که ذکر شد منبع اصلی شما فقط کتاب درسی میباشد پس تا در کتاب به تسلط کامل یا اقلاً تسلط نسبی نرسیده باشید نیازی به تست نیست چراکه وقتی چیزی بلد نباشید تست زدن هم وقت تلف کردن است و هم اینکه هیچ ارزش سنجشی ای هم ندارد. مگر برای کسی که تا حالا تست ها و سبک تست ها رو ندیده و میخواهد بداند که سبک طرح تست چگونه است تا طرز خواندن خودرادرست کند. در هر صورت در مورد دینی، تست زدن باید با فاصله ی زمانی نسبت به مطالعه ی آن انجام بشود (مثلاً با فاصله ی دو سه روز) تا ارزش سنجشی داشته باشد.
مشاور دبیرستان آرمینه مصلی نژاد-سلطانی،پناهی
روش مطالعه درس دین و زندگی برای آمادگی در کنکور
دین و زندگی:
دینی در کنکور دارای ضریب 3 میباشد یعنی از عربی و زبان مهمتر است اما چیزی از ادبیات کم ندارد. در واقع اکثر دانش آموزان دینی را درصد بالایی میزنند و داشتن درصد کم باعث عقب ماندن از رقبا میشود.پس نباید از آن غافل شد چون درس مهم و در عین حال درصد آوریست.
از چه زمانی مطالعهی دین و زندگی را آغاز کنیم؟
دین
و زندگی یا به اصطلاح خودمان معارف، از دروسی است که نیازمند مطالعه
پیوسته و مستمر میباشد. پس برای شروع از همین الآن مناسب است و تأخیر در
آن موجب ضرر و عدم امکان جبران زمان از دست رفته خواهد بود.
از چه کتابی کار مطالعه را شروع کنیم؟
در
اینجا بهطور خاص نمیتوان به کتابی خاص با تأکید ویژه اشاره کرد، چرا
که ممکن است عدهای از داوطلبان تبعیت از دبیران خود مجبور به مطالعهی
کتابی خاص باشند. اما بهصورت کلی، توصیهای که میتوان کرد، بررسی دین
و زندگی 3 که تا حدودی به خاطر نزدیکی زمان حال به امتحانات نهایی،
در ذهن ما باقی است، برای شروع مناسب است و در ادامه، آغاز مطالعهی
دین و زندگی 2 که به علت فاصلهگرفتن از سال دوم دبیرستان نیاز به
مطالعه و بررسی دارد.
چند ساعت مطالعه و مرور در هفته نیاز است؟
این
سؤال نیز پاسخهای متفاوتی را در دل خود جای خواهد داد، زیرا نحوهی
مطالعه افراد و توان یادگیری داوطلبان عزیز متفاوت است. اما بهطور
حداقل 6-4 ساعت مطالعه در هفته در تابستان ضروری است، تأکید میکنیم
در تابستان.
نحوه مطالعه صحیح همراه با بازدهی بالا در درس دین و زندگی چگونه است؟
این مهمترین سؤال بررسیهای ما میباشد، لذا مباحث مطرحشده در معارف را به سه دسته تقسیم میکنیم.
• دستهی اول: احاطه بر مفهوم کلی و هدف درس بعلاوه تسلط بر متن درس
• دستهی دوم: فهم آیات با تسلط کامل بر ترجمهها و اهداف آنها
• دستهی سوم: فهم هدف روایات، متن آنها و همچنین ارتباط با درس
* نزدیک به 25 تا 30درصد سؤالات آزمون سراسری را سؤالات مربوط به این طیف مطالب تشکیل میدهند. هر درسی، هدف خاص برای خود دارد، ابتدا متن درس را با دقت باید بررسی کرد، پس از پایان درس سؤالات مربوط به اندیشه و تحقیقها یا تفکر در آیات و تطبیقهای حذف نشده از آزمون سراسری را نیز مطالعه میکنیم تا چیزی از قلم نیفتد.
توجه 1: نکتهای که حائز اهمیت و ذکر است، روش صحیح مطالعهی هر بخش میباشد. هنگام مطالعهی متن درس باید دقت کرد که ما با سعی در حفظکردن مطالب مانند امتحان نهایی نداریم. پس پیشنهاد من این است که هر بند یا پاراگراف، یا مطالب مرتبط با آن را بهصورت مجزا یا داخل کروشه [ ] دستهبندی کنید، آن جمله یا مطلب را مطالعه کنید سپس در یک زمان کوتاه آن نکته را تجسم کنید. توجه داشته باشید که از جزء به کل بهراحتی میتوان رسید و اگر زمانی نیاز به چینش این مطالب کنار یکدیگر باشد، شما تسلط لازم را دارید، در عین حالی که اگر نکته یا لغت مهمی در اثنای آن کروشه یا پرانتز وجود داشته باشد یا مارکرکردن (ماژیکهای رنگی) یا مشخصکردن توسط خودکار یا مداد کاملاً در ذهن میماند و اگر سؤال به صورت یک جاخالی از متن کتاب طرح شود، بهراحتی قابل پاسخگویی است.
توجه 2:
به ذهن داشته باشید، محور کار حتماً باید کتاب درس باشد. قبل از تسلط
به مفاهیم کتب از هرگونه بررسی تستی جداً خودداری کنید.
•
همیشه در جلسات اول کلاسهای درسی ، یاد آوری این نکته ضروری است که در
درس معارف خواندن، تکرار و تسلط بر مفاهیم مهمترین عامل موفقیت است و
این درس مانند دروس اختصاصی نیست که بخواهیم زمان زیادی را در آن صرف
تستزنی کنیم، مهم آن است در تنظیم زمان خود حدود 70درصد وقت خویش
را معطوف به مطالعه و دوره کنیم و 30درصد باقیمانده را اختصاص به تست
دهیم، آن هم فقط برای دوره.
* قلب معارف در آزمون سراسری همین قسمت یعنی آیات میباشد. در مطالعه آیات دقت به چه نکته ضروری است؟
1- ابتدا باید آیه را با ترجمهی آن خواند و بر آن تسلط پیدا کرد.
2- سپس در مرحلهی بعد باید مفهوم مرتبط با آن آیه را فراگرفت،
بهطوری که بتوان تشخیص داد کلیت آیه و یا هر کدام از اجزای آن به چه
نکتهای اشاره دارند.
3- برخی مواقع در یکسری از آیات، میان
خود آنها نیز ارتباط دارد، یا از جهت مفهوم یا از لحاظ رابطهی علی و
معلولی، بهطور مثال در آیات شریفهی103 تا 105 سوره کهف سال سوم، درس
پنجم، زمانی که آیه مربوطه میخواهد زیانکارترین مردم در کارها را
معرفی کند، میفرماید:
«قُلْ هَلْ تُنَبِّئُکُمْ بالاخسرین
اَعْمالاً الَّذین ضَلَّ سَعْیَهُم فِیالحیاه الدُّنیا و هُمْ یَحْسَبونَ
اَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعاً»
تا اینجای آیه، زیانکارترین افراد
در کارها معرفی میشوند، اما مهم ادامهی آیه است که اشاره به علت این
امر میکند و آن «اولئک الذین کفرو بایات ربهم و لقائه» میباشد که کفر
به خدا و قیامت علت اعمال این افراد است و ادامهی آیه و دیگر نکاتش.
4- توجه به ارتباطات آیات با متن کتاب یا تیتر با آن موضوع و ارتباط با
آیات و روایات هممفهوم و حتی ارتباط با اشعار نیز قسمت بسیار مهم این
دسته نکات و سؤالات است.
* دسته سوم:
1- در روایات باید متن آن را خوب فراگرفت، چرا که بعضاً سؤالاتی بهصورت جای خالی از متن روایات مطرح میشود.
2- قدم دوم فهم موضوع یا مفهوم مرتبط با آن روایات یا جملات متن یا آیات هممفهوم با آن است.
3- بعضاً اشعار حذفنشده توسط سازمان سنجش مرتبط با آیات و یا مفهومی خاص
مورد سؤال قرار میگیرند، که تسلط روی مفهوم آنها ضروری است.
* آیا توصیه به خلاصهنویسی میکنید؟
بله،
حتماً. اما به شرطی که خلاصهنویسی باشد. برخی دوستان با عنوان
خلاصهنویسی اقدام به نوشتن تمام مطالب بهصورت شاخهای میکنند.
خلاصهنویسی به شرط عدم اتلاف وقت مخصوصاً برای زمان دوره، امری بسیار
مفید است . حتماً کار را مبتنی بر شاخهبندی مطالب ترسیم کنید. این
طبقهبندی به ما کمک میکند که در هنگام دسترسی سریع، راحتتر بتوانیم
به این اطلاعات دست پیدا کنیم.
مراحل مطالعه :
» درس را یک بار به صورت روخوانی مطالعه کنید
» مطالب مهم را نشانه گذاری کنیم و مطالب را خوب بفهمیم ، خلاصه برداری کنیم، جمع بندی کنیم
» تمرین ها را حل کنیم، از تمرینهای مهم و کلیدی یادداشت برداری کنیم
» میزان درک مطلب را با مرور ذهنی و پرسش و پاسخ بیازمائیم
» 30% کار در این مرحله انجام شده است
» تست های موضوعی را به تعداد حداقل 20 تا 25 تا بزنیم ( در مورد دروس اختصاصی )
» تستهای جلسه قبل دروس عمومی را بزنیم و تستهای عمومی را بلافاصله نزنیم
» برسی تستهای غلط و دوباره انجام دادن آن در روزهای بعد. 30% دیگر کار در این مرحله انجام شده است
» مرور کردن و درس خوانده شده ئ تست مجدد و مروری زدن ( 2 هفته بعد ) 30% دیگر کار در این مرحله انجام میشود
» خواندن مفید اصل است. هر زمان که فکر کردید مفید نیست برای یک ساعت درس خواندن را رها کنید.
» در آغاز سال مطالعه و خواندن زیاد و تست کمتر و به مرور تا پایان سال برعکس میشود
» دقت بیشتر از سرعت اهمیت دارد
تست زنی:
در مورد دینی هما نطور که ذکر شد منبع اصلی شما فقط کتاب درسی میباشد پس تا در کتاب به تسلط کامل یا اقلاً تسلط نسبی نرسیده باشید نیازی به تست نیست چراکه وقتی چیزی بلد نباشید تست زدن هم وقت تلف کردن است و هم اینکه هیچ ارزش سنجشی ای هم ندارد. مگر برای کسی که تا حالا تست ها و سبک تست ها رو ندیده و میخواهد بداند که سبک طرح تست چگونه است تا طرز خواندن خودرادرست کند. در هر صورت در مورد دینی، تست زدن باید با فاصله ی زمانی نسبت به مطالعه ی آن انجام بشود (مثلاً با فاصله ی دو سه روز) تا ارزش سنجشی داشته باشد.
مشاور دبیرستان آرمینه مصلی نژاد-سلطانی،پناهی