دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

مقایسه منابع دین و زندگی کنکور

مقایسه منابع دین و زندگی کنکور



همونطور که میدونین دینی یکی از مبحثای ساده کنکوره اما واقعا اگر خوب خونده نشه و منبع درستی در اختیارتون نباشه ، نه تنها خوب نمیزنیدش حتی ممکنه اونقدر پایین بزنین که شما رو از پزشکی هم دور کنه ، علتش هم اینه که متاسفانه هر کتابی یه مدل پیام از آیات استخراج میکنه که ممکنه با کتاب دیگه ١٨٠درجه فرق داشته باشه.
نمونش آیات شریفه ی :”الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (٣) وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (٣)” که هر کتابی یه تفسیر ازش ارائه میکنه(مراجع قم هم توو کار این انتشاراتیا موندن)
در واقع رقابت اصلی کنکور دین و زندگی در درست خواندن، درست معنی کردن و درست فهمیدن آیات کتاب درسی است، نه زیاد خوندن اون
مقدمه طولانی شد فقط اینو بگم ک اساس دسته بندی ما برمبنای نزدیکی پیام های آیات و تستهای هر کتاب به پیام ها و تستهای مد نظر کنکوره


١. کتاب  دین و زندگی راه اندیشه

دین و زندگی راه اندیشه
احتمالا تعجب کردید که چرا اسم گاج در صدر لیست قرار نگرفته ؟! علتش هم کیفیت فوق العاده بالای این کتابه، مجموعه پیام های آیه ای که دقیقا با پیام های مدنظر کنکور تطابق داره و بسیار عالی و خوب گردآوری شدن از ویژگی های بارز این کتابه، هر درس در این کتاب دارای ٢ مدل تسته
١-تستهای معمولی که ابتدای هر درس بیان شده و یکمی آسونه
٢- هر درس هم ٢۵تا تست طلایی داره که بشدت عالییی و تووپ هستن و شباهت عجیبی به سوالات کنکور دارن
خلاصه بنده با چند سال سابقه ی مشاوره و بررسی دانش آموزام متوجه شدم که هرکدوم از اونا، که به حرفم گوش دادن و این کتابو خوندن به طرز عجیبی به درصد بالای ٨٠رسیدن، پس توصیه میکنم این کتابو به هیچ وجه از دست ندین

نکته ی آخرم هم یه شایعه ی نسبتا درسته، که منم یواشکی بهتون میگم : ظاهرا خانم ظهوری و آقای مشعلیان نویسندگان این کتاب، سالها طراح سوال کنکور بودن و هستن،به قول فامیل دور من دیگه حرفی ندارم

٢. گاج نقره ای دین و زندگی

دین و زندگی گاج


طبق عادت همیشگی که انتشارات گاج کتابای عالی وارد بازار میکنه، اینبار هم یک کتابش یه شوک فوق العاده واسه کنکوریا بوده از ویژیگی های خوب این کتاب میشه به موارد ذیل اشاره کرد:
*پیام آیه های عالی که بسیار شبیه پیام های مدنظر کنکوره
*ارائه ی نکات ترکیبی به منظور ارتباط میان هر سه کتاب درسی
*ارتباط بین آیات و احادیث و ابیات در بخش ارتباطات مفهومی
این بخش یکی از نقاط قوت ویژه ی این کتابه ک هیچ کتابی به اندازه ی گاج تا این حد روی این موضوع مانور نداده
در پایان فقط اینو بگم که خیلی سخته بین این کتاب و راه اندیشه بگی کدوم برتره اما


٣.کتاب آیات و نکات گاج


بازم یک کتاب خوب و لاکچری که ب خوبی اکثر نکات و پیامها رو واسه رسیدن به درصد ١٠٠ دربر داره . اما فقط یه ایرادی داره ، اونم اینه که بعضی جاها گزافه گویی کرده و بیخودی وقت بچه ها رو میگیره
خوندن این این کتابو به بچه خرخونا که واسه درصد بالای ٩٠ برنامه ریزی کردن و نگران کم آوردن وقت هم نیستن به شدت توصیه میکنم. اما واسه بچه های معمولی زیاد توصیه نمیشه.


۴.آبی قلم چی


به شخصه به هیچ وجه به کتابای قلم چی خوشبین نیستم، اما در مورد دینی به طرز عجیبی کتاب خوبی از آب در اومده،(شانسی بوده حتما) اما تستاش واقعا عالیه امااااا امان از پیام آیه هاش، رسما استغفرالله قرآنو تحریف کردن رفتن پی کارشون، اصن داغون، پیاماش فقط به درد کسایی میخوره که توو آزمون قلمچی شرکت میکنن وگرنه تناقض ١٨٠درجه ای با کنکور داره
بنابراین خوندن این کتاب فقط به کسایی که از طریق معلم یا راه دیگه ، پیام های آیه خوبی در اختیار دارن و الان فقط میخوان تست بزنن و همچنین بچه هایی که توو قلمچی شرکت میکنن توصیه میشه


۵.دین و زندگی جامع خیلی سبز


آخرین کتابیه که معرفی میکنیم
نسبتا کتاب خوبیه اما به قبلیا نمیرسه

دین و زندگی خیلی سبز
از ویژگی های این کتاب میشه به موارد زیر اشاره کرد: 

۱- آیات، احادیث و ابیات:
* پیام آیات به بیانی روان و مفهومی و با توضیح کافی آورده شده. از کلی گویی یا آوردن عبارات نامفهوم و کوتاه پرهیز شده است.
* همانطور که میدانید، هر آیه دارای چندین بُعد و پیام است، هر آیه چند پیام دارد که برای هر پیام سرتیتری جداگانه انتخاب کرده ایم،به نحوی که با یک نگاه کلی می توان فهمید این آیه به چه موضوعاتی اشاره دارد و در ضمن یادگیری و به خاطرسپاری نکات راحت تر میشود. هم چنین در متن پیام آیات، کلمات مهم و کلیدی Bold شده است!
* به هر نکته ای، از هر جایی، از هر مقطعی، چه آیه و چه متن درس، که با آیه مورد نظر ارتباط مفهومی یا ظاهری دارد اشاره شده و در مورد ارتباط مفهومی آن توضیح داده شده است.
۲- متن درسنامه ها:
خلاصه ای ریزطبقه بندی شده و کاربردی. همه ی موارد مهم آورده شده و نکات مرتبط کنار یکدیگر چیده شده است، برای صرف کم ترین زمان و گرفتن بهترین نتیجه از محتوای متن کتاب های درسی.
۳- تست های کنکور
۴- تست های تألیفی
اما باز هم تا کتابای بالا هست سراغ این نیاید چون واقعا اونا سرن
اما اگه دیگه خیللیییی میخاید بترکونید و ٢،٣تا کتاب تست بزنید میتونه انتخاب دوم یا سومتون باشه

جمع بندی:

باز هم اشاره میکنم که حتما و حتما انتخاب اولتون از بین کتب گاج یا راه اندیشه باشه اما سخته که بگیم کدوم، در واقع با هر کدوم بیشتر حال کردین
و آخر هم یک توصیه که سعی کنید پیام های آیه ی ٢تا کتاب رو بخونید تا خدایی نکرده چیزی از دستتون در نره

روش مطالعه درس های حفظی

این مبحث از کتاب روانشناسى “هیلگارد” ذکر شده است.
روش مطالعه pqrst روشى امتحان شده و مفید براى مطالعه درس هاى حفظیه. این روش پنج مرحله داره که در پایین به معرفى تک تک مراحل این روش مى پردازیم :
مرحله پیشخوانى (preview) : در این مرحله یک بار فصل مورد نظر رو ورق میزنیم و به شکل ها و جدول ها نگاه میکنیم (تحلیل نمیکنیم و فقط نگاه میندازیم). این مرحله یک دید کلى از مطلبى که قصد مطالعه اش رو داریم به ما میده.
مرحله طرح سوال (questioning) : در این مرحله براى خودمون از فصل سوالاتى کلى مطرح میکنیم . این سوالات سوالاتى هستند که در انتهاى این مراحل به جوابشون میرسیم.
مرحله مطالعه (reading) : در این مرحله مطالعه عمقى مطلب به همراه خط کشى نکات مهم و کلیدى انجام میشود.( نکته : معمولا دانش آموزان از این مرحله شروع به مطالعه میکنند و از مراحل پیشخوانى و طرح پرسش غافل میشوند که این مطلب موجب سخت شدن کار در حین مطالعه و کم کردن سرعت مطالعه میشه !)
مرحله تلقین و تکرار (self-recitation) : به نظر بنده این مرحله (خصوصا در مورد درس زیست شناسى) مهمترین مرحله است. در این مرحله شما باید پس از مطالعه فصل مربوطه ، کتاب را کنار گذاشته و با توجه به چیز هایى که در مطالعه اول یاد گرفته اید فصل را براى خودتان بازگو کنید و توضیح دهید . شاید خیلى از شما تجربه کرده باشید که وقتى یک مطلب رو به کسى آموزش میدین چقدر تسلطتون بر مطلب بیشتر میشه و چه سوالات جدیدى در مورد اون مطلب به ذهنتون میاد ! این نشون دهنده تاثیر این مرحله در جا افتادن مطلب خونده شده داخل مغزه …
مرحله آزمون (test) : مرحله آزمون هم باهاش آشنایى دارید. در انتهاى مراحل فوق ، از کتابهاى کمک آموزشى مناسب ، سوالات متن به متن (نه مفهومى) رو انتخاب کنید و جواب بدین و از مطلبى که خوندین از خودتون امتحان بگیرید (باز هم تکرار میکنم سوالات مفهومى نباید در مرحله آزمون از مراحل pqrst قرار بگیرد)
در آخر بگم که این روش فقط یک روش مطالعه است و نه تمام کارى که شما باید انجام بدین.

2

اهمیت خلاصه نویسی ونحوه صحیح خلاصه برداری

خواندن تنها زمانی کار آمد است که بتوانیم به یاد بیاریم حتما مشاورین کافه کنکور از اهمیت خلاصه نویسی و نقش آن در دوره سریع و کمک به یاد اوری برای دانش آموزان خود گفته اند بنده هم سعی میکنم در زیر شماری از فواید خلاصه نویسی شرح دهم.

فواید خلاصه‌نویسی از این قبیل است:

  1. بهره‌گیری از یادداشت‌‌های خلاصه در مراحل بعد به وسیله‌ی مراجعه‌ی ‌مجدد به آن‌‌ها
  2. تمرینی برای کار قلمی و رشد نیروی نویسندگی انسان
  3. تسهیل برخورداری از محتویات کتب و مقالات در حجمی اندک
  4. ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای مطالعه
  5. کمک به حفظ مطالب و از یاد نرفتن آن‌‌ها
  6. کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و مقاله

 

حالا که از اهمیت بالاخلاصه نویسی اطلاع پیدا کردیم مجبوریم که از درس هایمان خلاصه برداریم ولی قبل از شروع باید نحوه صحیح خلاصه نویسی را یاد بگیریم.

 

خلاصه نویسی

 

خلاصه‌نویسی درس‌های محاسباتی و قاعده‌‌دار

 

الف- درس‌های شاخه‌ی ریاضیات (آمار، ریاضیات جدید، جبر و احتمال، ریاضیات گسسته، حسابان، ریاضیات، حساب دیفرانسیل، هندسه و هندسه‌ی تحلیلی،…) فیزیک، شیمی، منطق، گرامر انگلیسی، قواعد عربی، دستور زبان فارسی، آیین نگارش، اقتصاد، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه در این گروه جای می‌گیرند.

ب- خلاصه‌ی این درس‌ها از طریق یادداشت فرمول‌ها و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقه‌بندی دقیق اجزای هر مبحث تهیه می‌شود.

برای هر مورد دست‌کم دو نمونه به عنوان مثال ثبت می‌شود. ضمناً چون اغلب قواعد، گاهی به وسیله‌ی موارد استثنایی و تبصره‌ها نقض می‌شود، نکات خلاف قاعده نیز باید یاداشت و آموخته شوند. درواقع اهمیت استثناها از قواعد خیلی بیش‌تر است و عموماً سؤالات مهم و اساسی در امتحانات و کنکور دانشگاه‌ها از بین این نکته‌هاست.خلاصه نویسی

 

خلاصه‌نویسی درس‌های تشریحی و گسترده (حفظ‌ کردنی)

 

الف- درس‌هایی از قبیل دین و زندگی، معارف، تاریخ، تاریخ‌شناسی، جغرافیا (در همه‌ی گرایش‌ها) تاریخ ادبیات، جامعه‌شناسی، مطالعات اجتماعی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی گیاهی و جانوری، زمین‌شناسی، ادبیات (بخش‌های مربوط به قالب‌ها و شیوه‌های نویسندگی)، زبان‌شناسی و شیمی (بخش‌های تعریفی و تشریحی) جزء این گروه هستند .

ب- باید کل هر فصل یا گفتار را با دقت بخوانید و مطالب اساسی و مهم را به شکلی برجسته مشخص سازید (به وسیله‌ی ماژیک‌های فسفری). سپس نکات مشخص‌شده را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. درواقع اگر بتوانید هر ده صفحه مطلب را تقریباً در یک صفحه خلاصه کنید به هدف خود رسیده‌اید..

ج- بهترین زمان برای مطالعه، یادگیری و خلاصه‌برداری درس‌های این گروه، شب از ساعت ۹ تا ۱۲ است؛ زیرا ذهن و مغز شما در این ساعات، آمادگی حفظ و تجزیه و تحلیل درس‌های حفظی را دارد و حتی در خواب هم این مطالب، به طور ناخودآگاه، مرور می‌شوند. هرگز مطالعه‌ی این درس‌ها را به صبح زود یا عصر موکول نکنید؛ چون انرژی مغز تلف می‌شود و بازدهی مناسب ندارد.

د- در روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح هم می‌توانید به این درس‌ها بپردازید. بعد از مطالعه‌ی مباحث این گروه استراحت و خواب به اندازه‌ی مناسب ضروری است.

دوستان کافه کنکوری میتوانند خلاصه تک تک دروس را از سایت کافه دانلود کنند و همچنین نحوه خلاصه نویسی خاص هر درس را در پست های قبل مطالعه کنند.

 

تلگرام کافه کنکور

 

تلگرام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد