دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

از فرقه اسماعیلیه و رهبران آن چه می‌دانید؟

از فرقه اسماعیلیه و رهبران آن چه می‌دانید؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، کمتر پیش می‌آید کتابی در حوزه تاریخ معاصر آن هم در حیطه‌ای که به نظر می‌رسد افراد کمی درگیر آن بخش از تاریخ باشند، وارد بازار کتاب شود و حتی آنهایی که معمولا سرو کاری با کتاب‌های تاریخی ندارند، را هم درگیر کند و به دنبال خودش بکشاند.

اما اخیرا کتابی در حوزه تاریخ معاصر وارد بازار کتاب شده است که حتی اگر اهل تاریخ هم نباشید، این کتاب را پس از دسترسی به آن کنار نخواهید گذاشت!

کتاب «اسماعیلیان آقاخان» را سیدمحسن موسوی گرمارودی نوشته و انتشارات امیرکبیر آن را منتشر کرده است اما اولین تورق این کتاب مصادف است با خواندن آن و پیگیر شدن دیگر کتاب‌های این نویسنده.

کتاب اسماعیلیان آقاخان که تنها خلاصه‌ای از تاریخ معاصر این فرقه است، نشان می‌دهد که فعالیت‌های این فرقه مربوط به اقلیتی در دنیای مسلمان نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از ارتباطات سیاسی در دنیای معاصر ما روایت می‌کند که رسانه‌های غربی  آن را به عنوان نمادی از شیعیان و مسلمانان نشان می‌دهند. جزء ثروتمندترین خاندان‌ها در دنیا محسوب می‌شوند و رسانه‌های داخلی ما (در بهترین حالت) با جهلی که نسبت به این فرقه و گروه دارند، «آقاخان، آقاخان» سر داده و از مسابقه‌های اسب دوانی این خاندان و جایزه معماری آنها خبر می‌زنند و داد سخن سر می‌دهند!

شما وقتی این کتاب را باز می‌کنید، حتی اگر حوصله خواندن نداشته باشید با انبوهی از عکس‌هایی مواجه می‌شوید که شما را به سمت کتاب می‌کشانند،‌ از روابط با مشهورترین زنان سینمای هالیوود در قرن گذشته گرفته تا سفرهای این خاندان به کشورهای عربی و دل دادن‌ها و قلوه گرفتن‌هایشان با حکومت پهلوی و تصویر امامان اسماعیلی در روی جلدهای مجله‌های تایم و لایف!

 

آقاخان و فرح پهلوی در عروسی زهرا آقاخان

 

آقاخان سوم و همسرش ام‌حبیبه در تهران کاخ گلستان عروسی محمدرضا پهلوی

 

شما این کتاب را زمین نخواهید گذاشت چون اگر خیلی هم کتاب‌خوان باشید اطلاعات شما درباره اسماعیلیان به کتاب خداوندگار الموت محدود می‌شود و شناخت شما از رهبران اسماعیلیه به حسن صباح می‌رسد ولی از آن نمی‌گذرد.

 

*چه قدر از فرقه اسماعیلیه می‌دانید؟

آنچه عموما درباره اسماعیلیان می‌دانند این است که اسماعیلیه فرقه‌ای است که در قرن دوم هجری از شیعه امامیه جدا شد. از آنجایی که امام صادق(ع) به اسماعیل فرزند بزرگش محبت بسیار داشت، عده‌ای از شیعیان گمان بردند که او پس از ایشان به امامت خواهد رسید، اما او 5 سال قبل از شهادت امام صادق(ع) وفات یافت.

با وجود این جمعی قبول مرگ اسماعیل سرباز زدند و او را غایب و همان مهدی موعود پنداشتند. امامان اسماعیلی تا قرن سوم پنهان و مستور بودن و به اصطلاح اسماعیلیان دوره «ستر» را می‌گذراندند. اسماعیلیان در قرن سوم قیام کردند و دولتی اسماعیلی را به رهبری عبید‌الله(عبدالله) مهدی که با چهل نسل با اسماعیل می‌رسید، در مغرب و مصر تشکیل دادند. در ایران هم پیروی از این گروه در زمان حسن صباح اوج گرفت و بعد از آن دوباره به محاق رفت و کمتر کسی در تاریخ معاصر ما به سراغ این فرقه رفت که چه شدند و چه کردند. اما موسوی گرمارودی در جدیدترین کتابش به سراغ این موضوع رفته و سراغ آنها را گرفته تا برای خوانندگان کتابش مشخص کند که اسماعیلیان نزاری بعد از حسن صباح چه شدند.

 

*چهل سال بعد از حسن صباح قیامت شد!

بنابراین تا زمانی که کتاب اسماعیلیان آقاخانی را در دست نگیرید از اعلام قیامت، درست چهل سال بعد از حسن صباح توسط رهبران اسماعیلی باخبر نخواهید شد که حسن دوم در هفدهم رمضان 599 هجری در پای قلعه الموت بر منبر رفت، چهار پرچم به رنگ‌های سرخ و سبز و زرد و سپید کنار منبرش برافراشت و اعلام قیامت کرد و از پیروان خود خواست همراه با او بر سر خوان بنشینند و روزه خود را بشکنند و عید قیامت را جشن بگیرند!

این تاریخ با این انحراف بزرگ فصل جدیدی در تاریخ اسماعیلیه باز می‌کند و این فرقه حیات خود را از آن پس و به گونه‌ای دیگر که امام برای امت خود تعیین می‌کردند و امامت از پدر به پسر ارث می‌رسید ادامه پیدا کرد تا اینکه به حسنعلی شاه، آقاخان اول، می‌رسیم که در اواخر دولت قاجار زندگی می‌کرده و زندگی او هم ارتباط بسیار محکمی با تاریخ معاصر ما دارد. او ارتباط خوبی با قاجارها داشت، مدتی حاکم قم و محلات بود و بعد از آن حاکم کرمان شد.

 

*باز هم خباثت انگلیسی‌ها

نقطه عطفی که در تاریخ این فرقه به وجود آمد و آنها را به انگلیسی‌ها ربط داد، به طوری که این ارتباط تاکنون به قوت خودش باقی است، شورش حسنعلی شاه برای از دست ندادن حکومت کرمان است و انگلیسی‌ها که در قرن نوزدهم بیش از پیش به دنبال تجزیه ایران بودند و چندین فرقه و امام برای ایرانیان بریدند و وقتی دیدند حتی علم کردن محمدعلی باب هم برایشان نتیجه ندارد، به سراغ حسنعلی شاه رفتند، از او حمایت کردند و پس از درگیری‌هایی او از ایران گریخت و به افغانستان و از آنجا به هند رفت و این آغاز تاریخ اسماعیلیان آقاخانی در دوران معاصر است.

تاریخی که همراه با مستمری دائم این فرد و اعقابش از دولت انگلستان است و به مراسم سالانه وزن‌کشی آقاخان‌ها با طلا و بعد از آن الماس می‌رسد! یعنی آقاخان را به عنوان امام اسماعیلیان وزن می‌کنند و هم وزنش از پیروانش طلا و الماس می‌گیرند!

 

وزن‌کشی آقاخان سوم با الماس

 

کتاب اسماعیلیان آقاخان از تصاویر زنان هنرپیشه هالیوودی در قرن بیستم هم پر است. در این خاندان پسر بعد از پدر با مشهورترین زنان هالیوودی ازدواج کرده و طلاق می‌گرفتند و در دوران اخیر پس از سال‌ها ارتباط با آنها گاها ازدواج کرده و پس از آن طلاق می‌گرفتند!

همچنین این فرقه به علت ثروت بسیار زیاد و حمایت کشورهای غربی از آنها ارتباطات گسترده با کشورهای همسایه دارند.

 

آقاخان چهارم کنار نخست وزیر پاکستان و رییس جمهور افغانستان

 

 

آقاخان چهارم و نخست وزیر پاکستان

 

آقاخان سوم و گاندی

 

خواندن کتاب اسماعیلیان آقاخانی از جهت دیگری هم مهم است که به ارتباطات فعلی آنها در زمان حاضر با سران کشورهای غربی پی ببریم و از حمایت خاندان پهلوی‌ و ارتباطی که آنها هم اکنون با آنها در خارج از کشور دارند، بدانیم و مهم‌تر از آن بدانیم که رسانه‌های غربی این خان‌ها و پرنسس‌های پی در پی آنان را به عنوان نمونه و الگویی امروزی شده از مسلمانان شیعه به دنیا معرفی می‌کنند و برایشان کف می‌زنند و برنامه‌ها و جوایزشان را پوشش خبری می‌دهند و بعضی رسانه‌های ما هم….

 

آقاخان چهارم در دیدار با دیوید میلیبند وزیر وقت امور خارجه انگلیس

 

 

آقاخان چهارم و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد