درس اول |
|
1- مهم ترین و آشکارترین ویژگی جهان واقعی چیست؟ و اثر آن را در چه چیزهایی مشاهده می کنیم؟
2- پنج مورد از ویژگی های جهان واقعی را ذکر کنید؟
3- کدام ویژگی سبب پیدایش نظام می شود؟
4- همکاری و پیوستگی و ارتباط در یک نظام به چه منظور است؟
5- برتری مجموعه ی منظم در برابر مجموعه ی نامنظم چیست؟
6- با توجه به آیات ( لایات لاولی الالباب الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق الاسماوات و الارض)
الف: اهل خرد چه کسانی هستند؟
ب: منظور از قیاما و قعودا چیست؟ ( معنی کنید)
7- عبارت قرآنی را ترجمه کنید( لقومه یعقلون)
درس دوم |
|
1- رابطه ی طولی را تعریف کرده و مثالی برای آن بیاورید؟
2- رابطه ی عرضی را تعریف کرده و مثالی برای آن بیاورید؟
3- مبدا و منشا دانش بشری چیست؟
4- مصنوعات بشری با الهام از چه چیزی به وجود می آیند؟
5- چگونه مصنوعات متنوع تر و دقیق تر خواهد شد؟
6- این آیه به چه موضوعی اشاره دارد؟ (فتبارک الله احسن الخالقین)
7- نظام جهانی چه هدفی را دنبال می کند واجرای آن برای چه سازمان یافته اند و می کوشند؟
8- با شناخت ساختمان دقیق موجودات و غایتمندی آنها حضور ...............و.............. را مشاهده می کنیم؟
درس سوم |
|
1- ارزش هر انسانی به چه چیزی بستگی دارد؟
2- مقام خلافت الهی چیست و چه کسی با چه ویژگی هایی شایسته ی چنین مقامی است؟
3- خداوند به انسان چه چیزی بخشیده که او می تواند حقایق جهان پیرامون را بشناسد؟
4- انسان چه زمانی احساس خرسندی می کند و چه زمانی ملامت گر خویش است ؟
5- بعدهای وجود انسان را نام ببرید و ویژگی های هر یک جداگانه برشمارید؟
6- گزینه های صحیح را انتخاب نمایید؟
الف: خوابهای با صحنه های آشفته و بی اساس بیانگر چیست؟
1- موضوع مهم 2- خستگی 3-حالت عمیق 4-حوادث آینده
ب: خداوند گوهر وجود انسان را با حقیقتی ملکوتی به نام ...................سرشت.
1-روح 2-جسم 3- کرامت 4-قدرت تفکر و تعقل
7- این سخن از کیست؟ ( خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده در کجا قرار دارد و به سوی کجا رهسپار خواهد شد)
8- الف: امام جعفر صادق (ع) ب: حضرت رسول اکرم (ص)
ج: حضرت علی(ع) د: امام سجاد(ع
درس چهارم |
|
1- ودیعه ها و امانات الهی برای سفر به سوی کمال را نام ببرید؟
2- حضرت علی (ع) عقل را چگونه توصیف کرده است؟
3- چه هنگام زیبایی ایمان و عمل صالح در وجود انسان تجلی می کند؟
4- موانع رشد و رستگاری را نام ببرید؟
5- علت سقوط انسان از کمال و فلاح به گناه چیست؟
6- امام صادق (ع) عقل و جهل را چگونه توصیف کرده است؟
7- شیطان از چه راه هایی انسان را به نافرمانی از خدا وسوسه می کند؟
8- زندگی صحنه جنگی سخت میان ................و...................است.
درس پنجم |
|
1- انسان ها معمولا در برخورد با مرگ چند دیدگاه دارند؟(با توضیح )
2- صاحبان دیدگاه اول در برخورد با مرگ چگونه می اندیشند ؟
3- از پیامدهای مهم نگرش اول چیست؟
4- دیدگاه پیروان ادیان الهی در رابطه با مرگ چیست؟
5- رسول خدا(ص) در رابطه با دیدگاه دوم (مرگ) چه می فرمایند؟
6- چند مورد از پیامدهای نگرش دوم در رابطه با مرگ را بنویسید
7- چرا زندگی انسان های عصر جدید با همه ی پیشرفت ها گرفتار نوعی عدم تعادل شده است؟
8- لا یرجون یعنی چه؟
الف: بازگشت دارند ب: رجعت نمی کنند
ج: امید ندارند د: راضی نیستند
درس ششم |
|
1- کار حکیمانه چگونه کاری است؟
2- حکیم به چه کسی می گویند؟
3- دو ویژگی انسان را نوشته ، توضیح دهید؟
4- انسان چگونه به خصلت الهی آراسته می شود؟
5- انسان ها چگونه توسط قرآن کریم به ضرورت معاد پی می برند؟
6- شعر داده شده از کدام شاعر است ؟( ما ز بالاییم و بالا می رویم ما ز دریاییم و دریا می رویم
درس هفتم |
|
1- برخی از خصوصیات عالم برزخ را بیان کنید؟
2- بنابر فرمایش امام صادق (ع) مومن بعد از مرگ از شش چیز بهره مند می شود ، آن شش مورد را ذکر کنید؟
3- سخن پیشوایان دین بیانگر چه مطلبی است ؟
4- بعد از نابودی انسان چه چیزی از او باقی مانده و بر چه چیزی تاثیر می گذارد؟
5- فرمایش امام علی (ع) پیرامون مراحل اولیه مرگ انسان چیست؟
6- بعد از جنگ بدر خدا به کشته شدگان چه پیامی داد؟
7- قرآن کریم در مورد حق و عدل چه می فرمایند ؟ توضیح دهید؟
درس هشتم |
|
1- برپایی قیامت در چند مرحله انجام می گیرد؟
2- چند نمونه از شاهدان و گواهان دادگاه عدل الهی در روز قیامت را فقط نام ببرید؟
3- ویژگی و خصوصیت نامه ی اعمال انسان در قیامت چیست چه تفاوتی با نامه های ثبت شده در این دنیا دارد؟
4- طبق سخن امام صادق (ع) آیا واقعا اعمال وزن می شوند؟ توضیح دهید؟
5- معنی این عبارت قرآنی چیست؟ ( و کفی بنا حاسبین)
درس نهم |
1- به طور خلاصه بیان کنید که دوزخیان پس از دچار شدن به عذاب با حسرت چه می گویند و چه پاسخی می شنوند ؟
2- جایگاه نیکوکاران و خصوصیاتی از بهشت را طبق آیات و روایات اسلامی توصیف کنید؟
3- خلاصه ای از فرمایش امام علی(ع) در توصیف بهشت را بیان کنید؟
4- انواع پاداش وکیفر اعمال انسانی را در این دنیا توضیح دهید با ذکر مثال ؟
5- جایگاه گناهکاران و خصوصیاتی از جهنم را طبق آیات و روایات الهی ترسیم کنید؟
6- بئس یعنی چه؟
الف: چه سخت است ب: چه ساده است ج: چه بد است د: چه خوب است
درس دهم |
|
درس یازدهم |
|
درس دوازدهم |
|
درس سیزدهم |
|
1 - میزان گرایش به پوشش و حجاب در ادیان مختلف با چه چیزی رابطه ای مستقیم دارد؟
2 - دراجتماعات مختلف چه انسان هایی از پوشش کاملتر و متین تری استفاده می کنند؟
3 - پوشش در آیین مسیحیت چگونه می باشد؟
4 - پوشش در آیین یهود چگونه بوده است؟
5 - اگر مرد مسئولیت خود را انجام ندهد چه اتفاقی می افتد؟
6- سخنی از حضرت رسول در مورد نگاه به نامحرم بنویسید؟
7- زنان چگونه باید پوشش خود را تنظیم کنند؟
8- پوشش باعث چه چیزی در درون زن می شود؟
9- اسلام مردان را موظف به رعایت چه شروطی کرده است؟
10- انسان در مقابل نعمت وموهبت الهی چه مسئولیت را بر عهده دارد؟
11 - منشا تفاوت زنان و مردان چیست؟
درس چهاردهم |
|
درس پانزدهم |
|
1- هر شخص یا ملت چگونه می تواند راه سربلندی را طی کند؟
2- از نظر امام علی()ع) فقر چگونه متولد می شود؟
3- امام علی (ع) چگونه عزت نفس خود را نگه می داشت؟
4- چه زمانی نفس ، انسان ها را مشغول می کند؟
5- برخی از آثار کار در تربیت انسان را فقط بر شمرید.
6- از نظر امام علی(ع) چه دستی آتش را لمس نخواهد کرد؟
7- این سخن ( هر کس بار زندگی خود را به دوش مردم اندازد ،ملعون است ) از کیست؟
درس شانزدهم |
|
1- کار و تلاش اقتصادی چه مواردی را در پی خواهد داشت؟
2- در بینش و تفکر اسلامی کار خلاق و مولد منشا اصلی چیست؟
3- کارهای انسان به چند دسته تقسیم می شوند هر یک از را توضیح دهید؟
4- مشارکت اقتصادی چه زمانی و توسط چه عواملی پدید می آید؟
5- چه زمانی چرخ تولید به کار می افتد ؟
6- فعالیت بانک به چه صورت است؟
7- تامین نیازهای عمومی جامعه به چه صورت است؟
8- شرایط خمس را توضیح دهید؟
9- امام علی (ع) راجع به دریافت مالیات به مالک اشتر چه فرمود؟
10- حساب سال داشتن به چه معناست؟
11- عبارت قرآنی ( فاولئک هم المضعفون) به چه معناست؟
12- مصارف زکات بر اساس آیه 60 سوره توبه را بنویسید؟
13- زکات به چه چیزهایی تعلق دارد نام ببرید؟
14- خمس چیست؟ و بر چند چیز تعلق می گیرد نام ببرید؟