دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

چگونه یک زن را خوشحال کنیم؟ | چگونه یک مرد را خوشحال کنیم؟


چگونه یک زن را خوشحال کنیم؟ | چگونه یک مرد را خوشحال کنیم؟


چگونه یک زن رو خوشحال کنیم ؟!
برای خوشحال کردن یک زن 
یک مرد فقط نیاز دارد که این موارد باشد 

1. یک دوست 

2. یک همدم 

3. یک عاشق 

4. یک برادر 

5. یک پدر 

6. یک استاد 

7. یک سرآشپز 

8. یک الکتریسین 

9. یک نجار 

10. یک لوله کش 

11. یک مکانیک 

13. یک متخصص چیدمان داخلی منزل 

15.. یک متخصص مد 

16. یک روانشناس 

17. یک دافع آفات 

18. یک روانپزشک 

19. یک شفا دهنده 

20. یک شنونده خوب 

21.. یک سازمان دهنده 

22. یک پدر خوب 

23. خیلی تمیز 

24. دلسوز 

25. ورزشکار 

26. گرم 

27. مواظب 

28. شجاع 

29. باهوش 

30. بانمک 

31. خلاق 

32. مهربان 

33. قوی 

34. فهمیده 

35. بردبار 

36. محتاط 

37. بلند همت 

38. با استعداد 

39. پر جرأت 

40. مصمم 

41. صادق 

42. قابل اعتماد 

43. پر حرارت 

بدون فراموش کردن : 

44. تعریف کردن مرتب از او 

45. عشق ورزیدن به خرید 

46. درستکار بودن 

47. بسیار پولدار بودن 

48. تنش ایجاد نکردن برای او 

49. نگاه نکردن به بقیه دختران 

و در همان حال، شما باید : 

50. توجه زیادی به او بکنید، و انتظار کمتری برای خود داشته باشید 

51. زمان زیادی به او بدهید، مخصوصاً زمان برای خودش 

52. اجازه رفتن به مکانهای زیادی را به او بدهید، هیچگاه نگران نباشید او کجا می رود. 

بسیار مهم است : 

53. هیچگاه فراموش نکنید : 

* سالروز تولد
* سالروز ازدواج
* قرارهایی که او می گذارد 




چگونه یک مرد را خوشحال کنیم 



1. تنهاش بذارید و دست از سرش بردارید

نگاهی تحلیلی به خانواده فروپاشیده غرب

قرن بیستم، قرن بلاهای زاده بشر برای خود است، قرنی که جنگ های جهانی آن، میلیون ها نفر را به خاک و خون کشید و جنگ سردش هزاران نفر را به آغوش مرگ خاموش انداخت. اما فجایع قرن بیستم تنها نشأت گرفته از کنش- واکنش های سیاسی نبود، بلکه فسادهای اخلاقی و انحرافات جنسی نیز فجایعی ضد بشری به بار آوردند، فجایعی که اثرات آن نیز با گذر زمان شدت می یابد.
گروه گزارش ویژه مشرق- قرن بیستم، قرن بلاهای زاده بشر برای خود است، قرنی که جنگ های جهانی آن، میلیون ها نفر را به خاک و خون کشید و جنگ سردش هزاران نفر را به آغوش مرگ خاموش انداخت. اما فجایع قرن بیستم تنها نشأت گرفته از کنش- واکنش های سیاسی نبود، بلکه فسادهای اخلاقی و انحرافات جنسی نیز فجایعی ضد بشری به بار آوردند، فجایعی که اثرات آن نیز با گذر زمان شدت می یابد.

سقوط هیتلر و پایان جنگ جهانی دوم برابر شد با ظهور نسلی به نام "نسل فرزندان نامشروع". در حقیقت پایان جنگ جهانی از یک سو باعث تصرف کشورهایی همچون آلمان توسط سربازان بیگانه شد. کشورهای که به واسطه لشکرکشی حاکمانشان میلیون ها نفر از مردان جوان خود را از دست دادند، تلفاتی که ترکیب جنسیتی این کشورها را به طوری جدی به سمت سنگینی کفه به سمت زنان بالا برد. از سوی دیگر با پایان یافتن این جنگ افشاگری های تکان دهنده ذهن مردم را درگیر خود کرد، افشای فجایع انسانی مانند قتل عام لهستانی ها توسط شوروی، قتل عام چک ها توسط آلمان ها و کشته شدن میلیون ها سرباز باعث فروریختن تمام ارزش های اخلاقی و مسیحی در جامعه غرب شد.

550

با فروپاشی تمام ارزش های اخلاقی به جا مانده از عصر مسیحیت و فلاسفه اخلاق مدار غرب در نیمه ابتدایی این قرن، در پایان آن نیز، روشنفکران غربی با ارائه توجیه و عرفی سازی انواع مفاسد و انحرافات از قبیل همجنس گرایی، هم خانگی، رفتارهای جنسی بی قاعده و ... باعث فروریختن تمام زیرساختهای اخلاقی جامعه خود شد.

این فروپاشی اخلاقی، نوک پیکان را به سمت مهمترین نهاد اجتماعی یعنی نهاد خانواده نشانه رفت. خانواده که حلقه نخستین تشکیل یک جامعه انسانی و نخستین مرکز آموزش و تربیت نسل آینده جامعه است و نسل آینده کنش و واکنش های اجتماعی خود را در این نهاد فرا می آموزد، فلذا سلامت و صلابت اخلاقی این نهاد، نسلی فرزانه و مسالمت جو را تحویل جامعه می دهد و در فقدان این گزاره ها، جامعه در آینده با نسلی پرخاش گر و ستیزه جو روبرو خواهد شد.

مبتنی بر فرهنگ اخلاق مدار، شکل گیری خانواده و برپایی آن ناشی از وصلت دو جنس مونث و مذکر، با هدف تعالی خود و نسل بشری است.

اهمیت این کانون از منظر دین مبین اسلامی تا به حدی است که تشکیل خانواده به مثابه کامل کردن نیمی از دین مومن است. خانواده همچون کارگاهی تکمیل کننده می­ماند که جنس مؤنث را در کنار جنس مذکر جهت تکمیل یکدیگر قرار می دهد. در حقیقت خدواند متعال جنس مؤنث را لطیف و پناه جو خلق کرده و جنس مذکر را جویای لطافت و پناه دهنده قرارداده است. هیچ یک از این دو بی نیاز از دیگری نیست، زیرا که حضرت حق هدف از آفرینش آنان را، اتحاد و انعقاد آن دو با یکدیگر قرار داده است.

با گذر زمان و پیچیده تر شدن ابعاد زندگی بشری و پیدایش ادیان الهی بالاخص دین مبین اسلام که بر حقوق زنان و اطفال تاکید دارد و تحجر یهودیت و مسیحیت تحریف شده را به خود راه نداده است، نظام خانواده از نظامی دارای ضوابط ارباب- رعیتی به نظامی عضو- عضو تغییر می کند و مرد به عنوان سرپرست خانواده(مسئول) به ایفای نقش می پردازد. اسلام در بین ادیان الهی بیشترین و منظم ترین قوانین را جهت تنظیم روابط درون خانواده ارائه داده است. از دید اسلام، خانواده از اهم ارکان جامعه است و در حقیقت رابطه بین خانواده و جامعه موضوعیت دارد و آنها به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر قرار گرفته اند.

اسلام به عنوان تنها مشی حرکتی که برای مادر جایگاه خاص تعریف کرده است.

اسلام برخلاف مسیحیت و یهودیت زن را به مثابه خدمتکار خانه نمی داند که انجام امور منزل محکومیت و وظیفه او باشد. در اسلام زن در انجام امور منزل مخیر است و در صورت برگزیدن چنین اختیاری مرد موظف است که علاوه بر نفقه، به او اجرت المثل نیز بپردازد. چرایی این تدبیر اسلام به توجه این دین به فلسفه ذاتی خانواده یعنی بقای نسلی اسلامی برمی گردد. اسلام تعالی زن را در مادری می داند و تعالی مرد را در غیرت و اراده او جهت حمایت و هدایت خانواده خود معرفی کرده است.

فرهنگ اخلاق مدار خانواده را هسته و رأس الخیمه جامعه، و خانواده اخلاقی را خمیر مایه برپایی حیات طیبه می داند. اما تمام جهان به این تعریف اخلاقی وفادار نماند، بطوریکه در روزگار فعلی نهاد خانواده در غرب در مسیر سقوط نهایی قدم بر می دارد. به واقع تحت فشار توهمات روشنفکرانه، تعریفات فمینیستی توجیه گر فحشاء و فانی و تقویت خوی حیوانی شهوت گرا در انسان غربی، کانون خانواده ارزش گذشته خود را در جوامع غربی از دست داده است.

بر این اساس خانواده و جایگاه آن در غرب مسیر طولانی را در فرهنگ و نظام ارزشی طی کرده است. شاید در گذشته جامعه غرب تعریفی درست و مبتنی بر ذات و فلسفه تمدن بشری از خانواده داشته است، اما این تعریف و جایگاه در پیچ و خم تاریخ غرب دستخوش چنان تغییراتی شد که حتی ماهیت و چیستی بنیان خانواده در هر دوره نسبت دوره قبل و بعد خود، جایگاه متفاوت و بعضاً متناقض داشته است. از این رو سعی می شود به طور مجزا به بررسی این جایگاه پرداخته شود.


1- عصر پیس از مسیحیت

در عصر پیش از مسیحیت نظام خانواده در اروپا دارای تعریفی واحد نبوده است. خانواده وابسته به قلمرو های قومی تمدنی موجود در غرب تغییر ماهیت داده است. در تمدن یونانی به علت دلیل غلبه تفکرات فلاسفه اخلاق مداری چون افلاطون، خانواده دارای جایگاهی اخلاقی و متناسب با ارزشهای انسانی بوده است. اما با سقوط این تمدن به دست اقوام مقدونی، جایگاه خانواده در این نظام متحول شد و تقریباً نظام اخلاقی یونان و بدنبال آن جایگاه خانواده در لبه پرتگاه اخلاقی قرار گرفت.

اما در تمدن روم(Rome) به دلیل وجود یک نظام یک جانشین و استقرار تمدنی واحد در قلمرو این امپراطوری، خانواده دارای ثبات و جایگاه ارزشی با تکیه بر خاستگاه های پدرسالارانه مطلق بود. اما در قلمروهای پراکنده و دور از تمدن رومی همچون جامعه ژرمن ها(German)، دان ها(Dan) و گل ها(Goals)، خانواده به معنای اخلاقی دارای جایگاه چندانی نبوده است و بیشتر نوعی کمون مشترک جنسی و فاقد هرگونه پشتوانه اخلاقی و تعهد آور بوده است.

2- دوران پس از مسیحیت

خانواده در غرب پس از ظهور مسیحیت، بنا به شرایط زمانی و موقعیت تاریخی دارای جایگاه و تعاریفی متفاوت است، که به طور مجزا به آن­ها پرداخته می شود.

الف- دوران حکومت روم میسحی

با گرویدن کنستانتین اول به مسیحیت و تبدیل شدن آن به دین رسمی غرب، خانواده ثبات اخلاقی قابل ملاحظه ای به خود گرفت. در این دوران خانواده فقط دارای جنبه اخلاقی و به معنی پیوند دو جنس مخالف با رعایت قواعد و قوانین شرعی اخلاقی و دینی بوده است. به خاطر حکومت مقتدرانه رومی ها بر اکثر جوامع بشری غربی و حکومت قانون مسیحی بر جامعه، خانواده دارای تعریفی واحد و جایگاهی مبتنی بر شریعت مسیحی بوده است.

ب- سقوط روم، دوران حکومت کلیسا

با سقوط تمدن رومی توسط اسلاوها(Slavs)، جهان غرب تا مدتی دچار دوره فرسایشی و هرج و مرج فراگیر شد. به دنبال آن بی بند و باری جنسی و فحشاء به یک سنت تبدیل شد تا زمانی که کلیسای روم توانست باری دیگر قدرت خود را بر سرتاسر جامعه غرب بگستراند.

از این دوران به عنوان "هزاره تاریک"یا "قرون وسطی" نیز یاد می شود. در این عصر خانواده دارای تفسیری به شدت سخت گیرانه و غیر قابل سقوط بود، زیرا مسیحیت با شرعی ندانستن طلاق، ازدواج را پیوندی ابدی تعریف می کرد، تعریفی که در دراز مدت موجب انحطاط اخلاقی جامعه مسیحی شد.





3- سقوط قدرت کلیسا، پیدایش رنسانس

با سقوط حکومت کلیسا در اروپا، عصر جدیدی پدید آمد. عصری که بعدها عصر رنسانس یا همان تولد مجدد نامیده شد. با آغاز عصر رنسانس تمام ارزش های مسیحی و اخلاقی در اروپا شروع به فروپاشی کرد. این فروپاشی ها عامل تشکیل طبقه جدیدی به نام روشنفکران شد. ماهیت و ذات این طبقه جدید در تاخت و تاز به ارزش های مذهبی و اخلاقی بود.

این طبقه متناسب با جو ضد اخلاقی آن روزگار، توجه زیادی را به خود جلب کرد و مشتاقانی زیادی برای پیوستن به خود داشت. مشتاقانی که کلید ورودشان تاختن به ارزش های اخلاقی و مسیحی بود. رنسانس نوای تولد مجدد تفکرات رومی بود، تفکر و فرهنگی که از آثار هنری آن تا اساطیرش، غرق در برهنگی بودند. برهنگی ای که بار دیگر در اروپا تمام ابعاد زندگی مردم جامعه را در برگرفت.

4- قرن 16 و17

قرون 16و 17 دوران پیدایش کشورها و معنا پیداکردن مرزهای جغرافیای بود. در این زمان بود که فرانسه، اسپانیا، پرتغال، آلمان، امپراطوری اتریش مجارستان، بریتانیا و ... رسمیت یافتند و توانستند تا حدی خود را از حکومت معنوی رم مستقل کنند.

در این ایام اسپانیا و پرتغال که تحت کنترل حکومت های پادشاهی بودند، بیشترین پایبندی را به اصول تعریف شده از خانواده توسط واتیکان، داشتند و همچنان سعی بر احیای ارزش های مسیحی می کردند. در فرانسه که تحت سلطنت خاندان لویی ها بود نیز نهاد خانواده به خاطر تمدن قدرتمند فرانسوی تا حدی مبتنی بر ارزش های اخلاقی و مسیحی بود.

بطور کلی در این قرون با وجود سقوط کامل سلطه رم، ارزش های اخلاقی هم چنان در جوامع اروپایی حکمفرمایی داشت. بالاخص با ظهور فلاسفه اخلاق مدار که خط و مشی امثال کانت را در پیش گرفته بودند، خانواده در این جوامع همچنان نهادی مقدس و حائز اهمیت محسوب می شد.

5- دوران انقلاب صنعتی

اروپای پس از انقلاب صنعتی از یکسو تحت تاثیر فرهنگ طبقه اشراف و نخبگان قرار داشت که همچنان ارزش های اخلاقی و تقدس مسیحیت را پاس می داشت، و از سوی دیگر تحت الشعاع انقلاب خونین فرانسه قرار گرفت که طی آن پرده­های اخلاق و وجدان بشری دریده شد.

در این دوران نهاد خانواده هر چند به خاطر فجایع ناشی از انقلاب کبیر و شورش های طبقاتی دستخوش لرزه هایی شد، اما همچنان پایگاه اجتماعی خود را حفظ کرد. هر چند که در این عصر رنگ و بوی مسیحی از تفسیر این نهاد کاسته شد، اما همچنان خانواده بر پایه ارزش های اخلاقی بر پا ماند.

6- جنگ جهانی اول و دوم

از این ایام خانواده سیر سقوط و انحطاط خود را آغاز کرد. جنگ های خونین تمام غرب را به آتش کشیده بود. ظهور تفکرات نازیسم و کمونیسم در دو سوی اروپا که هر دو هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذاشتند، و انقلاب خونین روسیه علیه حکومت تزارهای مورد تصدیق کلیسای ارتودکس، به طور کلی باعث فروریختن تمام هنجارهای اخلاقی به خصوص تقدس و محوریت نهاد خانواده گشت.

با وقوع دو جنگ جهانی و تبدیل شدن اروپا به سرزمینی از هر نظر مرده، بار دیگر زوال اخلاق در اروپا پدید آمد. بویژه پس از جنگ جهانی دوم که کشورهایی همچون آلمان که تقریباً نسل مردان جوانشان منقرض شده بود، پذیرای عیاشی های سربازان انگلیسی، آمریکایی و روسی بودند.

7- دوران معاصر

در عصر حاضر، خانواده از دید مبانی اجتماعی منحرف غربی سه گونه است:

الف) حالت زوج - زوج: متشکل از دو مرد همجنس گراست. در این حالت انحرافات جنسی بیشتر در ابعاد روان شناختی بروز پیدا می کند و افراد مشمول آن، مردان مبتلا به اختلال عشوه گری و شخصیت نمایشی(Histrionic Personality Disorder) هستند که گسست هویتشان موجب ایجاد چنین انحرافی در آنان شده است.

ب) حالت زوجه - زوجه: متشکل از دو زن همجنس گراست. طی آن خانواده از همبستری و هم پیمانی دو فرد مؤنث که شرع اسلام آن را با عنوان حرام "مساحقه" یاد می کند، تعبیر می شود.

ج) حالت زوجه-زوج: تنها حالت شرعی، اخلاقی و حتی انسانی در بین حالات نامبرده است که مبتنی بر ارزش های بشری و سلامت اخلاقی شکل گرفته است.

چرایی وضعیت فعلی نهاد خانواده در غرب

همانطور که گفته شد در حال حاضر نهاد سنتی- اخلاقی خانواده در غرب در مسیر فروپاشی قرار گرفته است. در حقیقت هم اکنون سونامی طلاق، فرزندان نامشروع، خیانت جنسی و ... حاکی از تضعیف این نهاد در غرب است. اما تضعیف نهاد خانواده در غرب خود مدلول مجموعه ای از علل است که سعی می شود در ذیل به بررسی پاره ای از آنان پرداخته شود:

1- مسائل اقتصادی

مشکلات اقتصادی غرب باعث شده تا خانواده های غربی بویژه جوانان نتوانند فشار سخت مسائل مالی را تحمل کنند و به خاطر آن از زندگی مسئولیت آور در چهارچوب خانواده خارج شوند. این مسئله در زمانی شدت می گیرد که شیوع تفکرات مفسدانه و مروج فحشاء باعث شده است که از دید مردم غرب تعهد زناشویی مسئله چندان حائز اهمیت و مقدسی به چشم نیاید.

2- زوال بیش از پیش کلیسا

در جوامع غربی، مجموعه ای از عوامل همچون سیطره ی نگاه فیلسوفان، اندیشمندان و روشنفکران ملحد یا سکولار، توسعه گروه های شیطان پرستی، ترویج عرفان های کاذب شرقی، ارائه تصویری خشونت آمیز از دین و ... باعث از معیار افتادن ارزش های اخلاقی همچون ازدواج و رابطه دو جنس مخالف بر پایه عقود شرعی شده است.

اکثر مکاتب علوم انسانی غربی برداشتی مادی گرا از عالم دارند. علومی مانند روانشناسی نیز با نگاه فرویدی (هم چیز را ریشه در غرایز جنسی دانستن) روابط بشری را تحلیل می کنند، از این رو بی قید و بند بودن جنسی در علوم انسانی غرب حضوری جدی دارد.


3- تغییر سبک زندگی

غرب هم اکنون تفسیری جدید برای خانواده قائل است. غرب در تعریف نوین خود هدف از ارتباط زوجیت را "آرامش" می داند و از این رو سعی می کند با بسط دادن این عبارت در کنار هدف جنسی و "شناخت بیشتر"، قالب اخلاقی خانواده را به حاشیه براند.

این تعریف صرفاً جنسی- خلقی غرب از خانواده باعث شده است تا نظام ارزشی حاکم بر نهاد خانواده دگرگون شود و پیرو آن سبک زندگی در این جوامع نیز متفاوت شود که می توان مهمترین تبعات آن را به شرح زیر دانست:

- بالا رفتن سن ازدواج

با توجه به تغییر سبک زندگی و تعریف آن در غرب و قرار گرفتن افراد در معرض حجم بالای بی بند و باری و ارتباط جنسی بی هدف و یا مبتنی بر خواسته های شهوانی، به طور کلی میل به ازدواج و تشکیل خانواده در جوامع غربی کاهش پیدا کرده است. و از آنجا که در حال حاضر غرب گرفتار فشار های اقتصادی و بی هویتی روانی- اخلاقی است، سن ازدواج و تشکیل خانواده در آن بالارفته است.

- ترویج خیانت

طبیعی است افرادی که پیش از ازدواج بی بند و باری جنسی دارند، بعد از ازدواج به همسرشان خیانت کنند. بخش بزرگی از نسل جوان غربی به جای داشتن رابطه پایدار، ماجراهای عاشقانه موقتی مختلفی را تجربه می کنند و این مسئله سبب می شود تا نتوانند خود را در یک رابطه ی پایدار و تعهد آور حفظ کنند. این دسته از روابط در زمانی شکل می‌گیرند، گسترش می‌یابند و حفظ می‌شوند که فرد چهارچوب تعهد آور رابطه زوجیت برخاسته از نظام اخلاقی را حفظ کند.

در واقع بی بند و باری جنسی موجود در جامعه غرب باعث شده است افراد نتواند در دراز مدت خود را در یک رابطه طولانی مدت و تعهد آور ببینند. نتیجتاً دچار حس روزمرگی می شوند و برای فرار از آن روی به رابطه خارج از خانواده می آورند و این مسئله خود موجب تزلزل بیشتر جایگاه خانواده می شود.

- هم خانگی در غرب

هم‌خانگی (Cohabitation) نیز یکی دیگر از مظاهر فساد اخلاقی و گرایشات مفسدانه جامعه غرب است که می توان آن را نتیجه مستقیم تغییر سبک زندگی و تعریف آن دانست. هم خانگی به معنی این است که دو جنس جویای رابطه مستقیم و بیشتر با یکدیگر، روی به زندگی مشترک و زیر یک سقف، اما بدون هیچ گونه پیوند شرعی، رسمی و تعهد الزام آور می آورند. در واقع از آنجا که در جامعه معاصر غرب، خانواده صرفاً محل آرامش روانی و لذت جنسی تعریف شده است، نسل جوان غرب به این سبک مفسدانه از رابطه گرایش پیدا کرده است.

همباشی با وجود فرزندان طرفین

این پدیده، خود از عوامل تسریع بخش پروسه فروپاشی نهاد خانواده در غرب است. در حقیقت افرادی که روی به این دسته از روابط می آورند، پس از ترک آن ها که غالباً تجربه های متعددی نیز هستند، هنگامی که رابطه قانونی و اخلاقی خود را با یک فرد آغاز می کنند و نهاد خانواده را بنیان می گذارند، بخاطر تکرار ذهنی خاطرات و تجربه های ناشی از روابط گذشته مانند مراودات کلامی، جنسی و ... که ممکن است موفق تر از روابط فعلی شان باشد، نسبت به زندگی زناشویی خود دلسرد شوند.

این دلسردی یا موجب برقراری رابطه جنسی خارج از خانواده و یا موجب دوری و اجتناب از زوج/زوجه خود می شود که در هر دو صورت باعث فروریختن نهاد خانواده خواهد شد. برای اثبات این نظر هم می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که نشان می‌دهند احتمال طلاق دخترانی که ارتباطات نامشروع داشته‌اند، تا حدود 60 درصد افزایش بیشتر است.

همباشی های بی قاعده، نوع جدید خانواده غربی


4- نبود ساختاری جهت ترویج ازدواج

با توجه به موارد ذکر شده که توام با تضعیف جایگاه کلیسا در این جوامع و دین گریزی نسل جوان غربی است، معیارهای اخلاقی و مذهبی نادیده نیز انگاشته می شوند، معیارهایی که همواره تعهد آور و دارای قیود مخصوص به خود هستند. در حالی که مجموع عوامل موصوف نسل جوان غرب را تعهد گریز کرده و از این رو این نسل رو به افزایش رابطه نامشروع آورده است، هیچ ساختار مناسبی برای ترویج ازدواج و یا ارزش های اخلاقی در این جوامع وجود ندارد.


5- ترویج تفکرات مفسدانه و ظهور جنبش های ضد اخلاقی

یکی دیگر از عوامل فروپاشی و سقوط نظام خانواده در جهان غرب، ترویج و اشاعه تفکرات مفسدانه در این جوامع است که مهمترین آنان را می توان در عناوین زیر یافت:

- فمینیسم

فمینیسم که در نخست برای احقاق حقوق زنان و اجتناب از دید ابزاری به ایشان ظهور کرد، پس از اندک زمانی تبدیل به فرقه ای خانمان برانداز شد که هم با مرد و هم با خانواده ضدیت داشت. فمینیست ها با برپا کردن اعتراضات موسوم به "مارش فاحشگان" در کانادا تقریباً خطی و مشی مفسادانه ای در پی گرفتند. آنان با استفاده از تعابیری همچون "بدنم مال خودم است"، "من چرا باید پاسخگوی عقده‌های جنسی مردان باشم" و ... بر ترویج بی بند و باری، خانواده ستیزی و اشاعه فحشاء و فساد اخلاقی تاکید ورزیدند. تندروی فمینیست ها موجب شد تا در بین پاره ای از جوامع مردان تفکرات زن ستیزانه و یا برتری جویانه­ غیر عادی بروز کند.



تفکر فمینیستی که یکی از اصول آن بی قید و تعهد بودن زن است، در ذات خود معضل زنا و فرزند نتیجه­ی آن را دارد. این دسته از تفکرات با طرح کردن اهداف اخلاق ستیزانه خود در قالب مواردی همچون استقلال و آزادی زنان که در واقع همان فرار از قیود خانوادگی و تعهدات زنا شویی است، باعث ترویج روابط نامشروع و ازدیاد فرزندان نامشروع می شوند.

از آنجا که بیشتر مبتلایان به ایدز از میان جامعه زنان هستند، که منشاء اثر آن هم، بیشتر مسائلی چون تن فروشی، تجاوز، فساد اخلاقی همسر و ... است؛ محتمل است که این موارد تبدیل به بهانه ای شود تا فمینیست ها با توسل به آن دست به ترویج تفکرات فمینیستی و خانواده ستیز بزنند. با توجه به برپایی مراسمات آن ها در سطح جهانی ایعاد این حملات ضد ارزشی بسیار توسعه یافته تر است و مخاطبان بیشتری را به خود جلب می نماید.

فمینیست ها می­گویند تبعیضات جنسیتی، ایدز را زنانه کرده است.

- ظهور جنبش های ضد اخلاقی

با دریده شدن پرده تمدن و اخلاق بشری، فسادهای اخلاقی در قالب جنبش های اجتماعی پدید آمدند. پیدایشی که اوج آن در جنبش هیپی های(Hippie) آمریکا نمایان شد. جنبشی که مشتی گدای جلب توجه، آن را پدید آورده و جهت مرتفع کردن خواهش های شهوانی و نیازهای بیمار گونه خود و برای زندگی جنسی بدون تعهد از آن استفاده می کردند. بدین ترتیب هیپی ها مدافع روابط جنسی آزاد بین دختر و پسر و فرار از هر گونه رابطه تعهد آور شدند.

رشد این قبیل حرکتهای اجتماعی منحرفانه همراه با انفعال نهادهای مذهبی مسیحیت، باعث شد در گذر زمان فساد جنسی تبدیل به فرهنگ غالب بسیاری از جوامع غربی گردد. البته این فساد محدود به غرب نشد، بلکه در حال حاضر از یک سو با تسلط غرب و ابر سرمایه داران بر صنعت فیلم سازی و شبکه های اجتماعی و از سوی دیگر با سیاست صدور فرهنگ آمریکایی، این بیماری به دیگر مناطق جهان نیز سرایت کرده است. و نتیجه آن نیز چیزی جز سقوط ارزش های اخلاقی و بدنبالش افول نهاد مقدس خانواده بخاطر ماهیت تعهد ستیز این حرکات، نخواهد بود.

6- قواعد خشک و کهنه مسیحیت

شریعت و قوانین مسیحیت بسیار کهنه و فاقد هرگونه تطابقی با نیازهای روز جوامع هستند. کهنه گی و بی ربط بودن این قوانین بیشترین اثر سوء خود را بر نظام خانواده گذاشته است. از آنجا که قوانین مسیحی، مسئله طلاق را حرام می داند و در حقیقت ازدواج را پیوند غیرقابل گسست تعریف می کند، خیانت جنسی و روابط خارج از خانواده تبدیل به فرهنگ و پدیده ای مرسوم در بین مسیحیان شده است.

بخش پنجم- تبعات سقوط خانواده در غرب

فروپاشی نظام خانواده در غرب همانطور که خود مدلول دلایل مختلفی است که به پاره ای از آنان در فوق اشاره شد، برخی تبعات اجتماعی را نیز در پی دارد که سعی می شود به ترتیب اهمیت، به آنان پرداخته شود:

1- پیدایش نسلی حرام زاده

فرزند نامشروع یا به زعم روشنفکران، فرزند "خانواده تک والدی" فرزندی است که یا والد او مشخص نیست و یا از طریق رابطه جنسی نامشروع(خلاف موازین شرعی) بوجود آمده است. نسلی که در ابتدا بنا بر مقتضیات ذاتی زمانه، چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما پس از سونامی فروپاشی نهاد خانواده و بدنبال آن شدت گرفتن بی بند و باری جنسی، از نظر جمعیتی افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در واقع فروپاشی نهاد خانواده در غرب موجب شد تا این تمدن دچار شوکی اخلاقی قرار گردد و بی بند و باری جنسی و بدنبال آن افزایش حرامزادگان در سطح جامعه رشد یابد. با وجود اینکه دولت ها سعی در کاستن از شدت بحران اخلاقی فرزندان نامشروع داشتند اما با شدت گرفتن جنبش های ضد اخلاقی که در اروپا بیشتر در قالب "موج سوم فمینیسم" ظاهر می شد و در آمریکا با عنوان"جنبش هیپی ها" نمایان گشت، تقریبا مبارزه با مسئله زاد و ولد نامشروع به حاشیه رفت و دولت ها در راستای سیاست "گر خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو" نسبت به این مسئله سکوت اختیار کردند و با بی طرفی خود موجب قوت گرفتن این پدیده شوم اخلاقی شدند.

دولتهای غربی که نتوانستند جلوی سقوط نظام خانواده و تبعات ناشی از آن را بگیرند، حتی دست به تغییرات ساختاری در سیستم اجتماعی- قانونی خود زدند تا با این چالش ها روبرو شوند، تغییرات و تمهیداتی که کوچکترین سطوح آنان را می توان در لغو قانون محدودیت سنی برای خرید "قرص صبح فردا"(قرص پیش گیری از بارداری) دید. شاید مهمترین تلاشها در این راستای قانون گذاری های صورت گرفته در جامعه غرب جهت موازی سازی با نهاد خانواده از طریق رسمیت قانون بخشیدن به ارتباط موقت جوانان غرب دید. اما با وجود اینکه دولت های غربی سعی کردند با وجه قانونی بخشیدن به این دسته از روابط موقت و منحرفانه و موازی ساختن آنان با نظام خانواده تا حدی موفق به فرار از اذهان عمومی شوند.

بطورکلی غربیان نتوانستند تبعات ناشی از فروپاشی خانواده من جمله تشدید حرام زادگی را خنثی و آثار منفی آن را محو نمایند. همچنین با افزایش جمعیت حرامزادگان، فروپاشی خانواده شدت گرفته است. تولد فرزندان نامشروع همچون هر عمل خلاف اخلاق دیگری، برای جامعه تبعات منفی به همراه دارد. از سوی دیگر همین نتیجه ناشی از فروپاشی خانواده، خود با تکیه به پیامدهایش از عوامل تشدید این فروپاشی است. از این جهت به ذکر پاره ای از آن ها اشاره می شود:

- شکستن تابوی فرزند نامشروع

هنوز بخشی از جامعه غربی دارای نمایه های سنتی و مذهبی است و جامعه تا چندی پیش رنگ و بوی مذهبی داشته است. ترویج زاد و ولد نامشروع و رسمیت بخشیدن به آن، باعث جلب توجه و شکستن حرمت آن در اندک جمعیت اخلاق مدار غرب می شود.

- تشدید تزلزل نهاد خانواده

مادران و فرزندان نامشروع را خانواده نامیدن و عنوان "خانواده تک والدی" بر آنان گذاشتن، با توسل به کاور عوام فریبانه "هدف آرامش است"، ماهیت و ذات تشکیل خانواده را هدف قرار می گیرد. در حقیقت با این تعریف اصالت اخلاقی خانواده را هدف قرار می دهند.

- متعصب نشاندن جریان های اخلاقی

در جراید و بخش های هنری غربی از مادران این فرزندان بعنوان زنانی"تجربه گرا و مستقل" یاد می شود و این فرزندان را "نیازمند توجه" توصیف می کنند. سعی می شود عمل شنیع بارداری نامشروع با قالب "از تعهد و الزام گریزی" توجیه شود. از سوی دیگر برای کوبیدن مخالفان این بحران اخلاقی، از آنان با عناوینی همچون "نسل پیر"، "اقلیت متعصب" و " ناسیونالیست های فالانژ" یاد می شود، که این مسئله باعث تضعیف جریان های اخلاق گر این جوامع است.

- توجیه همجنس گرایی

از آنجا که بارداری نامشروع در برخی فرهنگ ها با واکنش اجتماعی روبرو می شود، از این رو ممکن است باعث شود گرایشات همجنس گرایانه(که بارداری در آن موضوئیت ندارد) بالاخص در بین جامعه زنان و کودکان قربانی این عمل شنیع، شدت یابد.

- مشکلات روانی

مسلماً فرزندان نامشروع بنا به خلاء عاطفی(ناشی از عدم وجود یکی از والدین) بیشتر از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. در حقیقت این دسته از فرزندان در دراز مدت حس پوچی و نا امیدی، جامعه ستیزی و هنجار شکنی پیدا می کنند و در سنین بالا حاضر به برقراری رابطه جدی و تعهد آور با ضمانت های شرعی و اخلاقی می شوند. نتیجتاً این مجموعه از عوامل این افراد را تبدیل به انسان هایی دارای کمبود روانی و اختلال های مربوطه می کند.

- بالابردن آمار طلاق

زنانی که قبل از ازدواج از مرد دیگری فرزند دارند، قطعا پس از ازدواج در هماهنگ سازی بین دو گروه انسانی قدیم(خود و فرزند نامشروع) با جدید(خود و همسر جدید) به مشکل برخواهند خورد و حتی در صورت هماهنگ سازی نیز، ممکن است پیوند های خاص خلاف اخلاقی بین مرد و فرزند نامشروع(دختر) شکل بگیرد، مسلماً این چنین مواردی زمینه طلاق را به شدت افزایش می دهد.

2- تشدید ناآرامی های اجتماعی

از دیگر تبعات اجتماعی فروپاشی خانواده، سقوط ارزشهای اخلاقی- اجتماعی و به دنبال آن محو وجدان اجتماعی و افزایش ناامنی های اجتماعی و نابهنجاری های روانی در سطح جوامع غربی می باشد.

3- زوال بیش از پیش اخلاق

سقوط نظام خانواده و تبعات منفی ناشی از آن بویژه شکست های عاطفی پس از فروپاشی یک خانواده باعث می شود تا در دید جوانان غربی، ایجاد خانواده یک ریسک بزرگ تلقی شود و از این رو آنان برای ارضای نیازهای خود به روابط جنسی بی قاعده و انحرافات خلاف عرف رو آورند.

4- فراهم شدن زمینه ای گسترش همجنس گرایی

فروپاشی نهاد خانواده و در پی آن شکست های عاطفی ناشی از آن، باعث شده است طیفی از جامعه غرب که دارای نظام اخلاقی ارزشی شخصی نیستند، برای فرار از خلع های عاطفی ناشی از شکست گذشته و هراس از تکرار این تجربه در آینده، روی به روابط جنسی با همجنس خود آورند.


در مجموع بحران فروپاشی خانواده در غرب، ریشه در مجموعه ای از عوامل تاریخی همچون جنگ ها، تحولات اجتماعی(ظهور موج سوم فمینیسم، هیپی ها و ...)، بحران های اقتصادی و بالاخص موقعیت روانی یک جامعه دارد. در جامعه امیدوار و بدون هراس، اعضاء با شجاعت به سراغ ایجاد رابطه تعهد آور(ازدواج) می روند، در صورتی که در جوامع مضطرب از آینده، افراد به دلیل هراس از ناکامی سعی می کند با مسائل زودگذر خود را آرام کنند، مسائلی که از شوم ترین آثار آن پدید آمدن نسلی نامشروع در این جوامع است. از سوی دیگر قدمت و عدم اراده دولت ها باعث شده است که غرب نتواند به طور ریشه ای با این بحران برخورد کند. از این رو، ناچار در طول زمان این اعمال را به رسمیت می شناسد، برای نمونه می توان به رسمیت یافتن و قانونی شدن روز افزون ازدواج همجنسگرایان، ازدواج و فرزندخواندگی آن ها در جوامع مختلف غربی اشاره کرد. با به رسمیت شناختن سایر روابط ناصواب توسط دولتها که منجر به نوعی به موازی سازی با نهاد خانواده شده است، فروپاشی نهاد خانواده در غرب شدت بیشتری خواهد یافت.

سوالات و شبهات پیرامون حضرت امام رضا علیه السلام

سوالات و شبهات پیرامون حضرت
امام رضا علیه السلام


1 چرا به اما رضا « ثامن الحجج» می گویند ؟
2 با وجود علم غیب امامان چرا گاهی ایشان انگور یا خرما یا دیگر میوه های مسموم را تناول کرده و به شهادت می رسیدند ؟ مثلا امام رضا علیه السلام که می دانست انگوری که جلویش گذاشته اند مسمو م است چرا تناول فرمود ؟
3 آیا در متون اصلی و کتاب های مهم اهل سنت، از زندگی و شخصیت امام رضا علیه السلام یاد شده است؟
4 امام در میان دانشمندان اهل سنت چه جایگاهی داشت از توصیف آنان یاد کنید؟
5 امام رضا علیه السلام را چگونه به خاک سپردند؟
6 چرا امام رضا علیه السلام در کنار قبر هارون دفن شده است؟
7 دوران مسمومیت و بیماری امام چند روز بود؟
8 از چه زمانی تلاش شد شهادت امام رضا علیه السلام را به مرگ طبیعی جلوه دهند و مامون عباسی را از مسموم کردن امام مبری می دانند؟
9 مورخان درباره شهادت امام و نقش مامون در این ماجرا چه نظری دارند؟
10 در نماز می خوانیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و در حدیثی از امام رضا (ع) آمده که در گرفتاریها از ما یاری بجوئید. آیا چنین احادیثی مغایر با کلام خداوند نیست؟
11 چگونه به امام رضا (علیه السلام) بگویم که دوستشان دارم؟
12 چرا خوابیدن در حرم امام رضا (ع) ممنوع است دلیل آن چیست؟
13 امام رضا در هنگام شفا دادن چه چیزی را از ما می خواهند؟ آیا اگر آنها یک بار شفا پیدا کردند و از دستورات خدا سرپیچی کردند دوباره هم دعای آنها مستجاب می شود؟
14 علت اینکه بعد از چند سال ضریح مطهر امام رضا (ع) را تعویض می نمایند چیست؟
15 اگر از امام رضا بخواهیم که آقا من می خواهم با شما دوست شوم آیا بی احترامی به آقاست می خواهم شما دوست من باشید نه کسی دیگر آیا درست است و چه شرطی دارد؟
16 منظور از عبارت « هارب منک الیک و … » در زیارت امام رضا علیه اسلام چیست؟
17 دنیا، زندگی، مرگ، آخرت، هدف خلقت و... را از منظر امام رضا (علیه السلام) توضیح دهید. (با معرفی کتاب)
18 افرادی خائن هستند که از دین اسلام ناراحت هستند و داخل حرم امام رضا (ع) بمب گذاشتند چرا این کار را می کنند؟!
19 در إذن دخول حرم مطهر امام رضا (ع) باید ابتدا از خداوند اجازه بگیریم بعد از رسول خدا، بعد از حجت خدا و بعد از ملائکه. اما در اجازه داخل شدن نوشته شده است: (أ أدخل یا رسول الله) یعنی از خداوند اجازه گرفته نشده است چرا؟ آیا دلیل خاصی دارد یا خیر؟
20 مردم نیشابور در زمان حضور حضرت ثامن الحجج شیعه بودند یا سنی؟
21 آیا جسم مبارک و مطهر حضرت ثامن الائمه علیه السلام و سایر معصومین علیهم السلام در مقبره آنان در کره زمین مدفون و حاضر است یا به روایتی که اینجانب شنیده ام و از صحت و سقم آن اطلاع کامل ندارم جسم مطهر آنان به اذن پروردگار به جایگاه دیگری منتقل گردیده است؟!
22 چرا هر کس امام هشتم علیه السلام را قبول کرد طبیعتاً دوازده امام را پذیرفته است؟
23 آیا شرط تشرف به زیارت امام رضا (ع) تشرف به حرم حضرت معصومه می باشد؟
24 امام رضا(ع) در کجا ساکن بوده و در چه مکانی به شهادت رسیده و چرا در این سرزمین مدفون است؟
25 چرا امام رضا (ع) در مشهد به خاک سپرده شدند؟
26 چه کنیم که شفاعت امام رضا (ع) شامل ما هم بشود؟
27 به چه دلیل پدر امام رضا علیه السلام نام پسرش را رضا گذاشتند. آیا حدیثی در این مورد داریم؟
28 سعی و تلاش امام رضا (ع) در دوران زندگی اش برای چه بود؟
29 امام رضا در روایتی راجع به زیارتشان فرمودند "عارفا بحقی". چرا ما در روایات زیارت ائمه دیگر این را نداریم و چگونه باید من زائر معرفت پیدا کنم؟
30 امام رضا (علیه السلام) چند لقب دارد و دلیل علمی هر لقب را بیان نمائید؟
31 نام اولین خادم آقا امام رضا (ع) چیست؟
32 اینکه امام رضا (علیه السلام) فرموده اند هر کس مرا در سرزمین دور از خاندانم زیارت کند روز قیامت سه جا به فریادش می رسم تا از هراسهای آن نجاتش بخشم یعنی چه؟ توضیح دهید.
33 چرا به امام رضا (ع) ابو الحسن می گویند؟
34 امام رضا (ع) چگونه به این همه راز و نیاز و دعا گوش می دهند؟
35 کتابی درباره زندگی‌نامه امام رضا (ع) معرفی نمایید.
36 چگونه به امام رضا (ع) عرض ادب کنیم؟
37 چرا امام رضا (ع) درسن سی و پنج سالگی به امامت رسیدند مگر زودتر لیاقت امامت را نداشتند؟
38 لطفا بفرمائید که آیا این موضوع که نقل از کتاب تاریخ اسلام نوشته علی رفیعی است که آن هم به نقل از عیون اخبار الرضا (ع)، ج 2، ص 147 به نقل از عبدالسلام صالح هروی می گوید که امام رضا-علیه السلام- در ابتدای ورود به مشهد امروزی که سناباد نام داشت ابتدا به کوهی
39 چرا مرقد امام رضا (ع) دقیقا زیر گنبد قرار نگرفته است آیا دلیل خاصی دارد؟
40 نحوه برخورد با مشکلات در زندگی روزمره بر اساس زندگی امام رضا (ع) چگونه باید باشد؟
41 همه مواردی را که باعث خوشحالی امام رضا(ع) می شوند - غیر از زیارت- نام ببرید؟
42 از آنجاییکه روایت است زیارت امام رضا (ع) برابر است با حرام شدن جهنم برای زائر آن آقا و بخشش گناهان آن فرد. آیا این طور خواهد بود؟
43 راههای رسیدن به معرفت امام رضا (ع) چیست و احادیثی را در این مورد ذکر کنید.
44 اولین مکانی که امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد به آنجا رسیدند و توقف کردند و در آنجا دعایی نیز به مردم شهر نمودند کجا بوده و چه دعائی فرمودند که شاید خیلی از ما آن را نمی دانیم؟
45 آیا امام رضا (علیه السلام) در شهر مشهد بشهادت رسیدند؟
46 آیا واقعا امام رضا (علیه السلام) در مصلی مشهد نماز خوانده اند؟
47 آیا هنگام آمدن به و رفتن از شهر سلام و خداحافظی از امام رضا (ع) جایز می باشد؟
48 ویژگیهای امام رضا «علیه السلام» را بطور کامل بنویسید؟
49 به نظر شما اینکه در باب برخی از امامان مثل امام رضا (ع) نقل شده است که با دست خودشان جام زهر را نوشیده اند صحیح است یا خیر؟ لطفاَ توضیح دهید.
50 آیا درست است که میگویند حضرت محمد صلی ا... علیه وآله و حضرت علی علیه السلام عمرشان یک اندازه بود و امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام نیز به یک میزان زندگی نمودند؟
51 بهترین نیکی به امام رضا (علیه السلام) چیست؟
52 اگر بخواهیم به امام رضا (علیه السلام) نزدیک شویم و از مطالعه کتاب هم چیزی عائدمان نشود و منظور را نفهمیم چه کنیم؟
53 آیا جریان رد پای امام رضا (ع) در نیشابور واقعی است یا خیر؟
54 با این حال که مدت امامت امام رضا (علیه السلام) بیشتر از امام حسین (علیه السلام) بود چرا امام رضا (علیه السلام) خواهر خود را به همراه نیاورد و مدت اقامت چند سال بود؟
55 چرا در بعضی از نمازهای یومیه به امام رضا (علیه السلام) سلام می دهیم و چرا نام امام دیگری به طور خاص برده نمی شود (غیر از امام عصر (عج) و حضرت سید الشهدا (علیه السلام) .
56 لطفاً کتابی را که بصورت کامل مناظرات امام رضا (ع) در آن جمع آوری شده باشد معرفی فرمایید؟ ضمن اینکه اندکی درباره این منظرات توضیح دهید.
57 به نظر می رسد که بعضی از زایرین بیشتر از آنکه از خدا حاجت بخواهند از امام رضا (ع) حاجت می خواهند آیا اشکال دارد؟
58 آیا حضرت معصومه (علیها السلام ) در قم خواهر امام رضا (علیه السلام ) است؟
59 تعداد گلدسته‌های حرم امام رضا «علیه السلام» را بنویسید؟
60 آیا حتما و الزاما آداب زیارت امام رضا (ع) طبق متن نوشته شده در زیارتنامه باید رعایت و خوانده شود برای مثال حتما نماز بعد از زیارت باید عقب تر از قبر مطهر خوانده شود و یا اینکه دعایی که باید پایین پای حضرت خوانده شود آیا امکان انجام اعمال ذکر شده در زیارتن
61 آیا هر کسی که به حرم امام رضا (علیه السلام) می آید و مریض است شفا پیدا می کند چه کافر چه شیعه؟ یا فقط شیعیان؟
62 چگونه می‌توان خادم حضرت امام رضا(ع) شد؟
63 آیا مرقد اصلی امام رضا (ع) در پایین است یا بالا؟ امام رضا (ع) چند لقب دارد؟
64 چگونه بین زیارت امام رضا (ع) و حضرت مهدی (عج) ارتباط برقرار کنیم؟
65 امام رضا (علیه السلام ) در چه جاهایی به سراغ زایرشان می آیند؟
66 آیا درست است که امام رضا (علیه السلام) غریب است؟
67 چرا با اینکه ما اینقدر به امام رضا (علیه السلام) بدی می کنیم ولی ایشان در عوض به ما خوبی می کنند؟
68 آیا امام رضا «علیه السلام» نماز مخصوصی دارند؟
69 امام رضا (علیه السلام) چقدر به زائرانشان از جمله من گناهکار توجه دارند؟
70 آیا کتابی معتبر در دست دارید که عنایات آقا امام رضا (ع) و مداوای درد دردمندان را بیان کرده باشد؟
71 دلایل عدم پذیرش ولایتعهدی مامون توسط امام رضا (ع) چیست؟
72 چه مصلحتی بوده که امام رضا (علیه السلام) در مشهد به شهادت برسند؟
73 چطور امام رضا (علیه السلام) را با قلب خود پیدا کنیم؟
74 چه کتابهایی در زمان امام رضا (ع) رایج بوده است؟
75 چرا مأمون امام رضا علیه السلام را به عنوان ولایتعهدی تعیین کرد؟
76 چرا پس از نماز برای سلام دادن به امام رضا (ع) به سمت چپ و برای دیگر امامان (ع) رو به قبله می‌ایستند؟
77 آیا منکر ولایت امام رضا (ع) کافر است چرا که در زیارت جامعه آمده است که «من حجدکم کافر»؟
78 چرا امام رضا (ع) ولایتعهدی مأمون را نپذیرفتند (مگر در صورت پذیرش چه مشکلاتی بوجود می آمد؟)
79 چرا مأمون امام رضا (علیه السلام) را به قتل رساند؟ آیا خانواده امام رضا (علیه السلام) هم به دست مأمون به قتل رسیدند؟
80 به چه دلیل نام مبارک امام رضا (ع) «رضا» نامیده شده است؟
81 آیا نذوراتی که تقدیم امام رضا (ع) می‌شود باید همراه با اعتقادی کامل باشد؟
82 منظور از معرفت داشتن به امام رضا (علیه السلام) یعنی چه؟
83 کتاب‌هایی در مورد امام رضا (ع) معرفی کنید.
84 چطور می‌توان ارتباط با امام رضا علیه‌السلام را بیشتر نمود؟
85 چگونه می‌توانیم با امام رضا (علیه‌السلام) از طریق روان‌شناسانه ارتباط برقرار کنیم؟
86 در روایات آمده: «الصلوة عمود الدین». در فرازی از زیارت امام رضا (ع) نیز آمده: «السلام علیک یا عمود الدین» چه رابطه ای میان این دو، می تواند وجود داشته باشد؟
87 مهمترین دغدغه امام رضا (ع) در دوره امامت چه بوده است؟
88 عنایت امام رضا (ع) چگونه حاصل می شود؟
89 شناخت بیشتر امام رضا (ع) از چه راهی میسر است؟
90 علت اینکه گاهی اوقات شدیداً کسی مثلا امام رضا (ع) را دوست دارد، ولی بعد از مدتی این دوستی و عشق و محبت دیگر وجود ندارد چیست ؟
91 آیا روح امام رضا (علیه السلام) در صحن مبارک وجود دارد؟ اگر وجود ندارد، پس چگونه انسان با ایشان ارتباط برقرار می‌کند و جواب می‌گیرد؟
92 شنیده ام افراد بسیار زیادی در صحن امام رضا (ع) شبها می خوابند. آیا خوابیدن در آن جا صحیح است؟
93 چرا به امام رضا (علیه السلام ) لقب غریب می دهند؟ آیا امام رضا (ع) در ایران غریب بود یا در خراسان؟
94 چرا امام رضا (علیه السلام) به مشهد آمدند در حالی که می دانستند به شهادت می رسند؟ امام رضا (ع) که می دانست انگوری که جلویش گذاشته اند مسموم است، چرا تناول فرمودند؟
95 آیا امام رضا (ع) لیاقتی در افراد مشاهده می کند که آنها را فرا می خواند؟
96 مأمون که خیلی علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) را اذیت و تبعید کرده و کافر و مشرک می‌باشد چرا اسلام و شیعه قبول کردند او را پیش امام رضا (علیه‌السلام) دفن کردند و مردم خیلی امام رضا را زیارت می‌کنند و آن مشرک در همان جا دفن شده و او را جدا نمی‌کنند؟
97 احترام به همه کسانی که در مشهد دفن شده اند حتی امام رضا (ع) مساوی است یا خیر؟
98 در روایات آمده که محل دفن امام رضا (ع) قطعه ای از بهشت است اگر اینگونه باشد: 1) آیا قطعه ای از بهشت موعود است؟ 2) در بهشت واجبات مانند نماز و… ساقط مبشود چون آنجا نتیجه کارها را می بینیم دراین صورت وقتی که وارد حرم میشویم باید اعمال ساقط شوند؟!
99 گاهی اوقات دیده می شود که درامامزاده ها یا در حرم امام رضا «علیه السلام» مردم زائر در مقابل ضریح سجده می کنند, مگر نه اینکه سجده فقط مخصوص خداوند یکتاست. پس چرا سجده میشود؟
100 یک ارتباط معنوی برای تقویت عقل و جسم و روح به وسیله قرآن, خدا و امام رضا «علیه السلام» باید چگونه باشد؟
101 اینکه می گویند امام رضا (ع) قبله هفتم است چیست؟ لطفا توضیح دهید؟
102 چرا به امام رضا «علیه السلام» ضامن آهو می گویند؟
103 چندی پیش به علت شفا نیافتن و فوت نمودن مریض مان در شب تولد امام رضا(ع)، در اعتقاداتمان خلل وارد شد که بعضا ناشکری هایی هم نمودیم؛ چرا دعایمان مستجاب نشد تا شفا یابد؟ و اینکه الان بخاطر ناشکری مان می خواهیم توبه نماییم، لطفا راهنمایی نمایید.
104 آیا امام رضا (ع) را در زندان هارون زندانی کرده اند؟
105 چه کسی طرح ساختن حرم مطهر امام رضا (ع) را برنامه ریزی نمود؟ سازنده این مکان کیست؟
106 با وجود پهنآوری سرزمین خراسان چگونه شد که هارون الرشید را جلوی پای امام رضا (ع) خاک کرده اند؟
107 اگر حضرت امام رضا «علیه السلام» خودش حاضر بود آیا اجازه می داد این همه پولها درمحیط حرم خرج شود در حالی که درجامعه اسلامی این همه مشکلات و گرفتاری مسکن و ازدواج و اشتغال وجود دارد. لطفا راهنمایی فرمایید؟
108 آیا این مکان یعنی حرم مقدس امام رضا ( ع ) قبلاً کاخ مأمون لعنتی بوده است؟ آیا امام رضا (ع) در این مکان به شهادت رسیده است؟
109 چگونه می توان به وجود مبارک امام رضا (ع) نزدیک ونزدیک تر گردید؟
110 آیا روحانیونی که در حرم مطهر امام رضا (ع ) یا در اماکن متبرکه مشغول روضه خوانی می باشند و عده ای اطراف آنها جمع می شوند کار درستی است یا خیر؟ لطفاً‌ توضیح دهید؟
111 گاهی در حرم مطهر امام رضا با صدای بوق و طبل مواجه می شویم لطفاً بفرمایید این موضوع چه فلسفه ای دارد؟
112 چرا ما می گوییم که امام رضا (ع) ما را دعوت کرده در صورتیکه در حالات شفا یافتگان می خوانیم که امام شب قبلش در خوابشان آمده است؟
113 چرا امام رضا (ع) از رئوفیتشان کمتر استفاده می کنند؟


1 امام رضا علیه السلام، حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) را چگونه توصیف می کند؟
2 خرد و خردورزی در نگاه امام چه جایگاهی دارد؟
3 یک زندگی خوب را از نگاه امام رضا علیهم السلام ترسیم کنید؟
4 به چه کسی نمی توان اعتماد کرد؟ از ویژگی های افرادی که نمی توان به آنان تکیه کرد چیست ؟ از دیدگاه امام رضا علیه السلام بیان کنید؟
5 برترین مرد م کیستند و چه نشانه هایی دارند؟ از دیدگاه امام رضا علیه السلام بیان کنید؟
6 چهره های منفی را چگونه می توان تشخیص داد ؟ نشانه های آن را بیان کنید؟ از دیدگاه امام رضا علیه السلام بیان کنید؟
7 در مکتب امام رضا علیه السلام نشانه های ایمان چیست ؟
8 از دیدگاه امام رضا علیه السلام، چگونه می توان به ایمان واقعی دست یافت و حقیقت آن را درک کرد؟
9 امام رضا علیه السلام چه ویژگی هایی را شایسته انسان مومن می داند؟
10 سخنانی از حضرت رضا علیه السلام درباره درجات توکل بیان کنید؟
11 مهم ترین وظیفه مدیران ارشد از نگاه امام رضا علیه اسلام چیست؟
12 یک معیار برای انتخاب همسر از امام رضا(ع) بیان کنید؟
13 آیا امام رضا علیه السلام یاران خود را به گفتن ذکر خاصی رهنمون می کرد؟
14 متاسفانه شخصیت حضرت ابوطالب عموی گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و پدر بزرگوار امیر المومنین (علیه السلام) مورد بی مهری قرار گرفته است امام رضا علیه السلام درباره ایشان چه می فرماید.؟
15 پیام امام رضا علیه السلام به شیعیان که عبدالعظیم حسنی آن را روایت کرده است، چیست ؟ لطفاً سند آن را نیز بیان کنید؟
16 آیا مامون قبل از ولایت عهدی امام ، پیشنهاد خلافت را به ایشان داده بود ؟ واکنش امام چکونه بود ؟
17 علت واقعی مامون برای واگذاری خلافت یا ولایت عهدی به امام رضا علیه السلام چه بود براستی او از این تصمیم چه هدفی را دنبال می کرد؟
18 درباره تلاش و سعی مامون برای واگذاری قدرت به امام رضا علیه السلام چه دیدگاه هایی مطرح شده است؟
19 آیا امام رضا علیه السلام با حضرت عبدالعظیم حسنی ارتباطی داشته است ؟
20 چگونه می توانیم با تاسی از امام رضا علیه السلام با قرآن انس گیریم ؟
1 مجموعه ای از کتاب های فارسی درباره شخصیت امام رضا علیه السلام را نام ببرید؟
2 آیا مکانی که امام رضا علیه السلام را به خاک سپرده اند همان محل شهادت حضرت می باشد؟
3 آیا امام رضا علیه السلام درشهر مشهد به شهادت رسید؟
4 امام رضا علیه السلام در هنگام شهادت چند سال داشت؟
5 امام رضا علیه السلام در چه تاریخی شهید شد؟
6 امام رضا علیه السلام در زمان کدام خلیفه زندگی می کرد؟
7 امام رضاعلیه السلام در چه سالی امامت را بر عهده گرفت و دوران امامت ایشان چند سال بود؟
8 به صورت کوتاه و گذرا دوران زندگی امام را بیان کنید.
9 نقش خاتم و انگشتر امام چه بود؟
10 چرا به امام رضا علیه السلام لقب غریب می دهند؟ آیا به خاطر دوری از اجداد بزرگوارشان بوده است؟
11 چرا به امام رضاعلیه السلام قبله هفتم می گویند؟
12 چرا به امام رضا علیه السلام ضامن آهو می گویند؟
13 آیا لقب « عالم آل محمد» برای امام رضا (علیه السلام) مستند است یا در قرون اخیر این لقب را به ایشان نسبت داده اند؟
14 چرا امام را «رضا» لقب دادند و چه کسی این لقب را بر امام نهاده است؟
15 نام و القاب امام رضا علیه السلام چیست؟
16 کنیه امام رضا علیه السلام چه بود؟
17 امام رضا علیه السلام چند برادر و خواهر داشت و نام آنها چیست؟
18 امام رضا علیه السلام چند فرزند داشت؟
19 امام رضا علیه السلام چند همسر داشت؟
20 درباره شجره نامه امام رضا علیه السلام توضیح بدهید؟
21 مادر امام رضا علیه اسلام چه نام داشت؟ درباره شخصیت ایشان چه اطلاعاتی وجود دارد؟
22 پدر امام رضا (علیه السلام) در چه سالی به دنیا امد و در چه سالی به شهادت رسید؟
23 امام رضا (علیه السلام) در چه سالی و در چه شهری دیده به جهان گشود؟
24 امام رضا (ع) در دوران نوجوانی خود چگونه فردی بودند و رابطه ایشان با خداوند متعال به چه صورت بوده است؟
25 لطفا در خصوص همسر امام رضا (ع) مقداری توضیح دهید که آیا دختر و یا خواهر مامون بوده یا خیر چند منبع ذکر نمائید؟
26 چند کتاب را در مورد زندگی حضرت امام رضا نام ببرید؟
27 در مورد زندگی امام رضا «علیه السلام» توضیحاتی ارائه نمائید؟
28 در مورد شجره نامه امام رضا (علیه السلام) توضیح دهید.
29 لطفا در خصوص زندگی امام رضا (ع) مطلبی را عنایت فرمایید؟
30 لطفا در مورد شخصیت و زندگی امام رضا (ع) توضیحاتی را بیان نمائید و چند کتاب در این زمینه معرفی نمائید؟
31 آیا امام رضا (علیه السلام) برادری داشتند لطفا با ذکر نام، محل دفن ایشان را بنویسید؟
32 نام مادر امام رضا (ع) چیست؟
33 آیا امام رضا (علیه السلام) به جز جواد الائمه (علیه السلام ) فرزند دیگری هم داشته اند؟
34 شغل امام رضا (ع) چه بوده است؟
35 امام رضا (ع) در چه تاریخی و به دست چه کسی شهید شدند؟
36 امام رضا (علیه‌السلام) در کجا به دنیا آمده است؟
37 امام رضا (ع) چند همسر داشتند؟
38 تاریخ تولد امام رضا (ع) چیست؟
39 پدر امام رضا علیه السلام چه وقت به دنیا آمدند و چه وقت به شهادت رسیدند؟ واسم مادرشان چه بوده است؟
40 لطفاً درباره امام رضا (ع) توضیح دهید؟
 
1 وظایف والدین در قبال فرزندان از نظر حضرت امام رضا(ع) کدامند؟
2 بیاناتی از حضرت امام رضا (ع) درباره روابط همسران را ذکر نمایید.
3 از نظر امام رضا(ع) در انتخاب همسر چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟
4 احادیث امام رضا(ع) درباره شرایط و مراسم ازدواج را بیان نمایید.
5 حدیثی از حضرت امام رضا(ع) درباره ازدواج بیان نمایید.
6 سخنی از امام رضا علیه السلام را درباره تربت سید الشهدا علیه السلام بیان نمایید.
7 درباره گذشت حدیثی از امام رضا علیه السلام بیان کنید.
8 به چه دلیل در سخنان معصومان علیهم السلام بر عیادت بیمار توصیه می شود؟
9 در زندگی جمعی، بهترین و بدترین نوع رفتار چگونه است ؟ از دیدگاه امام رضا علیه السلام بیان کنید؟
10 آیا خردورزی نشانه ای دارد که بتوان با آن یک انسان خردمند را شناخت و یا خود را با آن سنجید؟ از دیدگاه امام رضا علیه السلام بیان کنید؟
11 ده حدیث گران بهای کوتاه از امام رضا(علیه السلام) بیان فرمایید تا آن را سرلوحه زندگی قرار دهیم !
12 حدیثی در اهمیت و علت نماز جماعت از زبان امام رضا علیه السلام بیان فرمایید؟
13 گفته شده که امام رضا علیه‌ السلام فرموده‌اند: «دوستان من دور از من هستند نه نزدیک من» یعنی چه؟
14 لطفا چند حدیث از امام رضا (علیه السلام) بیان نمایید.
15 آیا روایت یا سوره ای در مورد زائران امام رضا (علیه السلام) وجود دارد؟
16 چند حدیث از امام رضا (علیه السلام) درباره پدر و مادر بیان کنید.
17 امام رضا (ع) چند حدیث دارند؟
18 امام رضا(ع) فرموده اند: "محبت نیمی از خرد است." آیا منظور در سطح خانواده است و یا در کل جامعه؟
19 امام رضا (ع) در ارتباط با خانمها چه گفتاری دارند؟
20 امام رضا (ع) در رابطه با کودکان چه گفتاری دارند؟
21 خواهشمند است حداقل 10 تا از احادیث گرانبهای آقا امام رضا (ع) را برایم بنویسید که سرلوحه زندگیم قرار دهم تا هم در این دنیا از شفاعت آقایم امام رضا (ع) بهره‌ مند گردم و در آن دنیا با ایشان محشور گردم.
22 سخنی از امام رضا(علیه السلام) را درباره تربت سید الشهدا (علیه السلام) بیان فرمایید؟
23 موعظه ای از امام نقل کنید!
24 درباره نقش دعا، جمله ای از امام رضا(علیه السلام) بیان کنید؟
25 خرد و خردورزی در نگاه امام چه جایگاهی دارد؟
26 یک زندگی خوب را از نگاه امام رضا (علیهم السلام) ترسیم کنید!
27 درباره گذشت حدیثی بیان کنید!
28 یک موعظه از امام رضا (علیه السلام) بیان نمایید.

1 آیا دعبل خزاعی از شاگردان امام بود؟ درباره شخصیت او توضیح دهید!
2 نام چند تن از یاران امام رضا علیه السلام را بنویسید؟
3 یاران امام رضا (ع) چند نفر بودند و امام را چگونه یاری می کردند؟
4 مهمترین یاران امام رضا (ع) که به شهادت رسیدند را نام ببرید؟
5 نام چند تن از یاران امام رضا ( ع) را بنویسید؟
 
1 به نیابت از امام زمان (ع) به زیارت آمدن چه مزایایی دارد و آقا امام رضا (ع) و خود امام زمان (ع) چه توجهی به فرد دارند؟
2 چه کنم که امام رضا (علیه السلام) مرا برای زیارتش دعوت نماید؟
3 آیا زیارت امام هشتم از سختی و شدت شب اول قبر می کاهد؟
4 چگونه می توانیم در مقابل ضریح امام رضا (ع) با ایشان ارتباط قلبی و روحی بر قرار کنیم؟
5 بهتر است در حرم امام رضا علیه‌السلام چه زیارتی خوانده شود؟
6 چرا در پایان دعا بعد از زیارت امام رضا (ع) از خدا می خواهیم ائمه را شفیع ما قرار دهد. چرا نمی خواهیم مستقیما خودش ما را بیامرزد؟
7 طریقه صحیح زیارت امام رضا (ع) چگونه است؟
8 درخواست یک زائر از آقا امام رضا (ع) چه باید باشد؟
9 آیا زیارت امام رضا (ع) بدون نماز زیارت درست است؟
10 امام رضا (ع) فرمودند هرکس به زیارت من بیاید سه جا به فریاد او میرسم، آیا هر سلام و هر تشرف به حرم یک زیارت محسوب می شود؟
11 آیا حتما واجب است به ضریح آقا امام رضا علیه السلام دست و بوسه زد؟
12 اگر زیارت از راه دور هم قبول است چرا بیائیم کنار قبر امام رضا (ع)؟
13 آیا در زیارت امام رضا (ع) باید طبق همان دستوری که در ادعیه آمده حضرت را زیارت کرد؟
14 آیا هفت مرتبه زیارت امام رضا (ع) با یک مرتبه حج بجای آوردن برابر است؟
15 چگونه می‌توان نائب الزیاره دیگری شد؟
16 طریقه زیارتی که خود امام رضا علیه السلام می پسندند کدام است؟
17 زیارتنامه های منسوب به امام رضا (علیه السلام) از طرف کدام ائمه است؟
18 در محضر امام رضا (ع) چگونه باید طلب حاجت نمود؟
19 آیا هنگام زیارت معصوم می توانیم درخواستهایمان را مثل شفای بیماران و ادای قرض مستقیماً از خودشان بخواهیم مثلاً از امام رضا (ع) بخواهیم بیمار ما را شفا دهد با توجه به اینکه می دانیم این ذوات مقدسه واسطه فیض و مقرب درگاه باریتعالی هستند؟
20 چگونه می شود در حرم امام رضا(ع) حضرت مهدی(عج) را زیارت کرد؟
21 اگر زیارت نامه امام رضا (ع) را بصورت ترجمه فارسی آن بخوانیم مشکلی دارد؟ لطفا توضیح دهید.
22 آیا انسانی که تا بحال به حرم مطهر نیامده و آداب زیارت حرم را بلد نیست زیارت او مورد قبول امام رضا (ع) و خدای متعال است یا خیر؟
23 زیارت امام رضا (ع) واجب است یا مستحب؟
24 آیا زیارت کردن بدون دست زدن به ضریح مطهر معنی و مفهومی دارد یا باید بر اساس معرفت باشد. اکثر زائرین امام رضا علیه السلام بر دربهای حرم بوسه می زنند این عمل چه حکمی دارد و مفهومش چیست؟
25 آیا اعمال زیارت امام رضا (علیه السلام) واجب است یا مستحب؟
26 کسیکه به زیارت امام رضا (ع) می آید باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
27 چرا زائران برای امام رضا علیه السلام ارزش زیادی قائل هستند؟
28 خواندن زیارتنامه امام رضا (علیه السلام) در خارج از شهر به چه صورت می باشد (منظور آیا می توان پشت به قبله و روبروی مشهد الرضا قرار گیرد) خواندن قرآن چگونه؟
29 آیا در حال خواندن زیارت مخصوص حضرت امام رضا (ع) و زیارت سیدالشهداء باید به طرف حرم سیدالشهداء باشیم و زیارت بخوانیم و یا می توانیم رو به مرقد امام رضا (ع) زیارت را بخوانیم؟ توضیح دهید.
30 نحوه زیارت امام رضا(علیه السلام) و درخواست شفاعت از ایشان چگونه است؟
31 ما که آمده ایم زیارت، حال باید چه چیزهایی را از امام رضا (علیه السلام) طلب کنیم؟
32 چگونه می توان از زیارت بهره بیشتری برده و ارتباط قلبی بیشتری با امام رضا (علیه السلام) برقرار نمود؟
33 در روایات آمده است که (هر کس امام رضا (ع) را «با معرفت» زیارت نماید، اهل بهشت است) حال سؤال این است که منظور از معرفت چیست؟
34 آیا زیارت ائمه علیهم السلام بویژه امام رضا (ع) از راه دور امکان پذیر است؟
35 زیارت امام رضا (ع) را چه کسی بیان نموده است؟
36 چرا ارزش زیارت امام رضا (علیه‌السلام) از دیگر امامها بیشتر بیان شده است؟ و آیا اینطور است؟
37 طبق روایتی، دوری از گناه از ویژگی‌های امام رضا علیه‌ السلام است و توفیق زیارت آن حضرت نیز مطابق خواست خود ایشان است، پس چرا افراد بعد از زیارت مرتکب گناه می‌شوند؟
38 در هنگام ورود به حرم اذن دخول می خوانیم، از کجا بدانیم که خدا و رسولش و امام رضا (ع) اجازه می دهند که داخل حریم پرواز ملائک شویم؟ چون ما به خاطر گناه تاریک و ظلمانی هستیم.
39 علل اصلی موفق نشدن به زیارت امام رضا (ع)، حداقل هفته‌ای یک مرتبه چیست؟
40 بهترین دعایی که می‌توان در حرم امام رضا (علیه السلام) خواند چه دعایی است؟
41 من هر وقت وارد صحن امام رضا (ع) می شوم آن احساسی که دوست دارم به من دست بدهد نمی دهد و در این مورد از خودم رضایت ندارم راهنمایی بفرمایید.
42 من 15 سال دارم و هنوز به زیارت امام رضا (ع) نرفتم آیا روزی میرسد که امام ما را بطلبد و به زیارت ایشان بروم؟
43 با عنایت امام رضا (ع) تا بحال سال هایی به زیارتشان آمده ام ولی تا بحال نشده که مطمئن شوم که ایشان این زیارت را از من پذیرفته اند یا خیر؟ حتی من ساعتها مشغول ادعیه مختلف هستم ولی از کجا بفهمم که قبول شده؟
44 چه کنیم که وقتی به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف می شویم بی حال و کسل نباشیم؟ چه برنامه هایی را انجام دهیم تا حضرت رضا (ع) از ما خُشنود باشد؟
45 چرا مردها را در زیرزمین راه نمی دهید مگر آنها دل ندارند بروند ببینند؟
46 درمورد زیارت امام رضا ( ع ) چه شرایطی را باید رعایت کنیم تا زیارت صحیح باشد ؟
47 آیا به نظر نمی رسد که زیارت خانه کعبه مقام والاتری از زیارت امام رضا داشته باشد چرا که خداوند با هیچ یک از ائمة اطهار قابل مقایسه نیست و همچنین احساس و معرفتی که در هنگام حج و مشاهده خانه کعبه به انسان دست می دهد بالاتر از معرفتی است که انسان هنگام زیارت
48 فلسفه زیارت امام رضا (ع) ‌بردیگر امامان چیست؟ آیا این روایت که می گوید زیارت امام رضا (ع) معادل چندین حج می باشد صحیح می باشد؟ اگر روایتی پیدا شد که ثواب زیارت امامان دیگر از امام رضا (ع) بیشتراست کدام روایت را قبول نماییم؟
49 می گویند وقتی برای بار اول به مشهد و حرم امام رضا (ع) مشرف شوی هر آرزویی داشته باشی برآورده می شود در حالی که من برای مرتبه سوم است که مشرف می شوم و ... دیگر از همه جا ناامید شد ه ام آیا این موضوع فوق واقعیت دارد یا خیر؟ لطفا توضیح دهید.
50 اگر بنا است که وقتی به حرم امام رضا مشرف می شویم نتوانیم بخاطر ازدحام جمعیت به ضریح نزدیک شویم و حاجتهایمان را بخواهیم پس آیا نمی شود از راه دور در این صورت حاجت خود را بطلبیم ضمن اینکه به دلیل فشار جمعیت و اینکه همه فکرمان رسیدن به ضریح است همه حاجاتمان
51 اینجانب درحرم مطهر امام رضا (ع) ‌توان خواندن زیارتنامه را ندارم و بجای آن یک حمد و یک سوره توحید می خوانم آیا زیارتم قبول است یا خیر؟
52 آمده ام به زیارت ولی نتوانسته ام امام رضا (ع) را از نزدیک زیارت کنم می ترسم زیارتم قبول نشود و دعایم مستجاب نشود لطفاً مرا راهنمایی نمایید؟
53 لطفاً درباره زیارت امام رضا (ع)‌ توضیح دهید؟
54 چگونه می توانیم ارتباط قلبی و رو حی با مولای خود امام رضا (‌ع ) بر قرار کنیم و اینکه این ارتباط را در وجودمان کامل کنیم تا ملکه شود ؟ توضیح دهید ؟
55 چگونه میتوان زیارتی با معرفت و ارتباط با امام رضا (ع) داشت ؟

1 کرامات امام رضا «علیه السلام» شامل چه افرادی می شود؟
2 کتابی که در آن از معجزات امام رضا (ع) صحبت شده است را برای من معرفی نمائید؟
3 از معجزات امام رضا (علیه السلام) بگوئید.
4 آخرین معجزه آقا امام رضا (علیه السلام) کی و چه بوده است؟
5 چند نمونه از کرامات امام رضا (ع) را ذکر کنید‌.
6 علاقمند هستم که از کرامات فقهاء و در درجه اول حضرت امام رضا علیه السلام استفاده کنم
 
1 امام در پاسخ گویی به پرسش موافقان و مخالفان زبان زد خاص و عام بود در این باره توضیح دهید ؟
2 درباره شخصیت علمی امام رضا علیه السلام توضیح دهید ؟
3 نقل است که امام رضا علیه السلام در راه سفر به مرو در شهرهای مختلف ایران برای مردم سخنرانی و موعظه می فرمود . آیا امام به زبان مردم شهرهای مختلف ایران سخن می گفت ؟
4 آیا امام رضا علیه السلام علم غیب می دانست ، نمونه ای از آن را نام ببرید ؟
5 علم و دانش امام رضا علیه السلام در چه حدی است آیا علم امام همچون انبیای الهی است ؟
6 لطفاً چند کتاب جهت مطالعه در زمینه مناظرات امام رضا (ع) معرفی نمائید.
7 از کتابهایی‌ که امام رضا (ع) نوشته چه بوده است؟
8 چند کتاب در مورد توصیه های پزشکی امام رضا (ع) در مورد ایرانیان معرفی کنید.
 
1 امامت چیست؟
2 چه کنیم تا در امامت شک نکنیم و در این راه راست قامت و استوار باشیم ؟
3 گاهی اوقات به مسأله امامت شک می کنیم چطور خود را توجیه و قانع سازیم؟
4 چگونه می‌توان ضرورت امامت را به یک شخص غیر مسلمان ثابت نمود؟
5 ابعاد و جنبه های تأثیر امامت و ولایت بر اهل سنت تا چه حد است؟
6 مقام امامت از نظر خدا بالاتر است یا مقام نبوت؟ چرا؟
7 امام کیست و علت برتری امامت بر نبوت چیست؟
8 آیا امام کسی است که خداوند امامت را در سرنوشت او قرار داده و برحسب اراده خدا به امامت می رسد یا کسی است که در اثر اعمال رفتار به این مقام رسیده؟
9 لطفا دلایل اثبات امامت را بنویسید و در مورد اثبات بر حق بودن 12 امام از آیات قرآن مجید دلیل بیاورید؟
10 آیا امامان ما همه در سن جوانی به امامت رسیدند؟
11 علت اینکه تمام ائمه ما پدر و فرزند هستند چیست آیا با این طریق امامت موروثی نیست؟
12 چرا از بین این همه مردم فقط دوازده نفر به عنوان معصوم و امام انتخاب شوند آیا خداوند نمی توانست به جای این دوازده نفر گروه دیگری را از جمله بنده و یا شما را امام قرار دهد و اساسا چرا امامت محدود به 12 نفر است؟
13 با توجه به اینکه امامت از اصول دین است لطفا دلایل اثبات امامت را تبیین نمایید؟
14 آیا عصمت از گناه و اشتباه و ائمه هدی« علیهم السلام » اکتسابی است یا خدادادی؟
15 عصمت اهل بیت (ع) را با قرآن ثابت کنید؟
16 اگر عصمت را خداوند به معصومین (علیهم السلام) داده پس این افتخاری برای آنها نبوده است که گناه نکنند آیا اینطور نیست ؟
17 آیا عصمت یک امر اجباری است؟ توضیح دهید؟
18 چرا مقام عصمت را خداوند در اختیار عده ای خاص قرار داده و مثلاً به کسی عنایت نفرموده است؟
19 دلایل عصمت اهل بیت چیست ؟
 
1 شیوه و نوع نماز حضرت ثامن الحجج علیه السلام را بیان کنید؟
2 عبادت و ارتباط امام باخدا چگونه بود ؟
3 در سیره معصومین نمونه های فراوانی از رعایت حقوق مردم را خوانده یا شنیده ایم شیوه امام رضا علیه السلام چگونه بوده است ؟
4 کمک و احسان امام به نیازمندان چگونه بود ، نمونه هایی از آن را بیان دارید؟
5 امام رضا علیه السلام با دیگران چگونه رفتار می کرد؟
6 نحوه معاشرت و رفتار امام رضا علیه السلام با اهل خانواده چگونه بود ؟
7 آیا امام به آراستگی ظاهری اهتمام داشت ؟
8 امام رضا علیه السلام در زندگی شخصی چگونه رفتار می کرد ؟ سبک و شیوه ایشان در زندگی و نظرشان در باره ساده زیستی و تجمل گرایی بیان فرمایید؟
9 آیا می توانیم با مطالعه سیره حضرت رضا علیه السلام از آن الگو بگیریم ؟
10 وقتی از سیره امام رضا علیه السلام سخن می گوییم منظور چیست ؟
11 در مورد سیره عملی امام رضا (ع) بگویید.
12 لطفا سیره امام رضا (ع) را در خصوص نحوه معاشرت و رفتار با اهل خانواده بیان فرمایید؟
13 لطفاً‌ سیره امام رضا (ع) را درخصوص دو پدیده ساده زیستی وتجمل گرایی بیان فرمایید؟
1 ولایت عهدی امام ، چه واکنش هایی به همراه داشت ؟ عباسیان در این زمینه چه موضعی گرفتند ؟
2 مامون اگر با پاسخ منفی امام رضا علیه السلام رو به رو می شد ، ایشان را به شهادت می رساند ، آیا قیام و شهادت بهتر از ولایت عهدی نبود ؟
3 امام برای پذیرش ولایت عهدی چه شرایط و درخواستی داشت ؟
4 چرا امام رضا علیه السلام ولایت عهدی مامون را پذیرفت ؟
5 آیا از سوی هارون فشار یا تهدیدی متوجه امام شده است و فعالیت امام در این دوره چگونه بود ؟
6 مامون به چه شیوه ای امام را به شهادت رسانید؟
7 چرا مامون قصد شهادت امام رضاعلیه السلام را داشت؟
8 چرا امام رضا «علیه السلام» حکومت را از مامون قبول نکردند تا حکومت علوی تشکیل گردد؟
9 علت امتناع امام رضا (ع) از پذیرفتن ولایتعهدی مأمون چه بود؟
10 سؤال اینجانب در مورد قبول خلافت یا ولیعهدی مأمون از طرف امام رضا (ع) بود، در پاسخ سؤال خود در جاهای دیگر چنین شنیده ام که مأمون اگر با پاسخ منفی امام رضا(ع) روبه رو می شد وی را به شهادت می رساند، به نظر اینجانب شهادت بدین صورت خیلی بهتر از شهادت در کاخ ظل
1 به چه دلیل امام رضا علیه السلام به خراسان آمد ؟ آیا این سفر با میل و رغبت ایشان انجام شد؟
2 مهمترین واقعه ای که در مسیر حرکت امام گزارش شده چیست؟
3 حرکت امام رضا علیه السلام از چه مسیرهایی بود و ایشان در چه روزی به مرو رسیدند؟
4 آیا امام رضا علیه السلام با اهل بیت و فرزند خود به خراسان آمد؟
5 چرا امام رضا (علیه السلام) هجرت خود را به خراسان برای ظهور امام زمان (علیه السلام) فراهم کرده است؟
6 آیا امام رضا (ع) با اهل بیت خود به خراسان آمدند؟ (من جمله با امام جواد علیه السلام)
7 به چه دلیل امام رضا (ع) وارد خراسان شدند؟
8 چرا امام رضا(علیه السلام) اول دعوت مأمون را رد و بعد قبول نمودند و هنگامی که می‌خواستند به ایران بیایند، به خانواده شان فرمودند برای من گریه کنید؟
 




قبرستان بقیع در 110 سال قبل/ عکس


دو دهه قبل از تخریب قبرستان بقیع به دستور وهابیت کوردل یعنی در سال 1904 میلادی، گزارش مصوری از نحوه سفر کاروان‌های زیارتی به مکه و مدینه تهیه می‌شود که در آن عکس‌های نابی به چشم می‌خورد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس، «بقیع» نام قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطح است که مساحت آن بیشتر از مساحت مسجد‌النبی(ص) بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر می‌گردد.

از زمان پیامبر(ص) تا همین امروز، بسیاری از مسلمانان را که در مدینه از دنیا می‌رفتند، در بقیع به خاک می‌سپردند و هم‌ اکنون نیز قبرستان عمومی مدینه به شمار می‌رود.

قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) ام‌سلمه، ماریه و ...، «ام‌البنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمه‌های پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ... است.

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی)، وهابی‌های کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند.

 

 

حجت‌الاسلام رسول جعفریان، استاد تاریخ اسلام درباره کتاب تازه منتشر شده «مصور فی الحج» که در آن عکس‌های بی‌نظیری از مکه و مدینه منتشر شده، به وبگاه حج گفته است: در سال 1904 میلادی یک کارمند عالی‌رتبه وزارت العدل مصر با نام محمد افندی السعودی که البته هیچ ربطی به سعودی‌ها نداشت به حج اعزام شد. وی مرید سید جمال‌الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده بود.

افندی در این سفر حج همراه ابراهیم رفعت پاشا امیر الحاج مصری به حج آمد. دوربین داشت و ضمن گرفتن عکس‌های نفیس گزارشی هم از این سفر نوشت. اکنون آن گزارش به همراه تصاویر وی در کتابی با نام «مصور فی الحج» منتشر شده و اثری بسیار نفیس پدید آمده است.

وی دو سفر آمده و در سفر دوم تجهیزات بهتری برای عکاسی آورد و آثار با ارزشی از خود بر جای گذاشت. او می‌گوید که در این کار تحت تأثیر توصیه‌های شیخ محمد عبده بوده که از وی خواسته است تا اطلاعات تاریخی در باره حرمین را هم ضمیمه کار خویش سازد.

آنچه در این کتاب آمده بر اساس یادداشت‌های محمد افندی سعودی نوشته شده است. از این مطالب معلوم می‌شود که او قدم به قدم گزارش‌های دقیقی از وضعیت نوشته بوده است. با این حال مهم تصاویر قدیمی است که می‌تواند جنبه‌های مختلف حج را در این دوره نشان دهد.

برخی از این عکس‌ها می‌تواند توصیفاتی که ما از کاروان حج داشته‌ایم کامل کند. این که چطور هزاران نفر به صورت یک کاروان بیابان‌ها را طی می‌کردند، امری است که تصورش برای ما دشوار است. اما این عکس‌ها به خوبی این وضعیت را نشان می‌دهد:

 

یکی از نفیس‌ترین عکس‌ها از ضریح حمزه سید الشهداء است، عکسی که تا به حال دیده نشده است. تصویر خود محمد سعودی هم در آن دیده می‌شود:

 

عکسی هم از بقیع که دست‌کم بنده تاکنون آن را ندیده بودم:

 

دعاهای روزانه ماه رمضان + عکس + 3 زبانه + فایل صوتی و تصویری


(برای دانلود فایل صوتی روی عکسها کلیک کنید ،فایل صوتی شامل دعا و ترجمه فارسی آن است)

(برای دانلود فایل تصویری روی لینکها کلیک کنید، فایل تصویری شامل دعا و ترجمه فارسی آن است)

التماس دعا



 دعاى روز اول ماه مبارک رمضان


بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ.
خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه‌داران واقعى و قیام و عبادتم در آن قیام شب‌زنده‌داران و بیدارم نما در آن از خواب بى‌خبران و ببخش به من جنایتم را در این روز اى معبود جهانیان و در‌گذر از من اى بخشنده جنایات‌کاران.

 دانلود فایل تصویری

دعاى روز اول ماه مبارک رمضان



دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.

دانلود فایل تصویری
دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان

 

 

دعاى روز سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.

خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش و خودآگاهى را و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده‌ترین بخشندگان.

دانلود فایل تصویری
دعاى روز سوم ماه مبارک رمضان

 

 

دعاى روز چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.

خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آنروز راى انجام سپاس‌گذاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه‌داریت و پرده‌پوشى خودت اى بیناترین بینایان.

دانلود فایل تصویری


دعاى روز چهارم ماه مبارک رمضان

 

 

دعاى روز پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت‌ اى مهربان‌ترین مهربانان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز پنجم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.

خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم و مزن مرا با تازیانه کیفر و دور و برکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان و نعمتهاى بى‌شمار تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان.
دانلود فایل تصویری
دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز هفتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.

خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و برکنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.

دانلود فایل تصویری
دعاى روز هفتم ماه مبارک رمضان

 

 

دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.

خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان.
دانلود فایل تصویری
دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز نهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.

خدایا قرار بده برایم در آن بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم کن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه‌ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.
دانلود فایل تصویری
دعاى روز نهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز دهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت و مقرر کن در آن از کامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.
دانلود فایل تصویری
دعاى روز دهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز یازدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.

خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکى را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانى را و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان.
دانلود فایل تصویری
دعاى روز یازدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.

خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسم به نگاهدارى خودت اى نگه‌دار ترسناکان .
دانلود فایل تصویری
دعاى روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.

خدایا پاکیزه‌ام کن در این روز از چرک و کثافت و شکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى‌ها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم‌نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
دانلود فایل تصویری
دعاى روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.

خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان و بگشا سینه‌ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.

خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاکیزگان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز هیجدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز هیجدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین.

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار .

دانلود فایل تصویری

دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل‌کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودی‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.

خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسط‌هاى بهشت اى اجابت کننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه و پاکم نما در آن از عیب‌ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دل‌ها اى چشم پوش لغزش‌هاى گناهکاران.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.

خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى‌برم بتو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دل‌هاى پیامبران.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست وششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.

خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌اى شنواترین شنوایان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست وششم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.

خدایا روزى کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کارهاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین.

خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر کردن و یا داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن وسیله‌ام به سویت از میـان وسیله‌ها اى آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرارکنندگان.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز بیست ونهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزى کن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاک کن دلم را از تیرگیها و گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز بیست ونهم ماه مبارک رمضان
 

 

دعاى روز سى ام ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین.

خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى و قبول بر طبق خوشنودى تو و پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقاى ما محمد و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.

دانلود فایل تصویری

دعاى روز سى ام ماه مبارک رمضان



برگرفته از ganjinehmazhabi.blog.ir