موسیقی مقامی (موغامی) یادگار جلوههای زیبایی از فرهنگ دیرینه مشرق زمین
است، که از تحریف و دگرگونی اعصار مصون مانده است. نغماتی در
موسیقی”موغامی“ پیدا میشود که به عهد باستان برمیگردد.
مجتبی
قیطانی ،محقق حوزهی موسیقی سنتی خراسان با بیان مطلب فوق گفت: در کتاب لغت
موسیقی نوشته” افراسیاب بیگ لی” کلمهی مقام که به صورت موغام یا مغام هم
نوشته میشود، به عنوان مجموعهی صداها و پردههای مختلف که بر اساس یک کوک
واحد و در محور آن میگردند، تعریف شده و از آن به عنوان بالاترین مرحلهی
خلاقیت در ترکیب ساز و آواز یاد شده است.
وی ادامه داد: آنچه مد
نظر هنرمندان و مردم این منطقه است، ”موغام“ میباشد که در باور مردم خرسان
از شان و منزلت بالایی برخورداراست و به دیده تقدس به آن مینگرند و به
مصداق هنر عامه، آفریننده مشخصی ندارد و تمام افراد جامعه در شکلگیری و
نقل روایت آن سهم دارند. قیطاقی دربارهی تاریخ و قدمت موسیقی موغامی گفت:
تاریخ موسیقی این سرزمین به زمان کوچ آریاییها به ایران برمیگردد و در
پارهیی از نقاط برخی از نغمهها به صورت بکر و دست نخورده، حکایت از یک
اصالت باستانی دارد و اگر برای بررسی موسیقی، خراسان بزرگ را مد نظر قرار
دهیم، باید پهنهی این دیار را از کرانههای غربی خزر تا پهنههای ابیورد و
نسا ،مرو و تا کویرهای خراسان و هرات، مرز هندوچین مورد کاوش قرار دهیم.
وی
با تاکید بر این که خراسان فعلی نیز به علت وسعت جغرافیایی و تنوع
پراکندگی اقوام و فرهنگهای مختلف دارای موسیقی ”موغامی“ متنوع و مختلفی
است، گفت: تنوع نژادی از عربهای سامی تا هزاره ، بلوچ و نژادهای کرد و
کرمانج و ترک و ترکمن و مغول در این استان ،باعث شده است، که یکی از
غنیترین گنجینههای فرهنگی موسیقی به وجود بیاید، که بر خلاف بیشتر مناطق
ایران از سبک خاص برخوردار نیست و در نواحی مختلف استان وحدت سبک ندارد.
این
پژوهشگر ضمن تقسیم خراسان به دو حوزهی شمال و جنوب، دربارهی موسیقی
”موغامی“ شمال خراسان اظهار داشت: موسیقی جاری در این منطقه موسیقی کوهستان
،جلگه است و از یک زندگی پرحادثه و پرسوز و گداز و آوارگی حکایت میکند ،
این مساله را حتی میتوان در رقصها و بازیهای آیینی و سنتی آنها دید .
ضمن این که از گستردگی و تنوع بیشتری برخوردار است، از حال و هوای خاصی نیز
بهره میبرد و حماسه، عرفان، عشق و سوگ پشتوانهی اصلی این موسیقی
میباشد.
مجتبی قیطاقی با اشاره به این که موسیقی این منطقه
”کرمانجی“ است و از موسیقیهای ترکی و ترکمنی هم تاثیراتی گرفته است، اظهار
کرد: در شمال خراسان موسیقی ترکمنی یا موسیقی ترکی دیده نمیشود، آنچه هست
موسیقی شمال خراسان به روایت ترکمنی و ترکی است، یعنی موغامها در اصالت
خودشان ترکمنی و ترکی نیستند. او سازهای رایج در این منطقه را دوتار، سرنا،
نی چوپان (بلر)، قوشمه، کمانچه، دهل، دایره و نیز سازهای قدیمیتر، شش تار
(چگور قدیم)، مزغان و نفیر دانست و از مهمترین ”موغامهای“ موسیقی شمال
خراسان، نوایی کردی (نوایی شمال خراسان) ـ تجنیس، بیات هرای ـ لوی ـ جعفر
قلیها ـ الله مزار ـ تورغه، درنا ـ بلبل ـ شاخهتایی (ختائی) و کوراوغلی
نام برد.
وی به خبرنگار ایسنا گفت: در شمال خراسان نوازندگان مختلف
بر حسب ساز و تخصصشان به مراتب و طیفهای مختلفی تقسیم میشوند که عبارتند
از عاشقها یا آشقها که نوازندگان سازهای سرنا، دهل، کمانچه و قوشمه
میباشند و گاه در مجالس مختلف بر حسب نیاز حرکات نمایشی هم انجام میدهند ـ
، لوتیها (روتیها یا لوطیها) که دایره و دف مینوازند که درقدیم با ساز
خود سفر میکردهاند و هم راویان اخبار و هم ناقلان آثار بودند و در قالب
جملات، حرکات نمایشی و اشعار طنز ،جامعه و حکام آن را به نقد میکشیدند.
وی
ادامه داد: بالاترین مرتبهی هنرمندی را در شمال خراسان” بخشیهای دوتار
نواز“ دارند، اینان هم آواز میخوانند و هم شعر میسرایند، ساز را خودشان
میسازند و از جهت شرایط اخلاقی، درونی و معرفتی به درجهیی از رفتار
رسیدهاند ،که مردم به راحتی با آنها همراه میشوند. این پژوهشگر،با بیان
این که” بخشیها“ و ”عاشیقها” بازماندگان حقیقی خنیاگران ایران باستان
هستند، دربارهی دسته دیگر نوازندگان شمال خراسان توضیح داد: بلروانان یا
نینوازان، نوازندگان نی چوپانی هستند که اینها معمولا چوپانند و زندگی
شبانی دارند.
وی در ادامه درباره حوزهی موسیقی جنوب و شرق خراسان
یادآور شد: موسیقی این حوزه نرم و درونی است و در آنها فریاد به معنی خاص
آن در کوهستان وجود ندارد و میتوان فریاد آنها را نامهیی بلند خوان که
ناشی از زندگی در کویر است و موسیقی این حوزه بیشتر در شهرهای شرقی خراسان
یعنی تربت جام، باخزر ـ تایباد و خواف متمرکز است و موسیقی کویری در شهرهای
جنوبی مانند کاشمر، گناباد و بیرجند و مرز سیستان و بلوچستان همواره
دستخوش تغییر و تحریف بوده است و علت این امر شاید تداخل فرهنگ مردم این
مناطق باشد.
وی سازهای دوتار، سهتار، دهل و در برخی مناطق غیچک یا
غژک را به عنوان سازهای رایج این حوزه نام برد و افزود: به نوازندگان
دوتار در این منطقه” اوستاد“ گفته میشود، که بالاترین مرتبهی هنرمندی است
و دوتار و موغامهای آن از جایگاه والا و مقدسی برخوردارند و هنرمندان
اصیلش همواره مورد توجه و احترام مردم هستند.
او مهمترین موغامهای
موسیقی این منطقه را ”نوایی“ ـ ”اشتر خجو“ ـ سرحدیهای مختلف ـ سبزپری
پلتان ـ هتن ـ آخر ـ الله مدد ـ معراجنامه ـ مقام الله و مقام جل عنوان کرد
و گفت: موغام «مقام الله» و «مقام جل» معادل موغام“ تورغه“ در شمال خراسان
است،که از حیث نامگذاری با وجه اشتراک مضامین عرفانی است.
مجتبی
قیطاقی که 15 سال است دربارهی موسیقی سنتی خراسان تحقیق و پژوهش میکند در
پایان خاطرنشان کرد: انتظار میرود، پژوهشگران فرهنگی به موسیقیهای
”موغامی“ به عنوان گنجینهی فرهنگ شفاهی بنگرند و میراث فرهنگی موسیقی
موغامی را به عنوان میراث این ملت باور نمایند و از فرهنگ دیرینهی مشرق
زمین حراست کنند.