دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

عادت‌های غلط هنگام مطالعه


عادت‌های غلط هنگام مطالعه

عادت‌های غلط هنگام مطالعه

تعدادی از دانش‌آموزان معتقدند آن‌قدر که برای مطالعه وقت می‌گذارند نتیجه نمی‌گیرند و عملاً راندمان مطالعه‌ی آن‌ها بسیار پایین است. در این مقاله در مورد آفت‌های مطالعه و هر آن‌چه کیفیت مطالعه و یادگیری را پایین می‌آورد بحث می‌کنیم.

 

1.بلند خواندن

بسیاری از دانش‌آموزان عادت دارند که هنگام مطالعه بلند بلند کلمات را تکرار می‌کنند. هر چند این کار باعث تمرکز بیش‌تر می‌شود که هم بینایی و هم شنوایی درگیر یادگیری میدانش‌آموز‏شوند اما میزان مصرف انرژی به شدت افزایش می‌یابد و دانش‌آموز در کم‌تر از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خسته شده و بازده مطالعه‌اش پایین می‌آید. اگر عادت به بلند خواندن دارید سعی کنید کم کم این عادت را عوض کنید یا حداقل آرام‌تر کلمات را تکرار کنید اما یادتان باشد این کار ساعت مطالعه‌ی مفید شما را به شدت کم میدانش‌آموز‏کند.

 

2.راه رفتن هنگام مطالعه

تحقیقات نشان می‌دهد بخشی از فعالیت‌های ذهنی، هنگام راه رفتن صرف حفظ تعادل عدم برخورد با اجسام، دور زدن و غیره می‌شود. اگر هنگام مطالعه راه بروید عملاً بخشی از توان مغز را برای یادگیری از دست می‌دهید، در ضمن میزان تمرکز نیز کاهش می‌یابد؛ چون چشم‌ها به جز صفحه‌ی کتاب فضای اطراف را نیز باید ببیند تا با مانعی برخورد نکنید یا دور نزنید و... . عادت راه رفتن هنگام مطالعه تأثیر منفی دیگری هم دارد و آن افزایش مصرف انرژی است. افرادی که هنگام مطالعه راه می‌روند اغلب نمی‌توانند بیش از ۴۵ دقیقه به صورت پیوسته مطالعه کنند. از این رو بخشی از انرژی هدر می‌رود و ساعت مطالعه‌ی مفید کاهش می‌یابد. سعی کنید اگر این عادت را دارید سریعاً آن را حذف کنید. در تحقیقی که توسط یکی از مشاوران انجام شده است این نکته مطرح شده که سال چهارم فرصت کافی برای تغییر عادت‌های مطالعه نیست؛ اما برخی از عادت‌ها آن‌قدر تأثیر منفی می‌گذارند که اجباراً باید حذف شوند. یکی از این عادت‌های غلط بلند خواندن و راه رفتن هنگام مطالعه است.

 

3.وسواس هنگام مطالعه

بعضی از دانش‌آموزان هنگام مطالعه‏ی متن کتاب، یک عبارت یا لغت را بارها و بارها تکرار می‌کنند و اگر از صفحات قبل احساس کنند کلمه یا عبارتی را فراموش کرده‌اند دوباره از اول مطالعه می‌کنند. این وسواس اغلب روحیه‏ی دانش‌آموز را به هم می‌ریزد و احساس منفی فراموش کردن دائماً ذهن او را آزار می‌دهد. از امروز سعی کنید از تکرار بیش از اندازه‏ی بعضی از کلمات پرهیز کنید و حتی اگر احساس کردید از صفحات قبل چیزی را فراموش کرده‌اید مطالعه‌تان را ادامه دهید. مطمئن باشید هنگام حل مسئله و تست اگر آن نکته، مهم باشد مرور خواهد شد. در ضمن هر فرایندی ضایعاتی دارد و نمی‌توانید با راندمان صددرصد مطالعه کنید. واقع‌بین باشید و کامل شدن یادگیری را برای بعد از حل تمرین و حل مسئله بگذارید و آن وقت در مورد خودتان قضاوت کنید نه هنگام مطالعه.

 

4. لم دادن هنگام مطالعه

از نظر پزشکی سیستم گردش خون هنگام نشستن پشت میز بهترین حالت خون‌رسانی به مغز را انجام می‌دهد. هر حالت دیگری این خون‌رسانی و تغذیه‌ی مغز را کاهش می‌دهد. یکی از بدترین حالت‌ها لم دادن و دراز کشیدن هنگام مطالعه است. وقتی دراز می‌کشید فشار خون به اندازه‏ی قابل توجهی کاهش میدانش‌آموز‏یابد و تغذیه‏ی مغز به خون‌رسانی انجام نمیدانش‌آموز‏شود؛ از این رو سریعاً احساس خواب‌آلودگی و خستگی میدانش‌آموز‏کنید. پس سعی کنید تا حد امکان پشت میز، مطالعه کنید تا راندمان مطالعهدانش‌آموز‏تان افزایش یابد.

5. تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر بین ساعت‌های مطالعه

یک ساعت تماشای تلویزیون تقریباً به اندازه‏ی ۳ ساعت مطالعه، شما را خسته می‌کند. پس تماشای تلویزیون به عنوان استراحت بین ساعات مطالعه کاملاً نادرست است. از دیگر تأثیرات منفی تماشای تلویزیون درگیر شدن ذهن با داستان فیلم‌ها و سریال‌ها یا موسیقی آن‌هاست. در ایام امتحانات تا حد امکان تماشان تلویزیون را محدود کنید. خودتان تأثیر مثبت آن را بر یادگیریدانش‌آموز‏تان احساس خواهید کرد.

برای قدم اول سعی کنید این ۵ عادت مخرب را هنگام مطالعه حذف کنید و به خودتان فرصت دو هفته‌ای بدهید؛ تأثیر شگفت‌انگیز آن را خواهید دید.

 

منبع:http://www.kanoon.ir

تهیه و تنظیم: واحد مشاوره مجتمع اموزشی و پرورشی فاطمیه


چگونه درس بخوانیم وچگونه امتحان دهیم؟

قبل از امتحان چی بخوریم؟

شب امتحان زود بخوابید و از خوردن زیاد مواد دارای کافئین، خودداری کنید(مانند چای و قهوه)دوساعت قبل از امتحان کتاب را کنار بگذارید و مطالبی را که فرا گرفته اید فقط مرور کنید.تخم مرغ آب پز و پنیر کم چرب ازجمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند که می توان در وعده صبحانه از آنها استفاده کرد.
همچنین مصرف عسل بویژه همراه کنجد در وعده صبحانه به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب درسی کمک می کند.. حالا که تخم مرغ آب پز و پنیر کم چرب و عسل و کنجد هم به وعده های غذایی تان اضافه کردید یک لیوان آب پرتقال هم روی میز بگذارید. چون مصرف یک عدد پرتقال یا یک لیوان آب پرتقال تازه در وعده صبحانه به بهبود عملکرد مغز و افزایش نشاط و شادابی فرد کمک می کند. به علاوه نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه همراه مقدار اندکی شیرینی در افزایش تمرکز موثر است

ترفند های امتحان دادن:

حداقل یک ربع زود تر در جلسه امتحان حاضر شوید و مجهز باشید یعنی وسایل لازم را همراه خود بیاورید و پس از نشستن روی صندلی نفس عمیقی بکشید و با یاد خدای بزرگ امتحان را شروع کنید.پس از گرفتن برگه ی امتحان  و نوشتن مشخصات خود روی آن ابتدا همه ی سوالات را با دقت بخوانید و اگر به سوال ساده ای رسیدید فورا" جوابش را بدهید.سوالاتی را که جوابشان را نمیدانید کنارشان علامت بزنید تا بعدا" دوباره به سراغشان بیایید و روی آنها فکرکنید.سعی کنید به همه سوالات پاسخ دهید حتی اگر جواب سوالی را نمیدانید سعی کنید از خودتان چیزی بنویسید.پس از پاسخ به همه سوالات برگردید و یک بار دیگر سوالات را با دقت بخوانید و پاسخ هایتان را مرور کنید تا احیانا" اشتباهی رخ نداده باشد.پس از دادن امتحان فورا" سراغ امتحان بعدی نروید؛بلکه چند ساعت استراحت کنید و تفریح مورد علاقه ی خود را انجام دهید و زمانی را برای ورزش در نظر بگیرید.پس از دادن برگه ی امتحان،با دیگران دنبال جواب سوالات نگردید چرا که وقتی نتیجه داده شد؛ می توانید مطلع شوید.( وقت و انرژی خود را به جای پیدا کردن جواب سوالات امتحان قبل روی امتحان بعدی بگذارید.)

مکان درس خواندن

بهتر است برای درس خواندن ثمربخش جای ثابتی را انتخاب کنی و باز بهتر است پشت میز بنشینی و درس بخوانی حتی گذشتگان نیز روی زمین درس نمی خوانده اند و از میزهای کوچکی برای کارهای نوشتنی و خواندنی خود استفاده می کرده اند. در مورد نور مطالعه بهتر است از دو ترکیب نوری، هم طیف زرد و هم سفید استفاده کنیم تا چشم ها خسته نشود.

دمای اتاق باید مناسب باشد. منظور این است که وقتی با لباس راحتی در اتاق خود نشسته اید احساس گرمای زیاد یا سرما نکنید چرا که یکی از عوامل حواس پرتی و ایجاد خواب آلودگی دمای زیاد اتاق است

دکور اتاق هر چه ساده تر و ثابت تر باشد بهتر است به عبارت دیگر دکور اتاق را مرتب تغییر ندهید و چیزی که یاد آوری کننده خاطره خاصی باشد مثل عکسی خاص در اتاقتان وجود نداشته باشد. هر چقدر فضای دیدتان هنگام مطالعه محدودتر باشد، میزان حواس پرتی تان هم کمتر خواهد بود.

بهترین جا برای درس خواندن خانه است؛ ولی اگر به هر دلیلی نتوانستی در خانه درس بخوانی می توانی از کتابخانه استفاده کنی.

زمان درس خواندن

بهتر است بدانی هیچ قانونی برای زمان درس خواندن وجود ندارد. در مورد زمان مناسب برای درس خواندن باید به تفاوت های افراد با هم و عادت های خواب آن ها توجه کنی.

هر وقت که راحت بودی چه صبح زود و چه شب می توانی درس بخوانی.

ولی سه زمان در یادگیری خیلی مهم است که بهتر است در این زمان ها درس بخوانی.

اول صبح:چون تازه از خواب بیدار شده ای و ذهنت منع قبلی ندارد و مطالب را به راحتی در خود نگه می دارد. پس در برنامه روزانه خود طوری عمل کن که اول صبح ها نیم یا یک ساعت بتوانی درس بخوانی.

شب:به دلیل این که بعد از درس می خوابی ذهنت پس از مطالعه فرصت پیدا می کند اطلاعات را به خوبی در خود ذخیره کند. برای همین یادگیری افزایش پیدا می کند.

دو ساعت قبل از غروب آفتاب:به دلیل کاهش اشعه کیهانی و نوعی رابطه خورشید با زمین اختلال حواس در این زمان کم می شود، پس سعی کن از این زمان به خوبی جهت مطالعه ثمربخش استفاده کنی البته این سه زمان برای درس خواندن مناسب هستند ولی نباید زمان های دیگر را از دست بدهی.

وضعیت بدن هنگام درس خواندن

·     بهتر است وضعیت بدن هنگام درس خواندن طوری باشد که خیلی زود خسته نشوی. بهتر است با شکم و معده پر یا خالی درس نخوانی. سعی کن فاصله چشمانت تا کتاب حداقل 40 سانتی‌متر باشد. بهتر است مطالعه پشت میز انجام شود. مطالعه روی زمین، تخت، در وضعیت خوابیده، یا در حال قدم زدن، از تأثیرات مطلوب و مفید یادگیری کم می کند. کمرتان کاملاً تکیه داده باشد و هنگام نشستن روی صندلی، پشت خود را قوز (خم) نکنید.پاها را تا اندازه ای بکشید که احساس راحتی کنید. هیچ کدام از اندام ها را روی دیگری نگذارید، مثلا سر را روی دستتان نگذارید.توجه کنید که گردنتان خم نباشد. ابروها را در هم نکشید (اخم نکنید) .دستتان طوری قرار نگیرد که خواب برود و خسته شود.برای جلوگیری از خستگی زودرس می توانید حالت بدن خود را تغییر بدهید. مثلاً پاها را درازتر یا جمع کنید. کمی روی زمین بنشینید و دوباره به صندلی خود برگردید.

pinklilypinklilypinklily

منبع: http://www.payamekhoor.blogfa.com

تهیه و تنظیم: واحد مشاوره مجتمع اموزشی و پرورشی فاطمیه



چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟
برای موفقیت در هر کاری دو عامل مهم دخیل است یکی انتخاب راه و روش درست و دیگری اعتماد به نفس.

یقینآ برای پشت سر گذاشتن امتحانات نیز باید به این عوامل توجه نمود تا بتوانیم به راحتی به اهداف مد نظر خود دست یابیم. ذیلآ به چند مورد اساسی اشاره می گردد:

1-در شروع کار اگر به مطالعه بی میل هستید سعی کنید اشتیاق به آن را در خود تقویت کنید برای این کار کتابتان را به چند بخش  تقسیم نموده و هر روز بخشی را مطالعه کنید انباشته نمودن درسها برای شب امتحان باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده و نتیجه دلخواه عاید نخواهد شد.

2-در روزهای امتحان بیشتر مواظب سلامت جسمانی خود بوده و تغذیه مناسب نیز داشته باشیدچون عقل سالم در بدن سالم است  خوردن خرما با شیر ، میوه جات تازه و.... بسیار مفید است.

3-به اندازه نیاز بخوابید و مطالعه را صبح زود و بعد از صرف صبحانه آغاز کنید چون بدن و ذهن شما کاملآ آماده یاد گیری است.

4- محیطی مناسب ، سالم ، آرام برای مطالعه داشته باشید تا قدرت تمرکز و یاد گیریتان افزایش یابد.

5- ساعات مطالعه خود را روزانه و به مرور افزایش دهید.

6-حین مطالعه فرصتی را برای استراحت به ذهن بدهید معمولآ هر یک ساعت یک ربع استراحت کافی است.

7-عوامل مخل در یادگیری از قبیل تلویزیون، بازیهای کامپیوتری، و... را به حد اقل رسانده یا کلآ حذف کنید .

8-  از شیوه بحث گروهی( پرسش و پاسخ)در یادگیری استفاده کنید .

9- اگر حین امتحانات وقت اضافی برای یک درس دارید کتب سخت دیگر را نیز مطالعه کنید.

10- از مطالب مشکل و سخت یادداشت بردارید و آنها را چند ساعت قبل از امتحان مطالعه کنید.

11- یک ساعت قبل از امتحان مطالعه را رها کنید تا با ذهنی  آرام و آسوده وارد جلسه شوید ضمنآ بحث های بی مورد در شما استرس ایجاد می نماید.

12- سر جلسه موارد ذیل را رعایت نمایید:

الف: به حرف دانش آموزان تنبل، متقلب، و مزاحم گوش ندهید .

ب:همه سوالات را یکباره نگاه نکنید اگر سخت باشد اضطراب شما افزایش یافته و تمرکز تان به هم می ریزد پس سوالات را به ترتیب خوانده و جواب دهید.

ج: وقت خود را صرف پیدا کردن جواب برای سوالاتی که نمی دانید هدر نکنید پاسخ به آنها را به وقت اضافه بسپارید.

د: دانستن سوال نصف جواب است پس همه سوالات را تا آخر بخوانید خصوصآ در سوالات تستی که موارد مشابه زیاد است.

ه: سعی کنید زمانی را در آخر جلسه برای چک نمودن و مرور نوشته هایتان در نظر بگیرید تا مبادا آنها را اشتباه یا جابجا جواب نداده باشید.
 


карандаш с мишкой       چگونه مطالعه موفق داشته باشیم ؟

مقدمه

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری(learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم.

برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.
карандаш с мишкойبرای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت:

1.     آگاهی (درباره موضوع)
2.     علاقه
3.     ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود)
4.     آزمایش (بکار بستن فکر)
5.     مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن
انواع روشهای مطالعه=-

карандаш с мишкойروش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.


карандаш с мишкойمراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.


карандаш с мишкойمرحله سؤال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.


карандаш с мишкойمرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.


карандаш с мишкойمرحله تفکر
در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.
карандаш с мишкойمرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.


карандаш с мишкойمرحله مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است: اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب را کاهش دهد.


карандаш с мишкойروش دقیق خوانی

هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:


карандаш с мишкойتکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.


карандаш с мишкойتکنیک سازماندهی مطالب
این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:

•     موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.
•     نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.

•     نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.


карандаш с мишкойتکنیک علامت گذاری در متن
در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به صلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی) قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود.


карандаш с мишкойحذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال ، علاقمند و متمرکز هستید.


карандаш с мишкойفراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.


منبع: http://www.migna.ir

تهیه و تنظیم: واحد مشاوره مجتمع اموزشی و پرورشی فاطمیه


توصیه هایی برای قبل وحین امتحان ...

سال تحصیلی93-1392  با همۀ کم و کاستی هایش گذشت…شاید در این سال کم کاری کرده ویا درایّام سال به خوبی درس خونده باشید و بهترین نتیجه هارا کسب کرده اید…اما هرچه که بوده ، گذشته است . حال باید به پیشواز امتحانات برویم
شما دانش آموزان عزیز می توانید با استفاده از توصیه های زیردر امتحانات بیشترین بازده را داشته باشید و در نهایت بتوانید از امتحانات سرفراز بیرون بیایید

www.LooGix.com

شما عزیزان می توانید با استفاده از این توصیه های عمومی بازده ذهن و قوای جسمانی خود را بالا ببرید:

1-درایّام امتحان ، بیشتر مواظب سلامتی خود باشید تا در معرض سرما خوردگی ، گرما زدگی ، مسمومیت ها ی غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا ، بیرون از خانه جداًخودداری کنید. غذای خود را خوب بجویید و آرام میل کنید.
2-همیشه ، به خصوص در ایّام امتحانات مزاج خود را مرتب نگاه دارید : اگر دچار یبوست هستید، شبها قبل از خواب حدود ۱۰ عدد انجیر خیسانده و ۱۰ عدد آلوی خیسانده میل کنید.

3-در طول روز ( اما نه همراه غذا ) آب کافی بیاشامید ( بیش از نیم ساعت قبل از غذا و یکی دوساعت بعد از غذا اشکالی ندارد ) آشامیدن آب و نوشیدنیها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می شود.

4-ازخوردن قهوه و چای پر رنگ ، خودداری کنید. چای کم رنگ مفید است.

۵-اگر احساس خستگی می کنید کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرّک . لذا مصرف قهوه را به منظور بیدار ماندن توصیه نمی کنیم

۶-ماست و دوغ ترش ، خواب آور است اما خوردن ماست شیرین اشکالی ندارد.

۷-نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزهای هفته ، به خصوص ایّام امتحانات قراربدهید.

۸-اگر درصبحانه پنیر می خورید آن را همراه گردو میل کنید – اما خوردن پنیر هنگام شب باعث خواب آرام می شود.

۹-مصرف سبزیهای تازه ( البته بعد از ضد عفونی کردن ) و میوه های تازه توصیه می شود.

۱۰-شب امتحان حتماً به قدر کافی بخوابید.

۱۱- سعی کنید شب ها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب برخیزید- هرگز نزدیک غروب آفتاب نخوابید.

۱۲- خواب نیم ساعتی ِ نزدیک ظهر نیرو بخش و نشاط آور است ، اما خواب بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب کسالت آورمی باشد.

۱۳- بعد از صرف ناهار، اگر می توانید به پشت دراز بکشید در حالیکه پای راست را بر روی پای چپ قرار داده اید ، مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید. خوابیدن را توصیه نمی کنیم .

۱۴- در موقع مطالعه از خوردن تنقلات و چیزهای دیگر خودداری کنید.

۱۵- توصیه به خواب ، در اوایل شب به معنای زیاد خوابیدن نیست . توصیه ما این است که خواب را در زمان مناسب داشته باشید تا حداکثر استفاده از آن را ببرید برای مثال ۵/۴ ساعت خوابی که از اوایل شب شروع شود، بیش از خوابی که از آخر شب شروع شود.، به شما رضایت و نشاط می بخشد.

۱۶- آرامش روحی خود را با یاد خدا و انجام به موقع نمازها کامل تر کنید.

۱۷- برخی تحقیقات علمی ( از جمله تحقیقات دکتر پولیت ارائه شده درکنگره ی تغذیه ژنو) نشان می دهد

تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات ، سبزیجات ، لبنیات، گوشت و میوه ها باعث کاهش استرس امتحان می شود.

۱۸- صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را کاملتر میل کنید.

۱۹- امید و شادابی را به خودتان تلقین کنید تا موفقیت های شما بیشترشود


کارشناسان تغذیه همچنین به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می کنند درایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب و شور به ویژه فست فودها خودداری کنند چراکه غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می شوند و در شرایط استرس زا مانند ایام امتحانات در کارکرد دستگاه گوارش اختلالاتی مانند سوءهاضمه و تهوع ایجاد می کنند


همچنین با استفاده از توصیه های زیر می توانید آرامش خود را در حین امتحانات حفظ نمایید:

۱-امتحان فرصت مناسب برای سنجش وارزشیابی معلومات شماست.

۲-مطالعه دقیق وعمیق مطالب درسی موجب نشاط روحی وتوانایی شما می گردد.

۳-سئوالات ساده ،متوسط ومشکل را در کتاب درسی تفکیک کنید.

۴-نکات مهم درس را یادداشت برداری کنید.

۵- در سر جلسه امتحان وقت خود را مناسب توزیع کنید.

۶- قبل از امتحان چیزی بخورید وشب قبل از امتحان بی خوابی نکشید.

۷- پرهیز از مشاجرات خانوادگی .

۸- عدم استفاده از داروهای خواب آور.

۹- عدم استفاده از برنامه های طولانی تلویزیون.

۱۰-با اعتماد به نفس وآرامش کامل روی صندلی امتحان بنشینید .

۱۱-باعجله شروع به پاسخ دادن سئوالات امتحان ننمایید.

۱۲-قبل ازتحویل برگه ی امتحان یک بار پاسخهای خود را مرور کنید .

۱۳-در سئوالهای تستی پاسخ صحیح تر را انتخاب کنید .

۱۴- در صورت اضطراب وخستگی اعضای بدن اندکی استراحت کنید .

۱۵- پس از امتحان به نقاط قوت وضعف خود فکر کنید.



            
حکم شرعی تقلب چیست؟
قابل توجه اونایی که فکر می کنند تقلب اشکالی نداره و یه نوع کمک کردن به دوستان محسوب میشه!!!cool
آیا تقلب در امتحانات موجب تضییع حق دیگران است؟
بدون تردید تقلب در امتحان یک عمل ضد اخلاقى است که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت می‏دهد و عملى که عقلًا قبیح باشد شرعاً نیز ممنوع است. اما این که تقلب در امتحان حق کسى را ضایع میکند یا نه؟

اولًا: موجب تضییع می‏شود چه این که تقلب کننده به ناحق بر کسانى که تقلب نکرده‏ اند پیشى میگیرد و به دروغ خود را با سوادتر از دیگران نشان می‏دهد و این در موفقیت‏هاى بعدى مؤثر است.

ثانیاً: ضد اخلاقى بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقى را از دیگرى ضایع کند بلکه همین که عملى مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافى است که آن را ممنوع بدانیم و خود را براى انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسى که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر میرسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل یعنى، پس دادن نمره‏ هایى که با تقلب به دست آورده است، راهى جز استغفار و تصمیم جدى بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.

حکم تقلّب در امتحان چیست؟

آیت الله بهجت:

1219 بعضى از بچه ها که سنشان کم است و در امتحانات تقلب مى کنند و یا کسانى که عمدا تقلب مى کنند، حکمشان چیست؟

ج. زمینه سازى شود تا اطفال ـ هر چند تکلیف ندارند ـ به این کار عادت نکنند و افراد بالغ هم ـ در صورتى که تضییع حق دیگرى در آن باشد ـ گناه کار هستند.

742. من در امتحان ورودى دانشگاه با تقلب قبول شدم، آیا حقوقى که در آینده دریافت مى کنم اشکال خواهد داشت؟

ج. حرمت تقلب در امتحان، با حکم حقوق دریافتى در آینده رابطه اى ندارد.

آیت الله سیستانی:

آیا تقلب در امتحانات جائز است ؟
پاسخ: تقلب در امتحان جایز نیست .

آیت الله وحید خراسانی:

سؤال 275. آیا تقلب در امتحان جایز است؟

جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:

س-تقلب در امتحانات وهمچنین به کسی تقلب دادن چه حکمی دارد؟
ج-اگر تقلب دادن به این منظور باشد که اگر کسی که تقلب می خواهد بنا به دلائل منطقی نتوانسته است درس را بخواند و با این سوال می تواند قبول شود و اگر به آن سوال جواب ندهد برای مدت ها در حسرت می ماند.
هیچکدام جائز نیست.
همه مراجع: تقلب در امتحان جایز نیست.(1)

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ
(1) آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2197 آیت‏الله مکارم، استفتائات، ج 1، س 1608 آیت‏الله تبریزى، استفتاءات، س 1303 آیت‏الله سیستانى Sistani.org ،تقلب آیت‏الله خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 2468 و دفتر: امام، آیت‏الله بهجت، آیت‏الله صافى، آیت‏الله نورى و آیت‏الله وحید.

اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی گرفت و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چگونه است؟
مقام معظم رهبری:
تقلب حرام است ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
مشکل است شرعا نمی تواند از این مزایا استفاده کند.
حضرت آیت الله بهجت(ره):
باید آن در س را جبران کند.
حضرت آیت الله تبریزی (ره):
تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت ندارد ، تصدی آن جایز نیست.
حضرت ایت الله صافی گلپایگانی:
تقلب در هر امری جایز نیست.
حضرت ایت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که در یکی دو ماده درسی تقلب کرده باشد (نه در همه دروس) هرچند کار خلاف کرده است ولی مدرک گرفته شده و ادامه تحصیل و استخدام با ان مدرک اشکال ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی:

استفاده ی او اشکال ندارد گرچه عمل او جایز نیست.


منبع:http://afshar.khschool.ir

تهیه و تنظیم: واحد مشاوره مجتمع آموزشی و پرورشی فاطمیه



              35323300892683381967





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد