دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

آنچه را که در مورد پدافند غیر عامل باید دانست



:: پاورپوینت های پدافند غیر عامل : پاورپوینت های پدافند غیر عامل


 •    آنچه را که در مورد پدافند غیر عامل باید دانست


پدافند غیر عامل
تجارب حاصل از جنگ های اخیر مؤید این نظر است که کشور مهاجم جهت در هم شکستن اراده ملت و توان اقتصادی و سیاسی کشور مورد تهاجم از روش های مختلفی نظیر بمباران هوایی ، موشک باران ، حملات سایبری ، حملات تروریستی و... استفاده می کند . بخشی از روش های مقابله با تهدیدات دشمن که با استفاده از روش های غیر نظامی انجام می شود پدافند غیر عامل نامیده می شود .
پدافند غیر عامل بر اساس مصوبه مجلس مصلحت نظام در سال 1386 عبارت است از مجموعه اقدامات غیر مسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی ، کاهش آسیب پذیری ، تداوم فعالیت های ظروری ، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن گردد


فایل پاورپوینت “ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ”

جهت دانلود بر روی لینک های زیر کلیک کنید :

لینک دانلود کلیک کنید


برای  دریافت کامل متن مقاله  بر روی لینک زیر  کلیک نمایید .

جنگ نرم و عملیات روانی در پدافند غیر عامل




فایل پاورپوینت پدافند غیرعامل مهندس کاووسی برای علاقه مندان مباحث پدافند غیر عامل  جهت دریافت بر روی سایت قرار داده است.

 

 

جهت دریافت فایل اینجا کلیک کنید



پدافند غیرعامل

پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل (به انگلیسی: Passive Defense) به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به کارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

در اکثر منابع علمی و نظامی دنیا اصول مهم پدافند غیرعامل در قالب موارد زیر ذکر شده‌است:

1- استتار (Camouflage)

2- اختفا (Concealment)

3- پوشش (Cover)

4- فریب (Deception)

5- تفرقه و پراکندگی (Separation & Dispersion)

6- مقاوم‌سازی و استحکامات (Hardening)

7- اعلام خبر (Early Warning)


معرفی پدافند غیر عامل

فایل پاورپوینت در موضوع پدافند غیر عامل



دانلود فایل : passive defence.rar ( 183KB )


تاریخچه پدافند غیر عامل در ایران و جهان

تاریخچه و بررسی سوابق جهانی
        
انسان‌های اولیه برای در امان ماندن از تهاجم حیوانات وحشی و دیگر دشمنان خود و همچنین برای کاستن از نگرانی‌های خود به غارها، بالای درختان و دیگر پناهگاه‌های طبیعی پناه بردند.       وجود خندق در اطراف شهرها و ایجاد دروازه‌های مستحکم برای پیشگیری از حملات غافلگیرانه دشمن در تمام نقاط جهان امری رایج بود.
      
در قرآن کریم در آیه 80 از سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: و ما به او (حضرت داود علیه السلام) ساخت زره را تعلیم نمودیم تا شما را از آسیب جنگ در امان بدارد پس آیا از شکر گریزانید؟      در جریان هجرت پیامبر اسلام نیز خداوند متعال با استفاده از شگردهای اختفاء و فریب که از اصول پدافند غیر عامل است مانع دسترسی کفار قریش به ایشان گردید. حضرت علی (ع) در نامه 12 نهج البلاغه می‌فرمایند: آنگاه که در میدان جنگ در مقابل دشمن قرار گرفتید می‌باید قرارگاه شما در دامنه کوه‌ها و تپه‌ها و یا در کنار رودها باشد تا پوشش حفاظ شما گردد و شما را از دست دشمن نگهبانی کند.

- نمونه‌ای دیگر از دفاع غیرعامل در صدر اسلامی جنگ خندق و تدابیر و اقدامات دفاعی حضرت رسول(ص) با تشکیل شورای نظامیان و تصمیم‌گیری برای احداث خندق دور شهراست ،  این پیشنهاد از سوی سلمان فارسی مطرح گردید که مسلمانان در شهر بمانند ولی دور شهر خندق حفر نموده و در پناه آن آماده دفاع باشند.

 

*دفاع غیرعامل در ایران:
        سرزمین گسترده ایران باستان به علت وضع جغرافیایی که میان دو جلگه آباد بین‌النهرین و پنجاب سند قرار گرفته بود، همچون پلی بوده که طوایف مهاجم به طرف شرق یا غرب، مجبور می‌شده‌اند از آن عبور کنند. 
      
وضعیت جغرافیایی و محیط ناامن، ایرانیان را وادار نمود تا به منظور در امان بودن از حمله متجاوزین، خانه‌های مسکونی خودرا به شکل دژ کوچکی بسازند، بنابراین به هر گوشه این سرزمین نگاه کنید، قلعه، برج و بارو، ارگ، کهندژ، دربند، خندق و دروازه از ناامنی محیط زندگی و توجه و تدبیر آگاهانه ایرانیان به ملاحظات دفاعی و امنیتی حمایت دارد.

ساخت بناهای گروهی حصاردار در ایران با طرح‌ها و نقشه‌های گوناگون از   سه هزار سال پیش ساخته شده است . قلعه بلوارآباد در شهرستان خوی، حصار ستیل در کاشان، قلعه حسنلو در ارومیه، تورنگ در گرگان، تبه حصار دامغان، نوشیجان تبه بین همدان و ملایر و...

*دیوار چین (364 قبل از میلاد):
     ویل دورانت در کتاب تاریخ و تمدن چین آورده است که  «  شی هوانگ تی » مردی که به چین وحدت بخشید، یکی از نخستین کارهایش متصل کردن و کامل ساختن دیوارهای دفاعی مجزایی بود که از دیدگاه برای حفظ چین از اقوام بربری شمال ساخته شده بود.    دیوار چین که هزار و پانصد مایل  (5/24 کیلومتر  ) طول دارد  و در نقاط مختلف  آن دروازه‌های بزرگی به سبک آشوری تعبیه شده، عظیم‌ترین ساختمانی است که بشر تاکنون برپا داشته است. ولتر در عظمت آن می‌گوید: اهرام مصر در برابر آن چیزی جز توده‌های سست و بی‌اعتبار نیست. 
تفکر ساخت و احداث دیوارها و خطوط و دژهای دفاعی از قدیم‌الایام به عنوان یک اقدام دفاعی با هدف سد کردن و ایجاد مانع در مسیر تهاجم دشمن و ممانعت از مواجه شدن با حمله‌های غافلگیرانه دشمن مورد توجه دولت و ملت‌های مختلف بوده است که تاکنون نیز ادامه داشته است

در جنگ جهانی دوم که با استفاده از هواپیما و بمباران شهرها و مراکز صنعتی و سرمایه‌گذاری و پس از آن استفاده از موشک توسط آلمان نازی شروع شد خسارات ناشی از جنگ به خصوص آسیب‌های که به مردم و بخش‌های غیر نظامی وارد شد نسبت به جنگ جهانی اول سیر صعودی داشت و این موضوع باعث شد تا کشورها به پدافند غیر عامل اهمیت مضاعفی بدهند.

 

*کشور آلمان:

     توسعه پدافند غیر عامل را در دستور کار خود قرار داد و علاوه بر سازمان‌های دولتی، شرکتهای خصوصی نیز به صورت داوطلبانه و افتخاری در این زمینه با دولت همکاری نمایند. بسیاری از تأسیسات و ساختمان‌های این کشور به صورت دو منظوره احداث می‌شود و علاوه بر کاربردهای متفاوت در شرایط عادی، در شرایط بحران به پناهگاه تبدیل می‌شود که از جمله این مراکز  به خطوط راه آهن زمینی،  ایستگاه‌های مترو و پارکینگ‌های بزرگ ساختمان‌ها اشاره کرد. این پناهگاه‌ها برای استفاده عموم آماده میگردد.

   مردم و شرکت‌های ملی و خصوصی در صورت رعایت استانداردهای دفاع غیر عامل از دولت‌ها کمک‌های مالی دریافت می‌نماید و ساخت پناهگاه در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مشابه الزامی است.

*در شوروی سابق:

     سازمان دفاع غیر عامل در اواسط سال 1960 میلادی تاسیس گردید و به سرعت توسعه یافت و از سال 1966 با تحولی بزرگ تجدید سازمان گردید و ساخت پناهگاه‌های ضد هسته‌ای و دو منظوره کردن بسیاری از تاسیسات مانند ایستگاه‌ها و معابر مترو و پارکینگ‌های زیر زمینی از همان زمان در دستور کار ساخت استحکامات ایمن و زره‌های مقاوم در مقابل انواع بمب و موشک توسعه یافت.

*در آمریکا:

     پس از گذشت بحران‌های برلین و کوبا در سال 1963 موضوع ساخت پناهگاه‌های خانگی و دسته جمعی مطرح شد و توسعه پدافند غیر عامل آمریکا به گونه‌ای بود که دفاع غیر عامل آمریکا به نام یوجین پی ویگر برنده صلح نوبل شد.

*در کشور کانادا:

     موضوع پدافند غیر عامل مورد توجه خاصی مبذول گردیده است و دولت مرکزی وطیفه دارد در این مورد به تدوین اصول و سازماندهی تنظیم همکاری دولت و نیروهای مسلح، آموزش مسئولان و مردم، استفاده از همیاری در تدوین برنامه‌های آموزشی محلی، گسترش برنامه‌های تحقیقاتی و نمونه سازی از طرح‌ها اقدام نماید.

     از سال 1954 و پس از انتشار نتایج آزمایش‌های مگانتی هسته‌ای آمریکا، کشور کانادا عکس العمل به موقع خود را با ایجاد سازمان‌های دفاع غیر عامل نشان داد از سال 1959 به منظور تأمین بیشترین هماهنگی در امور دفاع غیر نظامی، سازمان‌های دفاع غیر عامل و اقدامات اضطراری را ادغام نمود که از مهمترین وظایف این سازمان جدید، تنظیم و نظم و امنیت به منظور حفظ حاکمیت و تداوم خدمات دولتی است.

*دولت سوئیس:

    با وجود سیاسیت بی‌طرف در طول دو جنگ جهانی سازمان دفاع غیر عامل سوئیس به ساخت پناه گاه‌های مقاوم در مقابل انفجارات اتمی به طور گسترده‌ای توجه کرد و برای اقامت مردم تمامی امکانات از قبیل آب، غذا، دارو و سایر مایحتاج را به صورتی که قبل از فاسد شدن تعویض می گردند پیش بینی کرد.

*یوگسلاوی:

      در این کشور نیزبه این موضوع توجه جدی معطوف گردیدو در برنامه ریزی‌ها علاوه بر احداث پناهگاه‌ها، مستحکم ساختن ابنیه، ایجاد مرکز به صورت دو منظوره و آموزش و تمرین مردم، به اصولی مانند پراکندگی ، کوچک سازی فریب توجه شد به نحوی که درطول جنگ  1999نیروهای مسلح کشورعضو  ناتو با وجود بمباران گسترده نتوانستند خسارات‌های عمده به تأسیسات این کشور وارد نمایند.

*کشور پاکستان:

    در کشور همسایه نیز به این موضوع علاقه مندی  خاصی نشان داده است و ضمن ایجاد سازمانی برای این امر به موضوع آرامش مردم توجه نموده است طوری که جزوات آموزشی با متون ساده و روان در مورد مقابله با انفجارات هسته ای و دیگر تهدیدها بین مردم و مراکز آموزشی انتشار یافته است .

*کشور کره شمالی:

      در کشور کره شمالی هم که با تهدیدات آمریکا روبرو است پدافند غیر عامل به صورت گسترده‌ای  مورد استفاده قرار می‌گیرند ، معابر مترو و ایستگاه‌های زیر زمینی شهر پیونگ یانگ در عمق 90 تا 105 متری زمین احداث شده است، بسیاری از کارخانه صنایع نظامی در تونل‌های بزرگ استقرار یافته و هواپیمای نظامی پس از فرورد می‌تواند در تونل‌های حفر شده مخفی شوند.

* تاریخچه پدافند غیر عامل در کشور

      قبل از انقلاب سازمانی با عنوان سازمان دفاع غیرنظامی وجود داشت که سه دسته ماموریت را برعهده این سازمان بود؛

 ماموریت اول این سازمان، هدایت،کنترل و پشتیبانی از مردم حین حوادث و بلایای طبیعی است. ماموریت دوم کمک امداد و نجات در حوادث و دسته سوم کاهش آسیب‌پذیری‌های کشور در برابر تهدیدات خارجی بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این سازمان منحل شد و ماموریت‌های آن به بسیج واگذار گردید.

بعد از انقلاب این سه دسته ماموریت بین گروه‌ها و سازمان‌های مختلف دست به دست شد .در مقطعی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واگذار شد
بعد از دو سال نتوانست کاری انجام دهد،به همین دلیل موضوع به شورای عالی امنیت ملی محول شد.
 
در مرحله بعد با فرمان مقام معظم رهبری این وظیفه به ارتش واگذار شد.
سپس کار به قرارگاه پدافند هوایی کشور و سازمانی که وظیفه پوشش هوایی کشور را دارد، واگذارشد.

در نتیجه بر اساس فرمان رهبری کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور تشکیل شد.
سازمان پدافند غیرعامل کشور، عمده هدف کلانی که دنبال می‌کند، کاهش آسیب‌پذیری زیر ساخت‌های کشور در برابر تهدیدات خارجی و افزایش پایداری ملی و در واقع تولید بازدارندگی برای کشور است .

 

*جنگ‌های نسل چهارم:     با شروع انقلاب علوم و فناوری‌ها خصوصاً در زمینه اطلاعات، ارتباطات، الکترونیک و رایانه در سال‌های اخیر، جنگ‌های نسل چهارم طراحی و در چند جنگ اخیر نسل چهارم تجربه شده و سیر تکاملی خود را طی می‌نماید.

 

* مشخصه جنگهای نسل چهارم:

1. تاکید بر جنگ نرم (شامل جنگ‌های اطلاعاتی، جنگ روانی و تبلیغاتی، جنگ سایری)
2
 . بکارگیری موضعی و مقطعی جنگ سخت برای تقویت و پشتیبانی جنگ نرم.

 3. تاکید بر اجنگ الکترونیک پیشرفته

4 . تکیه بر سلاح و تجهیزات هوشمند و پیشرفته و دقیق

 5. توسعه توانمندی‌ها و کسب برتری کامل در هوا

  6. گسترش عرصه جنگ به فضا 7. پرهیز از درگیری قطعی در جنگ سخت، قبل از اطمینان از پیروزی در جنگ نرم

8 .  شروع همزمان به نبرد در خط عمیق نزدیک و عمیق دور (گسترش عرصه نبرد به تمام سطوح جغرافیای کشور هدف)

9 . تاکید قر اندام زیر ساخت‌های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم در کشور در اولویت نخست اهداف تهاجم

10. در تلاش موکد و مستمر بر قطع ارتباط رهبری و مدیریت دفاعی و عمومی کشور با مردم ونیز با نیروهای دفاعی

 11. کوتاه شدن مدت زمان جنگ (طراحی جنگ برق آسا )

 12. خطر پذیری پایین.

سازمان پدافند غیر عامل کشور با هدف کاهش آسیب‌پذیری‌های زیرساخت‌های حیاتی کشور از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده است.


آموزش و نهادینه کردن اصول پدافند غیر عامل

گاهی به کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که همه دانشگاهیان در دانشگاه های پیشرفته آنان درگیر این موضوعات هستند و جهت ارتقا امنیت ملی در حوزه هایی خرد شده ای از پدافند غیر عامل که شاید به سختی بتوان ارتباط آن را با پدافند غیر عامل کشف کرد به کار و تحقیق مشغولند.
امروزه در کشور ما حوزه های پدافند غیر عامل بیشتر در عرصه های فنی مهندسی و معماری شناخته شده است و درگیر شدن علوم پایه در آن شاید هنوز به درستی شناخته نشده است

اینجانب که نزدیک به سه دهه به تدریس و آموزش در عرصه های تخصصی خود و همچنین دفاع در مقابل تهدیدات زیستی و بخصوص جنبه های پزشگی دفاع بیولوژیک در رده های مختلف از دانشجویان، اساتید، مدیران، کارشناسان و حتی عموم مردم مشغول هستم سالهاست به تجربه دریافته ام که صرفا قشر خاصی از دانشجویان و اساتید به این عرصه علاقه نشان می دهند و بقیه به دلایل مختلف علاقه خاصی به این موضوع ندارند  که می توان این دلایل را در چند محور عمده معرفی کرد:

اولین دلیل اشاره شد و همان برداشت غلط از اینکه دفاع بیولوژیک و یا پدافند غیر عامل در این عرصه ها موضوعی است نظامی و خاص متخصصین علوم نظامی و بنابر این دانشمندان رشته های علوم پایه پزشگی و پزشگان نیازی به دخالت در این عرصه ندارند.

دلیل دوم نگرانی از ورود در این عرصه به دلیل همان اشتباه برداشت از حوزه های عمل و فعالیت در این موضوعات که سبب می گردد محقق یا استاد و دانشجو تصور کنند در صورت ورود به این عرصه ها با محدودیت هایی چون انتشار مقاله سفر خارج شرکت در کنفرانس های علمی به دلیل محدودیت های موجود در محیط و عرصه های نظامی بر انها مترتب خواهد شد.

دلایل دیگری چون فقدان انگیزه، عملیاتی نبودن حاصل تحقیقات و ضرورت اتصال به مراکز نظامی و مسایل مشابه سبب گردیده که محققین علوم پایه و پزشگی دانشگاه های کشور علاقه مورد لزوم برای ورود به آموزش و تحقیقات در این عرصه ها را ندارند و به همین دلیل متخصصین ایتن مر در چند دانشگاه و مرکز وابسته به دانشگاه های نظامی و دفاعی کشور باید باشند.
این تصور غلط از یک تهدید ملی سبب گشته است که اکثر دانشگاه های علوم پزشگی و علوم پایه وزارت علوم و وزارت بهداشت به نحوی در این موضوع غفلت نموده و تحقیقات و آموزش در این حوزه ها در انها وجود نداشته باشد یا در حدی فوق العاده ضعیف و بی اثر باشد.

این در حالی است که در صورت تبیین دقیق و تعریف روشن از مولفه های تاثیر گزار پدافند غیر عامل در زندگی ما مشخص خواهد شد که برای داشتن جامعه امن در این دنیایی پر از تهدید چاره ای جز توجه جدی به این امور در همه مراکز دانشگاهی و آموزشی و پژوهشی حتی در سطح مدارس کشور نیز وجود دارد.

اینکه صرفا تعدادی دانشگاه نظامی متولی امر آموزش و پژوهش در عرصه پدافند غیر عامل هستند نشان دهنده عدم تعریف و تبیین صحیح از پدافند غیر عامل و شاخصه ها و مولفه های تاثیر گزار آن در زندگی انسان و همچنین عدم آموزش صحیح آن در سطوح دانشگاهی و شاید اشاره به مشکل اصلی ما یعنی عدم آشنایی اساتید و مدیران این دانشگاه ها با این امر مهم و حیاتی پایداری ملی است.
البته در چند سال گذشته با توسعه و فرهنگ سازی در همایش های مختلف در سطح دانشگاه های کشور می توان گفت تا حدوی این علوم و فناوری ها در عرصه های مختلف فنی، مهندسی مخابرات، رایانه و علوم پایه مانند شیمی، فیزیک، زیست شناسی و پزشگی و ارتباط آن با پدافند غیر عامل مورد بررسی قرار گرفته و تلاش جهت راه اندازی دانشکده ها ، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی پدافند غیر عامل و همچنین دوره های کارشناسی ارشد و دکترای این رشته در برخی دانشگاه های کشور امید بخش است ولیکن اصلا کافی نیست.
به نظر می رسد مشکل اصلی  همان عدم شناخت از اهمیت و تاثیر پدافند غیر عامل در امنیت ملی و پایداری ملی در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، علمی ، فنی و سیاسی و دفاعی است.
بنده در سالیان سال تدریس و تحقیق در این عرصه متوجه این نقیصه جدی شده ام که بطور لحظه ای و بر اثر وقوع حادثه ای توجه بسیار به موضوع جلب می شود و پس از فروکش بحران موضوع به فراموشی سپرده می شود
تشکیل انواع جلسات، کمیته ها و کارگروه ها و برگزاری سخنرانی ها سمینار ها کنفرانس ها و همایش ها در اثر یک تب تبلیغاتی یا در اثر تلاش یک مسئول و فعال شدن پروژه ها و تخصیص بودجه بطور احساسی و تحت تاثیر عوامل مختلف البته می تواند موجی از حرکت را شروع کند ولی مهم  تر از ان مستمر بودن این فعالیت ها ست که بطور برنامه ریزی شده ای ادامه یابد نه اینکه در ابتدا با قوت و شدت ایجاد گردد و پس از مدتی به تحلیل رفته و کلا تعطیل گردید.
در سالیان گذشته تشکیل کمیته های مختلف پدافند غیر عامل در وزارتخانه دانشگاه ها و مراکز اجرایی با شدت شروع گردید ولی پس از مدتی طبق روال همیشگی  رو به زوال رفت یا تعطیل شدند و یا چنان فعالیت انها کاهش یافت که دیگر نمی توان انها را کمیته نامید
یا همایش هایی به نام فرهنگ سازی پدافند غیر عامل و همایش های کشوری برگزار شده و می شود ولی پس از خاتمه همایش سکوتی طولانی تا همایش بعد را می توان حس نمود و گویا هیچ اتفاقی نیافتاده در حالی بارها پیشنهاد شده است که پس از همایش های بخصوص ملی پدافند غیر عامل اولا کارگروهی به بررسی مطالب ارائه شده در همایش بپردازند تا ببینند ایا چه مطالب با چه کیفیتی و در چه عرصه های کاربردی امکان خروجی از ان را دارند و می توان با ایجاد ارتباط بین سخنرانان مختلف در یک حوزه به فعالیتی مستمر رسید و یا با فعال نگاه داشتن دبیر خانه همایش ان را تا همایش بعد بطور فعال و زنه نگاه داشت تا به یک نتیجه علمی و ارزشمن برسد.
بنده که بطور مداوم در تمام کشور به آموزش و تدریس این موضوعات مشغول هستم شاهد این ضعف و بی برنامگی هستم که چگونه این همایش ها و کنفرانس ها و کارگاه ها در نقاط مختلف کشور برای مسئولین و یا محققین برگزار می شود ولی در مدت کوتاهی این آموزش ها به فراموشی سپرده شده و از ذهن های بشدت مشغول اساتید و کارشناسان ما خارج می شود زیرا مستمر نیست و بر اساس نیاز های ملی و سازمانی و با برنامه مستمر ایجاد نشده است.
تا زمانی که دانشگاه های کشور اساتید و مدیران مسئول توسعه این دانش مهم و کلیدی در بخش های مختلف نسبت به موضوع روشن نشوند و انگیزه و زیر ساخت های لازم در این مراکز ایجاد نگردد ما تا قیامت با این روند مواجه خواهیم بود
بسیاری از اساتید علوم پایه که بنده با انها مواجه هستم از تعریف اولیه پدافند غیر عامل و کاربرد آن در رشته مورد نظر و تخصصی خود بی اطلاعند .

مثلا از یک متخصص دانشگاهی در رشته های تخصصی علوم پایه سئوال می شود که چه طرح و پروژه مطالعاتی و راهبردی را در زمینه پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی در عرصه های مختلف ان مانند انسا، دام، گیاه ، محیط زیست، صنعت و غیره را پیشنهاد می کنند و اکثرا با پاسخ های بسیار ابتدایی و یکسانی مواجه می شویم

به نظر اینجانب در این بین مقصر استاد و متخصص آن رشته و یا دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای ما نیست زیرا ما چقدر برای تربیت و اموزش او در عرصه پدافند غیر عامل اقدم کرده ایم و ایا از او خواسته ایم در این زمینه به مطالعه و تحقیق بپردازد؟ چه منابع و مراجعی در اختیار اوست تا با مطالعه ان ابتدا کلیات پدافند غیر عامل را کاملا شناخته باشد و سپس ارتباط تخصص خود با مولفه های پدافند غیر عامل را استخراج کرده باشد تا بتواند پس از آن در مورد این موضوع به نظریه پردازی و ارائه طرح و پروژه به دانشجویان خود موفق شود و انها را به دستی راهنمایی نماید.

کاملا روشن است که با جستجوی اینترنت و کتب و مجلات  متوجه می شویم در این مورد اطلاعات بسیار اندکی منتشر می شود زیرا موضوع به دلیل ارتباط آن با امنیت ملی کشورها بطور مستقیم منتشر نمی شود.              

اشکال در اینجاست که محقق برای جستجو تصور می کند با ترجمه انگلیسی پدافند غیر عامل و ترکیب آن با واژه های مورد نظر در تخصص خود می تواند به مقالاتی در آن موضوع دست یابد در حالی که قطعا با موارد بسیار اندکی مواجه خواهد شد که انها نیز بسیار سودمند نیستند.

پس چاره کار در کجاست؟ بدیهی است شما باید بدنبال مفاهیم مورد نظر خود باشید نه کلمه پدافند غیر عامل. بعنوان مثال اگر شما به دنبال موضوع پیشگیری از وقوع تهدیدات بیولوژیک هستید کافی نیست که ترجمه این مطلب را به شکل لاتین جستجو نمایید بلکه باید ببینید هدف شما از این پیشگیری چیست؟ ایا منظور از پیشگیری واکسن است؟ ایا منظور پیشگیری دارویی است؟ و یا نه کلا پیشگیری از جنبه های سیاسی و خلع سلاحی است یا پیشگیری با روش های مندرج در معاهدات بین المللی است و یا منظور سورویلانس است و یا بیوسورویلانس و یا همه گیری شناسی بعنوان روشی برای پیشگیری از بحران های زیستی و یا روش های بسیار متنوع دیگر مانند ایجاد بانک داده های آن لاین زیستی برای گرد اوری اخبار و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها و موضوعات بسیار دیگر که تحت عنوان پیشگیری از وقوع تهدیدات بیولوژیک همه اینها در پدافند غیر عامل مطرح است. این صرفا یک نمونه بسیار کوچک از نحوه تحقیق اساتید و دانشجویان علوم پایه در حوزه فوق العاده گسترده پدافند غیر عامل تهدیدات بیولوژیک است

بنده از بسیاری از اساتید رشته های مختلف علوم پایه در این موارد  جهت شناختن مشکل سئوال کرده ام و متوجه شده ام که آنها برای اولین بار با چنین بحث گسترده ای در مورد اهمیت پدافند غیر عامل در حوزه های  علوم پایه مواجه شده اند مثلا در بهداشت و درمان و یا پزشگی و یا متخصصیتن عفونی و طب اورژانس ویا حتی رشته ای تخصصی تری چون پرستاری، میکرب شناسی ، بیوتکنولوژی قارچ شناسی، بیولوژی مولکولی، مهندسی ژنتیک، و رشته های دیگر علوم پایه چون فیزیک، شیمی، ریاضی، رایانه و شبکه و تمام رشته های فرعی علوم پایه پزشکی و تخصص های مختلف پزشگی. زیرا درک روشنی از پدافند غیر عامل و  ارتباط آن با پزشگی و علوم پایه ندارند.
وقتی از انان سئوال می شود که حداقل 3 موضوع تحقیقاتی در موضوع پدافند غیر عامل و حوزه تخصصی خود را معرفی نمایند متوجه می شویم به دلیل سطحی بودن اطلاعات ارائه شده به انان در مراکز و سایت ها و کتاب ها قادر به ارائه ان نیستند. علت چیست؟
دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد ولی به چند علت اشاره می شود مثلا یکی از دلایل اینست که اولا انها درک دقیق و عمیقی از پدافند غیر عامل و ارتباط ان را با رشته خود ندارند حوزه های کاربردی پدافند غیر عامل در تخصص خود را نمی دانند و اشراف کامل به اینکه چه موضوعات اساسی می تواند از تخصص انها در پدافند غیر عامل موضوعیت داشته باشد را ندارند

معادل انگلیسی پدافند غیر عامل  Passive defense است در حالی که در بسیاری از کشورها آن را  Civil defense  می نامند در حالی که این مورد را می توان دفاع غیر نظامی نیز ترجمه کرد. ایا ترجمه Passive defense به دفاع غیر عامل نشان دهنده دقیق محورها و موضوعات مطرح است یا ترجمه مناسب تری می توانست این اشکال را مرتفع کند. ایا بهتر نبود واژه های متناسب تر با بار غیر نظامی برای ان مد نظر گرفته شود که پیشنهاد شده است پایداری ملی واژه مناسب تری است. ولی آیا با شنیدن این واژه شما هیچ برداشتی از محتوای پدافند غیر عامل و در زیر ان تهدیدات زیستی را احساس می کنید. پس موضوع عناوین و واژه ها نیست بلکه درک عمیق از محتوا و اهداف مورد نظر ما از ان واژه است و هرچه واژه رساتر باشد سریع تر نا را به هدف می رساند و این کار دشواری است.

بطور خاص تر در بحث مورد نظر ما بسیاری از اساتید و محققی تفاوت های پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی و با دفاع بیولوژیک را هرگز مطالعه نکرده اند بنابر این هرچه پروژه و طرح به ذهنشان می رسد در حوزه دفاع بیولوژیک است و شاید هم همینطور است زیرا هم پوشانی بسیاری بین این دو وجود دارد و تفاوت هایی اندک.
این موضوع بسیار مهم سبب شده است ما پروژه ها و تحقیقات کمی در موضوع پدافند غیر عامل تهدیدات بیولوژیک در کشور داشته بلاشیم چون هنوز نتوانسته ایم متخصصین رشته های مختلف پزشگی و علوم پایه را در این مورد دقیقا توجیه و روشن کنیم.
حال سئوال این است با چه روشی می توان این نقیصه را جبران کرد که در ذیل پیشنهاداتی ارائه می شود

1- تهیه یک برنامه جامع بای توسعه دانش و فناوری پدافند غیر عامل در حوزه های مختلف دانشگاهی و در این مورد جهت کاربرد علوم پایه و پزشگی در پدافند غیر عامل
جهت اجرای این برنامه می توان بدین شکل عمل کرد که عرصه های مخنتلف پدافند غیر عامل و ارتباط آن با علوم مختلف پایه را تبیین نمود تا متخصصین این علوم بتوانند در ان عرصه ها کار کنند.پ

2- فعال نمودن کمیته های وزارتی و دانشگاهی و زیر کمیته های تخصصی انها  جهت برنامه ریزی  و فعالیت در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
این کمیته ها می توانند با برنامه ریزی و برگزاری کارگاه ها و کنفرانس های تخصصی با مدیران گروه های مختلف علوم پایه نسبت به برنامه ریزی بهره گیری از اساتید گروه های علمی در تعریف پروژه های متناسب با برنامه هی کلان کشوری در رفع نیاز کشور به عرصه های خاص فعالیت نمایند
بعنوان مثال در عرصه مورد نظر ما یعنی تهدیدات زیستی  دانشکده های علوم و گروه های زیست شناسی میکرب شناسی ایمنی شناسی و سایر گروه های مرتبط و در دنشکده های پزشگی همه گروه ها به نحوی می توانند در رفع نیاز جهت بررسی عرصه های چهارگانه تحقیقات مانند تهدید شناسی ، عوامل نوین زیستی، پیشگیری، تشخیص و درمان  را مورد بررسی قرار دهند و هرکدام با ارائه سمینار و کنفرانس به محورها و موضوعاتی برسند که در مرحله اول به شکل مطالعاتی و در مراحل بعئی به شکل پروژه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا مورد اجرا قرار دهند

3- فعال شدن کمیته های پدافند غیر عامل دانشگاه ها جهت توسعه فعالیت واقعی در زیر گروهای تخصصی دانشگاهی. متاسفانه این کمیته ها که در اکثر دانشگاه های کشور تشکیل شده اند فعالیت بارزی در بکارگیری متخصصین و دانشجویان در رفع نیازهای پدافند غیر عامل نداشته اند و غیر از برگزاری برخی جلسات و درگیر شدن در امور اجرایی از وظیفه اصلی خود که فرهنگ سازی پدافند غیر عامل در دانشگاه ها و نهادینه کردن آن در آموزش و پژوهش دانشگاهی است غافل بوده اند توصیه می شود در دانشگاه ها این کمیته ها با برگزاری جلسات هم اندیشی و کارگاه در تخصص های مختلف حال در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی به بررسی استفاده از تخصص اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به بررسی توان خود در اجرای پروژه ها و انجام مطالعات در عرصه پدافند غیر عامل بپردازند

4- تهیه فهرستی از محورها و الویت های مطالعاتی و تحقیقاتی پدافند غیر عامل در حوزه های تخصصی جداگانه علوم پایه و پزشگی و پرستاری و بهداشتی توسط کمیته های بالا دستی و تخصصی برای ارائه به دانشگاه ها جهت ارائه به دانشجویان بعنوان پایان نامه یا اجرا توسط اساتید بعنوان طرح های تحقیقاتی

5- تدوین واحد درسی پدافند غیر عامل به شکل عمومی و تخصصی برای رشته های مختلف علوم و ارائه ان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر

6- ایجاد گروه های بحث و گفتگو ( اطاق فکر) در مورد پدافند غیر عامل و مباحث تخصصی حوزه علوم پایه در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای ایده پروری و تبدیل انها به طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی

7- انتشار کتب و مقالات تخصصی در عرصه های مختلف پدافند غیر عامل و علوم پایه جهت توسعه فرهنگ این علوم و فناوری های حیاتی در بین اساتید دانشگاه ها و دانشجویان کشور

در خاتمه لازم است اشاره گردد که جهت توسعه پدافند غیر عامل بعنوان بستری جهت توسعه پایدار و ایجاد امنیت برای کشور لازم است همه دانشگاه های کشور با احساس مسئولیت و وظیفه مشارت داته باشند و دانشگاه ها جهت این امر ازم است از اساتید و پژوهشگران خود در این زمینه بهره گیرند این مسئولین مدیران دانشگاه هاست تا با توسعه این فرهنگ در بین اساتید  و دانشجویان از تفکرات منفی و اشتباهی که سبب گریز انان از درگیر شدن در حوزه های پدافند غیر عامل بعنوان یک فعالیت نظامی صرف و تبعات این گونه فعالیت ها برای انان است فاصله گیرند و برای این عزیزان روشن گردد که  مطالع و تحقیق و نوشتن در عرصه های پدافند غیر عامل جزوی اط وظایف همه دانشمندان جهت ارتقا امنیت و ثبات کشور و در نتیجه ایجاد محیطی امن برای فعالیت های علمی ، صنعتی و فرهنگی و اجتماعی است

امید است با توجه بیشتر مدیران، اساتید، دانشجویان و متخصصین رشته های مختلف علوم پایه هر روز شاهد توسعه فرهنگ همکاری ومساعدت در عرصه پدافند غیر عامل بخصوص در تهدیدات مورد نظر این بخش باشیم.
 

                دکتر علی کرمی           
دانشیار بیوتکنولوژی و بیولوژی مولکولی

تهدیدات دربیانات فرمانده معظم کل قوا

دشمن را نتوان حقیر و بیچاره شمرد :
آیا وقتى که یک قدرت سیطره‏جو براى عقب نشاندن روحى و روانى یک ملت و شکستن اعتماد به نفس او، اینطور ناکام میشود، آیا ساکت میماند؟
جواب این است که نه، ساکت نمیماند؛ دنبال راه‏هاى جدید میگردد.
چون او دنبال راه‏هاى جدید میگردد، ما باید به فکر شیوه‏هاى جدید باشیم .
ما باید محاسبه‏ى راه‏هاى جدید دشمن را بکنیم؛ بدانیم امکانات او، امکانات کمى نیست. من بارها گفته‏ام: دشمن را نتوان حقیر و بیچاره شمرد .
سخنرانی در استان یزد
. من و شما، جوان این مملکت، دانشجوى این مملکت، مسئول این مملکت، استاد این مملکت باید بداند که دشمن از چه راهى وارد خواهد شد؛ پیش بینى کند.
اگر پیش‏بینى کردید، آن وقت پدیده‏هائى که در جامعه پیش مى‏آید، اینها را میشناسید.
وقتى شما میدانید که فرضاً سیلى در راه است، یا طوفانى در راه است، پدیده‏هاى پیش از حدوث سیل یا طوفان وقتى در زندگى شما اتفاق مى‏افتد، این لحظات پیش از سیل یا طوفان را میشناسید و عاملش را میدانید.
وقتى نمیدانید، این عوامل براى شما ناشناخته است. گاهى انسان به آن عوامل نادانسته کمک میکند. این است که این بحث را براى ما جدى میکند.

بیانات مقام معظم رهبری در شهر ابرکوه یزد
• . خوشبختانه ملت ما این احساس را هم دارند. این زنده بودن، این بانشاط بودن، اولین اثرى که میگذارد این است که طراحان توطئه‏هاى جهانى را از اینکه بتوانند این ملت را شکست بدهند، مأیوس میکند.
• بهترین راه براى عقب‏نشاندن دشمن، اظهار آمادگى است.
• آن ملتى که آمادگى خود را، حضور خود را، عزم راسخ خود را در همه‏ى میدانها به نمایش میگذارد، دشمن را از نفوذ در خود و غلبه‏ى بر خود مأیوس میکند.
• در مقابل افکار جهانى و نگاههاى جهانى، ملت ایران در هیچ مسئله‏اى، باید اظهار ضعف و عقب‏نشینى نکند.
• هرگونه انفعال در مقابل دشمن، دشمن را تشجیع میکند به اینکه توقع بیشترى را مطرح کند، یک قدم جلو بیاید.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ‏۳۱/۶/۸۶
• البته تهدید میکنند. تهدید اهمیتى ندارد. این را من به شما عرض بکنم:
• اولاً، تهدید تازگى ندارد؛ ما بعد از جنگ تا حالا – از سال ۶۷ تا حالا – مرتباً تهدید شدیم به حمله‏ى نظامى. اگر به حافظه‏تان مراجعه کنید، کسانى که در جریانات هستند، میدانند.
• بنده تقریباً بیش از همه تهدیدها را میدانم؛ چون گاهى اوقات یک چیزهائى به ما منتقل میشد که به دیگران هم منتقل نمیشد.
• دائماً ما تهدید داشتیم.
• نمیگوئیم این تهدیدها به طور قطع تحقق پیدا نخواهد کرد؛ ممکن هم است تحقق پیدا کند؛ بکند؛ اثر این تهدیدها این است که ما را آماده‏تر میکند.
• ثانیاً، آن کسانى که تهدید میکنند، این را باید فهمیده باشند، حالا هم بفهمند؛ تهدید نظامى ایران و تعرض نظامى به ایران به صورت بزن و در رو، دیگر ممکن نیست. هر کس تعرضى بکند، بشدت عواقب آن تعرض دامنگیر او خواهد شد.
• ثالثاً، اینهائى که تهدید میکنند، مقصودشان این است که تو دل مسئولان را خالى کنند؛ تو دل مردم را خالى کنند. من عرض میکنم: تو دل کسى خالى نمیشود با این حرفها؛ نه مسئولان، نه آحاد ملت. ولى این اثر را دارد که مسئولان را به تقویت آمادگیها سوق میدهد؛ چون مسئولان وظیفه دارند احتمالات ضعیف را هم مورد نظر قرار بدهند.
• من نگاه میکنم به سالهاى گذشته – مثلاً سال ۷۵ یکى از سالهائى بود که تهدید نظامى در زمان کلینتون بشدت جدیت پیدا کرد – و مى‏بینیم تهدیدها موجب شد مسئولان ما در بخشهاى گوناگون فنىِ نظامى کارهاى نو و جدیدى را انجام دادند؛ آمادگیهاى بیشترى پیدا کردند. هر دفعه که تهدید بشود، یک آمادگى بیشترى به وجود مى‏آید.
• اثرش خالى کردن تو دل مردم و مسئولان نیست؛
• اما اثرش آماده‏سازى بیشتر کشور هست. بنابراین به ضرر ما تمام نمیشود.
• رابعاً، این تهدیدها نشان میدهد که لیبرال دموکراسى از لحاظ منطق دستش بکلى خالى است.
• حالا با صدام که اینها مواجه میشدند، میگفتند حمله‏ى نظامى کرده، درست هم میگفتند؛ به ایران حمله کرده بود، به کویت حمله کرده بود. اما همه میدانند که جمهورى اسلامى به کسى حمله نکرده، انگیزه‏ى حمله به کسى را هم ندارد؛ اهل تعرض نیست.
• حضور جمهورى اسلامى، حضور منطق است، حضور فکر است، حضور انگیزه‏ى معنوى است. اینها دستشان در این صحنه بکلى خالى است؛ نمیتوانند مقابله کنند.
• این مسئله نشاندهنده‏ى این است که دستگاه حکومتى و سیاسىِ برخاسته و چیده شده‏ى بر اساس لیبرال دموکراسى اینقدر دستش خالى است که مثل آدم بیسوادى است که وقتى در مقابل یک آدم فاضل قرار میگیرد و او مجابش میکند، چاره‏اى ندارد جز اینکه از بازوهایش استفاده کند و مشتش را گره کند! خوب، پیداست هیچى ندارد؛ معلومات ندارد. این نشاندهنده‏ى تهیدستى اینهاست

تهدید دشمن در بیانات مقام معظم رهبری (۸۶/۳/۳۱)
 سابقه تهدید
• تازگی ندارد و ما پس از جنگ تا به حال مرتب تهدید شده ایم
 هدف تهدید
• خالی کردن دل مردم و مسئولان کشور
 علت تهدید
• خالی کردن دست لیبرال دموکراسی از منطق
• حضور جمهوری اسلامی حضور منطق، فکر و انگیزه معنوی است.
 اثر تهدید
• سوق دادن مردم و مسئولین به تقویت آمادگی ها
• مسئولین وظیفه دارند احتمالات ضعیف را هم در نظر بگیرند.

 عواقب تهدید
• هر کس تعرضی بکند عواقب آن به شدت دامنگیرش خواهد شد
• تعرض نظامی به ایران به صورت بزن و در رو ممکن نیست!
 توصیه در برابر تهدید
• تقویت آمادگی ها به خصوص که مسئله انتخابات هم مطرح است
• ۱- وسیله قرار دادن انتخابات برای افزایش قوت و اقتدار ملی.
• ۲- نا امید کردن دشمنان.
• ۳- عزت روزافزون اسلام.
 نوع جنگ جدید
• تقابل دولتهای سلطه گر و وابسته با ملتها
• در دنیا یک جنگ عظیم و چالش بزرگ برپاست. جنگ اراده ها، عزمها و سیاستها است.
 توصیه در برابر تهدید
• شناخت دقیق از دشمن
• اهتمام کامل و پرهیز از سهل انگاریها.
• پرهیز از تکمیل پازل دشمن حتی با حرف.

تهدید : ( جدی گرفتن تهدید )
• تهدید را کاملاً جدی بگیرید، یعنی به هیچ وجه در محاسبات خودتان از جدیت تهدید پائین نیایید، منتها تهدید جدی معنایش حتمی نیست، هیچ حتمیتی وجود ندارد.
• ممکن است رفتار ما آن را تشدید و تسریع کند و طرف را تشویق کند و بالعکس ممکن است آن را تأخیر بیاندازد یا منتفی سازد. اما در جدی بودنش تردید نباید کرد. الآن هم همین اعتقاد را دارم.
• تهدید آمریکا جدی است.
• ما سیاست بازدارندگی را تأیید می‌کنیم درست هم هست ولی اگر بخواهیم در این جا سیاست بازدارندگی را عمل کنیم، حتماً باید از موضع اقتدار باشد و الا هیچ موضع تسلیم و زبونی موجب بازدارندگی نخواهد شد و باید درک واقعی موقعیت را نمود.
• من توصیه نمی‌کنم که توان دشمن را غافلانه ندیده بگیرید اما توصیه هم می‌کنم که توان دشمن را کودکانه، خیلی بزرگ‌تر از آن هم هست نگیریم و نبینیم ، بفهمیم که دشمن چه دارد و چه کار می‌کند.
• امروز از دوران دفاع مقدس به مراتب قوی‌تر و کارآمدتر و پخته‌تریم هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ نظری، هم از لحاظ امکانات سیاسی و هم از لحاظ امکانات اقتصادی، اگر اندکی مواظب خودمان باشیم و از خودمان مراقبت کنیم، در زمینه‌های انقلابی هم در دنیا از آن وقت خیلی عقب نخواهیم بود.
• ملت ما ملت پیر و از کار افتاده بی‌حال و بی‌جان نیست ملتی جوان است.
• هفتاد درصد از ملت ما سنی زیر ۳۵ سال دارند و ملتی جوان با نیرو و با نشاط هستند.
• جنگ نظامی با چنین ملتی برای آمریکا و غیر آمریکا صرفه‌ای ندارد.
• با ملتی که مردم آن از مرگ نمی‌ترسند و در مقابل آن شجاعت دارند نمی‌توان درافتاد
• ( بازدارندگی مفهومی ندارد ).
• وقتی یک ملت فقط با نیروی نظامی خود نجنگد، بلکه با همه ملت خود جنگید ، بزرگ‌ترین قدرتهای دنیا را به زانو در می‌آورد.
• ما از هیچ جنگی استقبال نمی‌کنیم، این را همه بدانند.
• اجتناب از جنگ را وظیفه خودمان بدانیم.

لزوم آگاهی و شناخت دشمن :
• افشای تهدیدات دشمنان، مشخص کردن دشمن اصلی و نفی دشمنان موهوم، از پیام‌های مورد نیاز افکار عمومی است.

لزوم اطلاع از طرح کلی دشمن :
• این که ما بتوانیم « طرح کلی دشمن در مورد خودمان را بدانیم » ، بخشی از توان دفاعی ماست؛‌ به این مسئله توجه داشته باشید.
• ندانستن اینکه دشمن چه در سر دارد و چه می‌خواهد بکند،‌ غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و امکان دفاع محروم کند.

ضد حمله به دشمن :
• نجات از این دغدغه‌ها و مشکلات یک راه بیشتر ندارد و آن فکر کردن، اندیشیدن، ضد حمله فراهم کردن و دشمن را به ستوه آورده است.
• طراحان و برنامه‌ریزان اصلی در آمریکا، در این مقطع ماجراجویی را به عنوان سیاست اصلی و راهبردی خود انتخاب کرده‌اند و در هر نقطه‌ای که از پیروزی خود مطمئن باشند دست به ماجراجویی خواهند زد.
• لذا تنها راه مقابله با تهدیدها این است که وضعیت داخلی به گونه‌ای ساماندهی شود که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند.
• نظامی که حقیقتاً متکی به مردم است و مردم از آن دفاع می‌کنند، در درون خودش مستحکم است.
• رخنه‌های گوناگونی که یک نظام را صدمه می‌زند، بسته شده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این نظام را از بین ببرد … .
• هرگونه عقب‌نشینی در مقابل دشمن مستکبر و زورگو باعث فشار بیشتر و تشویق او به تعرض و زیاده‌خواهی است.
• تنها چیزی که می‌تواند کشور ایران و نظام اسلامی را حفظ کند استحکام داخلی و عزم و جزم بر دفاع مشروع و منطقی است.

دفاع همه جانبه :
• ملت و مسئولان نظام اسلامی از هیچ جنگی استقبال نمی‌کنند و اجتناب از جنگ را وظیفه خود می‌دانند اما در مقابل دشمن، متحد و یکپارچه از عزت و عظمت خود دفاع خواهند کرد.
پرهیز از غفلت :
• نمی‌توان گفت که ایران قطعاً مورد حمله قرار خواهد گرفت اما باید تأکید کرد که تهدیدات موجود جدی است. وظایف تمامی مسئولان، نخبگان و تأثیرگذاران جامعه به گونه‌ای سنگین است که ما امروز حق نداریم یک اشتباه بکنیم.
• چشم تاریخ رفتار مسئولان، صحنه‌گردانان و نخبگان ایران است و آیندگان در مورد هر حرف یا سکوت، اقدام، یا بی عملی امروز ما قضاوت خواهد کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد