دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دستاوردهای انقلاب اسلامی

دستاوردهای انقلاب اسلامی

چکیده

آنچه در این نوشتار تقدیم مى گردد، اشاراتى به دستاوردهای انقلاب اسلامی اسـت کـه بـه صورت مختصر ارائه خواهدشد.

کـلیـد واژه هـا: انقلاب اسلامى ، دستاوردهاى انقلاب اسلامى

مقدمه

انقلاب‌اسلامی‌ ، درخشش‌ نور معنویت‌، عدالت‌، آزادی‌، استقلال‌ و بازگشت‌ به‌ اسلام‌ بود که‌ در حاکمیت‌ مطلق‌ ماده‌گرائی‌ و حاکمیت‌ سرمایه‌داری‌ غربی‌ و سوسیالیسم‌ شرقی‌ به‌ وقوع‌ پیوست‌. معجزه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در حالی‌ که‌ استبداد وابسته‌ و فاسد داخلی‌ و نظام‌ دوقطبی‌بین‌المللی‌، مجال‌ هیچ‌ حرکت‌ مردمی‌ اصیل‌ و آزادیخواهانه‌ را باقی‌ نگذاشته‌ بود، رخ داد.

به طور کلی، انقلاب اسلامی ایران بر اساس اصل «نه شرقی، نه غربی»، الگوی فرهنگی اجتماعی جدیدی برای مسلمانان و مستضعفان جهان به ارمغان آورد، رژیم‌ شاهنشاهی‌ را ساقط کرد و نظام‌ سیاسی‌ نوینی‌ برپا نمود.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که با وقوعش، جهان را در حیرت و سرگردانی فرو برد، مورد مطالعه بسیاری از اندیشمندان و متفکران بنام جهان قرار گرفته است. انقلاب اسلامی ایران، پایان دوره انقلاب‌های کلاسیک را نوید داد. انقلاب اسلامی ، انقلاب‌ها را دچار انقلاب کرد،تحولی ژرف درنظریه های انقلاب به وجودآورد و کمتر شباهتی به انقلاب‌های گذشته داشت.

تا پیش از انقلاب اسلامی نظریه‌های انقلاب برای سرنگونی نظام حکومتی بیشتر بر روش‌های خشونت‌آمیز تاکید می‌کرد، درحالی‏که انقلاب اسلامی، انقلابی متکی بر وحدت و حضور ملت براساس دین و اسلام بود.

انقلاب اسلامی که بر فرهنگ غنی اسلامی تاکید می‏کرد، احیا و بازسازی اندیشه و تمدن اسلامی را مد نظر قرار داد. از این رو انقلاب اسلامی تاثیر عمیقی بر نظریه‌‌های غربی گذاشت که بعضی از نظریه‌پردازان با بیان «انقلابی به‌نام خدا»بر جنبه‌‌های معنویت‌گرایانه و حق‌طلبانه انقلاب اسلامی تاکید کردند.

به‌صورت کلی، ایرانیان از لحاظ فکری تحت‌تأثیر نیروهای متعددی هستند. اولین آنها هویت ملی آنان است. دوم عنصر اسلامی و سوم مذهب و یا مکتب تشیع است و چهارم تحولات تاریخی کشور است که به نوعی به حافظه تاریخی مردم تدریجا اضافه شده است؛ هنر انقلاب ایران تلفیق عناصر اسلامی و ملی با یکدیگر بوده است.

انقلاب اسلامی انقلابی بود که ریشه در باورها و اعتقاد مردم مسلمان ایران داشت و براساس بسترها و بافت‌های بومی شکل گرفته بود. چون مردم با اسلام خو گرفته بودند، با همان باورها و ساختارهای ذهنی به مقابله با رژیمی پرداختند که درصدد اسلام‌زدایی برآمده بود.

 ولی درعین حال خصوصیت عمده انقلاب اسلامی این بود که یک نهضت نرم‌افزاری بود؛ به این معنا که هم می‌توانست در جهت احیا و بازسازی تفکر دینی عمل کند و هم درجهت ارائه یک شیوه جدیدی برای حکومت و حاکمیت که از آن به مردم‌سالاری دینی تعبیر می‌شود. توان نظری انقلاب اسلامی در تلفیق سنت و مدرنیته، جمهوریت و اسلامیت، دین و سیاست، پیوند معنویت و حکومت و به‌طور کلی ایجاد یک نظام مردم‌سالار دینی که بر پایه‏های روشنفکری دینی، جامعه مدنی دینی و خاستگاه‌های نواندیشانه اسلامی استوار بود، حکایت از این دارد که این انقلاب توانست یک تحول فکری ایجاد کند و این تحول فکری در جهت بازسازی تمدن اسلامی بود.

انقلاب اسلامی ایران، به مثابه آخرین انقلاب اجتماعی بزرگ واقع شده در جهان در چارچوب انقلاب های کبیر است. این رویداد تنها در ایران دگرگونی حاصل نکرد، بلکه دارای پیامدهای متعدد در جهان اسلام و بازتاب‌های متنوع در سراسر جهان بود.

نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی طی 36 سال گذشته را می‌توان به اختصار در چند حوزه فرهنگی،سیاسی،اجتماعی، اقتصادی، علمی فناوری و دفاعی نظامی بررسی کرد که به اهم دستاوردها اشاره می‌شود.

الف)مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی:

 

اعتلای فرهنگ اسلامی، کرامت انسانی، احیای هویت دینی و ملی ایرانیان و ارزشهای اخلاقی و معنوی مانند ایثار و گذشت، صداقت در گفتار و رفتار از جمله دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی است که فهرستی از آن ارائه می شود:

 

  1. احیا واجرای قوانین اسلامی در سطح کلان جامعه در ابعاد سیاستگذاری ، قانونگذاری و اجرا
  2. احیای اسلام ناب محمدی (ص) و منزوی ساختن اسلام آمریکایی
  3.  نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج)
  4. احیای خدامحوری و ایجاد تحول روحی، معنوی و اخلاقی در مردم ایران
  5. به چالش کشاندن مکاتب بشری و اثبات حقانیت و کارآیی اسلام
  6. پیوند سیاست با دین و معنویت
  7. احیای ولایت الهی و اقتدار آن در جامعه
  8. بازگرداندن عزت وشکوه  انسانی به مسلمانان
  9. افزایش سطح آگاهی های عمومی
  10. مقابله با موج فساد علنی و رواج بی بند و باری غربی
  11. ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی و احیای شعائر الهی و احکام اسلامی
  12.  استقلال فرهنگی با تکیه بر خودباوری فرهنگی و هویت بومی اسلامی و ایرانی
  13.  احیای شان و منزلت معنوی زن در اجتماع
  14. رواج فرهنگ عمومی ایثار، شهادت و تحول روحی ملی
  15. احـیـاى هـویـت مـلّى ـ اسـلامـى و عزت بـخـشـى بـه ملت ایران
  16. پرورش و ترویج روحیه خودآگاهى
  17. تـربـیـت انـسـان هـاى صـالح بـه عـنـوان فـتـح الفـتـوح
  18. مبارزه‌ با انحطاط و ابتذال‌ فرهنگی‌ و زمینه‌سازی‌ برای‌ رشد استعدادها و ظرفیت‌های‌ هنری‌ و فرهنگی‌ اصیل‌ و ریشه‌دارایرانی‌ ـ اسلامی‌ و احیاء هویت‌ ملی‌ مردم‌

 

 

ب)مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی:

 

با پیروزی انقلاب اسلامی پرونده رژیم دست نشانده امریکا پس از 37 سال حکومت خودکامه بسته شد و در واقع به حضور 200 ساله غربیها در ایران پایان بخشید. استقلال سیاسی مردم ایران در سبب گردید مراکز تصمیم سازی کشور از فشار  مستشاران آمریکا خارج گردیدند . ایران از نقش آفرینی ژاندارم منطقه به عنوان عامل آمریکا رها شد وسفارت آمریکا به عنوان مرکز جاسوسی آمریکا در ایران تسخیر گردید.  همچنین کشور ایران از زمره پایگاههای امریکا و پیمانهای تحمیلی منطقه آزاد شد و با قطع دست استعمارگران شرق و غرب از چپاول منابع کشور، مردم در تعیین سرنوشت جامعه دارای نقش گردیدند.

 

بیان امام خامنه ای در این زمینه بسیار گویاست:

« در وقت انتخابات، چند تا صندوق می‌گذاشتند یکجا، خودهاشان هم گفتگو و هیاهوی مختصری می‌کردند و همان کاری که می‌خواستند، انجام می‌دادند و تمام می‌شد می‌رفت. مردم نقشی نداشتند. انقلاب اسلامی ورق را بکلی برگرداند؛ مردم نقش پیدا کردند؛ نه فقط در انتخاب نماینده‌ی مجلس، در انتخاب رئیس‌جمهور، در انتخاب خبرگانی که رهبر را بناست انتخاب کنند، در انتخاب شوراهای شهر که شهردارها را باید انتخاب کنند. در همه‌ی این مراحل حساس، نظر مردم شد تعیین‌کننده. قانون اساسی بر این اساس تدوین شد.» بیانات در ۱۳۸۸/۰۲/۰۹

 

« در دوران طاغوت، امریکائیها و رژیم امریکا بر کشور ما سلطه داشتند و ملت هم هیچ‌کاره بود؛ یک مستبدی را بر سر کار گذاشته بودند و با فرمان او و پشت سر او این ملت را تحت سلطه قرار داده بودند و در امور داخلی این ملت دخالت می‌کردند: نصب می‌کردند، عزل می‌کردند، خط مشی برای دولت تنظیم و تعیین می‌کردند، نخست‌وزیر می‌آوردند، نخست‌وزیر می‌بردند، حتی در تعیین وزراء و در تعیین فرماندهان ارتش دخالت می‌کردند. از لحاظ اقتصادی هم سلطه‌گری یعنی غارت منابع یک کشور یا معطل گذاشتن منابع یک کشور. این نتائج سلطه‌گری است. انقلاب اسلامی آمد و خط بطلانی بر همه‌ی این‌ها کشید. » بیانات در ۱۳۸۷/۰۱/۰۱

 

دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی را می‌توان به دو بخش سیاسی داخلی و بین‌المللی تقسیم نمود.

 

دستاوردهای سیاسی داخلی

 

  1. براندازی نظام سلطنتی و سرنگونی رژیم منحوس پهلوی به عنوان عامل دست نشانده آمریکا
  2. استقرار نظام مردم‌سالاری دینی با عنوان «جمهوری اسلامی» با رای بیش از 98 درصد ملت
  3. حفظ استقلال درتصمیم سازی وتصمیم گیری درامور اساسی کشور(نه شرقی نه غربی)
  4. شکستن ابهت ابرقدرت‌ها و قطع ید بیگانگان بر کشور
  5. گسترش مشارکت وحضورمردم وتکیه برآرای عمومی درعرصه های مهم کشور با رجوع به آراء عمومی در تعیین سرنوشت کشور به میزان تقریبی سالانه یک انتخابات
  6. انتخاب تمامی مسئولان در حوزه‌های مختلف با رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم
  7. آزادی واقعی و طردخودکامگی
  8. افزایش آگاهی های سیاسی و تحلیل و بصیرت عموم مردم
  9. افزایش همبستگی ملی و انسجام اسلامی از طریق مقابله با تحرکات تفرقه افکنانه و تجزیه طلبانه
  10. غلبه نظام اسلامی بر توطئه ها و نقشه‌های دشمن از قبیل کودتا، تجزیه طلبی ها، ترورها، جنگ تحمیلی، اقدامات تروریستی، فتنه ها و تحریم‌ها

       دستاوردهای سیاسی بین‌المللی

  1. ابـطـال نـظـریـه هـاى مادى گرایانه و الحادى در تبیین و تفسیر انقلاب ها
  2. ارائه تـلقى و فکر جدید مبتنى بر توحید و معنویت و تکریم انسان و عدالت اجتماعى به جهانیان
  3. معرفی اسلام ناب به عنوان یک مکتب تعالی‌بخش و تمدن‌ساز
  4. رها شدن از سلطه قدرت‌های خارجی وحفظ استقلال در سیاست خارجی
  5. استقلال همه جانبه کشور و تعامل با سایر ملتها و دولتها بر اساس عدالت و عزت و فراهم سازی بستر توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور بر اساس ایده ی نه شرقی نه غربی
  6. تأثیر بر مسایل راهبردی جهان و از جمله فروریختن نظام دو قطبی حاکم بر جهان با ضربه های اساسی از سوی انقلاب اسلامی بر اندیشه مارکسیسم
  7. تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاثیرگذار در معادلات منطقه و جهان
  8. تأثیر جدی بر حرکت‌های رهایی‌بخش در جهان اسلام و خارج از آن، به‌گونه‌ای که اکنون بیداری اسلامی را می‌توان به عنوانی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار داد.
  9. ستم ستیزی ودفاع ازمستضعفان در برابر ستمگران ونفی هرگونه ستمگری وستم کشی
  10. پدید آوردن جریان مقاومت اسلامی در منطقه در برابر رژیم صهیونیستی و پیروزی مقاومت  در جنگ های 33 روزه، 22 روزه ، 8 روزه و 51 روزه   و بحران سوریه و عراق و ...
  11. ایجاد و تقویت روح مبارزه و ایستادگی در ملت‌های جهان  برای مبازه با آمریکا
  12. صدور فرهنگ و تفکر مقاومت و الگو دهی بسیج و حرکت مردمی به تمام ملت های آزاده
  13. تحقیر قدرتهای پوشالی به ویژه امریکا و شکست نظام دو قطبی
  14.  ایـجـاد اعتماد به نفس در امت اسلامى براى حرکت به سوى آینده اى روشن
  15. بیداری ملتهای ستمدیده جهان و احیای جنبش های ضد استکباری
  16. احـیـاى عـزّت اسـلامـى و قدرت جهان اسلام و همگرایی در بین کشورهای اسلامی
  17. خروج ایران از کشورهای حامی صهیونیزم و اشغالگران قدس
  18.  جهانی سازی مبارزه با رژیم اشغالگر قدس

 

ج) مهم‌ترین دستاوردهای اجتماعی انقلاب اسلامی:

 

محرومیت از امکانات، خدمات بهداشتی و درمانی، راه مناسب، برق و ... زندگی را برای بسیاری از مردم ایران قبل از انقلاب اسلامی با مشکلات فراوان همراه کرده بود. به عنوان نمونه قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کم‌تر از 40 درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند. همچنین در تعدادی از استان های کشور حتی یک دبیرستان هم وجود نداشت.

نظام جمهوری اسلامی با محوریت ولایت فقیه برگرفته از آموزه‌های دینی و شرع مقدس اسلام است که استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت در تمام ابعاد اجتماعی از اصول اساسی آن بوده و رویکرد آرمانی این نظام، ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌باشد.نمونه ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این عرصه به شرح زیر است:

  1. اجرای بسیاری از احکام وموازین اجتماعی اسلام درجامعه
  2. تحکیم تعاون و برادری اسلامی
  3. گسترش خدمات و تأمین اجتماعی
  4. مقابله با فساد اجتماعی و اخلاقی اعم از مشروب خواری ها، فاحشه خانه ها، هنر مبتذل، موسیقی حرام، قمارخانه ها و ...
  5.  مقابله با استفاده ابزاری از زنان در زمینه های مختلف
  6.  مقابله با تبعیض و محرومیت از امکانات و فرصتها
  7. ارتقاء سطح سواد در کشور از طریق مبارزه با بی سوادی و افزایش فرصت های آموزشی و تحصیلی
  8. کاهش تعداد مرگ و میر کودکان از 111 نفر در 1000 به 26 نفر و افزایش امید به زندگی از 58 به 72 سال، پس از انقلاب اسلامی
  9. افزایش مشترکین برق از رقم 000،399،3 در سال 57  به بیش از 30 میلیون  
  10. افزایش مشترکین گاز طبیعی از  51 هزار خانوار تا سال 1357 به بیش از  14 میلیون خانوار و حتی بسیاری از روستاهای کشور
  11. افزایش خطوط ریلی از حدود 565/4 کیلومتردر سال 1357 به 000/10  کیلومتر
  12. تولید بیش از 96 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور در حالی که تا قبل از انقلاب کم‌تر از 25 درصد در داخل کشور تولید می‌شد
  13. افزایش تعداد خط تلفن ثابت از 850،800 مشترک در سال 1357 به بیش از 30 میلیون و اشتراک بیش از 000/000/45 مشترک تلفن همراه در کشور

 

د)مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی:

 

عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

امام خامنه ای طی بیاناتی در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ فرموده اند:

« قبل از انقلاب، تکیه‌ی علم و فناوری کشور به طور کامل به غرب بود. بارها گفته‌ام؛ بعضی از قطعات هواپیماهای نظامی ما را که خراب شده بود، سائیده شده بود، بنا بود اصلاح شود، اجازه نمیدادند مهندسین داخلی نیروی هوائی این قطعه را باز کنند، ببینند چی هست، چه برسد به اینکه به فکر درست کردنش بیفتند. قطعه را میگذاشتند توی هواپیما، میبردند آمریکا، یکی به جایش می‌آوردند؛ یا اگر بنا بود اصلاحش کنند، اصلاحش میکردند. صنعتی که وجود داشت، صنعت مونتاژ محض بود، بدون هیچ ابتکاری. بعد از انقلاب، خودباوری علمی و اعتماد به نفس ملی به وجود آمد؛ حضور این همه دانشمند، دانشمندان برجسته و بزرگ، در رشته‌های مختلف، مشاهده شد. امروز ما دانشمندانی در داخل کشور داریم که در سطح جهان، شبیه آنها و نظیر آنها قابل شمارشند؛ تعداد معدودی هستند. دانشمندان ما پیش رفتند؛ غالباً هم جوان.»

در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیش‌رفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساختند. پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و با تشدید فشارها بر ایران به بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، تلاش می‌کنند تا جلو پیشرفت‌های ایران را بگیرند. شاخص‌های زیر می‌تواند تا حدودی نمایشگر این پیشرفت‌ها باشد.

  1. ورود کشور به علوم انحصاری غرب با شکست آپارتاید علمی
  2. فراهم سازی زمینه استفاده از تحقیقات سایر کشورها بدون تقلید محض
  3.  ارتقاء سطح علمی کشور و جایگاه دانشگاههای داخلی
  4. گـسـتـرش روحـیـه تـحـقـیـق و شـکـوفـایـى اسـتـعـدادهاى انسانى
  5. تقویت اعتماد به نفس نخبگان جوان و توسعه فعالیتهای علمی کشور
  6. سرعت پیش‌رفت علمی به میزان 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان
  7. پیشرفت‌ در ایجاد زیر‌ساخت‌های فنی و مهندسی، صنعتی
  8. افزایش دانشجو از تعداد 154 هزار قبل از انقلاب اسلامی به  بیش از 4 میلیون دانشجو
  9. تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به قطب پزشکی در غرب آسیا
  10. پیش‌رفت‌های چشمگیردانش پزشکی در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و ...
  11. تبدیل شدن جمهوری اسلامی به کشوری هسته‌ای و دست یافته به چرخه کامل سوخت‌ هسته‌ای (غنی‌سازی) به‌‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها
  12. ورود به باشگاه فضایی جهان با دانش و فناوری بومی و پرتاب چند ماهواره با ماهواره‌ بر تولید داخل
  13. دستاوردهای ارزشمند در حوزه نانو، لیزر و ...
  14. رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی، رشد و توسعه صنعت هواپیما‌سازی، و پیش‌رفت‌های علمی و فنی کشور در ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی

 

 

ه)مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی:

 

اقتصاد ایران و وضعیت اقتصادی مردم با انقلاب اسلامی به‌طور کلی متحول گردید. هرچند هم اکنون نیز کشور به دلایلی از جمله ساختارهای غلط و تحریم‌ها و فشارهای خارجی با مشکلات اقتصادی دست‌ و پنجه نرم می‌کند، ولی وضیعت اقتصادی ایران و میزان برخورداری مردم در حوزه‌های گوناگون با دوران قبل از انقلاب بسیار متفاوت است.

پس از انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از نهادهای انقلابی با هدف رفع فقر و محرومیت به‌ویژه از مناطق روستایی و شهرهای کوچک تشکیل گردید و هر یک از نهادها در ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی مردم وکشور نقش مؤثری ایفا کردند. جهاد سازندگی، بنیاد مسکن، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) نمونه‌هایی از این نهادها می‌باشند. با انقلاب اسلامی، بسیاری از شاخص‌های زندگی در ایران به دلیل دستاوردهای اقتصادی و خدمات‌رسانی جمهوری اسلامی تغییر کرد.

بر اساس آمار در رژیم گذشته، کشور تنها قادر بود غذای 33 روز را در داخل تهیه کند. اکنون با توجه به 2 برابر شدن جمعیت، کشور می‌تواند غذای بیش از 300 روز را در داخل تهیه نماید.

 

شاخص‌های زیر بیانگر دستاوردهای اقتصادی می باشد:

 

  1. زمینه سازی برای استقلال اقتصادی کشور از طریق کاهش وابستگی ها
  2. خودکفایی نسبی درتأمین کالاهای اساسی و استراتژیک و تأمین نیازهای اساسی مردم
  3. رفع سلطه اقتصادی بیگانگان برکشور و جلوگیری ازغارت وچپاول اموال عمومی توسط آنان
  4. حفظ ذخایر زیرزمینی و جلوگیری از غارت بیت‏المال توسط خاندان شاهنشاهی و وابستگان آن
  5. اجرای بسیاری از احکام اقتصادی اسلام
  6. کاستن فقر و محرومیت اقشار محروم و کم‌درآمد و اولویت رسیدگی به مناطق محروم
  7. تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی و مظاهر آن
  8. بسترسازی جهت توسعه و آبادانی کشور با رفع موانع در زیرساختهای اقتصادی
  9. خودباوری و خوداتکایی در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی  و افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی
  10. تلاش در راه پیشرفت صنعتی کشور از طریق برنامه‏ریزی ، استفاده از علوم و فنون، تربیت افراد ماهر و...
  11. رسیدگی به روستاهای کشور و محرومیت‏زدایی از آن‏ها

 

 

و)مهم‌ترین دستاوردهای دفاعی - نظامی انقلاب اسلامی:

 

قدرت دفاعی – نظامی ایران، نه تنها از عوامل بسیار مهم در تأمین امنیت ملی کشور می‌باشد، بلکه دستاوردهای این حوزه معادله قدرت در منطقه را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داده است. تأثیر دستاوردهای این حوزه را می‌‌توان در جنگ‌های اخیر بر ضد مسلمانان بویژه شکست رژیم صهیونیستی از حزب ا... لبنان ملاحظه کرد.

ارتش ایران در دوران قبل از انقلاب وابسته و تحت نفوذ آمریکایی‌ها بود. قدرت دفاعی – نظامی کشور نه در راستای تأمین منافع غرب تعریف شده بود. عمده تجهیزات نظامی ارتش از کشورهای غربی وارد می‌شد و هزاران مستشار نظامی در ارتش ایران حضور داشتند. پیشرفت‌های نظامی در کشور به‌ویژه در صنایع دفاعی، به گونه‌ای است که علاوه بر تأمین تمامی نیازمندی‌های نیروهای مسلح در حوزه‌های گوناگون، ایران به یکی از صادرگنندگان تجیهزات نظامی تبدیل شده است.

قدرت دفاعی – نظامی جمهوری اسلامی، تهدیدات نظامی علیه ایران را از اعتبار ساقط کرده و همگان می‌دانند که هیچ کشوری جرأت تجاوز نظامی به ایران ندارد.

نمونه‌های از دستاوردهای نظامی از بعد تجهیزات را می‌توان در موارد زیر ملاحظه نمود:

  1. نجات کشور از سلطه مستشاران نظامی غربی و آمریکایی
  2. شکل‌گیری نظام دفاعی با نیروهای مکتبی و مردمی برای کشور و تشکیل سپاه و بسیج
  3. ارتقاء سطح توانمندیهای ملی در مقابله با تهدیدات احتمالی
  4. حفظ تمامیت ارضی کشور در برابر هجوم سنگین عراق و جنگ 8 ساله با وجود حمایت ابرقدرت ها و دهها کشور
  5. ساخت انواع توپ‌های میان‌برد و بلندبرد زمین به زمین و زمین به هوا
  6. ساخت انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین مورد نیاز در نیروهای مسلح
  7. ساخت موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد و بالستیک در کلاس‌های مختلف
  8. ساخت انواع دوش پرتاب‌های ضدهوایی
  9. ساخت انواع خودروهای زرهی، نفربرها، تانک‌ها و انواع سلاح‌های ضد تانک
  10. ساخت کشتی‌های نظامی، ناوچه‌ها، قایق‌های تندرو پرنده
  11. ساخت انواع موشک‌ها و اژدرهای ساحل به دریا و دریا به دریا
  12. ساخت انواع هواپیماهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین و انواع بالگردها
  13. پیش‌رفت‌های چشمگیر در جنگ‌های الکترونیک و نبردهای سایبری
  14. ساخت انواع سامانه‌های ثابت، متحرک و زیرزمینی برای پرتاب موشک‌ها و به‌ویژه موشک‌های بالستیک.
  15. ساخت سامانه‌های بسیار فوق مدرن ضدهوایی
  16. ساخت انواع رادارهای پیش‌رفته

 

نتیجه‌گیری

با وجود همه توطئه ها بر ضد انقلاب اسلامی که حجم موانع ومشکلات ایجاد شده توسط دشمنان در طول تاریخ علیه یک کشور به اندازه توطئه ها برضد ایران اسلامی سابقه نداشته است نکات زیر در جمع بندی این نوشتار قابل برشماری است:

1. انقلاب اسلامی، در ابـعـاد فـرهـنـگـى ، سـیـاسـى ، اجـتـمـاعـى ، اقـتـصـادى، علمی و فناوری، دفاعی و... دستاوردهای فراوانی را به همراه داشته است که شناخت آن‌ها می‌تواند حقایق پیش و پس از انقلاب را بهتر نمایان سازد.

2. در عرصهٔ داخلی، انقلاب اسلامی موجب تحقق آرمان‌های اسلامی گردید و اختناق را از سر مردم کشور برطرف ساخت.

3. در عرصهٔ بین‌الملل ، انقلاب اسلامی عزّت مسلمانان را همراه داشت و سبب خارج شدن مسلمین از انزوا گردید و باعث تحرک دینداران و آزادگان در جهان گردید. همچنین توسعه قدرت اسلام، بیداری اسلامی، افت قدرت نظام سلطه از واقعیت‌هایی است که در پی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و جهان بر سر یک پیچ تاریخی قرار دارد و هندسه سیاسی جهان در حال تغییر می‌باشد.

4. مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، دستاوردهای فرهنگی بوده است، از این‌رو در ارزیابی پیشرفت انقلاب باید به عوامل فرهنگی و فکری توجه بیشتری داشت و رشد انسان‌ها را در سایهٔ رشد فرهنگی و پای‌بندی به باورها و ارزش‌های اسلامی، مورد تحلیل و ارزشیابی قرار داد.

بهزاد کاظمی

 

منابع:

پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری

مصباح یزدی، محمدتقی، انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ، مرکز انتشارات مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).

فصلنامه حصون، شماره 7

خبرگزاری تسنیم

پایگاه اینترنتی هیئت رزمندگان اسلام



دستاوردهای انقلاب اسلامی

برای آنکه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد واقف شویم، در ابتدا باید شرایط حاکم بر اقتصاد کشور را در آخرین سالهای حکومت پهلوی با سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم؛
بیست و نه سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، طی این سالها، انقلاب اسلامی کارنامه درخشانی را در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … به ثبت رسانده است.
در این نوشتار سعی داریم در حد بضاعت خویش، به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان و در عرصه های مختلف علمی و آموزشی بپردازیم.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد
برای آنکه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد واقف شویم، در ابتدا باید شرایط حاکم بر اقتصاد کشور را در آخرین سالهای حکومت پهلوی با سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم؛
رژیم پهلوی در دهه ۴۰ (دهه ۶۰ میلادی) با استراتژی نادرست خود که تحت عنوان اصلاحات ارضی از آن یاد می شد، باعث بیمار شدن اقتصاد ایران شد.
برنامه های عمرانی رژیم شاه ، بر صنایع وابسته بویژه صنایع مربوط به کالاهای مصرفی اتکا داشت و نتیجه آن عدم توازنی فزاینده بین بخش کشاورزی و بخشهای دیگر اقتصادی بود به گونه ای که در بخش کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی از ۲۹/۱ درصد تولید ناخالص ملی در سال ۱۳۳۹ به ۹/۱ درصد در سال ۱۳۵۶ ، یک سال قبل از فروپاشی حکومت پهلوی، تنزل یافت در بخش صنعت نیز باتوجه به بیگانگی صنایع مورد حمایت حکومت پهلوی با اقتصاد ملی و عدم توجه به نیازهای داخلی کشور، وابستگی اقتصاد کشور به غرب روز به روز افزوده شد براساس برخی برآوردها، تا سال ۱۳۵۷ ، سی درصد جمعیت کشور را خانوارهای ثروتمند تشکیل می دادند که معادل ۹۰ درصد کل درآمد کشور را به خود اختصاص داده بودند و ۷۰ درصد بقیه تنها ۱۰ درصد درآمد کشور را در اختیار داشتند.
با اجرای استراتژی های نادرست رژیم پهلوی، بخش کشاورزی فراموش شد و بیشترین سرمایه گذاری و امکانات کشور در بخش صنعت و صنایع متکی به واردات صورت گرفت که همین امر باعث فاصله گرفتن امکانات شهری و روستایی بود که پیامد آن مهاجرت روزافزون روستائیان به شهرها بود. بنابراین در سال ۱۳۵۷، سال پیروزی انقلاب اسلامی، کشور با یک اقتصاد «بیمار» که با تورم بیش از ۱۶ درصد ، استقراض خارجی، کسری بودجه و کاهش تولید ناخالص ملی روبرو بود.
حال که تا حدودی با وضعیت اقتصاد کشور در آخرین سالهای حکومت رژیم پهلوی آشنا شدیم، بهتر می توانیم به دستاوردهایی که انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد داشته است، بپردازیم؛
یک از اهداف مهم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد، توجه به قشر نیازمند جامعه بویژه مردم محروم روستا، تامین استقلال اقتصادی، رفع بیکاری و تامین اجتماعی بود. انقلاب اسلامی در سالهای اولیه به اهدافی که اشاره شد، پرداخت. در سالهای بعد انقلاب اسلامی اهدافی از جمله رشد و توسعه پایدار اقتصادی با محوریت بخش کشاورزی ، تربیت نیروی انسانی، استفاده بهینه از منابع طبیعی ، کشور و تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی را دنبال کرد و توانست در پایان برنامه های پیش بینی شده، به رشد قابل توجهی در برنامه های توسعه خود دست یابد.
انقلاب اسلامی در ادامه برنامه های توسعه اقتصادی خود، تلاش خود را برای مهار تورم، اصلاح نظام مالیاتی، توسعه عمران روستایی، اشتغال زایی و آموزش نیروی انسانی متمرکز کرد. باید واقعیت را پذیرفت که امروز با وجود همه کاستی ها و ضعف هایی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، اما دولتمردان جمهوری اسلامی ایران طی سالهای پس از پیروی انقلاب اسلامی به موفقیت های مختلفی دست یافته اند و اقتصاد «بیمار» سال ۵۷ را امروز به یک اقتصاد «پویا» و در حال رشد تبدیل کرده اند.
اکنون ایران اسلامی، با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و با کوشش دولتمردان، کارشناسان اقتصادی و نخبگان کشور سعی دارد با پرداختن به «چشم اندازه ۲۰ ساله» ، کشور را به جایگاه اول اقتصاد در منطقه ارتقا دهد.
برای آنکه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد واقف شویم، به دستاوردهای مهمی که انقلاب اسلامی تنها در بخش کشاورزی داشته است، می پردازیم:
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی
سرزمین ایران دارای مساحتی بالغ بر ۱۶۴ میلیون هکتار است که بیش از ۵۱میلیون هکتار آن از اراضی خوب و با استعداد برای تولید محصولات کشاورزی است تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدلیل سیاستهای نادرست رژیم پهلوی، کشاورزی کشور با ورشکستگی روبرو بود بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم و برنج از خارج وارد می شد و کسری فزاینده مواد غذایی به تورم قیمت این مواد در داخل کشور منجر شده بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم مشکلات بسیاری که کشور در سالهای نخست با آن روبرو بود ـ نظیر آشوبهای گروههای ضد انقلاب، تحریم های اقتصادی ایران توسط غرب و نیز جنک تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران،بخش کشاورزی همواره یکی از بخشهای اقتصادی مورد توجه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بوده است به گونه ای که امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل تامین می شود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره )، مبنی بر ضرورت خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، حرکتهای قابل توجهی در راستای تولید این محصولات صورت گرفته است مثلا در زمینه گندم، با سرمایه گذاریهای مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۳ برابر شده و بالغ بر ۱۳ میلیون تن می باشد. تولید برنج، دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور ( پس از گندم )، رشدی بالغ بر ۵۲ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.
طی سالهای پس از انقلاب اسلامی، علیرغم دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تامین مواد غذایی، واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر قطع شده است.
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی، خودکفایی در تولید محصولات باغی بوده است. امروزه مرکبات، انار، کیوی، انبه، خرمالو و یا محصولاتی همانند پسته، زعفران، کشمش، همچنین میوه هایی همچون هلو، شلیل، زردآلو و سیب و انواع سبزیجات از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود. شایان ذکر است ایران نخستین تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است.
در سالهای اخیر نیز با توجه به توانمندیهای بالقوه ایران برای تولید ارزان، قیمت و نزدیکی به بسیاری از بازارهای مصرف، صنعت گل و گیاه مورد توجه بخش دولتی و خصوصی کشور قرار گرفته است در این راستا مسئولین کشور برآن هستند با استفاده از فن آوری جدید، تولیدکنندگان این بخش را یاری دهند.
همچنین در زمینه جنگل و مرتع ، سطح جنگل کاری و احیای جنگلها نسبت به قبل ازانقلاب اسلامی ۲ برابر شده است.
امروزه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاستهای حمایتی ازجمله تامین به موقع تسهیلات، خریدهای تضمینی، حمایت از خسارت دیدگان خشکسالی و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی، سعی در حمایت هرچه بیشتراز تولید کنندگان بخش کشاورزی دارند.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی
دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی را می توان در چند مقوله مورد بحث قرار داد؛
۱) محرومیت زدایی از روستاها
به جرات می توان گفت که « محرومیت زدایی از روستاها» یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی بوده است؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، روستاها یکی از مناطق محروم کشور بودند. بیشتر روستاهای کشور در دوران پهلوی، فاقد امکانات رفاهی بودند و مردم روستایی از لحاظ معیشت در سختی و مشقت بسر می بردند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بدنبال تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره ) مبنی بر بسیج امکانات مادی و معنوی برای عمران و آبادانی روستاها، مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران درصدد زدودن فقر و محرومیت از چهره روستاهای کشور برآمدند تا امکانات رفاهی شهرها و روستاهای کشور را به یک سطح یکسان برسانند.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و فرمان امام خمینی (ره ) مبنی بر کمک به روستائیان و آبادانی روستاها، نهاد جهاد سازندگی شکل گرفت در این نهاد که بعدها به دلیل عملکرد مثبت و قابل توجه آن به وزارتخانه جهاد کشاورزی تبدیل شد ، جوانان متخصص و انقلابی در مناطق روستایی کشور حضور پیدا کرده و به ارائه خدمات زیربنایی نظیر آبرسانی، راهسازی، برق رسانی و غیره در روستاها پرداختند.
از دیگر اقدامات انجام شده برای روستائیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخوردار شدن روستاها از امکانات برقراری ارتباط مخابراتی با دنیای خارج از روستاهاست، اقدامات صورت گرفته در این خصوص به اندازه ای است که ایران بدلیل فعالیتهای گسترده برای برخوردار نمودن مناطق محروم روستایی از ارتباطات مخابراتی، از سوی یونسکو لوح تقدیر دریافت کرده است.
به منظور افزایش سطح بهداشت در روستاها،احدات اماکن بهداشتی در روستاها پس از انقلاب اسلامی روند رو به رشدی داشته است. در زمینه تعلیم و آموزش روستائیان نیز کارنامه انقلاب اسلامی درخشان است.
۲) توجه به اقشار محروم و نیازمند جامعه
در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دغدغه های مسئولین نظام، توجه به اقشار محروم و نیازمند جامعه بوده است. در این راستا سازمانها و نهادهـای مختلفی در ایران اسلامی برای تامین اجتماعی فعالیت می کنند که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم؛
الف) کمیته امداد امام خمینی (ره ): کمیته امداد امام خمینی (ره ) پس از انقلاب اسلامی در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ ( ۴ مارس ۱۹۷۹ ) تشکیل شد هدف اصلی کمیته امداد امام (ره )، اشتغال زایی برای محرومین و رفع مشکلات اساسی آنهاست همچنین ارتقاء آموزشهای علمی، فرهنگی و اجتماعی افراد تحت پوشش و ایجاد تسهیلات در امر ازدواج و تحکیم خانواده از جمله فعالیتهای کمیته امداد امام است که تاکنون نتایج موثری به همراه داشته است تلاش مسئولین کمیته امداد امام (ره ) بیشتر متمرکز بر افراد روستایی و عشایر است طرح شهید رجایی ازجمله طرحهای موفق این کمیته است که به منظور کمک بـه افراد سالمند که بالای ۶۰ سال سن دارند، پی ریزی شده است ؛ در این طرح، ماهانه مبلغی مستمری به صورت نقد یا کالا در اختیار مددجویان قرار داده می شود.
کمیته امداد امام (ره ) با در اختیار گذاشتن سرمایه اولیه به صورت وام یا سایر کمکهای مالی به افراد بی بضاعت یا بیکار، زمینه اشتغال آنها را فراهم می کند و نیروی کار مثبت آنها را در کارگاههای تولیدی نظیر صنایع دستی، دامداری و کشاورزی بکار می گیرد خدمات درمانی و بهداشتی و اجرای بیمه خانواده های تحت پوشش این نهاد، از دیگر کارهای کمیته امداد امام (ره ) است در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از خدمات این نهاد بهره برده اند از دیگر اقدامات کمیته امداد امام (ره )- خدمات فرهنگی و آموزشی است در همین زمینه دانش آموزان و دانشجویان در خانواده های بی بضاعت مورد حمایت قرار می گیرند بسیاری از آنها در زمینه های مختلف تحصیلی به تخصصهای گوناگون در رشته هایی نظیر پزشکی، علوم مهندسی و غیره دست یافته اند که بعضا از مهارتهای خود در یاری رساندن به سایر نیازمندان استفاده می کنند.
ب) جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران: جمعیت هلال احمر از دیگر نهادهای مسئول در قبال اقشار مختلف مردم، هنگام بروز حوادت و سوانح غیر مترقبه نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی و غیره است. جمعیت هلال احمر کمکهای خود را به صورت نقدی و غیرنقدی و با ارسال دارو، کادر پزشکی و کالاهای ضروری زندگی به مناطق آسیب دیده انجام می دهد.
ج) سازمان بهزیستی
چ) بنیاد مستضعفان و جانبازان
ه) بنیاد شهید
د- برخی نهادها دیگر نظیر سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه خدمات درمانی وسازمان بازنشستگی کشور نیز در ایران اسلامی به ارائه خدمات بیمه ای مشغول هستند.
۳) ارتقای جایگاه واقعی زنان
قبل از انقلاب اسلامی زنان، اکثر بیسوادان جامعه را تشکیل می دادند؛حکومت پهلوی به بهانه تجددگرایی، دیدگاه ابزاری نسبت به زن را ترویج می کرد با شکل گیری انقلاب اسلامی، زن به عنوان عنصری سرنوشت ساز و موثر به عرصه های مختلف راه یافت.
پس از انقلاب اسلامی، برای زنان این امکان فراهم شد تا جایگاه فردی و اجتماعی خود را بهتر بشناسند و با استفاده از توانمندیها و استعدادهای خود، حضوری فعال در صحنه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی داشته باشند.
امروزه در عرصه اقتصاد نیمی از نیروی کار در ایران را زنان تشکیل می دهند که در مشاغل مختلف نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مهندسی، معلمی و … حضور دارند. همچنین زنان در حوزه مدیریت، بخشهای علمی و پژوهشی و عرصه فعالیت های سیاسی حضور و مشارکت فعال دارند.
● دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ارزشی و معنوی است انقلابی برای خدا ومعنویت که تحول روحی و فرهنگی عظیمی در آحاد ملت ایران به وجود آورد. اداره جامعه براساس دین و ارزشهای اصیل آن، افزایش سطح آگاهی و مشارکت مردم در فعالیتهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تغییر الگوهای رفتاری مردم با جهت گیری خصلتهای اخلاقی و انسانی ازجمله این تحولات است. در ادامه به برخی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی می پردازیم.
از تحولات چشمگیر در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی، تغییر در نگرش و نحوه زندگی مردم است. در دوران پهلوی، سیاست آن رژیم، تبلیغ غربزدگی و تبعیت از فرهنک غرب بدون توجه به ارزشهای دینی و ملی مردم ایران بود؛ تجمل پرستی و پوچ گرایی تشویق می شد و در تعیین منزلتهای اجتماعی از سوی رژیم، میزان غربزدگی و خودباختگی افراد در برابر فرهنک بیگانه، نقش مهمی داشت انقلاب اسلامی دریچه جدیدی را بر روی مردم ایران گشود ارزشهایی چون خودباوری، آزادیخواهی، فداکاری، پایداری و استقامت و پس از سالها دوباره در روح جامعه ایران دمیده شد.
جایگزینی ارزشهای اصیل اسلامی به جای معیارهای مبتذل گذشته، تحول فرهنگی و اخلاقی نسل جوان، افزایش روحیه تلاش و اعتماد به نفس در مردم و اقشارجوان و تحصیلکرده جامعه، ازجمله دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی به شمار می روند.
تحول فرهنگی و اخلاقی نسل جوان از ره آوردهای انقلاب اسلامی است جوانان مسلمان به عنوان بخش فعال جامعه، در تمام رویدادهای انقلاب اسلامی حضوری چشمگیر داشتند انقلاب اسلامی از این جوانان، نسلی مسئولیت پذیر، سرشار از ایمان و خودباور ساخت که در صحنه ها و نهادهای مختلف جامعه، مشارکتی سازنده دارند. پس از انقلاب اسلامی، این جوانان مومن و بااخلاص بودند که در برابر انواع توطئه های داخلی و خارجی ایستادند و از کیان انقلاب اسلامی و آرمانهای آن دفاع کردند. صحنه های هشت سال دفاع سلحشورانه ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعت عراق که با حمایت گسترده دولتهای غربی صورت گرفت، بیانگر عمق دلبستگی و ایمان این جوانان به ارزشهای مقدس انقلاب اسلامی است جوانان انقلابی ایران با شجاعت فوق العاده در جبهه های جنک تحمیلی عراق علیه ایران حضور یافتند و صحنه هایی زیبا و با شکوه از رشادت، گذشت و انسانیت را در صفحات تاریخ به ثبت رساندند.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان
یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود. به همین منظور از آغاز انقلاب اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه های فعال ایران سعی در حفظ تامین و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت و برای رسیدن به اهداف خود اقدام به تامین نیروی انسانی ورزیده، تاسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان ها، ارتقاء سطح کیفیت تجهیزات پزشکی و نیز دادن آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به بیماریها و آموختن روشهای پیشگیری ازآنها، کرد.
پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشکده های گروه علوم پزشکی و نیز اعضای هیات علمی این دانشکده ها روند رو به رشدی یافت درنتیجه بر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی به طور چشمگیری افزوده شد تا نیاز کشور به پزشک برآورده شود.
یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در زمینه بهداشت، تاسیس شبکه های بهداشتی- درمانی به منظور کمک رسانی به مردم است که از کوچکترین روستاها تا شهرهای بزرک کشور را تحت پوشش درمانی قرار می دهند این شبکه ها همراه با بیمارستانها و پلی کلینیک های تخصصی و بیمارستانهای دانشگاهی با خدمات فوق تخصصی، مراکز بهداشتی- درمانی کشور را تشکیل می دهند.
یکی از امور مهم و حساس در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دارو و مسائل مربوط به آن است . مروزه بیش از ۹۵ درصد از نیاز دارویی کشور، در داخل کشور تولید می شود درحالیکه این رقم قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۵ درصد بوده است.
بهداشت یکی از شاخص های توسعه کشورها به شمار می رود و امروزه پیشگیری بیش از درمان مورد توجه قرار دارد ازاین رو مسئولان بهداشت ایران پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، طی طرحهای گسترده واکسیناسیون نظیر واکسیناسیون فلج اطفال، دیفتری، کزاز و از بسیاری از بیماریهای مسری پیشگیری کرده اند.
در جهت تحقق اصول ۳ - ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی مبنی بر محوری شناختن سلامت انسان و مکلف بودن دولت در بسیج تمامی امکاناتش جهت سلامت افراد کشور، امروزه بیش از ۹۲ درصد جمعت کشور زیر پوشش بیمه قرار دارند.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی و آموزشی
انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی و آموزشی نیز کارنامه درخشان دارد؛ امروز مردم ایران اسلامی، به وضوح نتیجه اقدامات صورت گرفته در این حوزه ها را مشاهده می کنند؛ روزی نیست که از نوآوری و خلاقیتهای ارائه شده توسط جوانان پژوهشگر ایرانی در رشته های مختلف علمی، علوم پایه، علوم انسانی، بیوتکنولوژی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و صنایع دفاعی در رسانه ها خبری انعکاس داده نشود.
امروزه ایران اسلامی در المپیادهای علمی جهانی نظیر ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و غیره حضوری فعال و چشمگیر دارد بگونه ای که بعنوان یک کشور صاحب نام شناخته شده است و در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان در رقابتهای المپیادی دانش آموزی جهان قرار گرفته است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره )، سازمان نهضت سوادآموزی برای مقابله با جهل و بیسوادی در کشور شکل گرفت. این سازمان توانست با فعالیت های چشمگیر در امر مبارزه به بیسوادی، توزیع متناسب امکانات آموزشی بین زنان و مردان سوادآموز در شهرها و روستا، درصد بالایی از زنان و مردان بی سواد را با برگذاری دوره های آموزشی وارد دانشگاه های معتبر کشور کند و به همین دلیل این سازمان بدفعات از سوی یونسکو مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است.

از دستاوردهای مهم آموزش عالی کشور نیز در دوران پس از انقلاب اسلامی، تاسیس صدها دانشگاه و موسسه آموزش عالی است که توانسته است سطح کیفی آموزش را ارتقا داده و با تاسیس دوره های مختلف تحصیلات تکمیلی بویژه دکترای تخصصی، مشکل اعزام دانشجو به خارج از کشور جهت کسب مهارتهای علمی را رفع نماید.

مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

 

انقلاب اسلامی شاید از معدود انقلاب هایی است که هم روشنفکران، چه مذهبی و چه غیرمذهبی و هم توده های مردم در آن نقش داشتند و وجه مشخصه آن با انقلاب های دیگر این بود که متکی بر احیای ارزش های دینی و احیای ارزش های اسلامی بود.

مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی چه چیزی بوده است؟

هم اکنون برای ایران در تهران تصمیم گرفته می شود نه در واشنگتن یا مسکو:

به جای این که از خودم در این زمینه چیزی بگویم به نقل از امام(ره) می گویم ایشان در پاسخ فرمانده نیروهای مسلح پاکستان فرمود مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی این است که «الان برای ایران در تهران تصمیم گرفته می شود نه در واشنگتن یا مسکو»

امروز با مقاومت مردم ایران و با رهبری مقام معظم رهبری در مسیر امام خمینی(ره) ما به دستاورد دیگری رسیدیم و آن این که تصمیم هایی که در ایران اسلامی گرفته می شود در دنیا تعیین کننده است و موج بیداری اسلامی را پدید آورده است.

مقاومت ملت ایران الگوی ملت های آزاده شده است

یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی «اسلامی بودن» آن است نظام اسلامی که مستقل و در مسیر آرمان های ملت ایران و آرمان های حکومت اسلامی حرکت می کند.

آن چه در نتیجه انقلاب اسلامی واقع شده خودکفایی ملی و جهاد علمی به معنای واقعی است که نشان از استقامت کشور و ملت دارد. ملتی که یک تنه در مقابل تمام هجمه ها ایستاده است مقاومتی که امروز الگوی ملت های آزاده شده است.

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دین گرایی است.

یکی از ویژگی ها و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دین گرایی است. در حالی که سال ها، جریان های خاص فکری تلاش می کردند نظام سیاسی دینی و ولایی در دنیا به حاکمیت نرسد یکی از معجزات این انقلاب حاکمیت نظام اسلامی بود. این ویژگی نه فقط در ایران بلکه در کشورهای اسلامی و فراتر از آن در کشورهای دینی و مذهبی تحول ایجاد کرد و می رود تا همه جهان را دربر گیرد.

افزون بر این تغییر زیرساخت های جهان از دستاوردهای دیگر انقلاب اسلامی است.

ایجاد اعتماد به نفس در مردم بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایجاد اعتماد به نفس در مردم ما است.

به عبارتی مردم ایران که نه تنها سال ها بلکه قرن ها با اراده قدرت های دیکتاتور یا قدرت های خارجی تحقیر شده بودند با انقلاب اسلامی اعتماد به نفسی به دست آوردند که اکنون به ایفای نقش برتر در منطقه و جهان می پردازند.

در موضوع دانش هم هیچ نقطه ای از علم نیست که ایرانیان دست خود را کوتاه ببینند یا در خود این توان را نبینند این ها همه نشانه اعتماد به نفسی است که انقلاب اسلامی برای مردم ما به ارمغان آورده است.

فراموش نمی کنیم که پیش از آن این سخن رزم آرا معروف بود که می گفت ایرانی ها از ساخت آفتابه عاجزند یا سران حکومت پهلوی افتخار می کردند چون پول داریم هرچه را که می خواهیم وارد می کنیم بنابراین نیازی به فکر کردن و اختراع نداریم.

در حالی که امروز ایران را به عنوان یکی از قطب های علمی مطرح در جهان می شناسند و همه این ها نیست مگر به علت اعتماد به نفسی که انقلاب اسلامی به مردم داده است.

بازگرداندن هویت ایرانی یکی از دستاوردهای انقلاب است

انتخاب یک دستاورد از میان همه دستاوردهای انقلاب بسیار سخت است.

 

نهضت امام(ره) یکبار دیگر اسلام را احیا کرد. امام(ره) اسلام را یک الگوی حکومتی به جهان معرفی کرد و در واقعیت نیز به آن جامه عمل پوشاند. بازگرداندن دوباره هویت ایرانی یکی دیگر از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است. امام(ره) بار دیگر این هویت را زنده کردند. امروز شاهد هستیم با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و فعالیت شبانه روزی دولت توانسته ایم به بسیاری از جایگاه های علمی دست پیدا کنیم جایگاه هایی که اگر از پنجره چند سال گذشته نگاه کنیم در حد رویا بود.

اسلامیت بزرگ ترین دستاورد انقلاب است

عمده ترین دستاورد انقلاب اسلامی این است که ما می توانیم با افتخار و سربلندی بگوییم در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم و این اسلامیت بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی است.

امام سرمایه ای به نام «مردم» را به جهانیان معرفی کرد

هنر حضرت امام(ره) این بود که برخلاف سرمایه هایی که از نظر مبنای تجربی و تئوریک به عنوان سرمایه های تحول زا مطرح بود به سرمایه های دیگر فکر می کرد که مردم بودند. اگرچه بعدها نظرهای دیگر اضافه شد و به جای سرمایه مادی سرمایه انسانی یعنی نیروی تحصیل کرده ماهر و دانشگاهی را به عنوان سرمایه اصلی تحول و تحرک نام بردند و در سال های اخیر به عنوان سرمایه علمی نام برده می شود اما امام(ره) سرمایه ای را مطرح کردند که دنیا به آن اعتراف کرد. امام(ره) سرمایه ای به نام «مردم» را به جهان معرفی کرد. البته در ادبیات غربی برخی از این سرمایه با عنوان سرمایه اجتماعی نام می بردند اما سرمایه مردم بالاتر از سرمایه اجتماعی است.

البته امروز خیلی ها قبول دارند که سرمایه اجتماعی حرف اول را می تواند بزند و حتی بحران های اقتصادی جهانی را ناشی از بی اعتمادی سرمایه اجتماعی می دانند. امام(ره) سرمایه ای به نام مردم را ایجاد کرد که تجلی آن مشارکت و حضور مردم در عرصه های مختلف بود و نظام سیاسی قبل از انقلاب را با دست خالی به کمک مردم سرنگون کرد. در طول انقلاب به ویژه دوران دفاع مقدس با حضور و مشارکت مردم از مشکلات عبور کردیم.

استقلال مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی بود

انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بزرگترین انقلابی بود که در دهه های پایانی قرن بیستم شکل گرفت و در تاریخ انقلاب های پایدار جهان ثبت شد و در عین حال ویژگی منحصر به فردی در مقایسه با سایر انقلاب ها داشت چرا که با محور دین و با حضور گسترده اکثریت جامعه و توده های مردم و نخبگان شکل گرفت.

انقلاب اسلامی شاید از معدود انقلاب هایی است که هم روشنفکران، چه مذهبی و چه غیرمذهبی و هم توده های مردم در آن نقش داشتند و وجه مشخصه آن با انقلاب های دیگر این بود که متکی بر احیای ارزش های دینی و احیای ارزش های اسلامی بود.

در دستاوردهای انقلاب اگر بخواهیم تاملی داشته باشیم می توان گفت انقلاب بر شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی متکی بود و شاید در آن مقطع جهان به جهان دو قطبی تقسیم شده بود.

انقلاب بدون حمایت هیچ یک از آن قدرت ها توانست به پیروزی برسد و این عنصر برجسته ترین و مهم ترین دستاورد انقلابی بود و در بعد داخلی انقلاب اعتماد به نفس در مردم ایجاد کرد مردم با اتکا به این توانایی روی پای خودشان ایستادند و با وجود فشارهای متعدد در اوایل انقلاب در دوران دفاع مقدس و پس از آن در عرصه های مختلف به موقعیت های ممتاز و ویژه رسیدند.

روشنگری اسلامی مهم ترین دستاورد انقلاب است

جمهوری اسلامی که امروز بر ایران حاکم است از انقلاب اسلامی نشأت گرفته است و از سی و چند سال اخیر به عنوان عصر روشنگری انقلاب اسلامی یاد می شود. از انقلاب تونس به بعد بیداری اسلامی را شاهدیم و نتایج انتخابات تونس، مراکش و مصر تحقق بیانات مقام معظم رهبری است که فرمودند در هر کشور اسلامی اگر انتخابات آزاد برگزار شود بدون شک اسلام گرایان پیروز خواهند شد. بنابراین بدون تردید این بیداری اسلامی ناشی از روشنگری اسلامی است و عصر روشنگری اسلامی با قیام حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی به وجود آمد.

خوداتکایی و خودکفایی از دستاوردهای مهم انقلاب است

 اگر بخواهیم به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کنیم در حوزه های مختلف تنها به یک یا دو دستاورد نمی توان اشاره کرد از بنیاد و تاریخ نیروی هوایی در ایران چیزی حدود ۹۰ سال می گذرد. در ابتدا خلبانان ما در کشورهای غربی ازجمله روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان یا آمریکا آموزش می دیدند اما به برکت انقلاب اسلامی در این حوزه خودکفا شده ایم. خوداتکایی، خودکفایی و برنامه ریزی برای آموزش تخصص بالای خلبانی یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

هم چنین صنعت نگهداری هواپیما از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است صنعت نگهداری به عنوان یک فناوری در دنیا از آن یاد می شود.

انقلاب اسلامی اعتماد به نفسی در کشور ایجاد کرد که نیروی هوایی توانست در این صنعت به خوداتکایی و خودکفایی برسد.

موضوع جهاد خوداتکایی، خودکفایی و جهاد صنعتی را نیروی هوایی در کشور بنیان نهاد و از نیروی هوایی به سایر نیروها منتقل شد.

فرهنگ و آموزش عالی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی داشته است اما به نظر من در بعد فرهنگ و آموزش عالی یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی که یادگار امام(ره) است.

دانشگاه آزاد در راستای فرمایشات امام راحل در سال ۶۴ زمانی که خدمت شان رسیدیم شکل گرفت ایشان ۳ جمله فرمودند نخست کاری کنید که جوانان مجبور نباشند برای تحصیل به خارج سفر کنند دوم کاری کنید که از خارج برای ادامه تحصیل به ایران سفر کنند و سوم ایران را دانشگاه کنید.

هم اکنون از دانشگاه آزاد ۴ میلیون نفر فارغ التحصیل شده اند و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو و ۲۱ میلیون مترمربع فضای آموزشی در اقصی نقاط کشور دارد.

اعتماد به نفس، خودباوری و استقلال مهم ترین دستاورد انقلاب است

مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی اعتماد به نفس، خودباوری و استقلال است این دستاوردها بسیار مهم است از آن رو که یک مثال بزنم اگر یک زمانی به ایرانی ها می گفتید فلان کالا را بسازیم می گفتند مگر می توانیم اما امروز به حدی توانمند هستیم که از این مرز عبور کرده ایم و به دنبال این هستیم که بهترین های دنیا را بسازیم.

این اعتماد به نفس از خودباوری و استقلال نشأت گرفته چیزی که در دنیا مثال زدنی است و دوست و دشمن به آن اذعان می کنند این امتیاز مدیون انقلاب اسلامی، خون شهدا و مدیریت قاطعانه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است عاملی که در سایه آن شاهد رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف هستیم.البته کاستی هایی هم وجود دارد که به سوءمدیریت ها بازمی گردد.

خودکفایی و استقلال مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشته و دارد اما مهم ترین آن ها خودکفایی کشور در زمینه های علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. هم چنین استقلال ازجمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

جمهوری اسلامی اقتباسی نیست بلکه نمونه مبتنی بر حکومت مردم سالاری دینی ولایت فقیه است و این تز جدید در الگوی جدید از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

استقلال، اعتماد به نفس ملی و استکبارستیزی مهم ترین دستاوردهای انقلاب است

 استقلال کشور، سرافرازی، اعتماد به نفس ملی، استکبارستیزی، همدردی با ملت های مستضعف، اسلام خواهی یعنی اسلام ناب محمدی که در آن تمام اهداف فردی و اجتماعی و داخلی و بین المللی یافت می شد از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

پیوند دادن عقل و دین مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت تحقق وعده الهی بود. انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی در ابعاد مختلف برای جامعه بشری داشته است آن هم نه فقط برای عصر حاضر بلکه برای همه اعصار و تاریخ موضع ضداستکباری انقلاب و حمایت و دفاع از محرومان و مسئله عدالت ازجمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی پیوند دادن و دخالت دین و عقل، معنویت و مادیت در جامعه بشری بود. به عبارت دیگر هدایت جامعه بشری در چارچوب قواعد دین و عقل از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است در حالی که در چند قرن گذشته در غرب تلاش این بود که بشر را از خدا و معنویت دور و اومانیسم را جایگزین کند.

این انقلاب اسلامی بود که نشان داد که اداره جامعه و حیات اجتماعی بشر در چارچوب معنویت و دین امکان پذیر است. به عبارت دیگر پیوند دادن عقل و دین مهم ترین دستاورد انقلاب است. انقلاب اسلامی نشان داد که جامعه اگر بخواهد به سمت سعادت و خوشبختی برود باید این دو بال را با یکدیگر داشته باشد.

چیزی که امروز غرب از آن در رنج است مسئله بحران اقتصادی نیست بلکه خالی شدن از معنویت و اخلاق است که امروز به صورت بحران اقتصادی آشکار شده است.

مهم ترین دستاورد انقلاب خودباوری و اتکا به مردم است

مهم ترین دستاورد انقلاب در کنار همه دستاوردهایش خودباوری و اتکا به مردم است این که مردم باور کردند که در تعیین سرنوشت شان نقش مهمی داشته و دارند.

مهم ترین دستاورد انقلاب، مردم سالاری دینی است

انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری برای کشور داشت اما مهم ترین آن ها به نظر من این است که مردم براساس اعتقادات دینی در صحنه حضور یابند و رای خود را در اداره امور کشور اعمال کنند. به عبارت دیگر مردم با اعتماد به دینی که مشروعیت نظام از آن گرفته شده است در صحنه ها حضور یافتند و رای خود را اعمال کردند یعنی اعمال مردم سالاری دینی.

مهم ترین رکن انقلاب اسلامی سپردن اداره جامعه به مردم بود

با توجه به این که انقلاب اسلامی صبغه نظامی نداشته و صبغه فرهنگی دارد لذا یکی از مهم ترین دستاوردهای آن خودآگاهی و خودباوری و اعتماد به نفس ملت ایران است. امروز نیز با اتکا به این دستاورد روی پای خود ایستاده ایم و سرنوشت خود را تعیین می کنیم. به علاوه با این توانایی هرگونه وابستگی خود را قطع کرده ایم. به عبارت دیگر مهم ترین رکن انقلاب اسلامی این بود که حکومت و اداره جامعه را به عموم مردم سپرد آن گونه که همه نهادهای قانون اساسی بر مبنای رای و نظر مردم استوار است وقتی مردم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اداره امور را در دست داشته باشند بهترین دستاورد برای ملت است. این دستاورد که به معنی مردمی بودن و مردم سالاری بودن انقلاب اسلامی است کشور را از هرگونه خطر محفوظ خواهد داشت.

مهم ترین دستاورد جمهوری اسلامی، مردم سالاری است

بهترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی حاکمیت مردم از طریق انتخابات و مردم سالاری است. این دستاورد جامعه را از بسیاری قید و بندها رها کرد و آزادی و حق انتخاب را به مردم داد.وی افزود: سرنوشت انقلاب با برگزاری انتخابات رقم خورده است که از جمله می توان به سه رکن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی اشاره کرد شعاری که از ابتدای انقلاب شعار ما بوده و امروز محقق شده است. در استقلال تنها کشوری هستیم که توانستیم در فضای بین المللی بر مبنای آزادی عمل حرکت کنیم اگرچه هزینه هایی نیز داده ایم افزون بر این ها حفظ ارزش های اسلامی از دیگر دستاوردهای انقلاب است.

«باور ملی» مهم ترین دستاورد انقلاب است

مهم ترین دستاوردی که انقلاب اسلامی داشته «باور ملی» است. سالیان سال القا شده بود که ایرانی «نمی تواند» اما با پیروزی انقلاب اسلامی این عبارت به «می توانیم» تبدیل شد. آن گونه که امروز دستاوردهای بزرگی را در حوزه های مختلف در کشور شاهدیم. نکته دیگر در باور دینی و غیرت دینی است ملت ما با فرهنگ عاشورا زندگی شان ممزوج شده است. سال های سال در ایام محرم جمله «هیهات منا الذله» را تکرار می کرد در ۳۳ سال گذشته زیر بار زور نرفتن را به پیروزی از سرور و سالار شهیدان برای خودش تمرین کرده و امروز به همین دلیل سربلند است. امروز شکست سیاست های تحریم گونه دشمن در سایه باور دینی مردم ایران و فرهنگ عاشورایی رقم خورده است./
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد