دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

انواع بیمه ها در ایران

بیمه تکمیلی پوشش هایی برای بستری، جراحی، شیمی درمانی، رایمان، سونو و ماموگرافی، دندانپزشکی، عینک، سمعک و... را دارند. این بیمه ها معمولا به صورت گروهی و از طرف محل کار انتخاب می شوند.
همشهری جوان نوشت: قرار است چنان تضمینی برای آینده به تان بدهند که هی زیر لب با خودتان زمزمه کنید «همه چی آرومه، من چقدر خوشبختم» به خاطر همین هم به تمام زوایای پیدا و پنهان زندگی تان فکر کرده اند و برای آن نقشه کشیده اند. ظاهر قضیه هم خیلی ساده است.

شما هر ماه مبلغ نسبتا کمی را به شرکت های بیمه می پردازید و در عوض آنها قول می دهند در روزهای سخت آینده کنارتان باشند و دستتان را بگیرند. اما اینکه دقیقا در کدام یکی از روزهای سخت کنارتان می مانند و چه جوری دستتان را می گیرند، بستگی به انتخاب خودتان، انصاف شرکت بیمه و تعداد صفرهای حساب بانکی تان دارد.

انواع بیمه ها در ایران

بیمه مسافرتی


حادثه ایران و غیرایران سرش نمی شود. خدای نکرده، چند روز برای هواخوری ترک وطن می کنید اما آنجا مریض می شوید یا مثلا یک دندان درد شدید خواب را برایتان حرام می کند. اصلا شاید کیف شما چشم یک دزد خارجی را گرفت و او هم در کمال نامردی زد دار و ندارتان را برد. ممکن است تصادف کنید و کارتان به دادگاه بیفتد. شاید هم موقع برگشت، هواپیما چند ساعتی تاخیر داشته باشد و شما مجبور شوید یک وعده غذایی دیگر را آنجا بخورید یا یک شب اضافه تر در هتل بمانید. اینها همه اتفاقاتی است که خیلی دور از ذهن نیست و می تواند سفری که با هزار خون دل پولش را جمع کرده اید زهرمارتان کند.

به خاطر جلوگیری از پدیده زهرمار شدن خوشی و زایل شدن شادی در سفر، بیمه های مسافرتی به وجود آمدند. خوبی این بیمه ها این است که علاوه بر بقیه پوشش ها، در بخش درمان هم بسیار فعال هستند و حتی فکر انتقال به کشور یا فوت او در دیار غربت را هم کرده اند. موقع خرید این بیمه نامه می توانید مشخصات اعضای خانواده تان را هم بدهید تا زمان وقوع حادثه، بیمه بیشتر به کمکتان بیاید. مثلا در صورتی که بیشتر از چند روز در بیمارستان بستری شوید، بیمه هزینه رفت و برگشت و اقامت یکی از اعضای خانواده تان را برای رسیدگی به شما تقبل می کند.

نکته: فهرست موارد تحت پوشش بیمه مسافرتی زیادتر از این حرف هاست اما نکته مهم این است که در هر کدام از این موارد سقف مبلغ پرداختی بیمه بسته به اینکه شما به کدام کشور سفر می کنید متفاوت است. مثلا اگر 25 ساله باشید برای یک سفر 15 روزه به ترکیه با مبلغی حدود 50 هزار تومان می توانید خودتان را بیمه کنید.

بعد در طول سفر اگر بیمار و بستری شوید، بیمه تا سقف 10 هزار یورو به شما خسارت می پردازد. این اعداد با کمی بالا و پایین برای اکثر بیمه ها صادق است اما برای اینکه مظنه دستتان بیاید، به سایت های بیمه سر بزنید و به شکل آنلاین حق بیمه شرکت ها را با هم مقایسه کنید.

بیمه تکمیلی


بیمه های پایه درمانی مثل تامین اجتماعی و خدمات درمانی بیشتر به درد سرماخوردگی می خورند و پوشش هایشان با این وضعیت و هزینه های درمانی جامعه شوخی به نظر می رسد. بنابراین وجود یک بیمه تکمیل درمان در کنار بیمه های پایه کاملا ضروری است. بیمه تکمیلی پوشش هایی برای بستری، جراحی، شیمی درمانی، رایمان، سونو و ماموگرافی، دندانپزشکی، عینک، سمعک و... را دارند. این بیمه ها معمولا به صورت گروهی و از طرف محل کار انتخاب می شوند. بنابراین شرکت بیمه ای که با آن طرف قرارداد هستید و پوشش هایی که برایتان انتخاب می شود، بستگی به کارفرمایتان دارد.

خیلی از ما بیخ بر از همه جا برای خودمان خوشحالیم که بیمه تکمیلی داریم، اما بعد از اینکه درچاه ویل هزینه های بیمارستانی افتادیم، تازه می فهمیم کارفرمای محترم حداقل پوشش را انتخاب کرده. برای اینکه این شرایط برای شما پیش نیاید در اولین فرصت به اداره بیمه مراجع کنید و با پرداخت حق بیمه بیشتر در حد توانتان حداکثر پوشش ها را انتخاب کنید. اگر هم دنبال بیمه انفرادی هستید، باید هزینه بیشتری نسبت به حالت گروهی بپردازید. ضمن اینکه تعداد محدودی از شرکت ها این خدمات را ارائه می دهند.

نکته: جدیدا بعضی شرکت ها بیمه ای راه انداخته اند که مخصوص جبران هزینه های سرطان است. شرایطش هم به این صورت است که تمام افراد زیر 60 سال که سرطان نداشته باشند، می توانند خودشان را تحت پوشش این بیمه قرار بدهند و با توجه به سنشان یک بار برای همیشه حق بیمه بپردازند. این حق بیمه برای یک جوان 23 ساله 643 هزار تومان است و حداکثر باید طی 5 سال توسیه شود.

خدماتی هم که ارائه می دهند بعد از یک سال از شروع بیمه قابل استفاده است و حداکثر مبلغش 150 میلیون تومان است. شبیه همین بیمه نامه برای درمان نازایی و ناباروری هم هست که تمام افراد مجرد و زوجینی که کمتر از چهار ماه از تاریخ رسمی ازدواج اولشان گذشته باشد، می توانند از آن استفاده کنند.

بیمه آتش سوزی

از اسمش معلوم است که چه کاری انجام می دهد. با داشتن این بیمه نامه می توانید واحد مسکونی، صنعتی یا تجاری خودتان را در برابر حوادثی مثل حریق انفجار و صاعقه بیمه کنید. بیمه نامه عمومی آتش سوزی معمولا همه چیز به جز انسان را در بر می گیرد؛ تا حدی که حتی گوسفند و دام هم تحت پوشش این بیمه هستند اما آدمیزاد نه. البته طرح هایی هم وجوددارد که حواسش به انسان بوده. به جز حوادثی که گفته شد و در دسته خطرات تبعی می گویند و شامل مواردی مثل سرقت اموال، زلزله، سیل، ترکیدگی لوله آب، سقوط هواپیما، ضایعات ناشی از برف و باران و... می شوند.

اگر شرایط ساختمانتان به گونه ای است که خطرات تبعی را احساس می کنید، مثال خانه تان نزدیک فرودگاه است، روی گسل بنا شده یا به خاطر ویلای بودن خوراک دزدهاست بهتر است پوشش مورد نظر را هم ضمیمه کنید.

نکته: بیمه ای ها کلاه سرشان نمی رود پس به خاطر پرداختن حق بیمه کمتر ارزش مالتان را پایین نیاورید. چون بعدا اگر حادثه اتفاق بیفتد، شرکت بیمه فقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده نسبت به ارزش واقعی مال خسارت می پردازد. برای مثال ارزش واقعی مال شما یک میلیون تومان است اما شما آن را 400 هزار تومان بیمه می کنید. حالا در صورتی که خسارت ببینید، شرکت بیمه بین این دو عدد تناسب می بندد. هرچقدر که شما ضرر کنید، شرکت فقط 40 درصد آن را پرداخت می کند.

بیمه حوادث


این بیمه هایی که مدرسه برایمان زحمتش را می کشید و ما هیچ وقت نمی فهمیدیم دقیقا به چه کاری می آید، همین بیمه حوادث بود که وظیفه داشت  دانش آموز را در برابر خطراتی که او را تهدید می کند، بیمه کند. علاوه بر این بیمه که اسمش حوادث تحصیلی است، بیمه های دیگری هم مثل حوادث ورزشی، توریستی و مسافرتی، کار و حره ای و 24 ساعته هم وجوددارد. درواقع با داشتن این بیمه نامه می توانید خودتان را در برابر هرچیزی که بتواند به شما صدمه بزند، هزینه درمانی بتراشد و یا نهایتا بکشد، بیمه کنید.

خوبی این بیمه نامه ها این است که لازم نیست حتما قرارداد یک ساله ببندید بلکه بسته به کاری که انجام می دهید می توانید چند روزی را تحت پوشش این بیمه باشید. بیمه حوادث را می توانید انفرادی یا گروهی (بالای 10 نفر) تهیه کنید و خسارت خطراتی مثل غرق شدن، مسمومیت، گزیدگی، کزاز، تاثیر گاز بخار یا مواد خورنده مثل اسید، برق گرفتگی ... را به گردن شرکت بیمه بیندازید. همچنین با پرداخت حق بیمه اضافی می توانید خسارت ناشی از جنگ، زلزله، ورزش های رزمی و... را هم به موارد بالا اضافه کنید.

نکته: اگر قصد تهیه بیمه حوادث را دارید، خانواده تان را از قلم نیندازید و به جای طرح انفرادی که هزینه بیشتری هم دارد، از بیمه حوادث خانواده استفاده کنید. با استفاده از این طرح می توانید خودتان، همسر و فرزندان، پدر و مادر خود و همسرتان را در تمام ساعات شبانه روز بیمه کنید.

بیمه اتومبیل


اگر خدا خواست و ماشین دار شدید، باید قبل از هرکاری دو نوع بیمه نامه برای ماشینتان تهیه کنید. اولی بیمه بدنه اتومبیل است که به وسیله آن ماشینتان را در برابر حوادثی که اتفاق می فاتد بیمه می کنید. این حوادث می تواند آتش سوزی، سرقت کلی اتومبیل و انواع تصادفات مثل برخورد با اجسام ثابت و متحرک و واژگونی و سقوط اتومبیل باشد. بیمه بدنه معمولا یک پوشش تکمیلی هم دارد که ماشین را در برابر بقیه اتفاقات بیمه می کند. مثل سرقت لوازم صوتی و رینگ و آینه بغل، خط افتادن یا اسید ریختن روی بدنه ماشین، خسارت ناشی از آتشفشان و سیل و...

نوع دوم بیمه که اجباری هم هست بیمه شخص ثالث نام دارد. با داشتن این بیمه نامه اگر تصادف کنید و مقصر شناخته شوید، می توانید طرف مقابلتان را به اداره بیمه حواله دهید تا با استفاده از بیمه شخص ثالث شما خسارتش را بگیرد. منظور از شخص ثالث هم همه کسانی هستند که به نوعی در این تصادف زیان مالی یا جانی دیده اند، به جز خود شما. البته این روزها خیلی از شرکت ها، بیمه حوادث راننده را هم ضمیمه بیمه شخص ثالث می کنند. با این کار راننده خاطی هم می تواند از شرکت بیمه خسارت بگیرد.

نکته: سعی کنید برای خسارت های خیلی جزئی سراغ بیمه بدنه نروید، چون در خیلی از موارد پولی دستتان را نمی گیرد، اگر هم بگیرد به سوزاندن کوپن بیمه نمی ارزد. فقط با این کار تخفیف هایی را در سال های آینده از دست می دهید که ارزشش بیشتر از اینهاست. معمولا شرکت های بیمه برای تمدید بیمه نامه هایی که خسارتی نداشته اند، تخفیف های خوبی می دهند. این تخفیف ها با تعداد سال هایی که خرج روی دستشان نگذاشته اید، نسبت مستقیم دارد؛ مثلا یک شرکت بیمه برای تمدید بیمه بدنه در صورت یکسال عدم خسارت 25 درصد تخفیف می دهد. با همین شرایط بعد از سال چهارم به 60 درصد می رسد.

کارگزاری رسمی بیمه چه کاری انجام می دهد؟

بر سر دوراهی


طبق آمار سایت مرکزی بیشترا زا 20 تا شرکت بیمه ای در کشور فعالیت می کنند. حالا حساب کنید با این وضع قصد داشته باشید از میان انبوه اسم ها، یکی را که بیشتر به دردتان می خورد پیدا کنید. اگر بخواهید خودتان شخصا وارد میدان شوید، باید رسما چندروزی از کار و زندگیتان بزنید. این را هم باید اضافه کنید که هرکدام از شرکت ها مدعی ارائه بهترین خدمات هستند و با استفاده از ناآگاهی شما سعی می کنند به تان تلفن کنند که دیگر مورد به این اکازیونی گیرتان نمی آید. در این صورت احتمال سرسام گرفتن و گیج شدن بین این همه حق انتخابی که دارید خیلی زیاد است. این وسط جاهای هستند به اسم کارگزاری رسمی بیمه که شما را از این چندراهی که در آن گیر کرده اید نجات می دهند.

این کارگزاری ها رابطی بین شرکت های بیمه و مشتریان هستند و کارشان به نوعی مشاوره دادن به مردم است؛ یعنی شما می روید به سراغ یکی از این کارگزاری ها و مشخصات بیمه ای را که می خواهید می گویید. کارگزار هم با توجه به توقعتان و هزینه ای که می توانید به عنوان حق بیمه بپردازید، می گردد و مناسب ترین بیمه را برای شما پیدا می کند. نکته مثبت قضیه این است که این مشاوره رایگان است و لازم نیست برای آن هزینه ای بپردازید. نگران ضرر کردن کارگزار هم نباشید؛ چرا که بعدا کارمزدش را از شرکت های بیمه می گیرد.

به جز اینها چه نوع بیمه های دیگری وجود دارد؟


دیگه چی داری؟

- بیمه مسئولیت: اگر مسئولیت کاری را بر عهده دارید و به خاطر آن با افراد دیگر در تعامل هستید، میتوانید سراغ این بیمه بروید و با استفاده از آن اشخاص ثالث را نسبت به اتفاقاتی که به واسطه کار شما ممکن است برایشان بیفتد بیمه می کنید. این بیمه موارد زیادی را در بر می گیرد که یک نمونه اش می شود همین بیمه نامه ایی که برای انجام عملیات ساختمانی وجوددارد و با استفاده از آنها می توان خسارت ناشی از عملیات گودبرداری و پی کنی که به ساختمان های مجاور آسیب رسانده را پرداخت کرد.

- بیمه طرح مخصوص: بیشتر برای بیمه کردن مواردی است که تقاضای زیادی در جامعه برای آن وجود ندارد. در کشور ما معمولا هواپیما، کشتی، پول و انرژی را از این طریق بیمه می کنند. بعضی وقت ها هم بیمه گذار خواسته هایی دارد که به خاطر خاص بودنش، بیمه از قبل برایش فرقی نکرده و با تقاضای شخص به شکل اختصاصی بیمه نامه طراحی می شود.

- بیمه مهندسی: خیلی از پروژه های کوچک بزرگ عمرانی یا مهندسی که در اطرافتان می بینید، با این بیمه کار می کنند. با استفاده از این بیمه نامه می توان به نوعی به سرانجام رسیدن پروژه را تضمین کرد.معمولا این بیمه نامه ها تمام خطراتی که پروژه را تهدید می کند پوشش می دهند و با این کارشان خیال صاحبکار را از این بابت راحت می کنند. چون در صورت وقوع هر نوع حادثه ای شرکت بیمه مثل شیر ژیان پشت سر پروژه ایستاده و خسارت ها را پرداخت می کند.

- بیمه باربری: 
این بیمه زمانی به کار می رود که قرار باشد کالایی از جایی به جای دیگری حمل شود. با داشتن این بیمه نامه شرکت بیمه متعهد می شود در صورت وقوع حادثه و آسیب رسیدن به محموله، طبق قرارداد خسارت صاحب کالا ر جبران کند. با توجه به مبدا و مقصد کالا، داخل یا خارج از ایران بودن آن، وسیله حمل و نقل و... انواع مختلفی برای آن تعریف کرده اند.

نگاهی به شیوه های نگارش در شبکه های اجتماعی

 شناختن آدم ها کلاکار سختی است اما با آمدن این ابزارهای مدرن کار خیلی خیلی سخت تری شده. بعضی وقت ها آدم یکسری از دوستان داخل فیس بوک و توییتر را بیرون از این متن پرحاشیه می شناسد و پیش خودش فکر می کند «بابا این دیگه کیه». صورت ظاهر دوستان که با عکس های واویلااز این رو به آن رو شده به کنار. دیده شده که طرف اصلاسواد و زبان و شخصیتش هم کلی با واقعیتش فرق دارد. اگر این حقیقت آزاردهنده را هم به اینها اضافه کنیم که شبکه های اجتماعی زمینه ایجاد توهم در افراد را دارد می شود حدس زد که گاهی این دنیای مجازی چه دیوانه خانه یی می شود. یک سری تیپ های مشخص به تفکیک جنسیت در این شبکه ها وجود دارد که علاوه بر هماهنگی عکس پروفایل با این شخصیت زبان خاصی هم دارد. «استاتوس نویسی» و «توییت کردن» براساس شخصیت هر فرد شیوه های خاص خود را دارد. چند تایی از آنهایی که خیلی پرطرفدارند به این شرح هستند.

    دختر یا پسر افسرده و خسته و له: این نوع استاتوس نویسی به مقدار معتنابهی غر زدن نیاز دارد. هیچ چیزی توی این دنیا حتی ذره یی نباید جلب توجه کند. فحش دادن به زمین و زمان خیلی پراستفاده و جذاب است. فحش دادن هم خودش به دو بخش تقسیم می شود: اول آنهایی که فحش را به صورت آب نکشیده و عریان و با ولخرجی می پاشند وسط نوشته شان و آنهایی کمی ابتکار به خرج می دهند و فحش را با «ارایه های ادبی» می آمیزند و حتی از فن هایی مانند «ارجاع فرامتنی» هم استفاده می کنند. در این حالت باید عکس پروفایل هم تناسب درستی با پست ها داشته باشد. مثلانمی شود نیش آدم تا بناگوش باز باشد و بعد پست هایش درباره مصیب بودن زندگی باشد. غرزن های حرفه یی کارشان را خوب بلدند و نگاه شکاک و تمسخرآمیز را هیچ وقت فراموش نمی کنند و زبان شان هم از همین رویه پیروی می کند.

    سلبریتی ها: ستاره و بچه معروف شدن در دنیای مجازی نسبت مستقیمی با استعداد شما در جلب توجه کردن دارد. خب البته خیلی عجیب نیست چون در دنیای واقعی هم این قاعده وجود دارد. برای سلبریتی بودن در یک شبکه اجتماعی باید رفقای پایه یی داشت که هر چیزی که می نویسید را آنها «شرکنند» و کلی هم «اوووووف عجب چیزی نوشته فلانی» و «حتما بخوانید» و از این چیزها بهش الصاق کنند. در اینجا جنسیت البته خیلی نکته مهمی است و پسرها اغلب از این ترفندها استفاده می کنند وگرنه دخترها خود به خود می توانند سلبریتی باشند و با یک عکس هزار و خورده یی لایک و صد و چند تا کامنت داشته باشند.

    کامنت پسرها برای این نوع عکس ها در این مضمون خلاصه می شود که«Nice pic، socute» و دخترهایی که برای عکس هم کامنت می گذارند هم حرف آخرشان این است «واااو، قربونت برم عجیجم که انقده خوشگلی». حالاچقدر راست می گویند را باید از خودشان پرسید.

    خود سلبریتی پنداران: این دنیای مجازی بیماری های خاص خودش را هم دارد. یکی اش همین کسانی که فکر می کنند که خیلی کارشان درست است و اینکه «چه سری چه دُمی عجب پایی». شیوه کار خود سلبریتی پنداران خیلی متنوع و پیچیده است اما یکی از پرکاربردترین شان نظر دادن درباره همه چیز است یعنی از روابط دیپلماتیک بین زیمبابوه و ساحل عاج تا نقش «بوزون هیگز» در ایجاد جرم در موارد و شکل گیری کائنات نظرهای مشعشع و بی بدیل دارند. بالابردن آمار استاتوس نویسی یا توییت کردن و شمردن تعداد لایک ها تفریح این افراد محسوب می شود. آنها اغلب بی آزارند و برای خودشان تولید محتوا می کنند اما یک دسته دیگرشان هستند که به طور اساسی روی مخ اند که در بخش بعدی معرفی می شوند.

    شناگران بر امواج مواج مزخرفات: دنیای مجازی هم مثل دنیای واقعی دریا دارند که خیلی هم جذاب تر است. این دریا از مقدار معتنابهی مزخرفات و شایعه و نژادپرستی به اسم وطن دوستی و تحریف اخبار درست شده که موج سواری روی آنها برای خیلی ها کار باحالی است. مثلاکافی است گوگل Pershian Gulf را حالابه صورت عمدی یا سهوی نوشته باشد: Persian Golf این کار چنان موجی از پتیشن و کمپین و اعتراض راه می اندازد که مثل سیل خانه آدم را ویران می کند. یک سری کارشان این است که روی این موج ها سوار شوند یا اصلاآنها را تولیدکنند که خب از همین جا باید بهشان خسته نباشید گفت.

    کارآگاه گجت ها: این شخصیت های مرموز و دوست داشتنی خیلی اعتقادی به شرکت کردن در گفت وگوهای دنیای مجازی ندارند و بیشتر ترجیح می دهند گوشه یی بنشینند و بقیه را نگاه کنند که چه کار می کنند. البته بعضی از اینها به خاطر این کاری که می کنند حتی حقوق هم دریافت می کنند که خب ما با آنها کاری نداریم. اما آنهایی که همین طوری بی دلیل گوشه عزلت اختیار می کنند هم کلاس خودشان را دارند.

بعضی وقت ها اصلاآدم یادش می رود که فلانی هم هست اما اشتباه همین جاست. دقیقا در یک بزنگاه تاریخی می بینی همین آدم پیدا می شود و با یک کامنت «L» تمام اعتباری که سال ها برای خودت جمع کردی را به باد فنا می دهد. آنهایی که خودشان را بالاتر از این تصور می کنند که وارد بحث های سطح پایین این دنیا شوند از بقیه خطرناک ترند. اینها علاوه بر اینکه در دنیای مجازی حضور دارند این دنیا را به رسمیت هم نمی شناسند و منتظرند که تا یک روز زهر خودشان را بریزند. علی الحساب باید حواس مان بهشان باشد.

    آدم های پروانه ای: عشق های شکست خورده و نفس ناله های عاطفی در طول تاریخ بشریت یکی از محبوب ترین انواع نوشته هاست. زبان شنانس ها کشف کردند اولین نوشته های بشر در «غار لاسکو» از طرف یک عاشق نابود شده است که خطاب به معشوقش که مدتی ازش خبری نبوده اما بعد فهمیده با یک شکارچی ببر ازدواج کرده، نوشته: «خبرت خراب تر کرد جراحت جدایی». حالاانتظار نداشته باشید با این امکانات مدرن این محبوب ترین ژانر نوشتن فراموش شود.

نوشتن از جور خوبرویان و ملامت رقیبان و ناوک مژگان معشوق وغیره یکی از پرکاربردترین انواع نوشتن در دنیای مجازی است. بعد اینها ختم به یک سری توصیه که نوجوان ها به هم می کنند هم می شود که مثلا«به دنبال کسی نباشید که شما را کامل کند، کسی را پیدا کنید که شما را به طور کامل قبول کند.» آنهایی هم که ترک شده اند یک مدت طولانی تبدیل به نوع «کارگاه گجت» می شوند و در صفحه شخص مقابل منتظرند که طرف یک لایک پای عکس یک نفر دیگر بگذارد تا بساط پست گذاشتن های این شکلی به راه شود که «لیاقت هر کسی آن چیزی است که به دست می آورد. ارزش تو بیشتر از آن است» و بعد هم پست های با مضمون نفرت از همه دخترها یا پسرها و این قبیل چیزها سرتاسر صفحه شان را می گیرد.

    داستان به همین جا ختم نمی شود. نوشتن در دنیای مجازی شیوه های زیاد دیگری دارد. نویسندگان شعر برای عکس پروفایل طالع بین های دوراندیش، عاشقان لایک و انواع اقسام دیگر آدم ها که هر کدام سبک و سیاق خودشان را دارند هم نیاز به بررسی دارند. قطعا این داستان ادامه دارد.

معاون سپاه: 60 % مردم ماهواره می بینند/ هاروارد، ﻫﺎﻟﯿﻮﻭﺩ ﻭ ﻣﺎﻫﻮﺍﺭﻩ 3 ﺑﺎﻝ ﻫﺠﻤﻪ دشمن/ توصیف مترو کره شمالی

وی با بیان اینکه کره‌شمالی، به کشور نقاشی‌های زیبا شهرت دارد، تصریح کرد: در تمام متروهای کره شمالی نقاشی‌هایی از مقاومت مردم کره شمالی وجود دارد.
 معاون فرهنگی سپاه کشور گفت: هنرمند نباید نسبت به گفتمان انقلاب بی‌اهمیت باشد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین نجات در مراسم اختتامیه هفتمین دوسالانه جشنواره هنرهای تجسمی بسیج، با اشاره به اینکه امروز هنرمند ما نمی‌تواند نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشد، افزود: وحدت شیعه و سنی، چهره دو روی آمریکا، رژیم کودک‌کش صهیونیستی و تحریم اقتصادی را باید در قالب هنرهای تجسمی مطرح کرد.

وی اظهار کرد: 160 کانال ماهواره‌ای به زبان فارسی دارای فعالیت هستند که 60 درصد مردم ایران نیز از این ماهواره‌ها استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه این شبکه‌ها دفاع از نظام شاهنشاهی و انحرافات عقیدتی و اجتماعی را ترویج می‌کنند، تصریح کرد: امروزه هالیوود، دانشگاه‌ هاروارد و ماهواره‌ها سه بال هجمه‌های غرب بر علیه اسلام هستند به این صورت که دانشگاه‌ هاوارد تئوری آن‌را می‌سازد، هالیوود آن را تبدیل به هنر می‌کند و ماهواره آن را منتشر می‌کند.

نجات اضافه کرد: هنر یک ابزار جاذب برای انتقال پیام و اندیشه است کمااینکه روشنفکران امروزی تلاش می‌کنند که علم و تفکر خود را در قالب هنر به جامعه منتقل کنند.

وی با بیان اینکه رنسانس احساس می‌کرد دین مانع پیشرفت است، گفت: هنر بعد از رنسانس هنر برهنگی است که مصداق آن‌را می‌توان در تابلوی مریم مقدس مشاهده کرد که این تابلوها تا قبل از قرن 16 همه پوشیده و چهره معنوی داشتند تا بعد از قرن 16 چهره بدون حجاب ایشان را نمایش می‌دهند.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: هنرمند بسیجی امروز وظیفه دارد که تکنیک هنر را در نهایت قوت یاد بگیرد و تفکرش را منتقل کند، البته وظیفه اصلی هنرمندان ما این است که از هنر برای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کنند.

نجات با اشاره به مزایای هنر تجسمی، اظهار کرد: حُسن هنر تجسمی این است که هنر در یک عکس جمع شده و کم‌هزینه است و نکته مهم‌تر این‌که هنر تجسمی پُر طرفدار و پُر مشتری است، بدین جهت که ما در تمام خانه‌ها می‌توانیم تابلوی هنری را مشاهده کنیم.

مترو کره شمالی

وی با بیان اینکه کره‌شمالی، به کشور نقاشی‌های زیبا شهرت دارد، تصریح کرد: در تمام متروهای کره شمالی نقاشی‌هایی از مقاومت مردم کره شمالی وجود دارد.

معاون فرهنگی سپاه کشور با اشاره به اینکه رمز پیروزی ما این است که جبهه‌ای عمل کنیم، افزود: در مبارزه با کاریکاتور موهن به ساحت پیامبر(ص) یک جبهه کُلُنا عشاق محمد به‌وجود آمد که این امر جز با حضور در جبهه فرهنگی میسر نبود.

در ماجرای فرانسه خودشان عده ای را کشتند

فارس هم نوشت: ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺳﭙﺎﻩ پاسداران انقلاب اسلامی ﺑﺎ ﻃﺮﺡ ﺍﯾﻦ سئوﺍﻝ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺟﺒﻬﻪ ﻣﻬﺎﺟﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﯾﻢ، ﭼﻨﺪ ﻫﺎﻟﯿﻮﻭﺩ ﻭ ﻫﺎﺭﻭﺍﺭﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﯿﻢ، ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ: ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺒﻬﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻬﺎﺟﻢ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺎ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﺟﺒﻬﻪﺍﯼ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺑﻪ ﺳﺎﺣﺖ ﻣﻘﺪﺱ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ‏(ﺹ‏) ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻋﺪﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﮐﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺯﺑﺎﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺭﺍ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ.

آیت اللهی که از نظر او ظهور اتفاق افتاده

آیت الله حسن زاده آملی یکی از دانشمندان برجسته عصر ما هستند که بررسی زندگی نامه ایشان می تواند برای همه مومنین در انتخاب راه و روش زندگی چراغ راهی باشد.
به گزارش مشرق، حسن طبری آملی مشهور به «حسن حسن‌زاده آملی»، فرزند عبدالله در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در روستای «ایرای» در بخش «لاریجان» شهرستان آمل و در خانه ایمان و تقوا از پدری الهی، بزرگوار و اهل یقین و مادری با ایمان ، متولّد شد.

ایشان در وصف مادر بزرگوارشان می‌فرمایند: "در دامن او که دامن ولایت و درایت و طهارت بود پرورش یافتم و همانا یقین دارم هر برکتی که از پروردگارم به من افاضه شده است، ازاینجا ناشی شده که خدای تعالی مرا در چنان دامن عفیفی پرورش داده است."

در شش سالگی راهی مکتب شد و در خدمت یک معلّم روحانی خواندن و نوشتن را آموخت. پس از خواندن جزوات متداول مکتبخانه های آن زمان تمام قرآن را در خردسالی به خوبی فراگرفت.

پس ازآن وارد دوره ابتدایی مدارس جدید شد. بیش از دو سال از ورود به مدرسه نگذشته بود که مادر در سنّ جوانی وفات نمود. در مهرماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی وارد حوزهٔ علمیه شد. متون ابتدائی درس حوزه را در آمل در نزد اساتید «محمد غروی» و «عزیزالله طبرسی» و «شیخ احمد اعتمادی» و «عبدالله اشراقی» و «ابوالقاسم رجائی» و «آیت‌الله فرسیو» و سایرین فراگرفت و در آمل آغاز به تدریس چند کتاب مقدماتی نمودند.

مهاجرت به تهران

پس از گذشت شش سال از اشتغال به تحصیل در آمل، شهریور سال ۱۳۲۹ به تهران مهاجرت نمودند.چند سالی در مدرسهٔ حاج ابوالفتح ، باقی کتب حوزوی را نزد آیت‌الله سید احمد لواسانی خواندند. چندین سال نیز در مدرسهٔ مروی ، زیر نظر آیت‌الله محمدتقی آملی و حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی (به مدت ۱۳ سال) تلمذ نمودند و از ایشان اجازهٔ اجتهاد دریافت کردند.در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به‌قصد اقامت در قم، تهران را ترک کردند و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمودند.

بارقه ای الهی

نکته ای که در دوران تحصیل و پس از آن در سیره و شیوه زندگی ایشان مشاهده می گردد، توجه به لطف خداوند، توکل و استعانت از فضل پروردگار است. خود ایشان در این زمینه بیان می‌کنند: "زمانی شبهات گوناگون بر من روی می آورد و از تطبیق مسائل عرفانی عاجز مانده بودم و از کثرت فکرت به فرسودگی مبتلا گشته بودم لکن در درس‌ها حاضر می شدم و از خویش ابراز نمی کردم، تنها چیزی که مرا از این ورطه هولناک هلاک رهایی بخشید لطف خدا بود، سرانجام بارقه‌های الهی چون نجم ثابت بر آسمان دل طارق آمد و در پناه ربّ ناس از وسواس خنّاس نجات یافتم."

اشتیاق به آموختن

علامه حسن‌زاده از همان آغاز فراگیری تا رسیدن به مراحل عالی علمی و معرفتی نوعی شور، شوق ، اشتیاق و علاقه وافر را در خود به شکوفایی رسانیده بود. حسن رمضانی از شاگردان بزرگ علامه حسن‌زاده می‌نویسد: به خاطر همین عشق پیوسته که حضرت استاد نسبت به علم داشته است همواره تحت هر شرایطی در مسیر کسب علم از بذل هیچ‌گونه کوششی و تلاشی دریغ نکرده است تا اندازه‌ای درراه طلب دانش مجاهده کرده که اگر بخواهیم عینیت جامعیت حوزه‌های علمیه قدیم و اصیل عالم اسلام را که در تمام علوم و فنون رایج زمان خویش صاحب نظر بوده‌اند، مشاهده کنیم بدون اغراق باید به سراغ ایشان برویم. خود علامه دراین‌باره می‌گوید:

منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش/ مرا اندر دل آتش همی‌باشد نشیمن‌ها

اهتمام و جدیت

یکی از ویژگی‌ها که در زندگی علمی و آموزشی علامه حسن‌زاده مشاهده می گردد و آثار متعددش در عرصه‌های گوناگون مؤید این مطلب است و نیز به اعتراف اساتیدش بر آن صحه می‌گذارد؛ همت بلند، کوشش مداوم و تحمّل مشقات در مسیر علم می‌باشد. مرحوم «شعرانی» در اجازه روایی که برای علامه حسن‌زاده صادر نموده، یادآور شده است: "بیست سال بلکه بیشتر او را آزمودم و امتحان نمودم. در این مدت در او چیزی جز جد و اجتهاد ندیدم. "

استاد حسن‌زاده نقل می‌فرماید:"روزی مرحوم «ناصح» به این کمترین گفت که در جلسه ای که استاد «شعرانی» تشریف داشت به مناسبتی سخن از دانش، پژوهش و درس خواندن و اهتمام به تحصیل به میان آمد استاد شمارا ضرب‌المثل قرارداد و به حضّار گفت: درس خواندن را از فلانی یاد بگیرید. "

رعایت حق استاد و شاگردی

علامه حسن زاده آملی بر این باورند که برای فراگیری مبانی و مفاهیم علوم و رسیدن به تبحر لازم در معارف دینی و علمی مراجعه به استاد دانشور و متخصص هر فن و دانشی لازم می باشد ایشان می‌گوید: برای طالب کمال، استاد کامل خیلی دخیل است، آن کلیدهایی که از استاد عاید شاگرد می شوند، آن کُدهایی که از استاد استفاده می‌شود، آن اصولی که از استاد به دست می آیند اهمیت بسزا دارند.

از نکته‌های دیگر این‌که ایشان در برخورد با اساتید روشی توأم باادب و احترام و قدردانی را بروز می داد، شبی مرحوم الهی قمشه‌ای به ایشان گفته بود: شما خیر می‌بینید، پرسیده بود از چه جهت، وی پاسخ داده بود: شما را نسبت به اساتید بسیار مؤدّب می بینم، استاد حسن زاده پس از نقل این موضوع می‌گویند: آری من هیچ گاه نزد اساتیدم یک زانو یا چهارزانو ننشستم و به دیوار تکیه نمی‌دادم و خیلی باادب و احترام می‌پرسیدم و در حضور و غیابشان وظیفه شاگردی را بیش از حدّ وظیفه پدر و فرزندی مراعات می نمودم.

شاگردان و آشنایان از فروتنی زائدالوصف استاد خویش درشگفتند، وقتی در منزل به دیدنش می‌روند، خود شخصاً به پذیرایی از آنان می‌پردازد و به هنگام خداحافظی با پای برهنه آنان را بدرقه می‌کنند، این شگفتی مراجعین را به شیفتگی و اشتیاق وامی‌دارد یکی از شاگردانش می‌گوید پس از این ملاقات‌ها ارادت قلبی خود را نسبت به ایشان احساس کردم و به‌تدریج ارادت قلبی من به شیفتگی انجامید.

علامه در ستایش مقام اساتید بزرگوارش می‌فرماید:" به خداوند سوگند قلم و زبان به ادای شکر نیکی‌هایی که این مشایخ عظام در حقّ ما نموده‌اند وافی نیست؛ اگرچه عله العلل و مفیض علی الاطلاق، الله ربّ العالمین است."

فهرست آثار علاّمه حسن‌زاده آملی حفظه الله

مجموعه آثار حضرت علامه حسن‌زاده آملی بیش از یک صد و ده مجلد کتاب است که بیش از نیمی از آن در اختیار عموم قرار گرفته‌ است.برای مشاهده لیست کتاب‌های این عالم جلیل القدر جهان اسلام به اینجا (+) مراجعه نمائیدو برای دانلود آثار علامه حسن زاده آملی اینجا (+) کلیک کنید.

علامه حسن زاده: ظهور اتفاق افتاده!

علامه حسن زاده در مورد ظهور نظر جالبی دارند که در ادامه مشروح آن می آید: خورشید باید به تدریج غروب و طلوع کند تا موجوداتِ تحت تاثیر خورشید بتوانند خود را با تغییرِ رخ داده تطبیق کرده و حیات به چرخه ی نظم خود ادامه دهد نظیر همین اتفاق نیز در حیات معنوی و ملکوتی بشر، در حال، اتفاق افتاده است. امام معصوم، خورشید آسمان حیات معنوی بشر است و طلوع و غروب ایشان در صحنه حیات بشر تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت بطور دفعی و بدون هیچ زمینه ای واقع شود، مسلما جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت.

بدین علت حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است با بررسی تاریخ حیات با برکت حضرت در میابیم که این اتفاق درمورد غیبت حضرت واقع شده است غیر از اینکه حیات سه امام همام قبل از امام عصر(عج) تقریبا به حالت غیبت بوده و نوعی تمرین برای شیعیان برای زندگی مومنانه بدون ارتباط فیزیکی با امام بود.

غیبت حضرت به دو مرحله غیبت صغری و کبـری تقسیم می شود مرحله غیبت صغری به مثابه آماده کردن مردم برای غیبت اصلی و طولانی حضرت بوده است.

همین حکمت در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد بشری که در طول صد ها سال در دل ظلمت زندگیِ بدون حاکمیت فرهنگ توحیـدی-ولایـی نشو و نما پیدا کرده ظرفیت تحمل ناگهانی نور وجودی که به تعبیر قرآن زمین را اشراق میکند "اشرقت الارض بنور ربها..." را ندارد لذا باید واسطه در این بین وجود داشته باشد بدین معنا که مجالی برای تجلی نور ایشان در وسعت های محدود بوجود آید، که مردم بتوانند خود را برای حضور آن مقام رفیع آماده کنند.

قرائن و شواهد نشان می دهد انقــلاب اسـلامی و نـظام مقدس جمهـوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می باشد.

شعر بدون نقطه علامه حسن زاده

علامه حسن زاده آملی شعری بدون نقطه در وصف پیامبر اعظم (ص) سروده‌اند که بدین ترتیب است:

محمود مسلم ملائک

امار مطاع در ممالک

هم سالک و هم سلوک و مسلوک

او مالک و ماسواه مملوک

هر حکم که داد هر دل آگاه

سر لوحه حکم اسم الله

اسمی که در او دوای هر درد

اسمی که روای مرئه و مرد

اسمی که مراد آدم آمد

اسمی که سرود عالم آمد

سوداگر اگر در او دل آسود

سودا همه سود دارد و سود

مر همدم کردگار عالم

کی هول و هراس دارد و همّ

دل در حرم مطهر او

گل گردد و هم معطّر او

هر دل که ولای وصل دارد

همواره هوای وصل دارد

موسی که هوای طور دارد

کی دل سر وصل حور دارد

ای وای مر آدم هوس را

دل داده کام سگ مگس را

در وصل صمد رسد رصدگر

در اسم احد رود سراسر

درگاه سحر مراد سالک

دادار دهد علی مسالک

لوح دل آملی اوّاه

دارد صور ملائک الله‬


راهکار عملی خودسازی از منظر علامه حسن‌زاده آملی

از این کمترین دستورالعمل خواسته‌اید، آقای من؛ صدای دهلی را از دور شنیده‌اید، و از نزدیک هم به انبار کاه برخورد می‌کنید مع‌الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض می‌رسانم که دستورالعمل انسان قرآن است که "ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم". داعی تنها دستوری که الآن می‌تواند به حضور جنابعالی عرض کند این است که مراقبت را حفظ بفرمائید یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید که در نزد حقیقت همه موجودات بسر می‌بری. می‌دانید که هم‌نشینی مؤثر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذیر است نفس انسانی، کسانی که در مصاحبت با ملکوت عالم بسر می‌برند کم‌کم ملکوتی می‌شوند. آن سعادتمندی که چنین معاشرت و مصاحبت را به‌راستی در نهانخانه سر و ذات خود با "الله نورالسموات والارض" به دست آورده است مترنم به این ترانه است:

گر بشکافند سراپای من / جز تو نیابند در اعضای من

این‌چنین کس پیوسته در ذکر و فکر و عشق و شوق و سوزوگداز و راز و نیاز است و به قول خواجه حافظ:

مرا مگوی که خاموش باش و دم در کش / که مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش

چنین کسی را هیچ کاری از حضور باز نمی‌دارد "رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکرالله". از امام صادق- علیه‌السلام- است که: "العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالی".
شیخ اجل سعدی به این حدیث گران‌قدر در این بیت نظر دارد:

هرگز وجود حاضر و غائب شنیده ای / من در میان جمع و دلم جای دیگر است

نصیحتی از علامه پیرامون مواظبت بر دهان‌ها

روح و تن انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح او است و دیگر دهان که دهان تن او است. این دو دهان خیلی محترم‌اند. انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد. یعنی باید صادرات و واردات این دهنها را خیلی مراقب باشد. آن‌هایی که هرزه خوراک می‌شوند، هرزه‌کار می‌گردند. کسانی که هرزه شنو می‌شوند، هرزه‌گو می‌گردند. وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهرآگین خواهد داشت. حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی نیاز نیست و آب‌ها گوناگون‌اند. هر آبی که پاک است، آن نبات هم پاک و میوه‌اش شیرین خواهد بود; و هر آبی که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل، حاکی است که از چه آبی روییده شده است.

کلامی عرشی از حضرت علامه

تکلم و سخن گفتن از رحمت رحمانیه الهیه است ولى سکوت و لب فرو بستن از رحمت رحیمیه حق تعالى است لذا آن (تکلم و سخن گفتن) سفره عام براى همه است ولى این (سکوت و لب فرو بستن) سفره خاص است که اهل دل از آن طرفى مى بندند. با داشتن آن ، نفس دائما مشغول است و انصراف از این نشئه پیدا نمى کند ولى این موجب انصراف از این نشئه و موجب انقطاع الى الله است که و المنصرف بفکره الى قدس الجبروت مستدیما لشروق نور الحق فى سره تحقق مى یابد آن اشتغال به غیر آورد و این یکى اشتغال به خویشتن آن انسان را به غیر خدا انس مى دهد و این انس به حق را روزى مى کند.

بی‌ولایت نامحرم است!

یکی از روزها که یاران درس، گوش جان به بزم انس حضرت استاد سپرده بودیم، فرمودند:یکی از سفارش‌های مهم در امر سلوک الی‌الله، پرهیز از نامحرم است، مطلقاً از اغیار پرهیز کنید، از آن‌ها که از نور ولایت بهره‌ای ندارند احتراز کنید.

بیا از صحبت اغیار بگذر/ بیا از هر چه جز یار بگذر

دل بی‌بهره از نور ولایت/ بود نامحرم از روی درایت

آنچه از سخن حضرت استاد به دست می‌آید این است که: منظور از عزلت، کناره‌گیری و دوری جستن از همنشینی و مجالست با انسان‌های زشت کردار و زشت گفتار و بی‌ولایت است، یعنی پوستین عزلت را باید در برابر خطرات گزنده آلودگی، بر تن کرد و گرنه اسلام به همنشینی با صالحان و اولیاء تأکید دارد که:

خلوت از اغیار بایدنی ز یار/ پوستین و بر هر دی آمدنی بهار

اروپا چه تعداد مسلمان دارد؟

حجت الاسلام رمضانی گفت: وجود بیش از پنجاه میلیون مسلمان در اروپا، یک حقیقت است که به‌ناچار اشخاص مغرض را در برابر این واقعیت خاضع خواهد ساخت.
به گزارش مشرق، پیام اخیر رهبر انقلاب را اگر چه می‌توان در یک نگاه کلی معطوف به همه‌ مردم جهان دانست، اما به‌طور خاص، جوانان غربی را خطاب قرار داده است. این موضوع بیان‌گر وضعیت خاصی است که در حال حاضر در این منطقه‌ فرهنگی و جغرافیایی وجود دارد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضا رمضانی، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، در گفتار زیر به واکاوی بیشتر این موضوع پرداخته است.

وضعیت ویژه‌ مغرب‌زمین

پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، بیش از همه مؤید وجود وضعیت و شرایط ویژه‌ای است که در این منطقه‌ی جغرافیایی و فرهنگی وجود دارد. البته در عین حال، محتوای پیام و رسالت تعیین‌شده در آن می‌تواند مربوط به همه جوانان در شرق و غرب عالم باشد، زیرا آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده است مسئولیت هر انسان عدالت‌خواه و حقیقت‌جویی را برمی‌انگیزد تا به‌صورت جدی بر آنچه بر دنیای معاصر می‌گذرد، آگاه و مطلع باشد. برای بیان شرایط ویژه‌ منطقه‌ی اروپا و آمریکای شمالی، به‌عنوان نمونه، می‌توان از این موارد یاد کرد:

۱. پروژه‌ اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی که به‌صورت جدی، پنهان و آشکار، با موج رسانه‌ای قوی از اتاق‌های فکر و مدیریت راهبردی، در حال پیگیری است.

۲. توسعه‌ هتاکی علنی به ادیان و پیامبران بزرگ الهی از جمله پیامبر اعظم (ص) به بهانه‌ی آزادی بیان و قداست‌زدایی از هر امر مقدس به شکل‌های مختلف.

۳. معرفی اسلام در رسانه‌ها و مراکز علمی و آکادمی از طریق افراد غیرمتخصص و کسانی که رویکرد حداقلی نسبت به دین دارند و در نتیجه، درصددند که دین را به انزوا بکشانند تا اثر اجتماعی خود را از دست بدهد.

۴. ترویج دو نوع قرائت از اسلام، یعنی اسلام لیبرال و اسلام افراطی-تکفیری، به‌جای اسلام ناب.

۵. پروژه‌ تشدید اختلافات مذهبی به‌گونه‌ای که پیروان مذاهب و بلکه یک مذهب را با هم درگیر کنند و موارد فراوان دیگر.

جهان بعد از فروپاشی کمونیسم

بعد از فروپاشی شوروی و ایدئولوژی کمونیسم، احساس کاذب یکه‌تازی به بلوک غرب دست داد و خود را بی‌رقیب دید، ولی به‌ناگاه با موج بیداری اسلامی مواجه شد و این حقیقت را واضح‌تر از همیشه در مقابل خود یافت که اسلام با توجه به جامعیتی که دارد و می‌تواند پاسخ‌گو باشد، رقیبی بی‌بدیل و شکست‌ناپذیر است. آن‌ها با انجام تحقیقات دامنه‌دار علمی و میدانی، این نکته را به‌خوبی دریافته‌اند که اسلام در هر عصری برای اداره‌ امور انسان و جامعه‌ بشری می‌تواند برنامه ارائه دهد. آن‌ها به‌فراست دریافته‌اند که ظرفیت مدیریتی اسلام می‌تواند جریان لیبرالیسم فردی، فرهنگی و... را همچون تفکر مارکسیسم، دیر یا زود به موزه‌های تاریخ بفرستد.

از این رو، تمامیت‌خواهان و طراحان سلطه‌ جهانی تلاش می‌کنند به‌صورت جدی آن را مهار کنند. البته این ظرفیت مخصوص اسلام ناب و اصیل است که پیام‌آور صلح، دوستی، محبت، معنویت، اخلاق، عدالت و عقلانیت است، وگرنه اسلام مروج خشونت، تبعیض بین مرد و زن، قشری‌گری و طایفه‌گرایی، پادشاهی، دیکتاتوری و استبداد که امروزه پرچم آن در حجاز و امارات و شیخ‌نشین‌های عربی برافراشته است، هیچ‌گاه چنین ظرفیتی را ندارد. لذا طبیعی است که آنان به هر شکلی و با هر وسیله‌ای، با چنان تفسیر نابی از اسلام مقابله کنند.

برجسته‌سازی نسخه‌های تقلبی از اسلام

از همین روی، در اروپا و آمریکای شمالی، همه‌روزه شاهد نفرت‌پراکنی علیه اسلام و مسلمانان هستیم. به‌عنوان نمونه، در غرب پروژه‌‌ای هفده‌ساله با صرف چندین میلیون یورو درباره‌ قرآن تعریف شده است که فقط به جنبه‌ تاریخی آن می‌پردازد و فرضیه‌ تحقیقش این است که آنچه در قرآن کریم است، در کتب گذشتگان موجود بوده و از اینجا می‌خواهند نتیجه بگیرند که علوم موجود در قرآن کریم، محصول تجربه و دانش بشری بوده است و لذا فقط برای دوران خودش توانایی اثرگذاری داشته و عنصر فراعصری در آن یافت نمی‌شود.

همچنین در دانشگاه‌ها و محافل علمی مختلف از افرادی که به اسلام لیبرال گرایش دارند دعوت می‌شود تا کارکردهای اسلام را تقلیل دهند و جایگاه قرآن را تا حد ممکن تنزّل دهند و به گونه ای قوانین اجتماعی و شریعت انسان ساز اسلام را انکار کنند و جلوی تأثیرگذاری فکری، عقیدتی و مدیریتی آن را بگیرند.

از سویی دیگر، عده‌ای نیز به‌صورت تخصصی و برنامه‌ریزی‌شده، برای ترسیم چهره‌ای خشن و افراطی از اسلام تلاش می‌کنند. این گروه‌ها با تمسک به برخی از آیات جهاد، اسلام را دینی خشن و پیامبر اسلام (ص)را فردی جنگجو و مروج خشونت معرفی می‌کنند. آن‌ها برای ترویج تفکرات مسموم خود، گاهی حتی از شخصیت‌های فکری موجه سوء‌استفاده می‌کنند تا هرچه بیشتر به پروژه‌‌ اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی دامن بزنند.

در کنار این همه، باید به ابزار هنر و رسانه اشاره کرد که در قبضه‌ آن‌هاست. ساخت سالانه صدها فیلم در سینمای هالیوود و تولید موزیک‌ویدئوهای مختلف، استفاده از فضای اینترنت، فضای سایبری، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، ماهواره و انتشار هزاران جلد کتاب، رمان، مجله و نشریه‌ همسو، از دیگر نمونه‌هاست. مصاحبه‌های هدفمند هفتگی در تلویزیون، با ترویج نگاه‌های گزینشی در آیات و روایات و تمسک به اخبار غیرمستند و تاریخ غیرمعتبر و مانند این‌ها، از نمونه‌های بارز این مسائل است.

شکل عام‌تر این ماجرا در یک سطح گسترده‌تر، به‌صورت مطلق دین‌هراسی و دین‌ستیزی نمود پیدا می‌کند؛ به‌طوری‌که در بعضی از جلسات که با عالمان مسیحی داریم، آنان از تشویق به تقدس‌زدایی و تلاش سیاست‌گذاران پنهان و رسانه‌ها برای ترویج پدیده‌ بی‌دینی و گسترش آته‌ئیسم و در نتیجه، عدم حضور جوانان در مراسم مذهبی کلیسا حتی هفته‌ای یک‌ بار، اظهار نگرانی فراوان می‌کردند. توهین به حضرت عیسی مسیح(ع) و حضرت مریم مقدس(س)، که به‌کرات توسط نشریه‌هایی مثل همین مجله‌ی «شارلی ابدو» صورت گرفته است، در همین راستا باید تفسیر شود.

افزایش روزافزون جمعیت مسلمانان در غرب

با قطع و یقین می‌توان ادعا کرد ظرفیتی که امروزه در اروپا و غرب پدید آمده، در هیچ زمانی به این شکل وجود نداشته است. وجود بیش از پنجاه میلیون مسلمان در اروپا، یک حقیقت است که به‌ناچار اشخاص مغرض را در برابر این واقعیت خاضع خواهد ساخت.

حتی برخی از همین اتفاقاتی که توسط غربی‌ها به وقوع پیوسته است مانند تشکیل احزاب ضداسلام در برخی از کشورها و یا اهانت‌ به قرآن و پیامبر(ص)، انگیزه و زمینه‌ مطالعه را برای برخی که به دنبال حقیقت هستند، ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که همین روزها عده‌ای مسلمان شدند و اکنون هم بسیاری در حال مطالعه و بررسی اسلام و شخصیت پیامبر اکرم(ص) هستند. ما با برخی از افراد مواجه بوده‌ایم که پنج بار قرآن کریم را با ترجمه خوانده‌اند و پس از مطالعات گسترده پیرامون تاریخ اسلام و مسلمانان، به دین مبین اسلام مشرف شده‌اند.

به نظر می‌رسد به‌خاطر همین گرایش جدی به اسلام و آموزه‌های آن است که این پروژه‌ی اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی به مرحله‌ی شتاب رسیده است و اکنون از همه‌ ابزارهای رسانه‌ای، مراکز علمی و دانشگاهی و مانند آن برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند، ولی آنچه مشاهده می‌شود این است که تاکنون همه‌ این‌ها نتیجه‌ عکس داده و گرایش به اسلام را بیشتر کرده است. البته اثر دفعی، آنی و زودگذر بُعد رسانه‌ای نسبت به عده‌ای انکارناپذیر است و با موج رسانه‌ای، این هراس در برخی از مردم کم‌اطلاع و ساده‌اندیش بیشتر شده است.

پیام رهبر انقلاب با جامعیتی که داشت، بسیار بجا و به‌وقت نگاشته شد و با توجه به اشاره‌های راهبردی و بیان چالش‌ها و تهدیدها، زمینه‌ روشنگری را در عرصه‌ی بین‌الملل فراهم خواهد نمود. مخاطب پیام حضرت آقا، عموم جوانان حتی غیرمسلمانانی هستند که فطرت‌های پاک و دل‌های بی‌آلایش دارند و هنوز در منجلاب تباهی آن‌چنان غرق نشده‌اند که دیگر میل و اشتیاقی برای شنیدن سخن حق نداشته باشند.

از سویی دیگر، نباید فراموش کنیم که جریان افراطی تکفیری جهادی، که با مدیریت پنهان دستگاه‌های اطلاعاتی به‌شکل پیچیده، هدایت و مدیریت می‌شود، عملاً بیشترین تأثیر منفی را بر اسلام‌پذیری دارد. همچنین نباید از جریان افراطی که آن هم به نام شیعه و در غرب مدیریت می‌شود غافل بود؛ چراکه معتقدیم بدترین ضربه به حقیقت، دفاع ناقص و نامطلوب از آن است.

اشاره‌های راهبردی در پیام رهبر انقلاب

اینجانب معتقدم پیام رهبر انقلاب با جامعیتی که داشت، بسیار بجا و به‌وقت نگاشته شد و با توجه به اشاره‌های راهبردی و بیان چالش‌ها و تهدیدها، زمینه‌ی روشنگری را در عرصه‌ی بین‌الملل فراهم خواهد نمود. مخاطب پیام حضرت آقا، عموم جوانان حتی غیرمسلمانانی هستند که فطرت‌های پاک و دل‌های بی‌آلایش دارند و هنوز در منجلاب تباهی آن‌چنان غرق نشده‌اند که دیگر میل و اشتیاقی برای شنیدن سخن حق نداشته باشند.

جوانان اروپا برخلاف سیستم حاکم نظام سلطه، مثل همه‌جای دنیا، جوانانی ساده و باصفا با ویژگی‌هایی چون صداقت، حق‌جویی و حق‌پذیری هستند و ظرفیت بسیار بالایی برای به هم ریختن نقشه‌های شوم تحریف واقعیات و ترویج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی دارند. به‌یقین، قدرت منطقی سخن حق این توان را دارد که در قلب رسانه‌سالاران زورگو و تزویرگر، نیروهای تازه‌نفس جذب کند و مشتاقان حقیقت را به اردوگاه حق‌طلبان دعوت و جذب نماید.

لایه‌ی دیگری از مخاطبان ایشان، جوانان مسلمانی هستند که به‌واسطه‌ دور افتادن از جهان اسلام، تاکنون نتوانسته‌اند حقیقت پیام دین خود را به‌درستی دریافت کنند و در هیاهوی تبلیغات به‌ظاهر انقلابی سلفیون تکفیری و جهادی، متحیر مانده‌اند؛ تا جایی که برخی از آنان که از دنیای مادی خسته شده‌اند و در جست‌وجوی معنویت هستند، جذب این گروه‌ها شده‌اند و حتی به‌زعم و گمان اشتباه خود، مدتی را برای جهاد به کشورهای اسلامی همچون عراق و... رفته‌اند و ناخواسته در خدمت اهداف تروریست‌های از خدا بی‌خبر قرار گرفته‌اند.

خواسته‌ مهم ایشان از جوانان اروپا و آمریکای شمالی این است که به مطالعه‌ مستقیم و بی‌واسطه درباره‌ اسلام و قرآن کریم روی بیاورند و اجازه ندهند دیگران به‌جای آنان فکر کنند، اعلام‌نظر نمایند و دست به اقدام بزنند. تردیدی ندارم پیام ایشان، که از صمیم قلبی وارسته صادر شده و دارای پشتوانه‌ عظیمی از تجارب و مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای است، ان‌شاء‌الله موجب بیدار شدن وجدان‌های زیادی در غرب خواهد شد.
منبع: Khamenei.ir